آرشیو اخبار
.
1398/12/28
کشف دو محموله بزرگ شیشه و کراک دردو تانکر حمل سوخت
دو محموله بزرگ  شيشه و کراک  روز دوشنبه 26 اسفندماه، جمعا  به وزن 760 کيلو و 562گرم  در مرزهاي شرقي کشور از دو تانکر حمل سوخت که به صورت ماهرانه اي جاسازي شده بود توسط  پرسنل گمرک و با کمک سگ هاي مواد ياب و دستگاه  ايکس ري کشف شد.

در اولين محموله مربي سمگا (سگ هاي مواد ياب) براي بررسي وارد تانکر مي شود و به دليل مغايرت در نظافت دريچه اول تانکر با دريچه هاي شماره دو و سه  به تانکر خالي سوخت که از کشور افغانستان در حال ورود به کشور بود مشکوک مي شود.

مربي سگ مواد ياب گمرک ايران که در اين مورد شاخص هاي خطر را تشخيص داده بود با دقت بالا و کمک سگ هاي مواد ياب گمرک  متوجه جاسازي مواد در دريچه شماره سه تانکر مي شود.

بر اساس اين گزارش، پس از کشف و استخراج مواد مخدر مشخص شد که 592 کيلو و 312 گرم مواد مخدر( شامل 73 کيلو و 750 گرم شيشه و518 کيلو و 562 گرم کراک) داخل تانکر سوخت جاسازي شده بود.

.به گزارش روابط عمومي گمرک ايران ، مواد مخدر مکشوفه پس از تعيين ماهيت و  توزين توسط پرسنل گمرک  ، طي يک صورتجلسه همراه با تانکر توقيفي و راننده به نماينده دادستان محل و ضابطين دادگستري تحويل شد.

در محموله دوم نيز،  يک دستگاه تانکر به رانندگي تبعه افغانستاني وارد يکي از گمرکات شرق کشور شده و پرسنل هنگ مرزي به احتمال جاسازي مواد مخدر در اين کاميون مشکوک مي شوند وسپس باهماهنگي با گمرک ، تانکر به واحد ايکس ري کاميوني گمرک ايران ارجاع و پس از اسکن و بررسي دقيق و احتمال جاسازي در قسمت بالاي تانکر، مشخص مي شود که سرتاسر تانکر دو جداره شده است و پس از بررسي دقيق و کنترل فيزيکي اين تانکر توسط پرسنل ايکس ري و مرزباني مشخص مي شود که تعداد 60 بسته با لفاف آلومينيومي مجموعاً به وزن168کيلو و250 گرم هروئين فشرده در قسمت بالاي تانکر بين پوشش دو جداره تانکر جاسازي شده است .

 همکاري واحد ايکس ري گمرک با هنگ مرزي در تشخيص دو جداره کردن تانکر و جاسازي ماهرانه مواد در لفاف هاي آلومنيومي ( براي عدم شناسايي با دستگاه هاي الکترونيکي)، بسيار مهم و نتيجه بخش بوده است.

واحد ايکس ري گمرک بابهره گيري از تکنيک هاي کنترلي و دقت بالا ، مواد جاسازي شده هروئين فشرده به وزن 168 کيلوو 250 گرم در اين تانکر را شناسايي و بعد از تخليه کامل مواد،  طي صورتجلسه اي کاميون و مواد تحويل مقامات قضايي شد.

از ابتداي سال جاري کشفيات ماده مخدر شيشه از مبداء افغانستان در مقايسه با سال گذشته ده ها برابر شده و رشد توليد فزاينده مواد مخدر صنعتي در اين کشور يکي از نگراني هاي جدي به شمار مي رود که  بايد مورد توجه مجامع جهاني قرار گيرد.

منبع: گمرک نيوز
1398/12/26
کشف 3598 بطری مشروبات الکلی در گمرک شهید رجایی
کارکنان گمرک شهيد رجايي 3598 بطري و قوطي مشروبات الکلي را که در انتهاي يک کانتينر ترانزيتي جاسازي شده بود، توسط ايکس ري کاميوني کشف کردند.
ابوالفضل اکبرپور ناظر گمرکات استان هرمزگان و مديرکل گمرک شهيد رجايي با اعلام اين خبر گفت: محموله مکشوفه توسط يک دستگاه کانتينر ترانزيتي حامل لوازم مستعمل خودرو که از مبدا امارات به مقصد افغانستان در حرکت بود کشف شد.
 وي افزود : اين محموله که شامل انواع مشروبات الکلي بود به صورت ماهرانه اي در يخچال هاي خانگي و در انتهاي کانتينر جاسازي شده بود.
به گزارش روابط عمومي حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان کارکنان گمرک شهيد رجايي در آبان ماه سال جاري موفق به کشف بيش از 200 کيلوگرم ماده مخدر مت آمفتامين (شيشه) با استفاده از ايکس ري شدند.

منبع: گمرک نيوز
1398/12/26
اینفوگرافیک میزان صادرات و ترانزیت در بندر شهید رجایی طی ۱۱ ماه امسال
منبع: پرتال حمل ونقل
1398/12/24
بسته شدن مرزهای عراق یک هفته دیگر تمدید می‌شود
نايب رييس کميسيون صادرات غيرنفتي اتاق ايران ادامه داد: حالا براساس صحبت‌هاي آقاي مسجدي، سفير ايران در عراق، قصد کشور عراق از همان ابتدا بستن مرزها به مدت دو هفته بود. بنابراين بازگشايي مرزها از روز شنبه يا يکشنبه درست نبوده و اين تصميم يک هفته ديگر تمديد مي‌شود.نايب رييس کميسيون صادرات غيرنفتي اتاق ايران ادامه داد: حالا براساس صحبت‌هاي آقاي مسجدي، سفير ايران در عراق، قصد کشور عراق از همان ابتدا بستن مرزها به مدت دو هفته بود. بنابراين بازگشايي مرزها از روز شنبه يا يکشنبه درست نبوده و اين تصميم يک هفته ديگر تمديد مي‌شود.به گزارش تين‌نيوز به نقل از ايلنا، با شيوع بيماري کرونا در ايران بسياري از کشورهاي منطقه اقدام به بستن مرزها و يا کنترل شديد تردد کاميون‌هاي ايراني کردند. در اين ميان کشور عراق بعنوان اولين مقصد کالاهاي صادراتي ايران از نخستين کشورهايي بود که نسبت به اين موضوع واکنش نشان داد. بطوري که هيات گذرگاه‌هاي مرزي عراق روز يکشنبه ?? اسفند اعلام کرد پنج مرز زميني شلمچه، زرباطيه، منذريه، شيب و مندلي ميان ايران و عراق به مدت يک هفته بسته و تبادلات تجاري از اين مرزها انجام نمي‌شود.سيد مصطفي موسوي در گفت‌وگو با ايلنا در مورد بازگشايي مرزهاي عراق اظهار داشت: قرار بود که اين تصميم هيات گذرگاه‌هاي مرزي عراق پس از يک هفته دوباره مورد ارزيابي و در مورد بازگشايي مرزهاي تجاري ايران و عراق تصميم‌گيري شود. البته اين مدتي براي بازگشت عراقي‌هاي به کشورشان هم بود.نايب رييس کميسيون صادرات غيرنفتي اتاق ايران ادامه داد: حالا براساس صحبت‌هاي آقاي مسجدي، سفير ايران در عراق، قصد کشور عراق از همان ابتدا بستن مرزها به مدت دو هفته بود. بنابراين بازگشايي مرزها از روز شنبه يا يکشنبه درست نبوده و اين تصميم يک هفته ديگر تمديد شده است.

منبع: تين نيوز
1398/12/24
کارنه تیر در کریدور هند-چابهار-افغانستان اجرایی شد
گمرک ايران از اجراي موفقيت آميز يک پروژه گمرکي در کشور خبر داد و اعلام کرد : با کمک سازمان بين المللي حمل و نقل جاده اي (ايرو) و کشورهاي همسايه ، پروژه کارنه تير در کريدور هند-چابهار-افغانستان رسما اجرايي شد .

مديرکل دفتر ترانزيت گمرک ايران در اين خصوص گفت : با ارسال و انتقال  دو کانتينر تجهيزات خط توليد تحت پوشش کارنه تير و با عبور اين کانتيترها از بمبئي هند و ورود به چابهار و در نهايت عبور از ايران از مرز دوغارون اين کريدور  رسما بطور موفقيت آميزي  اجرايي شد.

مصطفي آيتي در مورد انتقال آزمايشي اين کانتينرها تحت کارنه تير افزود: اين محموله صبح امروز از گمرک چابهار به مقصد هرات افغانستان از طريق گمرک دوغارون ارسال شد.

آيتي در خصوص اين کريدور تاکيد کرد: قبلا اين کريدور از مسير افغانستان به هند با24 کارنه تير افتتاح شده بود و با ارسال اين دو کانتينر در مسير برگشت از هند عملا اجراي ترانزيت تحت کارنه تير در کريدور شرقي بطور موفقيت آميز عملياتي شد.

