اخبار
اخبار آرشیو ماهانه
.
1397/03/03
آغاز فعالیت‌های لجستیکی و توزیع کالا در بندر چابهار

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در مراسم امضاي قرارداد ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني و امضاي تفاهم‌نامه احداث و بهره‌برداري از کارخانه تصفيه شکر در بندر شهيد بهشتي چابهار از سرمايه‌گذاري 404 ميليارد توماني بخش خصوصي در بندر چابهار خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در مراسم فوق گفت: در راستاي سياست‌هاي توسعه دريامحور کشور و توسعه سواحل مکران، سال گذشته در آذرماه سال گذشته شاهد بهره‌برداري از فاز اول بندر چابهار با حضور رئيس جمهوري و هيات هايي از کشورهاي همسايه بوديم.

راستاد ادامه داد: در قالب اجراي فاز يک بندر شهيد بهشتي چابهار شاهد بوديم که ظرفيت آن بندر از 2.5 ميليون تن به 8 ميليون تن ارتقا يافت و توانستيم بندر چابهار را به بندر نسل سومي که صرفا براي تخليه و بارگيري کالا نيست بلکه فعاليت هاي لجستيکي و توزيع کالا نيز در آن رخ مي دهد، تبديل کنيم.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: امروز دو پروژه مهم به جهت ارتقاي بندر چابهار که يکي از آنها قرارداد ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني و ديگري تفاهم نامه احداث و بهره برداري از کارخانه تصفيه شکر است با بخش خصوصي به امضا مي رسد که اين ها مي تواند روند توسعه را در چابهار سرعت بدهد.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين خاطرنشان کرد: در کنار اين پروژه ها شاهد هستيم که سرمايه گذاري هاي مناسبي در بندر چابهار در حال انجام است. شرکت IPGL هندوستان سرمايه گذاري 85 ميليون دلاري را براي خريد تجهيزات بندري در قالب پروژه BOT در استان سيستان و بلوچستان آغاز کرده است که بر اساس آن توافق نامه، تا اواسط تيرماه بهره برداري موقت از پايانه بندر چابهار آغاز مي شود.

راستاد گفت: براي توسعه آتي بندر چابهار، حدود 400 هکتار از اراضي پيرامون بندر را تصرف کرديم تا به صورت حلقه اتصالي براي سرمايه گذاري ايران با کشورهاي همسايه و ساير مناطق دنيا باشد.

وي افزود: قرارداد مربوط به ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني صادرات محور و در راستاي افزايش صادرات از بندر چابهار انجام مي شود که مي تواند براي تزانزيت مواد معدني مورد استفاده قرار بگيرد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي درباره مشخصات قرارداد ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني، گفت: ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني به سرمايه گذاري شرکت توسعه تجارت زندگي با سرمايه 2800 ميليارد ريال احداث خواهد شد. که اين ترمينال ظرفيت اشتغال 75 نفر را به صورت مستقيم و 175 نفر را به صورت غيرمستقيم دارد. همچنين، تجهيزات اين طرح شامل واگن تيپلر، بلت کانواير، ريکلايمر، استاکر، شيپ لودر و شيپ آنلودر است. ظرفيت طرح نيز 15 ميليون تن است که براي احداث ترمينال فوق، 13 هکتار زمين در حاشيه محوطه بندر چابهار استحصال شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين اطلاعات تفاهم نامه احداث و بهره برداري از کارخانه تصفيه شکر را اينگونه اعلام کرد: فاهم‌نامه احداث و بهره‌برداري از کارخانه تصفيه شکر که اداره کل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان و شرکت صبا پيش‌رو کالا منعقد شد به منظور احداث کارخانه تصفيه شکر است. ميزان سرمايه گذاري اين طرح 1240 ميليارد ريال است و ظرفيت طرح نيز 150 هزار تن پيش بيني شده است. در عين حال، ماشين آلات خط توليد اين طرح شامل بخش افيناسيون، بخش فيلتراسيون، بخش تغليظ، بخش کريستاليزاسيون است و براي احداث اين کارخانه 5 هکتار زمين از اراضي تحت اختيار بندر، تخصيص يافته است.

راستاد در ادامه اظهار اميدواري کرد: اميدوارم اين پروژه ها بتواند به توسعه سواحل مکران و بندر چابهار کمک کند و ما بتوانيم از ظرفيت هاي بنادر نهايت استفاده را ببريم.

