اخبار
 1398/12/05  تاریخ خبر
تکلیف مرز ایران و عراق مشخص نشود، دستور بازگشت کامیون‌ها را می‌دهیم
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تا کنون مرز زميني با سه کشور عراق، ترکيه و ترکمنستان بسته شد‌ه‌است، گفت: اگر بسته ماندن مرزهاي ايران و عراق طولاني شود، کاميون‌ها از مرز عراق به محل مبدا بارگيري بازگردانده مي‌شوند.وي تاکيد کرد: اين موضوعات از سوي نهادها و وزارتخانه‌هاي متولي در حال پيگيري است و تا چند روز آينده وضعيت مرزهاي زميني با اين کشورها مشخص مي‌شود.

معاون وزير راه‌ و شهرسازي با اشاره به ايجاد صف کاميون‌ها در مرز عراق گفت: برخي از کاميون‌ها از دو الي چهار روز گذشته وارد مرز ايران و عراق شده‌اند و درباره حل اين مشکل در حال مذاکره با کشور عراق هستيم. سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، سازمان و نهاد بهره‌بردار است و اين رايزني‌ها بين دو کشور بايد از طريق مجراهاي ديگري انجام شود.  ‌

حسن‌نيا تاکيد کرد: اين موضوع فقط ايران را دچار مشکل نکرده‌ بلکه تجار عراقي که اين محموله‌ها را خريداري کرده‌اند هم امروز با مشکل مواجه هستند و انسداد مرز مشکل متقابل براي هر دو کشور است.

مديرعامل سازمان راهداري و حمل‌و نقل جاده‌اي درباره بارهاي کاميون‌هاي معطل مانده در مرز عراق اظهار داشت: اين کاميون‌ها حاوي بارهاي مختلفي هستند که البته عمده آنها صنعتي و مشتقات نفتي است.

وي همچنين درباره چک پزشکي رانندگاني که چند روز در پشت مرز عراق معطل بوده‌اند، گفت: طرف مقابل بايد اين تصميمات را اتخاذ کنند و در مبادي کشورهاي خود چک‌هاي پزشکي را در نظر بگيرند.

معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: اگر بسته ماندن مرزهاي ايران و عراق طولاني شود، کاميون‌ها از مرز عراق به محل مبدا بارگيري بازگردانده مي‌شوند. البته با توجه به اينکه ترکيه اعلام کرده مرز خود با ايران را بسته است به شرکت‌هاي حمل و نقل بار اعلام کرده‌ايم که از تردد به سمت مرز ترکيه فعلا خودداري کنند.  

حسن‌نيا در پاسخ به اين سوال که براي اسکان و ساماندهي رانندگاني که در مرز ايران و عراق معطل مانده‌اند چه تدابيري ديده‌ شده است، گفت: اين اولين بار نيست که رانندگان در اين مسير خواب چند روزه دارند و تجربه انتظار پشت مرز را دارند البته همانطور که گفته شد اگر تا سه روز آينده مذاکرات براي بازگشايي مرز به نتيجه نرسد، دستور بازگشت آنها را خواهيم داد.

منبع: خبرگزاري ايلنا