عضو شوراي اجرايي تير سازمان ملل در ادامه توضيح داد:  جمهوري اسلامي ايران با اجراي پروژه اسلوني-ايتاليا-ترکيه-بندرعباس در سال 2017 اولين پروژه موفق حمل و نقل ترکيبي کارنه تير را در بين 76 کشور عضو کنوانسيون تير اجرا کرد و بعنوان پيشتاز حمل و نقل ترکيبي تير در مجامع بين المللي مورد تقدير بوده است.

وي افزود: هدف از اجرايي شدن  اين مسير ،توسعه کريدور شرقي هند-چابهار-افغانستان و نهايتا CIS از طريق افغانستان است که گمرک جمهوري اسلامي ايران  با کارنه تير در وهله اول در حال عملياتي کردن اين کريدور و در گام بعدي فعال سازي کريدور شمال-جنوب (INSTC) است.

آيتي درباره نقش کشورمان در اين زمينه گفت : جمهوري اسلامي ايران از کشورهاي موثر در  کنوانسيون  تير در سطح بين الملل است که با اجراي پروژهاي eTIR با کشورهاي ترکيه و آذربايجان و همچنين توسعه حمل و نقل ترکيبي تير در سالهاي اخير بعنوان پيشتاز توسعه تير با ابزارهاي نوين مطرح بوده است.

منبع: گمرک نيوز
1398/12/20
توافقنامه فی مابین انجمن ایران و انجمن کشتیرانی درخصوص هزینه دیرکرد کانتینرهای ترانزیت خارجی
1398/12/20
آغاز تردد کامیون های ترانزیتی از مرز بازرگان

محمد فرازمند، سفير ايران در ترکيه : :در حال حاضر تردد کاميون هاي ترانزيت ايران و ترکيه با رعايت پروتکلهاي بهداشتي صورت مي گيرد.

 کاميونهاي ترانزيت دو کشور از مقصد هاي ثالث در حال تردد هستند.

صادق نامدار مدير کل گمرک بازرگان لحظاتي پيش در اين خصوص توضيح داد :
هم اکنون ترانزيت کاميون هاي ترک ازسمت ايران به ترکيه انجام مي شود اما ورود کاميون هاي ترانزيتي از سمت ترکيه به ايران همچنان صورت نمي گيرد

منبع: پرتال حمل ونقل
1398/12/20
ترافیک سنگین کامیون های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی در گمرک مرزی باشماق
پس از اعلام عراق مبني بر بستن مرز مهران به مدت يک هفته ، ترافيک کاميون هاي حامل کالاهاي صادراتي و ترانزيتي در گمرک مرزي باشماق مريوان افزايش قابل توجهي يافته است .

با وجود اين ترافيک سنگين ، کارکنان خدوم گمرک باشماق به همراه مدير کل اين گمرک مهم مرزي با تلاش شبانه روزي و روز افزون خدمات ارائه مي دهند .

مرز مهران بر اساس اعلام طرف عراقي از فردا بمدت يک هفته بسته مي شود اما همچنان رايزني ها و مذاکرات فشرده مسئولان گمرک ايلام با طرف عراقي ادامه دارد و پيش بيني مي شود در صورت تامين امکانات و تجهيزات کنترلي بهداشتي براي ضد عفوني کردن محوطه ها و تب سنجي رانندگان و همچنين تدابير ويژه تردد کاميون ها اين مشکل بر طرف شود .

روح الله غلامي مدير کل گمرکات ايلام در اين خصوص گفت : شبانه مذاکراتي را با مسئولان سفارت ايران در بغداد و همچنين ساير نهادهاي ديپلماتيک و تاثير گذاردر عراق  انجام داده تا مانع از بسته شدن مرز شود و يا حتي الامکان  اين مدت را از يک هفته به چند روز کاهش دهد .

منبع: گمرک نيوز
1398/12/17
جزئیات طرح رئیس جمهور برای نوسازی کامیون های فرسوده

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با بيان اينکه «تحريم‌ها تاثيري بر طرح چهارم نوسازي يا همان واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت ندارد» گفت: با توجه به اهميت و اولويت حمايت از توليد داخل، اين طرح در گام اول فقط براي نوسازي 20 درصد از ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده و 80 درصد براي توليد داخل است.

صدراله بمانا با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نوسازي ناوگان حمل‌‌ونقل جاده‌اي اظهار داشت: با توجه به اعلام آمار سالانه عمر ناوگان از مرجع نيروي انتظامي در حوزه باري600 هزار کاميون و کشنده،327 هزار کاميونت و 2 ميليون و 209 هزار وانت بار ناوگان حمل‌ونقل بار کشور را با مجموع 3 ميليون 127 هزار دستگاه انواع خودرو باري برون و درون شهري تشکيل مي‌دهند.

وي در خصوص ميزان فرسودگي ناوگان باري در اين گروه ها گفت: 45.6 درصد کاميون‌ها، 25.7 درصد کشنده‌ها، 4.8 درصد کاميونت ها و 23.4 درصد وانت بارها فرسوده هستند.

24.4 درصد ناوگان باري کشور فرسوده است

مشاور رئيس سازمان بر مبناي جمع جبري، ميزان کل فرسودگي ناوگان باري کشور را 24.4 درصد عنوان کرد و گفت: فرسودگي خودرو هزينه‌هاي زيادي از جمله  افزايش 50 درصدي مصرف سوخت و کاهش ايمني وسيله نقليه را به جامعه و دولت تحميل مي‌کند.

وي ميانگين سن کاميون‌ها کشور را  17.8 سال اعلام کرد.

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در ادامه با اشاره به آخرين وضعيت رسودگي ناوگان حمل‌‌ونقل عمومي مسافري کشور نيز بيان داشت: از حدود 51 هزار دستگاه وسيله نقليه فعال در بخش مسافري حدود 24 هزار اتوبوس در بخش برون شهري با 39.2 درصد فرسودگي و27 هزار اتوبوس با 61 درصد فروسودگي در بخش درون شهري فعال هستند که به طور ميانگين 51.2 درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومي اتوبوس کشور دچار فرسودگي است.

83.7 درصد ميني‌بوس‌هاي کشور فرسوده است

وي افزود: نزديک به 83.7 درصد ناوگان ميني‌بوس کشور فرسوده است و به ندرت شاهد اتوبوس نو در سطح جاده‌ها و خيابان‌ها هستيم.

بمانا با اشاره به ميزان فرسودگي سواري‌هاي کرايه و تاکسي‌ها نيز بيان داشت: 321 هزار تاکسي و سواري کرايه درون و برون شهري 49.2 درصد فرسوده است. اين درحالي است که 3.1 درصد سواري هاي شخصي دچار فرسودگي هستند.

 جزئيات طرح نوسازي ناوگان باري و مسافري در دهه 70

وي با اشاره به طرح‌هاي انجام شده در خصوص ناوگان عمومي جاده‌اي از دهه 70 تا کنون اظهار داشت: در دهه 70 سازمان با استفاده از منابع داخلي خود شروع به نوسازي اتوبوس‌هاي مسافري فرسوده کرد تا اينکه پس از چند سال مجدد اقدام به نوسازي اتوبوس‌ها، سواري‌هاي کرايه و حتي 4000 کاميون ترانزيتي کرد. (ناوگان ترانزيتي فرسوده حق ورود به قاره اروپا را ندارند)

مشاور رئيس سازمان به فرصت طلبي صورت گرفته از ماده 12 قانون رفع موانع توليد طي سال‌هاي اخير گفت: ما در سازمان با استفاده از اين بند قانوني به دنبال نوسازي ناوگان باري و مسافري بوديم اما فقط با نوسازي ناوگان باري موافقت شد که طرح توجيهي نوسازي بخش باري مورد قبول وزارت نفت به عنوان مجري اصلي اين طرح قرار گرفت.

نوسازي 5000 کاميون از محل قانون رفع موانع توليد

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به ماده 12 قانون رفع موانع توليد گفت: اين ماده به بودجه دولت وابسته نيست و بلکه به صرفه جويي وابسته است و اين تبديل به منابع اصلي دستگاه‌ها شد به طوري که نزديک به 5000 دستگاه کاميون از طريق همين منبع قانوني نوسازي شد.

وي افزود: با توافقي که ميان وزارت راه و شهرسازي و وزارت نفت امضا شد،‌ طرح نوسازي65 هزار کاميون با اختصاص 2 ميليارد و 762 ميليون دلار براي 5 سال از محل صرفه جويي کليد خورد.

بمانا خاطرنشان کرد: از محل اين طرح 5000 کاميون نوسازي شد و 18 هزار قرار داد منعقد شد اما دو عامل تحريم و طرح جديد رياست جمهوري باعث توقف اين طرح شد.

مشاور رئيس سازمان يادآورد: در طرح نوسازي 65 هزار کاميون متقاضي براي خريد کاميوني با قيمت ميانگين 450 تا 500 ميليون تومان 20 درصد آورده داشت و 80 درصد تسهيلات با سود 9 درصد به وي تعلق مي‌گرفت.