وي همچنين گفت: با تکميل فاز 4 بندر شهيدبهشتي چابهار، ظرفيت آن بندر به 77 ميليون تن خواهد رسيد.

1397/03/02
در شورای‌عالی هماهنگی ترابری كشور آيين‌نامه ستاد مراكز لجستيك كشور تصويب شد

آيين‌نامه ستاد مراكز لجستيك كشور» که توسط دفتر طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل معاونت حمل‌ونقل تهيه شده است در جريان برگزاري نشست اخير شوراي‌عالي ترابري کشور با رياست وزير راه و شهرسازي به تصويب رسيد.

 به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي طبق اعلام دفتر طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل معاونت حمل‌ونقل؛ در راستاي سياست‌هاي وزارت راه‌وشهرسازي در زمينه افزايش سهم حمل‌ونقل ريلي، توسعه حمل‌ونقل چندوجهي و كاهش هزينه‌هاي لجستيك كشور، و به منظور تسريع در روند ايجاد شبكه يكپارچه مراكز لجستيك كشور،«آيين‌نامه ستاد مراكز لجستيك كشور» در دفتر طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل معاونت حمل‌ونقل تهيه شده و پس از برگزاري نشست‌هاي متعدد با ذينفعان و متخصصان لجستيك كشور در تاريخ 97.02.30 در شوراي‌عالي هماهنگي ترابري كشور به تصويب رسيد.

در اين آيين‌نامه تركيب ستاد مراكز لجستيك كشور كه به رياست وزير راه‌وشهرسازي تشكيل مي‌شود مشخص شده‌است. معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازي به عنوان عضو و دبير ستاد و رؤساي سازمان‌هاي دولتي متولي 4 شيوه اصلي حمل‌ونقل، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس گمرك جهموري اسلامي ايران، دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي، رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران و رئيس اتاق تعاون ايران به عنوان اعضاي اصلي ستاد تعيين شده‌اند.

همچنين كميسيون تخصصي به عنوان بازوي مشورتي ستاد، متشكل از همه ذينفعان و متوليان لجستيك كشور از بخش‌هاي دولتي و خصوصي تعيين شده‌است كه وظيفه انجام بررسي‌هاي كارشناسي مسائل مربوط به مراكز لجستيك را به عهده خواهد داشت.

با تصويب آيين‌نامه، جلسات ستاد مراكز لجستيك كشور از خردادماه با دستور كار بررسي پهنه‌هاي به دست‌آمده از مدل رياضي و همچنين تعيين فرآيند‌ها و دستورالعمل‌هاي ايجاد و بهره‌برداري مراكز لجستيك تشكيل خواهد شد.

گفتني است، آيين­نامه ستاد مراکز لجستيک کشور با هدف فراهم نمودن چارچوب اجرايي بند «چ» ماده 30 قانون احكام دائمي برنامه توسعه كشور، مصوب سال 1395 مجلس محترم شوراي اسلامي، تدوين گرديده است.

بند «چ» ماده 30 قانون احكام دائمي برنامه توسعه كشور:

«به‌منظور تسهيل تجارت، رقابت‌پذير كردن فعاليت‌هاي حمل‌ونقل با توجه به مزيت‌هاي نسبي در زنجيره عرضه و خدمات ترابري منطقه‌اي و بين‌المللي، دولت مجاز است:

1-از ايجاد پارك‌هاي پشتيباني (لجستيك)، احداث پايانه‌ها،‌ شهرك‌هاي حمل‌ونقل تركيبي مسافري و باري و گسترش بنادرخشك توسط بخش خصوصي و تعاوني حمايت نمايد.

2-نسبت به تهيه طرح مکان‌يابي پايانه‌هاي بارگُنج (كانتينري) و حمل‌ونقل تركيبي در شبكه اصلي و عبوري (ترانزيتي) كشور اعم از شمالي- جنوبي، شرقي- غربي و نيز شبكه آسيايي تا پايان سال دوم برنامه و اجراي آن از طريق بخش خصوصي و تعاوني اقدام نمايد.

3-ساز و کارهاي لازم را براي تحقق افزايش سالانه ده درصد (10%) حجم عبور (ترانزيت) خارجي کالا فراهم کند .»

