اخبار
 1398/12/05  تاریخ خبر
ترانزیت اولین محموله تحت پوشش کارنه تیر از مبدا هند در کریدور هند-چابهار-افغانستان
جلسه هم‌انديشي آسيب‌شناسي و شناسايي راه‌کارهاي توسعه ترانزيت کشور با حضور فعالان حمل و نقل و ترانزيت در گمرک ايران برگزار شد. اين جلسه با حضور آيتي مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت گمرک ايران، جوانمرد رايزن اقتصادي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان، و مديران حمل و نقل و کارنه تير اتاق بازگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، تشکل‌هاي صنفي حمل و نقل بين‌المللي و شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي فعال در حوزه تزانزيت کالا برگزار شد.

با توجه به حضور رايزن اقتصادي ايران در افغانستان در اين جلسه، بخشي از مباحث به فرصت‌ها و تهديد‌هاي مسير  ترانزيت کالا به کشور افغانستان اختصاص يافت. لزوم توجه ويژه و سرعت بخشيدن به توسعه بندر چابهار در رقابت با بندر گوادر از مهم‌ترين مسايل طرح شده در اين بخش بود. همکاري سفارت ايران در افغانستان با شرکت‌هاي حمل و نقل ايراني در پي‌گيري مسايل در کشور افغانستان، امکان استريپ کالا در گمرکات ورودي براي کالاهاي مقصد افغانستان و حمايت از نوسازي و بهبود وضعيت ناوگان ايراني حمل و نقل بين‌المللي از ديگر نيازهاي مطرح شده در اين رابطه بود. آيتي مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت ايران از ترانزيت اولين محموله ترانزيت تحت پوشش کنوانسيون بين المللي کارنه تير از مبدا هند در کريدور هند-چابهار-افغانستان در هفته جاري از بندر چابهار به کشور افغانستان خبر داد. همچنين از ترانزيت کالا تحت کنوانسيون تير از مز گمرک شهيد رجايي به مقصد تاجيکستان از مسير افغانستان در ماه گذشته خبر داد.

در بخش ديگري از جلسه روند ترانزيت کالا از ايران طي پنج سال گذشته مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و مسيرهاي ترانزيتي توسعه يافته  و يا آسيب‌ديده در طول اين پنج سال شناسايي و معرفي شدند.

بخش پاياني اين جلسه به آسيب‌شناسي مسيرهاي ترانزيت و شناسايي راه‌کارهاي توسعه ترانزيت در اين مسيرها اختصاص داشت. از مهم‌ترين راه‌کارهاي احصا شده در اين بخش مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
-درخواست بخش خصوصي در اعمال مديريت واحد گمرکي موضوع ماده ?? قانون امور گمرکي که منجر به جلوگيري از تداخل وظايف.

- لزوم يکپارچگي و وحدت رويه در کليه بخش‌هاي دولت در خصوص ترانزيت و به ويژه فعال شدن ظرفيت‌هاي  نمايندگي ها وزارتخارجه در کشورهاي همسايه در توسعه ترانزيت کالا از ايران همچون تجارب موفق کشورهاي همسايه

- تجهيز و توسعه ناوگان حمل و نقل ايراني  در همکاري دولت و بخش خصوصي
- شناسايي موانع اجراي قوانين توسعه ترانزيت و تلاش در جهت رفع آن

-  لزوم رصد مسيرهاي جايگزين در حال شکل‌گيري در منطقه و برنامه ريزي جامع با توجه به شرايط اقتصادي جهان و منطقه

  تلاش در جهت ساده‌سازي قوانين و آيين‌نامه‌هاي مرتبط با هدف کاهش زمان و هزينه ترانزيت کالا از ايران

منبع: گمرک نيوز