جزئيات طرح نوسازي رياست جمهوري

وي در ادامه به طرح «نوسازي ناوگان درون و برون شهري» که از سوي نهاد رياست جمهوري در پيش گرفته شد،‌ اشاره کرد و گفت: در اين طرح 50 درصد هزينه نوسازي ناوگان حمل‌‌ونقل عمومي شامل کاميون،‌ کاميونت،‌ اتوبوس و ميني‌بوس را دولت پرداخت مي‌کرد و 30 درصد با ارائه تسهيلات 18 درصد و 20 درصد آورده متقاضي بود. که متولي اصلي آن وزارت صنعت،‌معدن و تجارت بود و سازمان به عنوان بازوي اجرايي در اين طرح حضور داشت.

وي افزود تا کنون 360 دستگاه کاميون طبق بند 21 طرح قديم با هدف استفاده از مزاياي طرح جديد به متقاضيان واگذر شد.

تفاوت طرح‌هاي دوم و سوم نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي

بمانا با اشاره به تفاوت‌هاي دو طرحي که طي سال‌هاي اخير اجرا شده است بيان داشت: در طرح قبلي که وزارت نفت متولي آن بود سه عامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت( وزارت نفت)، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي (وزارت راه و شهرسازي) و عاملان صرفه جويي (کارخانه‌هاي طرف قرارداد بانک‌ها) دست اندرکار بودند. اما در طرح جديد 16 دستگاه اعم ازوزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي، غير دولتي و بانک‌ها فعاليت مي‌کنند. البته همکاري صندوق توسعه ملي بابت کمک‌هايي که در راستاي نوسازي ناوگان انجام داد در اين طرح جاي تشکر و قدرداني دارد.

طرح نوسازي 65000 کاميون فرسوده متوقف نشده است

 مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي يادآور شد: طرح نوسازي 65000 کاميون فرسوده به طور کامل متوقف نشده است و تمام قرارداد‌هاي منعقد شده به عنوان تعهد طرح پا برجاست.

وي افزود: دو شرکت‌ سازنده کاميون و اتوبوس در حال تلاش  براي توليد و تحويل تعدادي خودرو از محل طرح رياست جمهوري به متقاضيان هستند.

طرح چهارم نوسازي بدون تاثيرپذيري از تحريم ها

بمانا در ادامه به طرح واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت اشاره کرد و گفت: اين طرح اولين بار در بند «ه» ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه پايه‌گذاري شد که تعداد 2 هزار تا 3 هزار دستگاه از اين طرح وارد شد. اين طرح مجدد در قانون ششم توسعه نيز مطرح شد که به دليل تکرار، در بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمي قرار گرفت و پس از تصويب آيين نامه‌ آن، دستورالعمل اجرايي به وزير نيز ابلاغ شد. اما به دليل اينکه سازمان ملي استاندارد تفسير خود از قانون را کاميون‌هاي صفر کيلومتر سه سال ساخت عنوان کرده به دنبال اخذ استفساريه براي رفع ابهامات هستيم.

وي با بيان اينکه تا کنون به هيچکس « مجوز واردات کاميون هاي کار کرده زيرسه سال ساخت داده نشده است» تاکيد کرد: وارد کاميون‌هاي زير سه سال ساخت بايد 4 رکن استاندارد ايمني و کيفيت، استاندارد آلايندگي، خدمات پس از فروش داشته باشند و به ازاي هر واردات هر يک خودرو يک خودرو فرسوده با مشخصات مشابه يا بنا به ظرفيت خودرو وارداتي بايد از چرخه  خارج شود.

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تصريح کرد: کاميون هاي زير سه سال ساخت مد نظر دست دوم هستند،‌ و به همين خاطر قيمت آن‌ها به شدت نسبت به نمونه نو پايين تر است.

تخفبف 25 درصدي عوارض گمرکي براي واردات کاميون‌هاي زير سال ساخت

وي افزود: به دليل اينکه واردات کنندگان اقدام به اسقاط خودرو مي‌کنند،‌ عوارض گمرکي براي آنها مشمول تخفيف 25 درصدي مي‌شود.

بمانا در پايان خاطرنشان کرد: تحريم ها تاثيري بر طرح چهارم نوسازي يا همان واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت ندارد و  زيرا افراد حقيقي و حقوقي داراي مجوز نيز مي‌توانند از مالکان خارجي و حتي شرکت مادر کاميون دست دوم زير سه سال ساخت خريداري کنند.

وي به دليل بالا بودن سطح تقاضا براي طرح واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت گفت: با توجه به اهميت و اوليت حمايت از توليد داخل اين طرح فقط براي نوسازي 20 درصد از ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده و 80 درصد براي توليد داخل در نظر گرفته شده است.

درخواست توليدکنندگان کاميون براي واردات ناوگان زير سه سال ساخت

وي با اشاره به حمايت کارخانجات توليد کاميون داخلي از اين طرح، گفت: آنها در خواست واردات کاميون‌هاي کار کرده دارند تا بتوانند با ارائه خدمات پس از فروش چرخ کارخانه خود و تعدادي از پرسنل خود را حفظ کند.

بمانا با بيان اينکه «پيشنهاد اصلي طرح واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت از سوي صنف حمل‌ونقل جاده‌اي مطرح شده است» اظهار داشت: وزارت صنعت،‌معدن و تجارت نيز همکاري خوبي در اين طرح داشته است و طبق چارچوب تعريف شده کارخانجات، شرکت‌هاي توانمند،‌ تجار بخش حمل‌ؤنقل جاده‌‌اي (مانند وارد کنندگان لاستيک و لوازم يدکي و قطعات) و مالکان خودروهاي فرسوده مي توانند اقدام به واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت  کنند.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

1398/12/15
دیدار و گفتگوی کنسول های پاکستان با مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری

در راستاي افزايش مبادلات تجاري و حمل و نقلي بين دو کشور و با تاکيد روساي جمهور دو طرف ، ساخت دو پايانه مرزي ريمدان و پيشين از سوي طرف ايراني آغاز شده است که نيازمند تسريع و توجه بيشتر از سوي طرف پاکستاني است .

 ?کنسول هاي رواديد و امور اجتماعي پاکستان با مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي در خصوص مسائل حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي بين دو کشور ديدار و گفتگو کردند .

منوچهر سلمان‌زاده در اين ديدار با اشاره به سابقه 33 ساله موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌اي بين دو کشور و برگزاري کميسيون‌هاي مشترک اقتصادي و جاده‌اي افزود : مناسبات حمل‌ونقلي جاده‌اي دو کشور در سطحي مطلوب بوده و دستور کار اصلي اين ديدار رسيدگي به مشکلات رواديد رانندگان ايراني از کنسولگري پاکستان است . به‌منظور کاهش زمان صدور رواديد رانندگان پيشنهاد گرديد ، نماينده‌اي از سوي انجمن صنفي شرکت هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران ، معرفي و براي تجميع درخواست رواديد اقدام نمايد تا ضمن کاهش مراجعات افراد ، امکان هرگونه دخالت واسطه‌ها در اين زمينه به حداقل برسد .

سلمان‌زاده خاطرنشان کرد : در راستاي افزايش مبادلات تجاري و حمل و نقلي بين دو کشور و با تاکيد روساي جمهور دو طرف ، ساخت دو پايانه مرزي ريمدان و پيشين از سوي طرف ايراني آغاز شده است که نيازمند تسريع و توجه بيشتر از سوي طرف پاکستاني است .

اين گزارش حاکي است ، آقايان سليمان و شاه‌پسند ، کنسول هاي رواديد و امور اجتماعي پاکستان ، ضمن اشاره به گستره خدمات کنسولي پاکستان در تهران ، مشهد و زاهدان ، نسبت به تصدي مستقيم همکاران سفارت و عدم برون‌سپاري خدمات ، مضافاً پاسخگويي و اولويت‌دهي امور رانندگان به ديگر متقاضيان رواديد ، تاکيد و در زمينه رسيدگي به مشکلات مطروحه و اجراي پيشنهادهاي طرف ايراني از طريق مراجع ذيربط اعلام آمادگي نمودند .

گفتني است در اين نشست ، نمايندگان صنوف شرکت هاي حمل‌ونقل بين‌المللي نيز حضور داشته و درخصوص همکاري بر موارد مطروحه ، اعلام آمادگي و برخي پيشنهادها ارائه شد .

منبع: سازمان راهداري حمل و نقل جاده اي

1398/12/13
با پیشنهاد وزیر متصدیان ترانزیت از پرداخت هزینه دیرکرد کانتینر معاف شدند
با پيشنهاد وزير راه و شهرسازي، انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران، تمامي کانتينر‌هاي پر و خالي متوقف در مرزهاي بين المللي را از پرداخت هزينه ديرکرد معاف کرد.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي  اعلام کرد: با پيشنهاد وزير راه و شهرسازي، انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران به‌منظور جلوگيري از اثرات سوء اقتصادي شيوع ويروس كرونا و كاهش زيان‌هاي دست‌اندركاران امر ترانزيت كشور كه بدليل انسداد مرزهاي بين‌المللي با توقف كاميون‌هاي حامل كالاهاي ترانزيت خارجي مواجه شده اند، حسب وظايف ملي، اجتماعي و حرفه‌اي خود تصميم گرفت، كليه كانتينرهاي پر و خالي مرتبط را كه ضوابط اجرايي آن متعاقباً و رسما به استحضار خواهد رسيد از پرداخت هزينه دير كرد كانتينر معاف کند.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

1398/12/13
مصوبه جدیدشورایعالی هماهنگی ترابری و باز هم چالش نرخ حق توقف کانتینر؛ حق توقف بیجا مانع کسب است
منبع: ماهنامه ترابران
1398/12/11
مبادلات تجاری کامیونی ایران با ۴ کشور همسایه ادامه دارد/ لغو محدودیت مبادلات با ۳ کشور تا هفته آینده

مقام مسئول سازمان راهداري از تداوم مبادلات تجاري کاميوني با کشورهاي افغانستان، عراق، آذربايجان و روسيه (از مسير آذربايجان) خبر داد و گفت: محدوديت مبادلات با 2 کشور تا هفته آينده لغو مي‌شود.