بنا بر ضرورت نگاه جامع و يكپارچه در جانمايي و بهره­برداري از انواع مراكز لجستيك و همچنين ايجاد وحدت رويه در صدور مجوز تأسيس و بهره­برداري از اين مراكز، اين آيين­نامه جايگزين «آيين­نامه­ تأسيس و بهره­برداري از بنادر خشك» مي‌گردد.

بخش اول- تعاريف

ماده 1-اصطلاحات به كار رفته در آيين‌نامه در معاني مشروح زير به كار مي‌رود:

  1. لجستيك: مديريت جريان كالاها از محل موجودي به محل مصرف شامل فرآيند مطالعه، برنامه‌ريزي، نظارت بر خدمات، عمليات و اطلاعات مرتبط با حمل كالا، نگهداري و فعاليت‌هاي ارزش افزوده است كه با هدف تأمين نياز مشتريان و كاهش هزينه‌ها انجام مي‌پذيرد.
  2. مرکز لجستيک: محدوده مشخصي است كه در آن تمامي فعاليت‌هاي مرتبط با حمل، لجستيک و توزيع کالا در دو بُعد داخلي يا بين‌المللي انجام مي‌شود.
  3. ستاد: ستاد مراكز لجستيك که با محوريت وزارت راه و شهرسازي تشکيل ‌شده و سياست‌گذاري و هماهنگي و تنظيم مقررات مرتبط با مراکز لجستيک را به عهده خواهد داشت.
  4. دبيرخانه: دبيرخانه ستاد مراکز لجستيک در محل دفتر طرح‌هاي جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي مستقر خواهد بود.
  5. كميسيون تخصصي: بازوي مشورتي ستاد كه بررسي‌هاي كارشناسي محوله از سوي ستاد يا دبيرخانه را انجام مي‌دهد.
  6. سازمان مسئول: دستگاه دولتي كه به نمايندگي از ستاد، به عنوان مرجع صدور «مجوز ايجاد و بهره‌برداري» مركز لجستيك تعيين مي‌گردد.
  7. متقاضي: شخص حقوقي كه جهت مشاركت يا سرمايه‌گذاري در ايجاد يا بهره‌برداري مركز لجستيك، پيشنهاد خود را به سازمان مسئول ارائه مي‌كند.
  8. مجوز ايجاد و بهره‌برداري مركز لجستيك: مجوزي كه از سوي سازمان مسئول و پس از تصويب ستاد براي متقاضي جهت شروع فرآيند ايجاد يا بهره‌برداري مركز لجستيك صادر مي‌شود.
  9. طرح آمايش مراكز لجستيك كشور: مجموعه مطالعاتي كه ساختار كلي شبكه حمل‌ونقل بار داخلي و عبوري،‌ جانمايي مراکز لجستيک و تعيين كاركردهاي هريك از زيرساخت‌هاي لجستيك در سطح كشور را تعيين مي‌نمايد. تعيين نوع و رده عملكردي، بازه ظرفيت دسته‌ها، خدمات الزامي آن‌ها و شبكه دسترسي مراكز لجستيك از جمله نتايج و دستاوردهاي اصلي طرح آمايش لجستيك كشور مي‏باشد.

بخش دوم –تركيب،‌ ساختار و وظايف ستاد مراكز لجستيك

ماده 2-ستاد مراكز لجستيک با تركيب زير به عنوان اعضاي اصلي ذيل تشكيل مي‌گردد:

1-وزير راه و شهرسازي به عنوان رئيس ستاد

2-معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي به عنوان دبير ستاد

3-دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي

4-معاون ذي‌ربط وزير صنعت، معدن و تجارت

5-رئيس‌کل گمرك جمهوري اسلامي ايران

6-مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران

7-رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي

8-مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي

9-رئيس سازمان هواپيمايي كشوري

10-رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران

11-رئيس اتاق تعاون ايران

ماده 3-جلسات ستاد با حضور حداقل 7 نفر از اعضا رسميت مي‌يابد و تصميمات ستاد با رأي‌گيري و در صورت كسب اكثريت مطلق آرا (6 رأي) به تصويب مي‌رسد.

