اخبار
 1398/12/11  تاریخ خبر
مبادلات تجاری کامیونی ایران با ۴ کشور همسایه ادامه دارد/ لغو محدودیت مبادلات با ۳ کشور تا هفته آینده

مقام مسئول سازمان راهداري از تداوم مبادلات تجاري کاميوني با کشورهاي افغانستان، عراق، آذربايجان و روسيه (از مسير آذربايجان) خبر داد و گفت: محدوديت مبادلات با 2 کشور تا هفته آينده لغو مي‌شود.

منوچهر سلمان‌زاده اظهار کرد: نسبت به هفته گذشته در مبادلات تجاري جاده‌اي با کشورهايي که محدوديت اعمال شده بود، تغيير خاصي نداشته‌ايم.

وي ادامه داد:‌ همچنان مبادلات تجاري کاميوني با ترکمنستان،‌ پاکستان و ترکيه متوقف شده است.

وي با بيان اين‌که البته خروج و ورود کاميون‌هاي ايراني و ترکيه‌اي از مرزها انجام مي‌شود، افزود: ما در ترکيه و اروپا ناوگان جاده‌اي داريم که در حال ورود به کشور و حامل کالا هستند.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري با اعلام اين‌که ناوگان جاده‌اي ترکيه يا کشورهاي ديگر مي‌توانند از خاک جمهوري اسلامي ايران عبور کنند، گفت: در حال حاضر هيچ ناوگاني ورودي از ترکيه نداريم.

سلمان‌زاده ابراز کرد:‌ در حال حاضر مبادلات تجاري کاميوني با کشورهاي افغانستان، آذربايجان و عراق بدون محدوديت انجام مي‌شود، ضمن اين‌که به کشورهايي ديگر از جمله روسيه که از مسير آذربايجان مي‌گذرد نيز مبادلات همچنان برقرار است.

وي در خصوص زمان محدوديت توقف مبادلات تجاري کاميوني با کشورهاي ترکيه، ترکمنستان و پاکستان، خاطرنشان کرد:‌ مسئولان اين کشورها اعلام کرده‌اند اين محدوديت‌ها موقتي است و تا يک هفته آينده روال مبادلات با ايران عادي خواهد شد.

وي هفته گذشته درباره مسائل مربوط به تأثير کروناويروس بر مبادلات جاده‌اي کالاي ايران با کشورهاي همسايه به تسنيم گفته بود: در اين بخش واردات از کشورها و صادرات کالا به کشورهاي همسايه هيچ محدوديتي از سوي ايران اعلام نشده است.

وي تصريح کرد:‌ فقط کشور عراق با توجه به محدوديت استقرار نيروي انساني، در حوزه مسافري محدوديت‌هايي در مرزهاي مهران و خسروي اعمال کرده است، اما در بحث کالا هيچ محدوديتي براي مبادلات با اين کشور نداريم.

وي با بيان اين‌که در مرز مهران به‌دليل اين‌که عراقي‌ها اعلام کرده‌اند "کمبود نيروي انساني داريم"، فعاليت‌هاي تجاري انجام نمي‌شود،‌ افزود: با عراق 7 مرز مشترک داريم که در 5 مرز تبادلات کالا انجام مي‌شود.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري با يادآوري اين‌که مبادلات با کشور افغانستان هم بدون محدوديت انجام مي‌شود، گفت: فقط ترکمنستان از امروز محدوديت‌هايي را براي مبادلات کالا با ايران وضع کرده که علت دقيق آنرا نيز اعلام نکرده است.

سلمان‌زاده اضافه کرد: به صاحبان کالا توصيه مي‌کنيم با توجه به شرايط موجود به اطلاعيه‌ها و اعلان‌ها توجه کنند تا در مراجعه به مرزها با توقف احتمالي مواجه نشوند.

منبع: خبرگزاري تسنيم