منوچهر سلمان‌زاده اظهار کرد: نسبت به هفته گذشته در مبادلات تجاري جاده‌اي با کشورهايي که محدوديت اعمال شده بود، تغيير خاصي نداشته‌ايم.

وي ادامه داد:‌ همچنان مبادلات تجاري کاميوني با ترکمنستان،‌ پاکستان و ترکيه متوقف شده است.

وي با بيان اين‌که البته خروج و ورود کاميون‌هاي ايراني و ترکيه‌اي از مرزها انجام مي‌شود، افزود: ما در ترکيه و اروپا ناوگان جاده‌اي داريم که در حال ورود به کشور و حامل کالا هستند.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري با اعلام اين‌که ناوگان جاده‌اي ترکيه يا کشورهاي ديگر مي‌توانند از خاک جمهوري اسلامي ايران عبور کنند، گفت: در حال حاضر هيچ ناوگاني ورودي از ترکيه نداريم.

سلمان‌زاده ابراز کرد:‌ در حال حاضر مبادلات تجاري کاميوني با کشورهاي افغانستان، آذربايجان و عراق بدون محدوديت انجام مي‌شود، ضمن اين‌که به کشورهايي ديگر از جمله روسيه که از مسير آذربايجان مي‌گذرد نيز مبادلات همچنان برقرار است.

وي در خصوص زمان محدوديت توقف مبادلات تجاري کاميوني با کشورهاي ترکيه، ترکمنستان و پاکستان، خاطرنشان کرد:‌ مسئولان اين کشورها اعلام کرده‌اند اين محدوديت‌ها موقتي است و تا يک هفته آينده روال مبادلات با ايران عادي خواهد شد.

وي هفته گذشته درباره مسائل مربوط به تأثير کروناويروس بر مبادلات جاده‌اي کالاي ايران با کشورهاي همسايه به تسنيم گفته بود: در اين بخش واردات از کشورها و صادرات کالا به کشورهاي همسايه هيچ محدوديتي از سوي ايران اعلام نشده است.

وي تصريح کرد:‌ فقط کشور عراق با توجه به محدوديت استقرار نيروي انساني، در حوزه مسافري محدوديت‌هايي در مرزهاي مهران و خسروي اعمال کرده است، اما در بحث کالا هيچ محدوديتي براي مبادلات با اين کشور نداريم.

وي با بيان اين‌که در مرز مهران به‌دليل اين‌که عراقي‌ها اعلام کرده‌اند "کمبود نيروي انساني داريم"، فعاليت‌هاي تجاري انجام نمي‌شود،‌ افزود: با عراق 7 مرز مشترک داريم که در 5 مرز تبادلات کالا انجام مي‌شود.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري با يادآوري اين‌که مبادلات با کشور افغانستان هم بدون محدوديت انجام مي‌شود، گفت: فقط ترکمنستان از امروز محدوديت‌هايي را براي مبادلات کالا با ايران وضع کرده که علت دقيق آنرا نيز اعلام نکرده است.

سلمان‌زاده اضافه کرد: به صاحبان کالا توصيه مي‌کنيم با توجه به شرايط موجود به اطلاعيه‌ها و اعلان‌ها توجه کنند تا در مراجعه به مرزها با توقف احتمالي مواجه نشوند.

منبع: خبرگزاري تسنيم

1398/12/11
تمامی مرزهای مبادلاتی ایران به عراق باز است/ هیچ کامیونی در مبادی مرزی عراق متوقف نشده

يحيي آل‌اسحاق  درباره وضعيت صادرات به عراق اظهار داشت:‌ روزانه و بدون هيچ توقفي کاميون‌هاي بار صادراتي ايران از مرزهاي تمرچين، ‌باشماق، خسروي،‌ پرويزخان، شلمچه و چذابه وارد عراق مي‌شوند.

وي با اعلام جديدترين آمار از حرکت کاميون‌هاي حامل بارهاي صادراتي به عراق گفت: از ابتداي اسفند ماه سال جاري تاکنون 749 کاميون از مرز شلمچه، 321 کاميون از مرز چذابه، 659 کاميون از مرز مهران، 355 کاميون از مرز سومار و 129 کاميون از مرز خسروي وارد عراق شده‌اند.

وي گفت:‌ عمده کالاهاي صادراتي به عراق شامل ميوه و تره‌بار، مواد شيميايي، لوله‌هاي چدني، محصولات فلزي، ‌آهن‌آلات، ‌لوازم خانگي، کاشي و سراميک، مصالح ساختماني، مواد غذايي و نوشيدني، خشکبار و کالاهاي عمومي است.

آل‌اسحاق در عين حال با بيان اين جمله که "افت‌وخيزهايي در مرز مهران داشتيم"، افزود:‌ با اين حال تاکنون 800 کاميون از مرز مهران وارد عراق شده است و در زمان حاضر هيچ کاميون صادراتي ايران در اين مرز متوقف نيست.

وي با ابراز اينکه دولت عراق در مرز مهران تغيير مديريتي دارد،‌ ادامه داد:‌ تعطيلي موقت اين مرز نيز به‌دليل استقرار نيروهاي جديد در اين مرز است که به‌زودي شاهد استقرار نيروهاي جديد خواهيم بود.

آل‌اسحاق ميزان صادرات ايران به عراق را در سال گذشته 13 ميليارد دلار اعلام و اضافه کرد:‌ در 10 ماه امسال 9 ميليارد دلار کالا به اين کشور صادر شده است که تا پايان سال به اين رقم و حتي بيشتر مي‌رسد.

رئيس اتاق مشترک ايران و عراق با تأکيد بر اين جمله که ايران هيچ مشکلي در حرکت کاميون‌هاي خود به عراق ندارد، خاطرنشان کرد:‌ با توجه به شيوع ويروس کرونا طبيعي است که اين دولت در مورد مسافر و گردشگران نسبت به قرنطينه و مسائل بهداشتي ملاحظاتي داشته باشد.

وي درباره انتشار برخي اخبار در فضاي مجازي گفت:‌ اخبار جعلي و غيرواقعي از بسته بودن مرزهاي ايران و عراق بيانگر آن است که  دشمنان جمهوري اسلامي به‌دنبال ايجاد جنگ رواني هستند و طبيعي است که آمريکا تمام تلاش خود را براي ايزوله و قفل کردن اقتصاد ايران مي‌کند که قطعاً موفق نخواهد شد.

منبع: خبرگزاري تسنيم

1398/12/11
پاکستان اجازه خروج به ۲۷۰ کامیون ایرانی داد
لطيفي سخنگوي گمرک گفت: همچنين 270 کاميون ايراني که در سمت مرز پاکستان داشتيم، با پيگيري‌هاي صورت گرفته، پاکستان اجازه خروج داد. کاميون‌هاي ايراني به سمت پاکستان فعلاً امکان تردد ندارند ولي در مرز ميرجاوه کاميون‌هاي پاکستاني را مي‌پذيرند.

لطيفي افزود: تردد کالا و مسافر ايراني به سمت گرجستان ممنوع است. روسيه همچنان در حال پذيرش کالا است. ترکمنستان کاميون‌هاي خود را مي‌پذيرد.

وي گفت: حدود 49 واگن به مقصد ترکمنستان همچنان معطل مانده اند. اما از مرز آستارا چه ريلي و چه جاده‌اي به مقصد آذربايجان پذيرش وجود دارد.

منبع: گمرک نيوز
1398/12/11
پیگیری وضعیت ۳۷۰ کامیون ترک در مرز بازرگان
لطيفي سخنگوي گمرک با اشاره به مرز بازرگان، اظهار داشت: به دليل اينکه بيمارستان صحرايي در آن سوي مرز بازرگان توسط دولت ترکيه براي قرنطينه انساني راه اندازي شده است که 100 نفر ظرفيت دارد و فقط افرادي که تابعيت ترکيه دارند و از مسير ايران به ترکيه مي‌روند را قرنطينه مي‌کند. در حال حاضر 370 کاميون که ترک هستند و از سمت ما در مرز بازرگان مانده اند که براي جا به جايي آنهاف يک ساعت پيش با طرف ترکي ملاقاتي صورت گرفت و پيشنهاد داديم که تيم بهداشتي بازرگان معاينه اولي را انجام دهد و در صوتر ي که موارد مشکوکي مشاهده نشود، کارت سلامت صادر شود و دارندگان کارت سلامت در قرنطينه تجمع نکنند و بتوانند با سرعت بيشتري براي جا به جايي اقدام کنند. فعلاً منتظر اعلام نظر طرف ترک هستيم.