ماده 4-كميسيون تخصصي ستاد جهت بررسي‌هاي كارشناسي با اعضاي ذيل تشكيل مي‌گردد:

1-دفتر طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي به عنوان رئيس كميسيون

2-نماينده دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي

3-نماينده معاونت امور اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت

4-نماينده گمرك جمهوري اسلامي ايران

5-نماينده شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران

6-نماينده سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي

7-نماينده سازمان بنادر و دريانوردي

8-نماينده سازمان هواپيمايي كشوري

9-نماينده سازمان توسعه تجارت ايران

10-نماينده سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران

11-نماينده اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران

12-نماينده اتاق تعاون ايران

13-نماينده انجمن شركت‌هاي هواپيمايي

14-نماينده انجمن سراسري شركت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران

15-نماينده انجمن شركت‌هاي حمل‌ونقل ريلي و خدمات وابسته

16-نماينده كانون انجمن‌هاي صنفي كارفرمايان مؤسسات و شركت‌هاي حمل‌ونقل داخلي كالاي كشور

17-نماينده انجمن كشتيراني و خدمات وابسته

18-نماينده انجمن پايانه‌داران ايران

19-نماينده انجمن صنفي انبارهاي عمومي

20-نماينده انجمن شركت‌هاي صنعت پخش ايران

21-نماينده شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران

22-نماينده شركت شهر فرودگاهي امام خميني

تبصره 1: كميسيون تخصصي بر حسب ضرورت مي‌تواند از ساير تشكل‌هاي تخصصي يا اشخاص حقوقي و حقيقي مورد نياز –به‌صورت مدعو- دعوت به عمل آورد.

تبصره 2: كميسيون تخصصي به منظور انجام بررسي‌هاي موضوعي مي‌تواند نسبت به تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي يا تعريف پروژه اقدام نمايد. تركيب اعضا و شرح وظايف اين كارگروه‌ها توسط كميسيون تخصصي تعيين مي‌گردد.

ماده 5-دبيرخانه ستاد مراكز لجستيك به‌منظور برگزاري جلسات ستاد و كميسيون تخصصي، ايجاد هماهنگي‌هاي لازم بين دستگاه‌ها و پيگيري امور اجرايي در دفتر طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي تشکيل خواهد شد.

ماده 6-وظايف ستاد شامل موارد زير است:

1-سياست‌گذاري و تعيين خط مشي‌هاي لازم براي توسعه مراكز لجستيك به منظور افزايش كارايي و يكپارچگي شبكه لجستيك كشور

2-تصويب مطالعات اوليه و به‌روزرساني‌هاي آتي جانمايي مراكز لجستيك به‌صورت شبكه يكپارچه كشوري در قالب طرح آمايش مراكز لجستيك

3-تعيين سازمان‌هاي مسئول هر يك از مراكز لجستيك بر اساس شيوه حمل‌ونقل و فعاليت غالب

4-تعيين سياست‌هاي كلي همكاري و مشاركت بخش‌هاي دولتي و غيردولتي، انواع مالكيت مراكز، نحوه تأمين سرمايه و مشوق‌هاي لازم در ايجاد و بهره‌برداري از مراكز لجستيك

5-ايجاد هماهنگي بين نهادهاي دولتي و غيردولتي به‌منظور تسهيل روند ايجاد و بهره‌برداري مراكز لجستيك

6-ايجاد هماهنگي با نهادهاي بين‌المللي ذي‌ربط جهت ارتقاء جايگاه مراكز لجستيكي

7-بررسي و تصويب نقاط پيشنهادي از سوي سازمان مسئول در هر پهنه مصوب، جهت ايجاد و بهره‌برداري مراکز لجستيک

8-نظارت كلان بر روند ايجاد و بهره‌برداري مراكز لجستيك

9-تصويب چارچوب فرآيندها و دستورالعمل‌هاي عمومي جانمايي نقاط، صدور مجوز و بهره‌برداري مراكز لجستيك

10-اطلاع‌رساني جامع و مؤثر در مورد عملكرد، سياست‌ها و مقررات مربوط به مراكز لجستيك از طريق دبيرخانه

ماده 7-وظايف كميسيون تخصصي ستاد مراكز لجستيك به شرح زير است:

1-تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي مورد نياز

2-تعيين تركيب اعضاي كارگروه‌هاي تخصصي و شرح وظايف آن‌ها

3-بررسي و اعلام نظر در مورد موضوعات ارجاع شده از سوي ستاد يا دبيرخانه

4-ارائه چارچوب تهيه پيش‌نويس قوانين، مقررات، آيين‌نامه‌ها، فرآيندها، دستورالعمل‌ها و بازبينه‌هاي مورد نياز احداث، بهره‌برداري، نگهداري و نظارت بر مراكز لجستيك

5-بررسي و اظهار نظر در مورد مطالعات طرح آمايش مراكز لجستيك

6-ارائه پيشنهاد در مورد سياست‌ها، خط مشي‌ها و برنامه‌هاي توسعه مراكز لجستيك به ستاد

بخش سوم –سازمان مسئول مراكز لجستيك

ماده 8-وظايف سازمان مسئول مطابق موارد زير است:

1-ايفاي نقش نمايندگي دولت به‌عنوان مسئول برنامه‌ريزي و صدور مجوز «احداث و بهره‌برداري مركز لجستيك» در پهنه‌هاي مصوب ستاد

2-اخذ مصوبه ستاد در مورد نقاط پيشنهادي ايجاد و بهره‌برداري مراكز لجستيك

3-جذب متقاضي براي ايجاد و بهره‌برداري مراكز لجستيك در نقاط مصوب ستاد

4-تهيه دستورالعمل‌هاي اجرايي کليه فرآيندهاي مربوط به ايجاد و بهره‌برداري مراكز لجستيك بر اساس چارچوب‌هاي مصوب ستاد

5-ارائه برنامه زمان‌بندي و اجرايي براي ايجاد و بهره‌برداري از مراكز لجستيك به ستاد

6-نظارت جامع و مؤثر بر روند ايجاد،‌ مديريت و بهره‌برداري مراكز لجستيك و ارائه گزارش‌هاي دوره‌اي به ستاد

ماده 9-تعيين و تغيير سازمان مسئول با در نظر گرفتن فعاليت و يا شيوه حمل‌ونقل غالب مركز لجستيك موضوعه، توسط ستاد صورت خواهد پذيرفت.

        ماده 10-فرآيند صدور، تمديد و ابطال مجوز ايجاد و بهره‌برداري مراكز لجستيك با تصويب ستاد تعيين خواهد شد.

         ماده 11-مصوبات ستاد مراكز لجستيك از تاريخ تصويب آيين‌نامه به‌موجب تفويض اختيارات قانوني شوراي عالي هماهنگي ترابري كشور، براي كليه دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط لازم‌الاجراست. 

1397/03/02
دلیل ازدحام کامیون‌ها در مرز دوغارون مشخص شد

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خراسان رضوي از سرگرداني کاميون‌هاي ترانزيتي و صادراتي  در مرز دوغارون خبر داد و دلايل آن را تشريح کرد.

به گزارش تين‌نيوز، جواد وحدتي فرد گفت: ظرفيت و زمان پذيرش کاميون‌هاي ترانزيتي در مرز دوغارون  از طرف افغانستان باعث ايجاد صف‌هاي طولاني در اين مرز شده است.

او گفت: ازدحام کاميون‌ها در مرز دوغارون پيش‌ازاين نيز وجود داشته است و  بارها به‌طرف افغانستاني اعلام‌شده تا ظرفيت و زمان پذيرش کاميون‌هاي ترانزيتي را افزايش دهند اما متأسفانه اين امر تاکنون محقق نشده است.

وحدتي فرد درباره ميزان تردد  کاميون ها در مرز ايران و افغانستان گفت: روزانه 220 دستگاه کاميون از پايانه مرزي و 180 دستگاه نيز از بازارچه مرزي و منطقه ويژه وارد افغانستان مي‌شود .

به گزارش ايرنا، او در ادامه گفت: حال‌آنکه تقاضا براي ورود به اين کشور بيش از اين است و اکنون حدود 600 کاميون با بار ترانزيتي و صادراتي در انتظار ورود به خاک افغانستان هستند. 

اين در حالي است که از يک ماه قبل به دليل ناامني در استان فراه افغانستان، تردد از مرز ميلک کاهش‌يافته و بيشتر ترددها به مرز دوغارون منتقل‌شده است.

تردد بيشتر به مرز دوغارون بدون افزايش ظرفيت‌هاي آن صورت گرفته است و بنابراين باعث ايجاد مشکلات تردد در اين مرز و ايجاد صف‌هاي طولاني کاميون‌ها شده است.

1397/03/01
افزایش 164 درصدی حمل ونقل بین‌المللی از مرز اینچه‌برون

مديرکل راه‌آهن شمال شرق دو گفت: از ابتداي سال 1397 تاکنون 19 هزار و 727 تن از طريق مرز ريلي اينچه‌برون بار حمل شده بين‌المللي صورت پذيرفت.

به گزارش تين‌نيوز به نقل از روابط عمومي اداره کل راه‌آهن شمال شرق دو، محمدرضا قرباني از افزايش 164 درصدي حمل‌ونقل بين‌المللي اداره کل راه‌آهن شمال شرق دو خبر داد، اظهار کرد: از ابتداي سال 1397 تاکنون مجموع بار حمل شده بين‌المللي 19 هزار و 727 تن شامل 2 هزار و 365 تن محموله صادراتي و 17 هزار و 362 تن محموله وارداتي است که اين آمار از طريق حوزه ريلي اداره کل راه‌آهن منطقه شمال‌ شرق دو و از طريق مرز ريلي اينچه‌برون صورت پذيرفت.

وي تصريح کرد: از ابتداي امسال براي نخستين بار ميزان 62 تن انواع روفرشي صادراتي، 21 واگن خرما به ميزان يک هزار و 356 تن، 6 واگن سنگ گرانيت به وزن 384 تن، دو واگن سيب 85 تني و يک واگن مواد پلاستيک 57 تني به مقصد کشور قزاقستان از ايستگاه‌هاي گرگان و اينچه‌برون بارگيري و صادر شد.

مديرکل راه‌آهن شمال شرق دو گفت: محموله‌هايي همچون جو، دانه آفتابگردان، کلزا، سبوس گندم، روغن‌پايه و الوار از کشورهاي قزاقستان، ترکمنستان و روسيه نيز وارد و پس از تخليه به مقاصد مختلف کشور اعزام و حمل مي‌شود.

قرباني خاطرنشان کرد: طي 54 روز گذشته 24 هزار و 699 تن کالا بارگيري و ميزان 15 هزار و 598 تن بار در اين ناحيه تخليه صورت گرفته است.

وي تصريح کرد: تن کيلومتر مرزي در سال جاري 3 ميليون و 313 هزار و 577 تن کيلومتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

1397/03/01
نظارت و کنترل مکانیزه کالاهای ورودی از گمرکات کشور
رئيس کل گمرک ايران از افزايش 25 درصدي صادرات غير نفتي کشورمان تا 29 ارديبهشت ماه سالجاري خبر داد .

فرود عسگري با اعلام رقم 7 ميليارد دلاري صادرات تا 29 ارديبهشت 97 گفت:  با توجه به تصميمات جديد دولت و راه‌اندازي سامانه نيما، صادرات کالا نسبت به سال‌گذشته افزايش 25 درصدي  و واردات کاهش يک و نيم درصدي داشته است که نشان از موفقيت هاي سياست‌هاي ارزي دولت دارد.

وي گفت : در اين مدت واردات به رقم 6 ميليارد دلار  رسيده است و در حال حاضر واردات کالاهاي اساسي و ديگر اقلام عمده وارداتي شامل نهاده هاي دامي ، کنجاله سويا ، ذرت و قطعات منفصله خودرو در گمرکات در حال انجام تشريفات گمرکي و ترخيص است و اختصاص ارز به کالاهاي وارداتي طبق مصوبه ساماندهي ارزي از سوي بانک مرکزي در حال انجام است .

رئيس کل گمرک ايران تاکيد کرد: در حال حاضر نظارت و کنترل تمامي کالاهاي ورودي به گمرکات کشور به صورت مکانيزه و سيستمي انجام مي شود .

 عسگري درباره ميزان قاچاق از مبادي رسمي گمرکي گفت: ما مدعي هستيم با کنترل‌هايي که از طريق سيستم‌ها انجام مي‌دهيم و با دريافت بارنامه الکترونيکي و گواهي بازرسي از مبدا و مانيفست الکترونيکي و تطبيق اطلاعات با قبض انبار الکترونيکي و دريافت اطلاعات از شرکت هاي حمل و نقل و سازمان هاي مجوز دهنده ، نظارت و کنترل کالاهاي ورودي به گمرکات کشور به صورت سيستمي و مکانيزه انجام مي شود .

رئيس کل گمرک ايران افزود : در راستاي مکانيزه کردن گمرک ايران و سيستم‌هاي کنترلي در سال گذشته و امسال، دستگاه‌هاي ايکس‌ري فوق پيشرفته‌ و پرسرعت خريداري و در گمرکات مستقر شدند که با قرارگرفتن اين دستگاه‌ها در مبادي اصلي ورود کالا به کشور مثل بندر شهيد رجايي علاوه بر کنترل هاي هوشمند تمامي کالاهاي ورودي به کشور از طريق سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي  ، 100 درصد کالاهاي ترانزيتي از اين ايکس‌ري‌ها عبور مي کنند و همه ي کالاهاي وارداتي که در سطح سه قرار دارند به وسيله ايکس‌ري‌ها کنترل مي‌شوند.

وي 15 ميليارد دلار آمار رسمي قاچاق ورودي به کشور را برآورد دستگاه‌هاي ديگر عنوان کرد و گفت: گمرک وفق قانون متولي برآورد ميزان ورود کالاي قاچاق به کشور نيست و برآورد حجم قاچاق بر عهده سازمان هاي ديگر است ، ضمن اينکه مسئوليت گمرک در زمينه مبارزه با قاچاق کالا صرفا در حوزه مبادي رسمي گمرکي است .

رئيس کل گمرک با بيان اينکه در حال حاضر نقش گمرک در مناطق آزاد پررنگ تر شده است و همکاري هاي خيلي خوبي را في مابين گمرک و مناطق آزاد شاهد هستيم ؛ افزود : بر اساس مصوبات مقرر شد که گمرک هم در ورودي و هم در خروجي مناطق آزاد حضور داشته باشد و اين کار به کمک سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي صورت مي گيرد . با توجه به مصوبه ساماندهي و مديريت بازار ارز همه کالاهاي ورودي به کشور بايد داراي ثبت سفارش باشند و در سامانه جامع گمرک کالاها را اظهار کنند . بنابراين در بخش ورود کالا به مناطق آزاد گمرک مستقر شده و تشريفات گمرکي صورت مي گيرد و کالا در اختيار توليدکنندگان در اين مناطق قرار مي گيرد و يا از طريق مناطق وارد سرزمين اصلي مي شود .

عسگري گفت : يکي از مباحثي که الان در مناطق آزاد مطرح است بحث ورود کالاي همراه مسافر بوده که براي اين دو تا کار انجام داديم . اول، به موجب مصوبه دولت کارگروهي تشکيل و بانک مرکزي ، گمرک و وزارت صنعت ، معدن و تجارت از شوراي عالي مناطق آزاد اين تقاضا را داشتند و اينها سهميه هر منطقه را مشخص و الان کالاها تحت مديريت و نظارت گمرک وارد مي شوند و ورود و خروج را گمرکات چک مي کنند .
 عسگري تاکيد کرد: با اقداماتي که انجام شده و سامانه هايي که ما مستقر کرديم و سهميه بندي که انجام داديم، مي توانيم بگوييم که قاچاق از مناطق آزاد کنترل شده است.
1397/02/31
رشد ۱۹ درصدی ترانزیت كالا در سال ۹۶


  طي 12 ماهه سال 96، بيش از9 ميليون و 281 هزار تن كالا از 32 مرز فعال زميني و آبي كشور ترانزيت شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال 95 بيش از 19 درصدرشد داشته است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حمل نقل بين المللي اين سازمان با اعلام اين خبر، افزود: از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، بيش از 2 ميليون و 844 هزار  تن را مواد نفتي و حدود 6 ميليون و  437 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين كالاهايي عبوري نظير مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبيل، برنج ، گازوئيل، لاستيك و پنبه بوده است .

اين مقام مسئول با اشاره به موقعيت مهم كشورمان در منطقه به لحاظ جغرافيايي و همچنين با توجه به شرايط و وضعيت مطلوب ايمني و محورهاي ترانزيتي و شرياني جاده اي و همچنين دسترسي به آبهاي آزاد دنيا با امنيت كامل افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور بندر شهيدرجايي با 3  ميليون و 248 هزار تن معادل 35 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي پرويزخان با  15 درصد و بازرگان و باشماق با 10 درصد دررده‌هاي بعدي قرار دارند .

نفيسي بيشترين حجم ترددكاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را در سال گذشته از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد كه عمدتاً به جهت ترانزيت فرآورده هاي نفتي بوده است .

وي با قدرداني از همت بخش خصوصي مرتبط با امر ترانزيت كالا در كشور، خاطرنشان كرد: از سرگيري ترانزيت فرآورده هاي سوختي از مسير جمهوري اسلامي ايران و تلاش و فعاليت تشكل هاي صنفي درحوزه حمل‌ونقل بين المللي دركنار اقدامات و رايزني هاي منطقه اي گسترده‌ دستگاههاي ذيربط از دلايل عمده افزايش ميزان ترانزيت از كشور بوده است .

نفيسي ابراز اميدواري كرد با گسترش روابط حمل و نقل جاده اي با كشورهاي منطقه آسيا و اروپا شاهد تداوم روند صعودي ترانزيت براي سال جاري باشيم .

1397/02/30
مصاحبه محمد جواد عطرچیان دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران با روزنامه عصر اقتصاد
1397/02/30
امضای تفاهم‌نامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای با یونان

تفاهم‌نامه همکاري‌هاي حمل‌ونقلي بين‌المللي جاده‌اي بين  ايران و يونان با حضور مسئولان وزارت زيرساخت و حمل و نقل يونان در محل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي به امضاء رسيد.

به گزارش تين‌نيوز و به نقل از روابط سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، رضا نفيسي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي اين سازمان که رياست اجلاس دوروزه کميسيون مشترک حمل و نقل جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و يونان را در تهران بر عهده داشت، اظهار داشت: اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي حمل و نقل جاده‌اي في‌مابين دو کشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري يونان به‌منظور توسعه هرچه بيشتر روابط حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي في‌مابين برگزار و درزمينه بررسي مسائل و مشکلات حمل و نقل کالا و مسافر بين دو کشور و ساير موارد مذاکره شد که طرفين به توافقاتي دست يافتند.

نفيسي بابيان اين‌که در اين تفاهم‌نامه بر تسهيل عمليات حمل و نقل براي رشد اقتصادي در دو کشور تأکيد شد، افزود: طرفين براي رفع هرگونه موانع در عمليات حمل و نقل دوجانبه تأکيد نموده و آمار مربوط به حجم تجارت دو طرف و حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي را مبادله و رضايت خود را نسبت به روند رو به رشد همکاري مابين دو کشور ابراز کردند.

وي با اشاره به بندهايي از موافقت‌نامه‌ در بخش حمل و نقل جاده‌اي کالا افزود: در اين زمينه طرف ايراني خواستار اجراي کامل بخش از ماده 4 از موافقت‌نامه حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي في‌مابين مورخ سال 1990 مبني بر اجازه کامل بدون هيچ محدوديت يا انحصاري در مورد امکان حمل و نقل کالا از يا به کشور ثالث شد و مقرر شد طرف يوناني در کارگروه مشترک بعدي رسيدگي کند.

وي خاطرنشان کرد: طرف ايراني برخي از مشکلات به وجود آمده براي رانندگان کاميون ايراني در قلمرو يونان ازجمله توقيف وسايل نقليه را مورداشاره قرارداد و طرف يوناني درزمينه رسيدگي به اين موارد از طريق مقامات ذي‌ربط قول مساعد داد.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي درزمينه دستيابي بر توافق‌هايي در بخش حمل و نقل جاده‌اي مسافر، اظهار داشت: هر دو طرف علاقه خود را براي گسترش حمل و نقل بين‌المللي جاده‌‌اي مسافر بين دو کشور ابراز کرده و بر اجراي کامل ماده سوم جلسه اول کارگروه مشترک در آتن سال 2015 تأکيد کردند.

وي خاطرنشان کرد: طرف ايراني پيشنهاد گسترش حوزه همکاري در ساير بخش‌هاي مرتبط با حمل و نقل را مطرح کرد ازجمله سامانه‌هاي هوشمند (ITS)، برنامه‌هاي آموزشي ايمني جاده‌اي، راهداري و ساير بخش‌هاي حمل و نقل جاده‌اي و تبادل تجربيات و ارائه الگوهاي موفق بين‌المللي که مورد استقبال طرف يوناني قرار گرفت.

نفيسي بابيان اين‌که براي تسهيل حمل و نقل کالا بين دو طرف توافق شد که براي به حداقل رساندن زمان صدور ويزا براي رانندگان و متصديان حمل و نقل اقدامات لازم به عمل آيد، افزود: با توجه به اهميت حمل‌ونقل چندمنظوره طرف ايراني اعلام کرد که همکاري چندجانبه براي پيگيري راه‌اندازي راهگذار حمل و نقل بين‌المللي خليج‌فارس – درياي سياه بين کشورهاي جمهوري اسلامي ايران، آذربايجان‌، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و يونان ضرورت دارد.

1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر