اخبار
 1398/12/11  تاریخ خبر
معطلی کامیون‌ها در مرز آستارا و ضرورت کاهش ارسال بار
مديرکل گمرک آستارا از شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي و صاحبان کالاها خواست، با توجه به ظرفيت پايين پذيرش و ترخيص کالا در گمرک جمهوري آذربايجان و در نتيجه رسوب و توقف چند روزه کاميون‌ها در مرز، در ارسال بار و کالاهاي صادراتي به گمرک آستارا محدوديت قائل شوند.

رسول اميدي شامگاه شنبه اظهار کرد: پايش بهداشتي و اقدامات پيشگيرانه در قبال ويروس کرونا در مرز آستارا بين ايران و جمهوري آذربايجان، ظرفيت پايين و محدود پذيرش و ترخيص کاميون در گمرک کشور مقابل و افزايش تقاضاي تجار کشورمان براي صادرات محصولات کشاورزي، باعث کندي حرکت کاميون هاي حامل بار و تشکيل صف هاي طولاني در مسيرهاي منتهي به گمرک شده است.
وي افزود: حدود800 کاميون براي گذر از مرز آستارا، در نوبت هستند و بار اغلب آنها ميوه و سبزيجات و اقلام فاسد شدني است و با توجه به تصميمات لحظه اي و مغاير گمرک جمهوري آذربايجان در روزهاي اخير و نبود ثبات و وحدت رويه در برنامه آنها، تداوم وضع موجود دور ذهن نيست.

مديرکل گمرک آستارا ادامه داد: گمرک جمهوري آذربايجان از بعد از ظهر روز گذشته از تردد مسافران ممانعت بعمل آورده و در حوزه تجاري نيز، محدوديت هايي اعمال کرده است.
او به صاحبان کالاها و شرکت هاي حمل توصيه کرد، تا زمان عادي شدن شرايط و تسهيل عبور و مرور کاميون ها و تداوم محدوديت ها، براي پيشگيري از ضرر ناشي از توقف و خواب کاميون ها و فساد اقلام فاسد شدني از انتقال کالا به مرز آستارا خودداري و از گمرک بيله سوار که اکنون تردد کمتري دارد، استفاده کنند.
اميدي گفت: افزايش شمار کاميون هاي حامل کالاهاي صادراتي، نشانه نياز بازارهاي هدف بويژه روسيه و ساير کشورهاي حوزه قفقاز و CIS به کالاهاي ايراني و افزايش تقاضا و رونق صادرات کشورمان است، اما کندي پذيرش و تردد خودروها در آن سوي مرز، مشکلاتي را براي رانندگان و تجار ايجاد کرده است.

ويروس کرونا بعد از مشاهده در چين، در کشورهاي مختلف افرادي را مبتلا کرده است و معمولاً از طريق قطرات تنفسي ناشي از عطسه يا سرفه انتشار مي‌يابد و علائمي چون آنفلوآنزا دارد و با تب و سرفه آغاز شده و به التهاب ريه يا عوارض بدتر دامن مي زند.

شهرستان مرزي بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در منتهي اليه غرب استان گيلان واقع شده است و با سه مرز زميني، دريايي و ريلي با جمهوري آذربايجان در ارتباط است.

منبع: خبرگزاري ايرنا