منبع: گمرک نيوز
1398/12/11
معطلی کامیون‌ها در مرز آستارا و ضرورت کاهش ارسال بار
مديرکل گمرک آستارا از شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي و صاحبان کالاها خواست، با توجه به ظرفيت پايين پذيرش و ترخيص کالا در گمرک جمهوري آذربايجان و در نتيجه رسوب و توقف چند روزه کاميون‌ها در مرز، در ارسال بار و کالاهاي صادراتي به گمرک آستارا محدوديت قائل شوند.

رسول اميدي شامگاه شنبه اظهار کرد: پايش بهداشتي و اقدامات پيشگيرانه در قبال ويروس کرونا در مرز آستارا بين ايران و جمهوري آذربايجان، ظرفيت پايين و محدود پذيرش و ترخيص کاميون در گمرک کشور مقابل و افزايش تقاضاي تجار کشورمان براي صادرات محصولات کشاورزي، باعث کندي حرکت کاميون هاي حامل بار و تشکيل صف هاي طولاني در مسيرهاي منتهي به گمرک شده است.
وي افزود: حدود800 کاميون براي گذر از مرز آستارا، در نوبت هستند و بار اغلب آنها ميوه و سبزيجات و اقلام فاسد شدني است و با توجه به تصميمات لحظه اي و مغاير گمرک جمهوري آذربايجان در روزهاي اخير و نبود ثبات و وحدت رويه در برنامه آنها، تداوم وضع موجود دور ذهن نيست.

مديرکل گمرک آستارا ادامه داد: گمرک جمهوري آذربايجان از بعد از ظهر روز گذشته از تردد مسافران ممانعت بعمل آورده و در حوزه تجاري نيز، محدوديت هايي اعمال کرده است.
او به صاحبان کالاها و شرکت هاي حمل توصيه کرد، تا زمان عادي شدن شرايط و تسهيل عبور و مرور کاميون ها و تداوم محدوديت ها، براي پيشگيري از ضرر ناشي از توقف و خواب کاميون ها و فساد اقلام فاسد شدني از انتقال کالا به مرز آستارا خودداري و از گمرک بيله سوار که اکنون تردد کمتري دارد، استفاده کنند.
اميدي گفت: افزايش شمار کاميون هاي حامل کالاهاي صادراتي، نشانه نياز بازارهاي هدف بويژه روسيه و ساير کشورهاي حوزه قفقاز و CIS به کالاهاي ايراني و افزايش تقاضا و رونق صادرات کشورمان است، اما کندي پذيرش و تردد خودروها در آن سوي مرز، مشکلاتي را براي رانندگان و تجار ايجاد کرده است.

ويروس کرونا بعد از مشاهده در چين، در کشورهاي مختلف افرادي را مبتلا کرده است و معمولاً از طريق قطرات تنفسي ناشي از عطسه يا سرفه انتشار مي‌يابد و علائمي چون آنفلوآنزا دارد و با تب و سرفه آغاز شده و به التهاب ريه يا عوارض بدتر دامن مي زند.

شهرستان مرزي بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در منتهي اليه غرب استان گيلان واقع شده است و با سه مرز زميني، دريايي و ريلي با جمهوري آذربايجان در ارتباط است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/12/10
تراکم کامیون‌های صادراتی پشت مرزهای عراق
رييس کميسيون تسهيل صادرات غيرنفتي اتاق بازرگاني ايران با اشاره معطلي کاميون‌ها در مرزها اعلام کرد: تقريبا تمام مرزهاي مشترک به دليل ويروس کرونا متوقف شده‌اند، اما تراکم کاميون‌هاي صادراتي در مرزهاي عراق بيشتر است.

«جمشيد نفر»، افزود: بايد جريان بهداشتي کرونا را رعايت کنيم تابه دنبال آن مرزها نيز در زمان کوتاه بازگشايي شود.

وي با بيان اينکه صادرات در ايران سيستماتيک و برنامه‌ريزي شده نيست، افزود: از قبل بايد همه چيز را مديريت کنيم؛ به اين معنا که وقتي اعلام شد ??? کاميون پشت مرزها متوقف شده‌اند، صادرکنندگان بايد تا برطرف شدن ترافيک صبوري و سپس اقدام به ارسال محموله‌هاي صادراتي خود کنند.

به گفته رييس کميسيون تسهيل صادرات غيرنفتي اتاق بازرگاني ايران، صادرکنندگان همچنان کاميون به مرزهاي متوقف ارسال مي‌کنند که اين کار ترافيک پشت مرزها را بيشتر مي‌کند.

نفر با بيان اينکه صرف توليد کالاي باکيفيت براي صادرات کفايت نمي‌کند، گفت: مشکل اساسي اين است که ساختار اقتصادي ما صادراتي نيست و ابزار آن نيز صادرات‌محور و برنامه ريزي شده نيست. براي اقتصاد صادرتي بايد سيستم لجستيک و جاده‌ها همگي در خدمت صادرات باشد.

 پس از شيوع ويروس کرونا در کشور برخي کشورهاي همسايه از جمله عراق، آذربايجان و افغانستان مرزهاي خود را براي تردد مسافر و محموله‌هاي صادراتي تا اطلاع ثانوي ممنوع اعلام کرده‌اند.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/12/10
تقویت همکاری های حمل‌ و نقل بین‌المللی میان ایران و بوسنی‌ هرزگوین

سفير بوسني هرزگوين با قدرداني از تشکيل جلسه و ابراز خرسندي از اولين تجربه تعامل با بخش بسيار مهم حمل‌ و نقل جاده‌اي و با ستايش از جنبه‌هاي مختلف فعاليت ها و همکاري همتاي ايراني خود در سارايوو ، به برخي ديگر از دستور کار مذاکرات نشست همزمان سفير جمهوري اسلامي ايران در سارايوو پرداخت و براي تسريع در برگزاري کارگروه مشترک ، اظهار آمادگي کرد .

 سفير بوسني‌ هرزگوين در راستاي تقويت همکاري هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي و توسعه مبادلات تجاري و احياي حمل‌ و نقل مسافري ، با مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ و نقل بين‌المللي ديدار و گفتگو کرد .

سمير بلاجيچ سفير جمهوري بوسني‌ هرزگوين ضمن ابراز خرسندي از تعاملات حمل‌ و نقل جاد‌ه‌اي بين دو کشور ، بر تعميق روابط تجاري ، توسعه همکار‌ي ها و رفع هرگونه موانع جهت تسهيل و تسريع جابه‌جايي کالا و گردشگر ميان دو کشور تاکيد کرد .

منوچهر سلمان‌زاده مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي با اشاره به آمار تردد ناوگان ايراني به مقصد بوسني ، که رشد ملاحظه‌ شده ، آماري بي‌نظير در اروپا بوده است . براي برگزاري کارگروه حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي فيمابين ، پس از بيش از 2 دهه از انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌اي فيمابين اعلام آمادگي کرد .

سلمان‌زاده همچنين با اشاره به برخي اطلاعات راه هاي ترانزيتي بوسني و عضويت آن کشور از ابتداي سال 2010 در نظام تير ، به تردد اندک ناوگان بوسنيايي از قلمر کشور و واگذاري سهم آنان به ناوگان ديگر کشورها ، همچنين سهم اندک ايران معادل کمتر از يک‌صدم‌درصدي صادرات و کمتر از چهارصدم درصدي واردات بوسني و نيز عدم اجراي موافقتنامه تجارت ترجيحي طرفين پس از يک‌دهه ، اشاره و ابراز اميدواري نمود تا با برنامه‌ريزي هاي به‌عمل آمده ، تجار و متصديان حمل‌ دو کشور بتوانند به جايگاه شايسته خود دست يابند .

وي بر ضرورت بهره‌گيري از ظرفيت هاي حمل‌ونقلي مندرج در ساير توافقات اقتصادي فيمابين اشاره و بر آمادگي طرف ايراني جهت تسهيل عبور کالاهاي صادراتي/وارداتي بوسني ، به آسياي مرکزي و آسياي جنوبي، به‌ويژه با توجه به موقعيت جغرافيايي آن ، از طريق راهگذرهاي حمل‌ و نقل بين‌المللي خليج‌فارس - درياي سياه و تراسيکا تاکيد نمود .

سلمان‌زاده اظهار داشت : با توجه به دشواري هاي متعدد صدور رواديد براي رانندگان ايراني براي تردد به مقصد يا عبور از قلمرو کشور بوسني ، ضمن پيشنهاد نظامي مشابه توافقات اخير با ديگر کشورهاي اروپايي از جمله ايتاليا ، تدوين تفاهم‌نامه تسهيل رواديد رانندگان با در نظر گرفتن شرايط رواديد چند بار ورود با اعتبار شش ماهه و اقامت يک ماهه با حذف تعرفه براي رانندگان حامل کالا يا مسافر عازم به قلمرو طرف مقابل را ارائه نموده‌ايم که کليت مراتب مورد استقبال جناب سفير قرار گرفت و مقرر شد به‌فوريت نشست بعدي جهت پيگيري موارد کنسولي تشکيل شود . همچنين بر کليات همکاري شکل‌گيري مرکز لجستيکي در قلمرو بوسني مذاکره شد .

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي افزود : به‌دنبال درخواست سفير محترم ، پيش نويس يادداشت تفاهم برنامه عمل همکاري هاي راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز ارايه و مقرر گرديد از سوي مراجع ذي ربط دو طرف ، بررسي شده و در نشست بعدي نتيجه اقدامات به‌عمل آمده ، اعلام و پيگيري شود . همچنين بر ضرورت به‌روز رساني طرفين در خصوص آخرين وضعيت ابعاد و اوزان مجاز تردد و هرگونه محدوديت اي ترافيکي و غيرترافيکي در قلمرو يکديگر ، مضافاً امکان فعاليت رانندگان ايراني در بخش حمل‌ و نقل بين‌المللي جاده‌اي بوسني تاکيد شد .

در ادامه نشست ، سفير بوسني هرزگوين با قدرداني از تشکيل جلسه و ابراز خرسندي از اولين تجربه تعامل با بخش بسيار مهم حمل‌ و نقل جاده‌اي و با ستايش از جنبه‌هاي مختلف فعاليت ها و همکاري همتاي ايراني خود در سارايوو ، به برخي ديگر از دستور کار مذاکرات نشست همزمان سفير جمهوري اسلامي ايران در سارايوو پرداخت و براي تسريع در برگزاري کارگروه مشترک ، اظهار آمادگي کرد .

منبع: پرتال حمل ونقل

1398/12/10
دیدار رایزن بازرگانی روسیه فدراتیو با مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی راهداری

با توجه به الحاق موقت کشورمان به اتحاديه اورآسيا ، پيشبيني مي شود شاهد رشد منطقي در صادرات ،‌ واردات و تجارت ميان دو کشور باشيم . لذا تامين زيرساخت هاي لازم در توسعه روابط تجاري ، امري گريز ناپذير است بويژه در خصوص تجارت ما با کشور روسيه فدراتيو که بخش اعظم کالاهاي مورد مراوده فساد پذير است و هر گونه اهمالي در روند تردد کاميون ها خسارات جبران ناپذيري وارد مي نمايد .

 رايزن بازرگاني روسيه فدراتيو با مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در خصوص مسائل حمل و نقل جاده اي ميان دو کشور ديدار و گفت و گو کرد .

منوچهر سلمان زاده مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اين سازمان اظهار داشت : در اين ديدار در خصوص مشکلات في مابين از جمله صف و معطلي کاميون هاي بارگيري شده ايراني از مبدا روسيه به مقصد ايران (در مرز ياراکازمالار داغستان روسيه ورودي به مرز سومور کشور آذربايجان) که موجب بروز وقفه در امر حمل و نقل بين المللي شده است ، ازدحام و ترافيک پايانه مرزي آستاراي آذربايجان ، تسهيل شرايط اخذ ويزا براي رانندگان ايراني و رفع مشکلات موجود در اين راستا ، افزايش تعداد و مدت اعتبار پروانه هاي تردد ترانزيت از خاک روسيه در سال ميلادي جديد ، ديدار و گفت و گو کردند .

سلمان زاده با اشاره به سوابق طولاني و همکاري هاي مقابل دو کشور بالاخص در بخش حمل و نقل جاده اي ، خاطرنشان کرد : با توجه به الحاق موقت کشورمان به اتحاديه اورآسيا ، پيشبيني مي شود شاهد رشد منطقي در صادرات ،‌ واردات و تجارت ميان دو کشور باشيم . لذا تامين زيرساخت هاي لازم در توسعه روابط تجاري ، امري گريز ناپذير است بويژه در خصوص تجارت ما با کشور روسيه فدراتيو که بخش اعظم کالاهاي مورد مراوده فساد پذير است و هر گونه اهمالي در روند تردد کاميون ها خسارات جبران ناپذيري وارد مي نمايد .

وي با بيان اين که رفع مشکلات زيرساخت ها ، اتخاذ تدابيري جهت عبور سريع تر کاميون هاي ايراني از مرز سومور و محرم کندي بين داغستان روسيه و آذربايجان مورد درخواست طرف ايراني است ، افزود : ترافيک هاي  چند روزه در مرز کندي روسيه ، ورودي به کشور آذربايجان ،‌ موجب ايجاد خسارات هم از بابت بيمه و هم ساير اسناد و مدارک مدتدار به راننده و شرکت هاي حمل و نقل مي گردد که قابل ملاحظه مي باشد ، لذا افزايش زيرساخت ها و در صورت لزوم 24 ساعته کردن مرز و برقراري عدالت در عبور رانندهها از صف هاي طولاني مورد درخواست ما مي باشد .

مدير کل دفتر ترانزيت وحمل و نقل بين المللي در ادامه اظهار داشت : ازدحام و ترافيک در مرز آستاراي جمهوري آذربايجان که طي روزهاي اخير براي ورود ناوگان خالي يخچالي با مليت آذري توسط رانندگان روسي به بهانه افزايش غيرمنطقي کرايه حمل ، اختلالاتي ايجاد نموده است که اين موضوع موجبات توقف و طولاني شدن صف ورودي ناوگان باري به جمهوري اسلامي ايران از طريق آن مرز و در نهايت لطمه به صادرات کشور شده است ، به طوري که ما ناگزير جهت حل و فصل مقطعي موضوع ، پذيرش ناوگان يخچالي آذري از طريق پايانه مرزي بيله سوار انجام شد .

وي خاطرنشان کرد : با عنايت به اينکه در مرز آستاراي ج.ا.ايران با مرز آستاراي آذربايجان ، افزايش تجارت قابل توجه است ، انتظار ما از طرف روس بهره برداري از شرايط موجود به عنوان ايجاد بستري براي تجارت پايدار هر سه کشور و نه فرصتي براي سوء استفاده تلقي گردد .

رستم ژيگانشين رايزن بازرگاني روسيه فدراتيو در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار اظهار اميدواري کرد با همکاري هاي بيشتر دو کشور ،‌ راهکارهاي توسعه و بالفعل نمودن پتانسيل هاي موجود در جهت ارتقاي حجم مبادلات تجاري جاده اي و رفع مشکلات موجود به ويژه در زمينه اخذ ويزا براي رانندگان ايراني ، در اين راستا برگزيده و اجرا شود .

در خاتمه طرف روسي اعلام کرد ، ضمن اهتمام در رفع مشکلات موجود مراتب را مورد بررسي قرار داده و قبل از نشست اجلاس آتي کميسيون مشترک اقتصادي ، جلسه اي نيز با حضور مقامات کنسولي سفارت روسيه جهت بررسي مسائل رانندگان ايراني جهت اخذ رواديد برگزار شود .

شايان ذکر است ، در اين اجلاس نمايندگان صنوف حمل و نقل بين المللي جاده اي نيز حضور داشتند .

منبع: پرتال حمل ونقل

1398/12/06
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی آخرین وضعیت تردد ناوگان بین‌المللی از مرزهای زمینی ۵ کشور همسایه را تشریح کرد:مرزهای ترکیه نیمه تعطیل

 منوچهر سلمان زاده با اشاره به وضعيت تردد از مرزهاي زميني ايران و کشورهاي همسايه اظهار داشت: با اقدامات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل بين المللي کالا، مشکلات و موانع بين مرزهاي هفتگانه ايران و عراق برطرف شده است و فقط تردد از مرز مهران به دليل کمبود نيروي انساني از طرف عراق انجام نمي‌شود که طبق گفته طرف عراقي به محض تامين نيروي انساني تردد برقرار مي‌شود.

وي افزود: فعاليت حمل‌ونقل بين‌المللي در مرزهاي ايران و ترکيه در حالت نيمه تعطيل است. يعني تردد‌ها به طور کامل قطع نشده است.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: کشور ترکمنستان نيز مرزهاي کشور خود بر روي ناوگان بين‌المللي ايران بسته و توضيحي در اينباره نيز ارائه نکرده است.

سلمان زاده با بيان اينکه «پاکستان علت بستن موقت مرزهاي خود را استقرار قرنطينه عنوان کرده است» افزود: افغانستان امروز مرز ميلک و ماهيرود را بر روي ناوگان حمل‌ونقل مسافري بسته است اما تردد ناوگان حمل کالا همچنان برقرار است.

وي خطاب به شرکت ها و انجمن‌ها خواستار اطلاع از وضعيت مرزها پيش از اعزام کاميون به کشورهاي همسايه شد.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در ادامه بيان داشت: به منظور جلوگيري از انتقال ويروس کرونا از طريق مرزهاي جاده‌اي ، همکاري و هماهنگي لازم با پايگاه هاي بهداشت قرنطينه در مرز ها از سوي مديران پايانه‌هاي مرزي کشور انجام شده است.

وي افزود: جلسات کميته هماهنگي در پايانه‌هاي مرزي با حضور نمايندگان مرکز پيشگيري از بيماري‌ها برگزار شده و گردش کار و نحوه کمک و هماهنگي ساير دستگاه‌ها براي کنترل و جلوگيري از انتقال ويروس کرونا مشخص شده است.

وي با بيان اينکه ابلاغيه و دستورات لازم به شرکت‌هاي خدماتي در مرزها براي افزايش دوره نظافت در سالن ها و ديگر ابنيه موجود در مرز براي جلوگيري از هرگونه آلودگي انجام شده است، افزود : جمع آوري و انتقال زباله‌هاي موجود در روز در چند مرحله، ضدعفوني کردن غرفه مربوط به نصب بنرهاي آموزشي در مناسب ترين نقاط سالن و محوطه براي اطلاع مسافران، نصب تابلوهاي هشدار دهنده براي عموم مسافران، از جمله مهمترين اقدامات انجام شده در مرز ها است.

سلمان زاده خاطر نشان کرد: براي استقرار نيروهاي کمکي و بازرسين اعزامي از مراکز استان به پايانه مرزي براي حضور در نقطه صفر مرزي و محل‌هاي تردد رانندگان خارجي ،همکاري لازم صورت گرفته است.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

1398/12/06
به منظور بررسی موضوعات تخصصی حوزه حمل ونقل؛ جلسه کمیته مشترک انجمن کشتیرانی و انجمن حمل ونقل بین المللی ایران برگزار شد

جلسه کميته مشترک انجمن کشتيراني و خدمات وابسته ايران و انجمن شرکت هاي حمل ونقل بين المللي ايران به ميزباني انجمن کشتيراني برگزار شد.

 مسعود پل مه، دبيرکل انجمن کشتيراني در خصوص اهداف برگزاري اين نشست گفت:« کميته مشترک در اين به منظور بررسي مشکلات و موضوعات تخصصي حوزه کسب وکار و ساير علاقه مندي هاي بخش حمل ونقل روز گذشته، (پنجم اسفندماه) تشکيل جلسه داد. در اين جلسه مواردي همچون هزينه ديرکرد کانتينري در بخش ريالي مورد بررسي قرار گرفت و تفاهمات مورد نياز، اتخاذ شد.»
پل مه افزود:« اين کميته حدود ده سال است که ميان دو انجمن تشکيل مي شود و تفاهمات فيمابين باعث شده تا هم افزايي در حوزه هاي تخصصي حمل ونقل بيش از پيش ارتقا يابد.»

منبع: پايگاه خبري سي نيوز

1398/12/05
مذاکره برای بازگشایی مرز زمینی ایران و ترکیه/ تکلیف تورهای نوروزی مشخص نیست
رئيس اتاق بازرگاني ايران و ترکيه گفت: مقامات ترکيه هيچ بازه زماني مشخص نکردند و نمي‌توان گفت آيا تا نوروز مرزها باز مي‌شود يا خير، آنها براساس پخش و شيوع بيماري در کشور تصميم خواهند گرفت.مهرداد سعادت  در خصوص بسته شدن مرزهاي ايران و ترکيه گفت: مطابق توافقي که وزراي بهداشت دو کشور کرده‌اند، ترکيه بر اساس منافع ملي خود تصميم گرفت که به صورت يکجانبه مرز زميني و هوايي خود را با ايران به طور موقت ببندد.

وي ادامه داد: البته مرزهاي ما باز است يعني اينکه کاميون‌ها و هواپيماهاي ترک به ايران مي‌آيند  اما خالي بر مي‌گردند پس هيچ نگراني در خصوص تامين مواد وارداتي وجود ندارد. اما در حال مذاکره هستيم که مرزهاي زميني براي عبور کالاها باز شود زيرا اين کشور مسير ترانزيتي صادرات ما است.

عضو اتاق بازرگاني اروميه تصريح کرد: اين حق کشور ترکيه است که براي سلامتي مردم کشور خود از ورود اتباع ايراني جلوگيري کند و ما نمي‌توانيم از اين منظر به آنها فشار وارد کنيم حتي قرار بود در اين هفته يک هيات تجاري از ايران در اجلاس استانبول شرکت کند که موضوع ملغي شد.

وي در خصوص تورهاي مسافرتي به خصوص تعطيلات نوروز گفت: مقامات ترکيه هيچ بازه زماني مشخص نکردند و نمي‌توان گفت آيا تا نوروز مرزها باز مي‌شود يا خير، آنها براساس به پخش و شيوع بيماري در کشور تصميم خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاري ايلنا

1398/12/05
تکلیف مرز ایران و عراق مشخص نشود، دستور بازگشت کامیون‌ها را می‌دهیم
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تا کنون مرز زميني با سه کشور عراق، ترکيه و ترکمنستان بسته شد‌ه‌است، گفت: اگر بسته ماندن مرزهاي ايران و عراق طولاني شود، کاميون‌ها از مرز عراق به محل مبدا بارگيري بازگردانده مي‌شوند.وي تاکيد کرد: اين موضوعات از سوي نهادها و وزارتخانه‌هاي متولي در حال پيگيري است و تا چند روز آينده وضعيت مرزهاي زميني با اين کشورها مشخص مي‌شود.

معاون وزير راه‌ و شهرسازي با اشاره به ايجاد صف کاميون‌ها در مرز عراق گفت: برخي از کاميون‌ها از دو الي چهار روز گذشته وارد مرز ايران و عراق شده‌اند و درباره حل اين مشکل در حال مذاکره با کشور عراق هستيم. سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، سازمان و نهاد بهره‌بردار است و اين رايزني‌ها بين دو کشور بايد از طريق مجراهاي ديگري انجام شود.  ‌

حسن‌نيا تاکيد کرد: اين موضوع فقط ايران را دچار مشکل نکرده‌ بلکه تجار عراقي که اين محموله‌ها را خريداري کرده‌اند هم امروز با مشکل مواجه هستند و انسداد مرز مشکل متقابل براي هر دو کشور است.

مديرعامل سازمان راهداري و حمل‌و نقل جاده‌اي درباره بارهاي کاميون‌هاي معطل مانده در مرز عراق اظهار داشت: اين کاميون‌ها حاوي بارهاي مختلفي هستند که البته عمده آنها صنعتي و مشتقات نفتي است.

وي همچنين درباره چک پزشکي رانندگاني که چند روز در پشت مرز عراق معطل بوده‌اند، گفت: طرف مقابل بايد اين تصميمات را اتخاذ کنند و در مبادي کشورهاي خود چک‌هاي پزشکي را در نظر بگيرند.

معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: اگر بسته ماندن مرزهاي ايران و عراق طولاني شود، کاميون‌ها از مرز عراق به محل مبدا بارگيري بازگردانده مي‌شوند. البته با توجه به اينکه ترکيه اعلام کرده مرز خود با ايران را بسته است به شرکت‌هاي حمل و نقل بار اعلام کرده‌ايم که از تردد به سمت مرز ترکيه فعلا خودداري کنند.  

حسن‌نيا در پاسخ به اين سوال که براي اسکان و ساماندهي رانندگاني که در مرز ايران و عراق معطل مانده‌اند چه تدابيري ديده‌ شده است، گفت: اين اولين بار نيست که رانندگان در اين مسير خواب چند روزه دارند و تجربه انتظار پشت مرز را دارند البته همانطور که گفته شد اگر تا سه روز آينده مذاکرات براي بازگشايي مرز به نتيجه نرسد، دستور بازگشت آنها را خواهيم داد.

منبع: خبرگزاري ايلنا



1398/12/05
ایران 3 میلیارد یورو صادرات غیرنفتی به افغانستان دارد
رايزن بازرگاني ايران در افغانستان گفت: کشور ايران 3 ميليارد يورو صادرات غيرنفتي به افغانستان دارد، ما بازار آنجا را حفظ کرده‌ايم و نقش خود را در بازار افغانستان ايفا مي‌کنيم.
ميزگرد بررسي وضعيت مسيرها و کالاهاي ترانزيتي عبوري از ايران بعدازظهر امروز با حضور فعالان صنعت حمل‌ونقل در محل گمرک جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.

در اين مراسم، محمدمهدي جوانمرد قصاب، رايزن بازرگاني ايران در افغانستان، اظهار داشت: کشور افغانستان در بخش ترانزيت با کشور ما رابطه خاصي دارد، افغانستان کشوري محصور در خشکي است و در اين حوزه ارتباط ترانزيتي ايران و افغانستان ويژه است.
رايزن بازرگاني ايران در افغانستان ادامه داد: ما 3 ميليارد يورو صادرات غيرنفتي به افغانستان داريم، بازار آنجا را حفظ کرده‌ايم و نقش خود را در بازار افغانستان ايفا مي‌کنيم؛ همچنين کالاي ترانزيتي از کراچي يا بندرعباس به سمت افغانستان مي‌رود که جديداً مي‌خواهيم چابهار را جايگزين بندرعباس (بندر شهيد رجايي) کنيم.

جوانمرد قصاب افزود: چابهار معاف از تحريم‌ها است و آمريکا تعهد کتبي به هندوستان براي استفاده از بندر چابهار داده است.
وي ادامه داد: ما بابت دسترسي به قرقيزستان و ازبکستان نگاه ترانزيتي به افغانستان از طريق اين کشور نيز داريم.

رايزن بازرگاني ايران در افغانستان افزود: بيشترين کالاي وارداتي کشور افغانستان که حدود 40 درصد است از ايران انجام مي‌شود که صادرات ايران محسوب مي‌شود.
بنا بر اين گزارش، در ادامه اين مراسم فعالان صنعت حمل‌ونقل، برخي مشکلات و پيشنهادات خود را در حوزه ترانزيت مطرح کردند.

در اين نشست عنوان شد که در پنج سال اخير ميزان تن کيلومتر کاميون‌ها در مسيرهاي ترانزيتي از عدد 17 هزار و 526 به عدد 10 هزار کاهش يافته است که کاهش 40 درصدي دارد.

همچنين عنوان شد که در سال 95 حمل کالاي ترانزيتي توسط جاده 7 ميليون و 8 هزار تن بود اما در سال 97 به 9 ميليون تن افزايش يافت.

منبع: گمرک نيوز
1398/12/05
ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان مرزهای زمینی خود با ایران را بستند

پيش از اين،مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي ايران گفته بود کويت و عراق به خاطر شيوع ويروس کرونا در ايران پذيرش ايراني‌ها را رسما متوقف کرده و افغانستان هم به صورت شفاهي درباره لغو پروازهاي ايران و اين کشور حرف زده اما هنوز به صورت رسمي و کتبي چيزي را اعلام نکرده‌ است.

ترکيه تمامي گذرگاه‌هاي خود با ايران را بست.

 اين تصميم وزارت کشور ترکيه به دليل انتشار ويروس کرونا در ايران انجام گرفته است. تاکنون 82 فرد مبتلا به ويروس کرونا شده‌اند.

بنا بر اين تصميم، راه‌هاي زميني اعم از ترانزيت و راه آهن به روي ايران بسته شده و پروازها از ايران نيز از امروز لغو مي‌شود.

همچنين جمهوري آذربايجان نيز مرز بيله سوار خود با ايران را بست.

اميد جهانخواه ناظر گمرکات خراسان رضوي و مديرکل گمرک مشهد در بخشنامه‌اي به کليات گمرکات کشور اعلام کرده که مرز ترکمنستان با ايران بسته شد.

در اين بخشنامه آمده است: با عنايت به عدم پذيرش کاميون‌هاي حامل کالاهاي صادراتي و ترانزيتي از طرف کشور ترکمنستان خواهشمند است دستور فرمائيد تا اطلاع ثانوي از ارسال محصولات کاميوني به مقصد گمرکات مرزي سرخص، لطف آباد و باجگيران خودداري نمايند.

پيش از اين،مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي ايران گفته بود کويت و عراق به خاطر شيوع ويروس کرونا در ايران پذيرش ايراني‌ها را رسما متوقف کرده و افغانستان هم به صورت شفاهي درباره لغو پروازهاي ايران و اين کشور حرف زده اما هنوز به صورت رسمي و کتبي چيزي را اعلام نکرده‌ است.

گفته مي‌شود کويت به صورت رسمي اعلام کرده که هيچ پروازي را از ايران نمي‌پذيرد و تمامي پروازها بين ايران و کويت از روز جمعه لغو شده است.



1398/12/05
ترانزیت اولین محموله تحت پوشش کارنه تیر از مبدا هند در کریدور هند-چابهار-افغانستان
جلسه هم‌انديشي آسيب‌شناسي و شناسايي راه‌کارهاي توسعه ترانزيت کشور با حضور فعالان حمل و نقل و ترانزيت در گمرک ايران برگزار شد. اين جلسه با حضور آيتي مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت گمرک ايران، جوانمرد رايزن اقتصادي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان، و مديران حمل و نقل و کارنه تير اتاق بازگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، تشکل‌هاي صنفي حمل و نقل بين‌المللي و شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي فعال در حوزه تزانزيت کالا برگزار شد.

با توجه به حضور رايزن اقتصادي ايران در افغانستان در اين جلسه، بخشي از مباحث به فرصت‌ها و تهديد‌هاي مسير  ترانزيت کالا به کشور افغانستان اختصاص يافت. لزوم توجه ويژه و سرعت بخشيدن به توسعه بندر چابهار در رقابت با بندر گوادر از مهم‌ترين مسايل طرح شده در اين بخش بود. همکاري سفارت ايران در افغانستان با شرکت‌هاي حمل و نقل ايراني در پي‌گيري مسايل در کشور افغانستان، امکان استريپ کالا در گمرکات ورودي براي کالاهاي مقصد افغانستان و حمايت از نوسازي و بهبود وضعيت ناوگان ايراني حمل و نقل بين‌المللي از ديگر نيازهاي مطرح شده در اين رابطه بود. آيتي مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت ايران از ترانزيت اولين محموله ترانزيت تحت پوشش کنوانسيون بين المللي کارنه تير از مبدا هند در کريدور هند-چابهار-افغانستان در هفته جاري از بندر چابهار به کشور افغانستان خبر داد. همچنين از ترانزيت کالا تحت کنوانسيون تير از مز گمرک شهيد رجايي به مقصد تاجيکستان از مسير افغانستان در ماه گذشته خبر داد.

در بخش ديگري از جلسه روند ترانزيت کالا از ايران طي پنج سال گذشته مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و مسيرهاي ترانزيتي توسعه يافته  و يا آسيب‌ديده در طول اين پنج سال شناسايي و معرفي شدند.

بخش پاياني اين جلسه به آسيب‌شناسي مسيرهاي ترانزيت و شناسايي راه‌کارهاي توسعه ترانزيت در اين مسيرها اختصاص داشت. از مهم‌ترين راه‌کارهاي احصا شده در اين بخش مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
-درخواست بخش خصوصي در اعمال مديريت واحد گمرکي موضوع ماده ?? قانون امور گمرکي که منجر به جلوگيري از تداخل وظايف.

- لزوم يکپارچگي و وحدت رويه در کليه بخش‌هاي دولت در خصوص ترانزيت و به ويژه فعال شدن ظرفيت‌هاي  نمايندگي ها وزارتخارجه در کشورهاي همسايه در توسعه ترانزيت کالا از ايران همچون تجارب موفق کشورهاي همسايه

- تجهيز و توسعه ناوگان حمل و نقل ايراني  در همکاري دولت و بخش خصوصي
- شناسايي موانع اجراي قوانين توسعه ترانزيت و تلاش در جهت رفع آن

-  لزوم رصد مسيرهاي جايگزين در حال شکل‌گيري در منطقه و برنامه ريزي جامع با توجه به شرايط اقتصادي جهان و منطقه

  تلاش در جهت ساده‌سازي قوانين و آيين‌نامه‌هاي مرتبط با هدف کاهش زمان و هزينه ترانزيت کالا از ايران

منبع: گمرک نيوز
1398/12/04
شرایط پذیرش کامیون های ترانزیت جهت کالاهای هدف
 
 پذيرش و اجازه بارگيري به کاميون هاي فاقد GPS و کانتينر هاي غير استاندارد و کاميون هاي غير استاندارد و داراي عيب

 ارزيابي دقيق و X-RAY کالاهاي هدف ( البسه، آجيل و خشکبار، شکلات، ميوه، کيف و کفش و پارچه) و کالاهاي غير متعارف
 بارگذاري اسناد و تصاوير و درج مشخصات کامل و شرح ارزيابي در سامانه

منبع: گمرک نيوز
1398/12/04
صادرات کالا به عراق ادامه دارد
سيد حميد حسيني عضو هيئت مديره اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق گفت: به دليل تغيير مسئول گذرگاه مرزي مهران اين مرز بسته شده اما صادرات کالاهاي ايراني از مرزهاي ديگر ادامه دارد.

عضو هيئت مديره اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق در رابطه با اوضاع مرزهاي ايران و عراق گفت: در حال حاضر مرز مهران به دليل تغيير مسئول گذرگاه مرزي بسته است. وي افزود: مرز پيرانهشر هم به دليل بارش برف بسته شده اما ساير مرزهاي عراق در رابطه با ورود کالاهاي ايراني  روال عادي خود را دارد.

حسيني اظهار داشت: البته به دليل  شيوع کرونا در کشورمان ورود مسافرين ايراني به عراق ممنوع شده و اين محدوديت تا استقرار تيم پزشکي در مرزهاي عراق ادامه خواهد داشت. وي بيان داشت:  انتقال کالاهاي ايراني به  عراق از مرزهاي شلمچه، پرويزخان، چذابه و باشماق ادامه دارد.  

وي افزود: روند انتقال کالا به عراق مانند سابق به اين صورت است که کاميون‌هاي عراقي بار کاميون‌هاي ايراني را تحويل مي‌گيرند و به اين ترتيب کالا از ايران  به عراق منتقل مي‌شود.

منبع: خبرگزاري فارس
1398/12/03
اطلاعیه
بنابر اعلام رئيس گمرک بازرگان، تا اطلاع ثانوي از ارسال محموله هاي ترانزيتي به باشماق و پرويزخان خودداري شود. 
1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر