اخبار حمل و نقل بین المللی
 1397/08/29  تاریخ خبر
بندرعباس با ۲۹درصد افزایش ورودی ترانزیت کالا رتبه نخست را کسب کرد
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي هرمزگان گفت: هرمزگان از بين 32 مرز فعال در جايگاه نخست ترانزيت کالا با 29 درصد افزايش قرار گرفت.

 داريوش باقر جوان بيان داشت: در 7 ماهه نخست سال 1397 بندرشهيد رجايي  با کسب 29  درصد از مجموع ترانزيت کالاهاي ورودي ، مهمترين و فعال ترين مرز ترانزيتي در کشور بود.

وي اضافه کرد : در اين مدت يک ميليون و 681 هزار و 367 تن کالا از طريق بندرعباس به ديگر مرزهاي کشور ترانزيت شده است.

داريوش باقر جوان به ميزان ترانزيت کالا در کشور اشاره کرد و گفت: آمار و اطلاعات جمع آوري شده حاکي از اين است که طي 7 ماهه نخست سال 97،  5775  هزار تن کالاهاي مصرفي و مواد نفتي از کشورترانزيت شده است، که اين مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل7 درصد افزايش داشته است.

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي هرمزگان همچنين مرزهاي پرويزخان، باشماق، بازرگان و شهيد باهنر را ديگر مرزهايي نام برد که در جايگاه هاي بعدي ترانزيت ورود کالا به کشور قرار دارند و 72 درصد از حجم کل ترانزيت کالا در کشور از طريق مرزهاي نام برده شده صورت مي گيرد و تنها 28 درصد متعلق به ساير مرزهاي کشور است.

باقر جوان بيشترين کالاهاي ترانزيتي از مرز بندرعباس را مواد سوختي، انواع ترکيبات شيميايي، کالاهاي ساختماني، لوازم خانگي و انواع پنبه برشمرد.

وي کريدور جنوب به شمال را يکي از مهمترين کريدورهاي بين المللي برشمرد که از مرز بندرعباس و استان هرمزگان گذر مي کند و قاره آسيا را به اروپا متصل و نيازهاي مواد اوليه کشورهاي آسياي شمالي و اروپا را فراهم مي کند.

ترکمنستان، قزاقستان، گرجستان، آذربايجان، ارمنستان، روسيه، ازبکستان و ترکيه مقاصد کالاهاي تزانريتي از کشورمان است.

منبع: خبرگزاري مهر

 1397/08/29  تاریخ خبر
حدود 2 میلیارد دلار کالا از مرزهای کرمانشاه صادر شد

مديرکل گمرکات کرمانشاه گفت: يک ميليارد و 903 ميليون دلار کالا معادل 6 درصد کل صادرات غيرنفتي کشورمان، از ابتداي سال جاري تاکنون، از مرزهاي اين استان صادر شده است.
خليل حيدري روز دوشنبه در کارگروه شوراي صادرات غيرنفتي استان که در سرسراي اميد استانداري کرمانشاه برگزار شد، افزود: در اين مدت صادرات از مرزهاي استان از نظر حجم و وزن 53 درصد و از نظر قيمت 33 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
او با بيان اينکه يک ميليون دلار گاز نيز از کرمانشاه به عراق صادر شده گفت: در هشت ماه گذشته فضاي کسب و کار 43 درصد در بازارچه ها و مرزهاي استان رشد يافته است.
حيدري در ادامه خواستار کمک به راه اندازي ترانزيت و بارگيري يکسره کالا به بازار عراق از مرزهاي استان کرمانشاه شد.
وي همچنين از پروژه يکسان سازي تعرفه کالا در همه گمرکات عراق خبر داد و افزود: اگر يکسان سازي تعرفه ها در گمرکات عراق اتفاق بيفتد با توجه به موقعيت مرزهاي استان اين فرصت مناسبي براي افزايش صادرات از مرزهاي کرمانشاه است.
حيدري ، بيشترين کالاهاي صادراتي غيرنفتي مرزهاي استان کرمانشاه را ظروف پلاستيکي، فرآورده هاي سيب زميني مانند چيپس، گوجه فرهنگي و محصولات کشاورزي، کاشي و سراميک اعلام کرد.
مديرکل گمرکات کرمانشاه ، همچنين بيشترين واردات از مرزهاي استان را قطعات ماشين آلات و صنايع کارخانجات عنوان کرد.
حيدري در پايان از ممنوعيت صادرات برخي اقلام مانند سيب زميني انتقاد کرد و گفت: عراق بازار بسيار مناسبي براي کالاهاي ايراني است نبايد با تصميمات لحظه اي ناشي از فضاي رواني جامعه هم به توليدکنندگان داخلي ضرر زد و هم بازار عراق را از دست داد.
استان کرمانشاه با 371 کيلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشين عراق و داشتن 6 مرز رسمي و بازارچه فعال، سالانه حدود نيمي از کل صادرات کالاهاي غيرنفتي کشورمان به عراق را به خود اختصاص مي دهد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1397/08/29  تاریخ خبر
مذاکره با مقامات روسیه، آذربایجان و هند برای توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت

  مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي گفت: وزير راه و شهرسازي با سفر به روسيه در رويداد هفته حمل و نقل اين کشور شرکت و درباره توسعه حمل و نقل ريلي در ايران و توسعه همکاري‌ها در چهارچوب کريدور شمال-جنوب با مقامات روسيه، هند و آذربايجان مذاکره خواهد کرد.

 محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي به منظور شرکت در هفته حمل و نقل روسيه صبح فردا تهران را به مقصد مسکو ترک خواهد کرد.

تيمور بشير گنبدي، مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي در اين رابطه به خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت:

به دنبال دعوت وزير حمل و نقل فدراسيون روسيه، جناب آقاي ديتريخ براي شرکت وزير در هفته حمل و نقل روسيه، مقام عالي وزارت تصميم گرفت که به اين موضوع و بهره‌برداري مثبتي که مي‌توان از اين رويداد کرد، به صورت جدي‌تري نگاه کند.

وي اضافه کرد: اين رويداد ( هفته حمل و نقل)  اتفاق بسيار مهمي براي روسيه است،  تمام اصحاب حمل و نقل اين کشور اعم از خصوصي و دولتي در اين رويداد جمع هستند و رايزني مي‌کنند. اين رويداد براي روسيه داخلي و منطقه اي است و هيات هايي از کشورهاي همسايه و پيراموني هم در آن دعوت دارند و در سطوح مختلف در رويداد شرکت مي کنند.

بشير گنبدي با اشاره به برگزاري دو نشست سه جانبه در حاشيه هفته حمل‌ونقل روسيه ميان ايران، روسيه و هند و ايران، روسيه و آذربايجان که در سطح وزير طراحي شده است، گفت: با وجود اين دو طرح جلسه اضافه مقام عالي وزارت تصميم گرفتند در اين رويداد براي مذاکره با دو کشور ديگر نيز شرکت کنند.

وي به اهميت کريدور شمال-جنوب که هند را از طريق ايران و آذربايجان به روسيه متصل مي‌کند، اشاره کرد و افزود: کريدور شمال-جنوب يک سازوکار و موافقت‌نامه خيلي مهم بين ايران و هند و روسيه است و اين سه کشور بنيانگذار اين توافق‌نامه هستند. البته ?? تا ?? کشور ديگر نيز به آن پيوسته اند.

اين مقام مسئول دامه داد: در اين چهارچوب توسعه همکاري‌ها با هند و روسيه براي ايران حائز اهميت است. آذربايجان نيز به عنوان حلقه واسط اين کريدور که هند را به روسيه از طريق ايران متصل مي‌کند، و البته با توجه به موافقت آذربايجان براي مشارکت در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا نقشي مهم در توسعه حمل و نقل و ترانزيت منطقه‌اي دارد و مي توانيم از فرصت هفته حمل و نقل روسيه و حضور مقامات آذري در آن استفاده بهينه را انجام دهيم

به گفته بشير گنبدي، هند نيز يکي از شرکاي استراتژيک ايران در حوزه حمل و نقل و ترانزيت است و به همين به دنبال عبور آزمايشي قطار کانتينري از مسير کريدور شمال جنوب و همکاري‌هاي سه جانبه، اين نشست‌ها به تسهيل ترانزيت از مسير کريدور شمال-جنوب منجر مي‌شود.

پيگيري مشارکت روسيه در توسعه حمل‌ونقل ريلي ايران

مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي با اشاره به مشارکت روسيه در توسعه حمل‌ونقل رسلي ايران گفت: بعضي از اين قراردادها مانند مشارکت روسيه در قرارداد برقي سازي خط آهن گرمسار اينچه برون حالت عملياتي به خود گرفته است. جلب مشارکت طرف روس از لحاط سرمايه گذاري در پروژه‌هاي مهم زيرساخت ريلي مانند دو خطه کردن ها و برقي کردن هاي خط آهن مثل بافت-سرخس و مشارکت در رشت- آستارا در دستور کار سفر وزير به روسيه است.

بشير گنبدي در انتها به ديدار وزير با مقامات روس در اين سفر اشاره کرد و افزود: جناب آقاي مهندس اسلامي، وزير محترم راه وشهرسازي در حاشيه هفته حمل و نقل مسکو با آقاي ديتريخ، وزير محترم حمل و نقل روسيه و همينطور آقاي بلازاروف، رييس راه آهن روسيه ملاقات خواهد کرد.

وي ادامه داد: نشست‌هاي در سطح وزير در اين سفر توسط خود وزير و نشست‌هاي سه‌جانبه توسط معاون وي مديريت خواهد شد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 1397/08/28  تاریخ خبر
دموراژ کانتینر بازنگری می شود
مديرکل امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي گفت: به منظور اعمال حاکميت بيشتر بر حمل و نقل دريايي در راستاي بند 25 وظايف و اختيارات سازمان بنادرو دريانوردي، بازنگري تعرفه دموراژ کانتينر در دستور کار اين سازمان قرار گرفته است.

جهانبخش بهزاديان  با اشاره به تشکيل کارگروهي متشکل از نماينده خطوط کشتيراني، انجمن حمل و نقل جاده اي، وزارت راه و شهرسازي، شورايعالي هماهنگي ترابري کشور، اتاق بازرگاني و صاحبان کالا و همچنين متخصصين امور بندري، اظهار کرد: موضوع هزينه تاخير عودت کانتينر و نيز ضمانت عودت آن با لحاظ شرايط مختلف، مورد بازنگري قرار گرفت.

وي ادامه داد: شرايط و زمان نامناسب اعمال افزايش تعرفه، بررسي تعرفه مورد نظر در بنادر منطقه با توجه به تفاوت ها و شباهت هاي کشورهاي مورد مقايسه با ايران، محلي تلقي کردن هزينه مذکور و محاسبه آن با ريال، دخالت الزامات CSC Plate به عنوان شرط اصلي اخذ جريمه ديرکرد، رعايت رويه گمرکي در تعيين تعرفه، توجه به مالکيت کانتينر در لحاظ نمودن تعرفه، اعمال منطق رياضي و اقتصادي در تعريف بازه زماني جريمه ديرکرد، توجه به عدم تسري تعرفه مذکور به کانتينرهايي که در محدوده هاي بندري استريپ مي گردند، عدم يا کاهش تاثير تغييرات نرخ ارز در افزايش تعرفه مذکور، اخذ جرايم و هزينه هاي ناشي از آسيب و خسارت به کانتينر توسط صاحب کالا بر اساس مستندات قابل اتکا قبل از تحويل کانتينر توسط صاحب کالا و زمان تحويل آن به نمايندگي خط کشتيراني، رعايت حقوق صاحبان کالا و مصرف کنندگان و نيز ممانعت از خروج ارز از کشور از جمله شرايط مدنظر جهت بازنگري در دموراژ کانتينر است.

به گفته مديرکل امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي رعايت عرف و رويه مرسوم بين المللي، عدم افزايش شديد در تعرفه قبلي و مورد اجرا، قانوني بودن افزايش و همچنين مراجع رسمي اعمال افزايش، اعمال تفاوت بين دموراژ و جريمه تاخير در عودت کانتينر، ممانعت از افزايش هزينه حمل کالا به/از کشور و اهتمام به اجراي قانون تسريع از ديگر شرايط در نظر گرفته شده جهت بازنگري دموراژ کانتينر است.

بهزاديان افزود: در اين خصوص پيگيري رفع موانع قانوني و اصلاح فرآيندهاي ورود و تريص کالا از ذي نفعان مرتبط از قبيل گمرک جهوري اسلامي ايران، سازمان استاندارد و...نيز در دستور کار است و در اين راستا ضمن تشکيل کارگروه هاي مرتبط، جلسات جهت هماهنگي بيشتر نيز برگزار شده است و در دستور کار قرار دارد. همچنين به منظور افزايش تعداد کانتينر مورد نياز چرخه حمل کالا به/از بنادر کشور، آمادگي لازم در خصوص اعطا وام از طريق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دريانوردي به فعالان حمل و نقل دريايي جهت تهيه کانتينر نيز وجود دارد.

وي بيان کرد: با توجه به جلسات متعدد برگزار شده و موضوعات مورد اشاره، در نهايت پيشنهاد ارائه شده طي نشست هاي 205 و 206 شورايعالي هماهنگي ترابري مصوب شد.

گفتني است دموراژ؛ هزينه اي است که از صاحب کالا به دليل ديرکرد در عودت کانتينر بعد از سپري شدن فري تايم (مبدا بازه اي است، از لحظه اي که کانتينر خالي از محوطه کانتينرهاي خالي برداشته مي شود تا زماني که کانتينر پر تحويل محوطه کانتينري شود و يا به بازه زماني تحويل کانتينر پر وارداتي از کشتي يا CY به صاحب کالا يا محوطه هاي اختصاصي گفته مي شود ) اخذ مي گردد.

منبع: سازمان بنادر و دريانوردي

 1397/08/28  تاریخ خبر
صادرات بیش از 800 هزارتن کالا از مرز میلک
روزانه 400 دستگاه کاميون با کالاهاي صادراتي و ترانزيتي در پايانه مرزي ميلک شهرستان هيرمند تردد دارند.
مدير پايانه مرزي ميلک شهرستان هيرمند گفت : امسال 35 هزار کاميون بيش از 862 هزار کالاي صادراتي و ترانزيتي را از اين مرز عبور داده اند.
نهبنداني افزود : به علت رونق تجارت در مرز ميلک ، اين مرز از ساعت 7 تا 19 در تمامي روزهاي هفته فعال است.
وي همچنين با اشاره به اهميت اين مرز براي رونق اقتصادي مردم مرزنشين تاکيد کرد : اين پايانه زمينه اشتغال 950 نفر از روستاييان مرزنشين منطقه را فراهم کرده است.
مدير پايانه مرزي ميلک گفت : اکثر کالاهاي ترانزيتي اين مرز از کشورهاي چين ، هندوستان ، امارات ، کره جنوبي ، ژاپن ، آلمان ، ترکيه ، فرانسه و تايلند به مقصد افغانستان است.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما
 1397/08/28  تاریخ خبر
حجم عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی به مرز ۱.۲ میلیون TEU رسید

  مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان اعلام کرد: تعداد کانتينرهاي جابجا شده در بندر شهيد رجايي به عنوان اصلي ترين بندر کانتينري ايران طي هفت ماه سال جاري به مرز يک ميليون و 200 هزار TEU رسيد.
"اله مراد عفيفي پور" با تشريح عملکرد کانتينري بندر شهيد رجايي از ابتداي سال97 تا آغاز آبان ماه جاري، اظهار داشت: در اين دوره زماني هفت ماهه، در مجموع يک ميليون و 188 هزار و 108 TEU کانتينر(هر تي اي يو معادل يک کانتينر بيست فوت) در اين بندر تخليه و بارگيري شد.

وي افزود: از مجموع 883 هزار و 982 TEU کانتينر پر تخليه و بارگيري شده، عمليات جابجايي 220 هزار و523 TEU محموله ترانزيتي به انجام رسيد.

عفيفي پور گفت: حجمي بالغ بر 146 هزار و 367 TEU از طريق اصلي ترين بندر کانيتنري ايران به ساير بنادر منطقه ترانشيپ شده است.

وي خاطرنشان کرد: طي دوره زماني هفت ماهه، 218 هزار و 762 TEU کانتينر حامل کالاهاي صادراتي و 258 هزار و 145 TEU کانتينر وارداتي جابجا شد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان، مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان با اشاره به بهره مندي بندر شهيد رجايي از پيشرفته ترين پايانه هاي کانتينري و برخورداري از تجهيزات مدرن تخليه و بارگيري، گفت: بندر شهيد رجايي هم اکنون با ظرفيت ساليانه حدود شش ميليون TEU به عنوان بزرگترين و پيشرفته ترين بندر کانتينري ايران محسوب مي شود که جابجايي بيش از 80 درصد کالاهاي کانتينري درسطح کشور را بر عهده دارد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 1397/08/27  تاریخ خبر
چوب بخشنامه‌های متعدد لای چرخ صادرات خراسان جنوبی
وجود بخشنامه‌هاي متعدد، تعهد ارزي، برخي از نابساماني ها در مبادلات با کشور افغانستان از جمله موانع تجارت در مرز هستند.

 نشست مشترک کميته کارشناسي شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي و کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و تراتزيت و کمرگ با حضور نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي بيرجند برگزار شد.

مديرکل گمرکات خراسان جنوبي در اين زمينه اظهار کرد: در سال 96 ميزان کل صادرات خراسان جنوبي 896 ميليون دلار و در هفت ماهه نخست سال 97 ميزان صادرات 471 ميليون دلار کالا به وزن 2 ميليون تن بوده است.

محمد علي خاشي بيان کرد: اين ميزان صادرات در هفت ماهه سال 97 در خراسان جنوبي نسبت به مدت مشابه 11 درصد رشد داشته است.

کاهش 70 درصدي صادرات برخي کالاها از مرز

مديرکل گمرکات خراسان جنوبي ادامه داد: البته از تاريخ 25 شهريورماه دولت افغانستان ورود چند قلم کالا از مرز ماهيرود را به کشور افغانستان ممنوع کرد که اين کالاها عمده کالاهاي صادراتي خراسان جنوبي چون سيمان، کاشي و سراميک و مشتقات نفتي بوده است. اين ممنوعيت ها صادرکنندگان خراسان جنوبي را با مشکلات عديده اي رو به رو کرده و صادرات برخي از کالاها را تا 70 درصد کاهش داده که در اين زمينه بايد تدبيري اصولي انديشيده شود.

وي اظهار کرد: بخشنامه هاي متعدد از صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزي، بانک مرکزي و برخي از نهادهاي ديگر در طول چند ماه  و مقرراتي که در خصوص تعهد ارزي وجود دارد، صادرکنندگان را سردرگم کرده است.

مديرکل گمرکات خراسان جنوبي بيان کرد:  قبل از ممنوعيت در مرز برخي ازکارخانه هاي سيمان براي انجام تعهدات خود چند نوبت شيف داشتند ولي در حال حاضر صادرات آنان به شدت کاهش يافته و مرز ماهيرود با مشکلاتي مواجهه است که عزم جدي مسئولان را براي رفع اين موانع مي طلبد.

 عليرضا خامه زر رئيس کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، ترانزيت و گمرک بيرجند نيز در اين نشست اظهار کرد: اگر تزانزيت خارجي از کشورهاي ديگر و از بنادر به مرز ماهيرود رونق بيشتري گيرد بي شک اين مرز ديگر آسيب پذير نبوده و افغانستان نمي تواند هر زمان که خواست براي آن تصميمي بگيرد.

 وي ادامه داد: نظير آنچه دو ماه گذشته دولت افغانستان در اقدامي غيرکارشناسي واردات چهار قلم کالاي اساسي را از مرز ماهيرود ممنوع و متاسفانه از طرف مقامات مسئول در استان و مرکز پيگيري لازم صورت نگرفته است. حداقل انتظار اين بود که وزارت خارجه در اين خصوص سفارت افغانستان را احضار و مراتب اعتراض و تحقيق در اين زمينه را انجام مي داد.

وي افزود: مسئولان افغانستاني معتقدند که از مرز ماهيرود تنها واردات کالاي ايراني صورت مي گيرد و از اين جهت ايراداتي دارند ولي اگر شرايط مطلوب تري براي ترانزيت صورت گيرد اين بهانه وجود نخواهد داشت.

هزينه 4 ميلياردي براي انتقال خط آب به سايت مرزي

رئيس سازمان بازارچه هاي مرزي خراسان جنوبي نيز در اين نشست اظهار کرد: يکي از مشکلات مرز ماهيرود و بازارچه آن زير ساخت هايي از جمله انتقال آب و برق بوده که حدود چهار ميليارد تومان براي انتقال خط آب به سايت مرزي ماهيرود و 4 ميليارد تومان تأمين اعتبار براي  برق اين بازارچه هزينه شده است.

 محمد رضا فخر ادامه داد: اميدواريم با رفع اين دو فاکتور محدود کننده حجم بيشتري از مبادلات صورت گيرد.

 بهشتي نماينده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبي هم در اين جلسه گفت: بخشنامه بانک مرکزي در زمينه تعهد ارزي گاه مشکلاتي را براي صادرکنندگان به کشور افغانستان به وجود آورده است که در اين زمينه نيز بايد تدبيري انديشيده شود.

وي بيان داشت: موضوع تعهد ارزي صادرکنندگان باعث شده که برخي افراد با استفاده از کارت بازرگاني افراد کم اطلاع  مبادلات داشته باشند که اين مسئله نيز براي فرد صاحب کارت مشکل ايجاد کرده است.

نماينده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبي اظهار کرد:  وقتي که ما با کشور افغانستان و عراق با ريال مبادلات مي کنيم چرا نبايد صادرکنندگان به اين دو کشور از بحث تعهد ارزي مستثني باشند.

وي گفت: در بحث مبادلات با کشور افغانستان گاه محدوديت هايي از طرف ايران و گاه محدوديت هايي از طرف کشور افغانستان اعمال شده که اين موضوع نيز بر روند صادرات و واردات تأثير گذاشته است.

بهشتي افزود: وقتي براي صادرات يک کالا از طرف ايران محدوديت اعمال مي شود بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که ممکن است بازارهايي که در طول سال هاي مختلف به دست آورده ايم را از دست بدهيم.

15 سرمايه گذار فعال در سايت مرزي ماهيرود

 بشير نماينده منطقه ويژه اقتصادي بيرجند نيز در اين جلسه اظهار کرد:  در حال حاضر در منطقه ويژه 35 سرمايه گذار داريم که با قدرت کار و تلاش مي کنند و همچنين 15 سرمايه گذار فعال در سايت مرزي جذب شده است.

وي اظهار کرد: اگر شرايط براي رونق بيشتر ترانزيت در مرز ماهيرود فراهم شود مي تواند درآمد ارزي مطلوبي داشته و از اين طريق اشتغال مولد داشته باشيم.

 وي ادامه داد: در منطقه ويژه اقتصادي و سايت مرزي شرايط براي جذب سرمايه گذار فراهم است و بسياري از افراد نيز تمايل به سرمايه گذاري در اين بخش دارند که بايد شرايط را براي آنان فراهم کرد.

حجت الاسلام  محمد باقر عبادي نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي  نيز در اين جلسه اظهار کرد: نکاتي که صادرکنندگان و فعالان اقتصادي خراسان جنوبي بيان کردند همگي دردهايي است که بايد به آن رسيدگي شود.

وي اظهار کرد: اين مشکلات را هم از طريق دولت و هم از طريق رئيس کميسيون اقتصادي مجلس مي توان پيگيري نمود و از اين جهت از فعالان اقتصادي مي خواهم که درخواست هاي خود را براي ارائه در کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي مکتوب کنند.

نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: سيستم اداري دولتي و بخش خصوصي بايد تلاش خود را براي هماهنگ شدن با شرايط تحريم انجام دهند.

در اين جلسه همچنين چند تن از مديران کارخانجات بخش خصوصي عنوان کردند : تعهد ارزي براي آنها مشکل ساز شده زيرا قراردادهاي بلند مدت با طرفهاي افغانستاني دارند و به دليلي مشکلات مالي اقدام به پيش فروش توليد کرده اند که زمان انعقاد قرارداد قبل از مقرر شدن تعهدات ارزي بوده و اکنون مي بايست جهت صادرات تعهدات ارزي بسپارند.

منبع: خبرگزاري مهر
 1397/08/27  تاریخ خبر
ایران پیشگام حمل ونقل ترکیبی/تأثیر تحریم برجایگاه کریدورهای ایران

مشاور ارشد سازمان بين المللي حمل و نقل جاده اي (ايرو) ايران را الگوي موفق در دو پروژه «الکترونيکي کردن کنوانسيون تير (eTIR) ميان ايران و ترکيه» و «اينتر مودال (حمل و نقل ترکيبي)» دانست.

هفته گذشته کنفرانس حمل و نقل جاده اي (ايرو) با همکاري وزارت حمل و نقل عمان و گروه لجستيک جهاني عمان (آسياد) در مسقط برگزار شد. اين کنفرانس با شعار نوآوري در حمل و نقل به موضوعاتي چون مشکلات، چالش ها و آخرين دستاوردها و پيشرفت ها در حوزه حمل و نقل پرداخت. در حاشيه اين همايش بين المللي و جهت آشنايي بيشتر با مسؤوليت ها و کارکردهاي سازمان جهاني ايرو و نقش و جايگاه ايران در اين سازمان و وضعيت حمل و نقل منطقه اي با کاظم آسايش، مشاور ارشد سازمان بين المللي حمل و نقل جاده اي (ايرو) مستقر در ژنو ، گفتگويي انجام شده که از نظرتان مي گذرد:

براي شروع سازمان ايرو را معرفي کنيد.

 سازمان ايرو سازماني است که حمل و نقل جاده اي بين المللي را نمايندگي مي کند، چه در بخش حمل و نقل بار و چه حمل و نقل مسافر. اين سازمان از سال 1948 بعد از جنگ جهاني دوم تشکيل شده و امسال هفتادمين سالگرد تشکيل اين سازمان است. اين سازمان اساسا بعد از جنگ جهاني دوم در اروپا ايجاد شد تا حمل و نقل اين قاره را تسهيل و زمينه را براي بازسازي آن آماده کند. خود اين مقدمه اي شد براي اين که اين سازمان با هشت عضو در اروپا تشکيل شود ولي الان بيش از 100 عضو در سراسر جهان دارد که اتاق بازرگاني ايران به نمايندگي از ايران عضو فعال سازمان ايرو است.

يکي از مهم ترين فعاليت هاي ايرو تسهيل حمل و نقل و ترانزيت است و ايران هم به اين همکاري نيازمند است. در همين زمينه ايرو در سال 1949 کنوانسيوني را تدوين کرد به نام کنوانسيون تير که بعدا در سال 1959 به کنوانسيون سازمان ملل تبديل شد و سپس در سال 1975 شامل کانتينرها و حمل و نقل ترکيبي هم شد. اين آخرين نسخه اين کنوانسيون است که ايران هم عضو آن بوده و اتفاقا يکي از اعضاي فعال آن به شمار مي آيد. سازمان ايرو مديريت اين کنوانسيون را بر عهده دارد.

مفاد اين کنوانسيون چيست؟

اين کنوانسيون يک کنوانسيون گمرکي و حمل و نقلي و هدفش تسهيل حمل و نقل از مبدا تا مقصد است تا نيازي نباشد که کاميون ها در مرزها متوقف شوند. تحت سيستم «تير»، کاميون ها با يک سند واحد گمرکي که ضمانت نامه گمرکي هم محسوب مي شود بدون توقف در کشورهاي عضو حرکت مي کنند. لذا مهم ترين ويژگي اين کنوانسيون تسهيل حمل و نقل و کاهش زمان وهزينه هاي حمل و تقل و تجارت است.

ايران هم از اعضاي اين کنوانسيون و جزء کشورهايي است که بيشترين بهره را از آن برده است. طبق آمار سالانه 120 هزار دفترچه تير ( TIR) براي شرکت هاي حمل و نقل ايراني صادر مي شود که از آن براي تردد در کشورهاي همسايه و اروپا استفاده مي کنند.

کنوانسيون تير چه برنامه ها و چشم اندازهايي براي ايران و کشورهاي منطقه در نظر دارد؟

در مجموع چشم انداز کنوانسيون روشن است چراکه اعضاي جديدي در منطقه به آن پيوسته اند از جمله پاکستان که در سال 2015 به آن پيوسته و در حال حاضر تمام کشورهاي اکو عضو اين کنوانسيون هستند. چين در 2016 و هند در سال 2017 به اين کنوانسيون پيوستند. يکي از برنامه هاي اين کنوانسيون اين است که کريدورهايي که از ايران عبور مي کنند را فعال کند، مثلا کريدور شمال-جنوب که هند را به روسيه از طريق ايران وصل مي کند که با توجه به عضويت هر سه کشور در کنوانسيون «تير» مي تواند با يک سند واحد گمرکي فعال شود.

علاوه بر امارات که عضو اين کنوانسيون است عربستان و قطر هم امسال به اين کنوانسيون پيوستند و عمان هم در کنگره جهاني ايرو در مسقط اعلام کرد به اين کنوانسيون پيوسته است. از زمان الحاق حدود شش ماه لازم است تا سيستم تير در کشور الحاق شده عملياتي شود. در همين چارچوب فعال سازي مسير امارات به آسياي مرکزي از طريق ايران در دستور کار قرار دارد. همچنين تسهيل مسير قطر ـ ايران و ترکيه از برنامه هاي «تير» است.

اولين عملياتي که در قالب کنوانسيون تير امسال اجرا شد مسير ايران به پاکستان بود. به طور مثال هفته پيش کاميوني داشتيم که تحت سيستم تير از مشهد بار خود را از طريق افغانستان به پاکستان برد. يعني «تير» مي تواند کريدورهايي که از ايران مي گذرد را  تسهيل کند و از اين رهگذر به تجارت ايران و منطقه کمک کند.

آيا تحريم ها تاثيري بر اجراي اين کنوانسيون ندارند؟

تحريم ها مي تواند حمل و نقل را هم تا حدودي تحت تاثير قرار دهد ولي اين کنوانسيون در زمان تحريم هاي قبلي که اتفاقا تحريم هاي شوراي امنيت بود همچنان فعال ماند و متوقف نشد و بلکه از طريق تسهيل مسير صادرات و واردات به اقتصاد ايران کمک خوبي کرد. بايد در نظر داشت که اين کنوانسيون سند مصوب سازمان ملل تعريف مي شود و ايرو هم متعهد است طبق توافق با سازمان ملل اين کنوانسيون را در تمام کشورهاي عضو اجرا کند.

ايران چه نقش و عملکردي در کنوانسيون تير داشته است؟

ايران دو پروژه مهم را توانسته در سطح جهاني عملياتي کند. يکي بحث ديجيتال کردن سيستم تير بود که بين ايران و ترکيه صورت گرفت و اين براي اولين بار بود که تير الکترونيک ( eTIR) به صورت موفقيت آميز در سال 2016-2017 انجام شد و در حال حاضر کشورهاي ديگر در حال کپي برداري و اجراي آن هستند.

پروژه ديگري که در سطح سازمان ايرو بسيار موفق بود و ايران آن را انجام داد پروژه اينتر مودال يعني حمل و نقل ترکيبي تحت سيستم تير بود. چون حمل و نقل ترکيبي جزء حمل و نقل هاي پيچيده است. وقتي مي خواهيم ترانزيت جاده اي و دريايي و راه آهن را همزمان انجام دهيم، با توجه به اينکه وسيله نقليه عوض مي شود اجراي حمل و نقل پيچيده مي شود. اينکه همه اين مراحل با يک سند انجام شود مهم است چرا که هر کدام از سيستم هاي حمل و نقلي سند مختص به خود را مي طلبد.

ولي براي اولين بار اين پروژه در سال 2017 از اسلووني به ايران انجام شد که طي آن دو کانتينر از طريق جاده به بندر تريسته در شمال شرقي ايتاليا و از آنجا با کشتي به بندر مرسين ترکيه و سپس  با قطار به مرز رازي رسيد و در ادامه به سهلان تبريز و از تبريز بار مورد نظر از طريق جاده به بندرعباس منتقل شد و اين پروژه اي بود که تا کنون سابقه نداشت و با اجراي موفق آن ديگر کشورها در حال اجراي آن هستند.

واقعيت اين است که ايران يکي از اعضاي بسيار فعال در سازمان و کنوانسيون تير است و به همين دليل نماينده گمرک ايران در کنوانسيون تير موفق شد در انتخابات شوراي اجرايي تير براي اولين بار به عضويت شوراي 9 نفره اجرايي تير درآيد. اين در حالي است که کنوانسيون تير داراي 75 عضو است. دبيرکل ايرو در سفري که اخيرا به تهران داشت نقش فعال و پيشرو ايران را به صراحت در ملاقاتهاي خود ستود و از ايران بخاطر همکاري هايش در سطح جهاني قدرداني کرد.

به همين دليل هيئت هايي از ديگر کشورها از جمله هند و آفريقاي جنوبي امسال سفرهايي به تهران داشتند تا از تجربيات ايران در زمينه سيستم تير استفاده کنند. علت موفقيت ايران نيز جداي از رابطه خوب با سازمان ايرو، انسجام و هماهنگي نزديک بين نهادهاي داخلي ايران است. در ايران چند نهاد اصلي در اين زمينه هستند که هماهنگي بسيار خوبي با هم دارند از جمله وزارت راه و شهرسازي و به ويژه گمرک ايران و اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران که متصديان اصلي اجراي تير در ايران هستند نقش به سزايي در موفقيت اين پروژه ها در سطح جهاني داشته اند که به عنوان پروژه هاي مطرح ايرو شناخته مي شوند.

جداي از پروژه هاي فوق ايرو همکاري خوبي با ايران در حوزه آموزش بخش حمل و نقل جاده اي دارد و اتاق بازرگاني يکي از شعبه هاي آکادمي ايرو است که متصدي آموزش هاي حمل و نقل جاده اي در ايران بوده و دوره هاي متعددي را براي رانندگان و مديران شرکت هاي حمل و نقل برگزار مي کند و اخيرا دوره آموزشي مربوط به حمل و نقل کالاهاي خطرناک را نيز در ايران شروع کرده است.

اما بخش خصوصي چندان هم از اوضاع حمل و نقل در ايران راضي نيست. برخي مي گويند بارها و کانتينرها در ايران هفته ها متوقف مي شوند. آيا از بيرون هم چنين نگاهي به ايران وجود دارد؟

کنوانسيون تير اکسيري نيست که همه مسائل را حل کند. اين کنوانسيون حمل و نقل بين المللي را تسهيل مي کند. در مجموع فقط ايران نيست که با اين مشکلات دست و پنجه نرم مي کند. خيلي از کشورها دچار چنين مسائلي هستند حتي داخل خود اروپا موارد زيادي بوده که «بار»، ساعت هاي متمادي و يا چندين روز پشت مرز معطل مانده است. علت هم اين است که فقط بحث يک سند گمرکي نيست. کشورها مقتضيات ملي ديگري هم دارند که شما بايد آن را لحاظ کنيد. اما در اين بين حرکت ايران بسيار سريع بوده به ويژه از طريق الکترونيکي کردن سيستم هاي حمل و نقلي چه در گمرک و چه در وزارت راه خيلي از مشکلات کمتر شده است. هرچه اسناد به صورت الکترونيک تهيه شوند و نهادها هماهنگ باشند مشکلات کمتر و کمتر شده و توقف در مرزها کاهش مي يابد.

مثلا يکي از چالش هاي کنوانسيون تير اين است که برخي کشورهاي همسايه ايران مانند افغانستان از سيستم هاي الکترونيک استفاده نمي کنند و متاسفانه بار را در مرز تخليه مي کنند. در حالي که بار را مي توان در مقصد تخليه کرد. بنابراين هماهنگي دو کشور در جلوگيري از تخليه بار در مرز مي تواند خيلي به تسهيل حمل و نقل و کاهش هزينه ها کمک کند. يا مشکلاتي که در عبور از ترکمنستان براي کاميون هاي ايراني وجود دارد، اينها مشکلاتي است که به سيستم تير مرتبط نمي شود ولي اگر بر طرف هم نشوند مانع از کارايي تير خواهند شد. لذا هماهنگي همه نهادهاي داخلي و گفت وگوي مرتب با کشورهاي همسايه ضروري است و چنانکه ديديم موفقيت دو پروژه مذکور در ايران به دليل هماهنگي خوب بين نهادهاي داخلي و کار مشترک با کشورهاي همسايه و سازمان هاي بين المللي بود.

با توجه به کنفرانس «ايرو» که در مسقط برگزار شد، چه افقي پيش روي عمان در بحث حمل و نقل و ترانزيت متصور بوده و ايران در اين رقابت تنگاتنگ بين کشورهاي همسايه از چه جايگاهي برخوردار است؟

عمان به دنبال اين است که با توجه به جايگاه استراتژيکي که دارد بتواند نقش فعال تري در حمل و نقل در منطقه ايفا کند و به عنوان يک مرکز لجستيکي در منطقه ظاهر شود. لذا با برگزاري چنين کنفرانس هايي و معرفي توانمندي هايش سعي دارد توجهات جهاني را به خود جلب و شرکت هاي بين المللي را جذب کند.

از سوي ديگر ايران هم مايل است کريدورهايش فعال تر شوند و در همين راستا موافقت نامه عشق آباد بين ايران، عمان، ازبکستان و ترکمنستان امضا شده است. لذا هر چه ميزان حمل و نقل در منطقه افزايش پيدا کند و کريدورها فعال تر شوند به نفع همه کشورهاي منطقه و از جمله ايران خواهد بود و مثلا مي تواند به رونق چابهار در ايران کمک کند به ويژه که عماني ها خيلي راغب هستند با چابهار کار کنند تا به آسياي مرکزي و افغانستان متصل شوند. لذا مي توان نقش عمان را مکمل نقش ايران در حمل و نقل دانست.

آيا با توجه به پيشرفت سريع کشورهايي همچون امارات، ترکيه و عمان در عرصه حمل و نقل، ايران جايگاه راهبردي خودش را در منطقه از دست نخواهد داد؟

بايد توجه داشت شرايط کنوني ايران شرايط خاصي است. از آنجا که ايران در تحريم است، نمي تواند نقشي را که برخي کشورهاي منطقه در حوزه حمل و نقل بازي مي کند را ايفا کند. اما به هر حال کمرنگ شدن يا پررنگ شدن نقش ايران بستگي به مديريت داخلي آن دارد.

با توجه به جايگاه استراتژيک ايران اگر ايران بتواند به لحاظ داخلي انسجام داشته باشد و همه نهادهايش در يک مسير واحد حرکت کنند و همه به تسهيل حمل و نقل کمک کنند جايگاه ايران در منطقه به شدت ارتقا خواهد يافت. کشورهاي ديگر تلاش و هزينه مي کنند تا اين جايگاه را به دست آورند ولي ايران به صورت بالقوه موقعيت ترانزيتي برتري دارد چرا که حلقه واسط کريدورهاي شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب است. همه به جايگاه راهبردي ايران واقف هستند. در اينجا تنها کاري که ايران بايد انجام دهد تسهيل ترانزيت است.

در کل بايد گفت اگرچه تحريم هاي يک جانبه آمريکا تاثير خودش را دارد اما اگر ايران يک مديريت موفق داخلي داشته باشد و بتواند موانع را حداقل در داخل رفع و حمل و نقل را تسهيل کند و مثلا کاميوني نداشته باشيم که در مرزهاي ايران متوقف شوند يا کانتينرهاي ترانزيتي در بنادر بلافاصله ترخيص شوند، خودبه خود همه کشورها مسير ترانزيتي ايران را ترجيح خواهند داد.

اما اگر احساس شود مسير ايران هم از لحاظ زماني و هم هزينه مشکل سازتر است طبعا شرکت ها به مسيرهاي جايگزين روي خواهند آورد. بحث تحريم ممکن است تاثيرگذار باشد اما تجارت راه خودش که همان ارزان ترين و به صرفه ترين مسير است را پيدا مي کند.

برخي معتقدند پروژه هايي مانند جاده و کمربند چين مي تواند به عنوان رقيبي براي جاده ابريشم مطرح شود. اين ديدگاه تا چه حد به واقعيت نزديک است؟

اين ابتکار يا به اصطلاح استراتژي کمربند جاده چيني ها شامل شش کريدور مي شود که يکي از کريدورهايش همان جاده ابريشم است که با عبور از ايران به ترکيه مي رسد. اما چيني ها به مسيرهاي ديگر هم توجه دارند از جمله دو  کريدور آسياي جنوب شرقي و آسياي جنوبي و يک کريدور که از پاکستان مي گذرد و دو کريدور ديگر هم که يکي از مسير داخل درياي خزر و دومي از شمال درياي خزر عبور مي کند.

چين به دنبال اين است که همه اين کريدورها را فعال کند. اين که کدام يک از کريدورها زودتر فعال شوند بستگي به کشورها و همکاري شان دارد. مثلا اگر ايران بتواند نقش خودش را خوب ايفا کند ممکن است بخش عمده اي از کالاهاي چيني به جاي شمال درياي خزر از مسير داخل ايران عبور کند و اين بستگي به اين دارد که کشورهايي که در اين کريدورها قرار دارند چگونه از فرصت ها بهره لازم را ببرند و با چيني ها و کشورهاي همسايه شان جهت تسهيل حمل و نقل همکاري کنند.

منبع: خبرگزاري مهر

 1397/08/27  تاریخ خبر
کشف محموله قاچاق بالغ بر 10 میلیارد ریال در تانکرهای حامل قیر
ماموران گمرک پل چوبي جلفا در يک عمليات موفق به کشف يک محموله بزرگ قاچاق با ارزش بيش از 10 ميليارد ريال، درتانکرهاي حامل قيرشدند.
 فتح الله حسنلويي مدير کل گمرک جلفا در اين خصوص گفت : ماموران گمرک پل چوبي در جلفا با هوشياري و رصد محموله، دربررسي اسناد و مدارک 4 دستگاه کاميون تانکردار به آنها مشکوک شده و به بازرسي آنها اقدام کردند. بر اساس اين گزارش، کاميون ها چند روز قبل با محموله قير از کشور خارج شده و به عنوان کاميون حاوي تانکرهاي خالي به محوطه گمرک پل چوبي وارد شدند. با تصميم مسئولان اين گمرک پس از ارزيابي و بازديد و معاينه اوليه، يکي از ماموران گمرک عليرغم مخاطرات ناشي از استنشاق گاز داخل تانکر از دريچه بالاي مخزن به تانکرها وارد شده و موفق به شناسايي و کشف محموله هاي قاچاق ميشود.

وي افزود :  بر اساس اين گزارش ازمحل جداره هاي قسمتهاي جلو و عقب هرچهار تانکر انبوهي کالا مشتمل بر پنج و نيم تن مغز فندق ‌‌، ‌2228 باکس سيگار و دهها قلم کالاي ديگر نظير کفش ، پوتين ، انواع البسه زنانه و مردانه توليد کشورهاي مختلف به ارزش تقريبي بالغ بر ده ميليارد ريال از تانکرها کشف شد.

حسنلويي ادامه داد : اين کالا ها به شيوه بسيار ماهرانه در جداره ها جاسازي شده بود که با هوشياري و فداکاري يکي از ماموران اين گمرک شناسايي شد. مراتب شناسايي و کشف اين کالا هاي قاچاق در حضور نمايندگان دادستاني شهرستان صورتجلسه و هرچهارمتهم پرونده به مرجع ذيصلاح ارجاع شد.
ماموران گمرک پل چوبي در جلفا در حالي موفق به کشف اين عمليات شدند، که اين گمرک هم اکنون به ايکس ري و تجهيزات کنترلي مجهز نشده است.

منبع: گمرک نيوز
 1397/08/27  تاریخ خبر
بالغ بر 5ميليون و 775 هزار تن كالا از مرزهاي كشور ترانزيت شد

بيش از 5 ميليون و 775هزار تن كالا از 32 مرز فعال زميني و آبي كشور در 6 ماه سال جاري ترانزيت شد كه اين مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 7درصدافزايش داشته است . 

  رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اين سازمان با اعلام اين خبر، افزود :

طي مدت مذكور از مجموع كالاهاي ترانزيت شده،2 ميليون و 313هزارتن را مواد نفتي و 3 ميليون و 461هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، قطعات يدكي ، انواع پنبه، محصولات كشاورزي و مواد غذايي بوده است .

مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي افزود: در مدت زمان ياد شده، از ميان مرزهاي كشور، بندر شهيد رجايي با يك ميليون و 681 هزار تن معادل 29   درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي پرويزخان با   24  درصد و باشماق با   10درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

نفيسي بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را ازمبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: بيشترين حجم مسيرهاي پرتردد كالا ازمرزهاي كشور طي مدت مذكور از پرويزخان به بندر امام، بندر شهيد رجايي به مرزباشماق و باشماق به مرز بندر امام بوده است . 

وي تصريح كرد :در پي اقدامات و هماهنگي هاي صورت گرفته از سوي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با ساير سازمانهاي ذيربط و برنامه‌ريزي و فعال نمودن مناسبات ترانزيتي و حمل و نقلي با كشورهاي منطقه، همچنين تعامل و همكاري بخش خصوصي فعال در حوزه حمل و نقل بين‌المللي در كشور،به رغم اعمال فشار و محدوديت آمريكا به برخي از كشورهاي منطقه ،آمار ترانزيت افزايش يافته است .

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي


 1397/08/26  تاریخ خبر
تعرفه کالاها دراقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی یکسان می شود
تعرفه ي کليه کالاها از ابتداي سال 2019 ميلادي دراقليم کردستان عراق با دولت مرکزي يکسان مي شود.

در دومين نشست کميته مشترک مرزي گمرک ايران و عراق در کرمانشاه و براساس اعلام نماينده مدير کل گمرکات اقليم کردستان عراق مقرر شد از آغاز سال نو ميلادي، تعرفه کليه کالاها دراقليم کردستان با دولت مرکزي عراق يکسان شود.

بر اساس اين گزارش به دنبال سفرفرود عسگري رياست کل گمرک ايران در اسفند ماه سال گذشته به عراق و ديدار با مسئولين شوراي عمومي گمرکات عراق دو طرف توافق کردند، به منظور ايجاد تسهيلات بيشتردرتعاملات تجاري و با هدف توسعه همکاري هاي دو جانبه گمرکي جلسات مشترک مرزي با برنامه ريزي صورت گرفته در دستور کار خود قرار دهند. بر اساس توافق دو جانبه طرفين مقرر شد اين جلسات در چارچوب نشست هاي ادواري سه ماهه کميته مشترک و با حضورنمايندگان ستادي و مديران کل گمرکات کرمانشاه و کردستان و همچنين مديران گمرکات مرزي اقليم کردستان، نمايندگان سرکنسولگري کشورمان در سليمانيه و نيز وزارت امورخارجه تشکيل شود.

بر اساس همين توافق دومّين نشست مشترک جهت ايجاد هماهنگي حداکثري و رفع مشکلات تبادل کالا بين دوکشور در کرمانشاه برگزار شد. و مسؤلين گمرکات متناظردوسوي مرز در اين نشست به طرح مسائل و مشکلات و پبشنهادهاي خود پرداختند.

منبع: گمرک نيوز
 1397/08/26  تاریخ خبر
توسعه کریدورهای ترانزیت/ بازآفرینی شهری مورد توجه ویژه قرار گیرد
وزير راه و شهرسازي گفت: توسعه کريدورهاي ترانزيت بسيار مورد توجه بوده و در تقويت محور شرق موثر است.

 محمد اسلامي ظهر پنجشنبه در آيين آغاز عمليات اجرايي راه‌آهن قطعه اول «بم - جيرفت» به طول 26.7 کيلومتر بيان داشت: توسعه متوازن و توسعه پايدار مواردي هستند که براي ما از اهميت بالايي برخوردارند. آسيب‌ها و هزينه‌هاي سنگيني که در جامعه با آن مواجه هستيم معمولا ريشه در غفلت از اين دو موضوع دارد.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در استفاده از اين دو تفکر، رويکردها و برنامه‌ريزي‌هاي خوبي در کشور وجود دارد و جهت گيري در توسعه ريلي کشور شتاب خوبي گرفته است.

وي گفت: پنج مرکز استان در کشور وجود داشت که از جمله برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد بود تا اين مراکز را به شبکه ريلي کشور متصل کند. تا به اينجا دو مرکز متصل شده‌اند و سه استان آذربايجان غربي، گيلان و تبريز از هفته ديگر به اين شبکه متصل خواهند شد.

اسلامي تصريح کرد: محورهاي ديگري که بسيار مورد توجه ماست و از جمله واجبات محسوب مي‌شود توسعه کريدورهاي ترانزيت است که ايجاد فرصت مي‌کند و در تقويت محور شرق موثر است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: از جمله محورهاي ترانزيت محورهاي چابهار و محور جاسک است که يکي از فرصت‌هاي بسيار خوب به شمار مي‌رود و با ايجاد صنعت گاز و پتروشيمي يک محور بزرگ اقتصادي خواهد شد که از مسير جيرفت بايد عبور کند.

اسلامي يادآور شد: گام مهم و نقطه آغازين حرکت براي بها دادن به اين فکر عملياتي کردن محور جاسک است.

وي بيان داشت: براي رسيدن به اين اهداف بايد سرمايه‌گذاران را معطوف دولت بکنيم و به اين اميد که شکوفايي اين منطقه با بهره‌مندي براي استفاده از محور ترانزيت را به ياري خدا آغاز کنيم.

وي به مسئله پارک لجستيک اشاره کرد و يادآور شد: زماني که در سال 94 يا 95 طرح جامع شهر جيرفت تصويب شد در آن جا طرح پارک لجستيک نيز تعريف شد.

اسلامي گفت: در جيرفت چهار تا پنج ميليون تن محصولات کشاورزي داريم که بايد به همراه صنايع تبديلي که شکوفايي اقتصادي دارد در دستور کار قرار گيرند.

وي افزود: شکل گرفتن پارک لجستيک و پيوند آن با راه‌آهن، جاده و فرودگاه مهم است که در اين خصوص نقش مردم بسيار زياد است و دولت به تنهايي قادر به اجرا و تکميل اين پروژه نيست.

وزير راه و شهرسازي به بازآفريني شهري اشاره کرد و عنوان داشت: بازآفريني شهري يکي از نقاط بسيار مهم و قانون بسيار ارزشمندي است که شرکت بازآفريني شهري در اين خصوص برنامه‌هاي خود را آغاز کرده است.

وي گفت: شوراي شهر، شهرداري و ساير سازمان‌هاي مربوطه بايد طرح نوسازي بافت فرسوده شهر را پيگيري کنند و انشاالله شاهد جيرفتي با نشاط در آينده‌اي نزديک باشيم.

اسلامي تصريح کرد: ان شاالله در سال 1400 اين شهر را بانشاط و ساختمان‌هاي مقاوم مشاهده کنيم

منبع : خبرگزاري مهر

 1397/08/24  تاریخ خبر
جلوگیری از خروج ۲ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط ماموران گمرک
ماموران گمرک از خروج 2 هزار ليتر مواد سوختي  به وسيله 3 دستگاه کاميون ترکيه اي جلوگيري کردند.
 ماموران گمرک بازرگان با استفاده از دستگاه ايکس ري متوجه سوخت اضافي در کانتينر کاميون حامل بار صادراتي شدند و از خروج اين کاميون ها جلوگيري کردند.
اين کاميون هاي حامل بار صادراتي  به مقصد ترکيه بود که ماموران گمرک توانستند با استفاده از  ايكس ري 2 هزار ليتر سوخت قاچاق را کشف و ضبط کنند.
بنابراين گزارش ؛ اخيرا ميزان کشفيات مواد سوختي در گمرکات افزايش يافته است و در هفته هاي اخير ماموران گمرک بارها از محموله هاي مختلف مواد سوختي کشف و ضبط کرده اند.

منبع: گمرک نيوز
 1397/08/24  تاریخ خبر
امضاي تفاهم‌نامه همكاري‌هاي حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي في‌مابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق

تفاهم‌نامه كميسيون مشترك حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي في‌مابين وزارت راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و وزارت نقل جمهوري عراق در محل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي امضا شد .

رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حملو نقل بين‌المللي اين سازمان كه امضاء كننده طرف ايراني اين تفاهم‌نامه نيز مي‌باشد،اظهار داشت :

اين نشست با هدف توسعه روابط حمل ونقلي جاده‌اي و تسهيل گردشگري في‌مابين دو كشور برگزار شد و پس از مذاكره و گفت‌وگوهاي كارشناسي، با امضاي مقامات حمل و نقلي دو كشور طرفين به توافقاتي دست يافتند .

نفيسي با بيان اين كه طرفين اطلاعات تردد ناوگان يكديگر به قلمرو دو كشور را مبادله و از روند رو به رشد آن ابرازخرسندي نمودند، افزود :

به منظور تحكيم روابط‌ حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي، طرفين بر اجراي مفاد مندرج در يادداشت تفاهم‌ امضاء شده بين وزراي ذي‌ربطد و كشور در تاريخ 27 بهمن سال 93 تأكيد كردند .

وي افزود: طرفين توافق كردند تمام مبالغ و هزينه‌هاي دريافتي در پايانه‌هاي مرزي را به يكديگر اعلام و هرگونه تغييردر آن به اطلاع طرف مقابل رسانده شود .

نفيسي به ساير مفاد تفاهم‌نامه اشاره كرد و افزود :

تسهيل صدور رواديد چند بار ورود براي رانندگان دو طرف، حل مشكل بيمه رانندگان ناوگان حمل و نقل بين‌المللي درگير سوانح رانندگي، اصلاح و بهسازي پايانه‌هاي مرزي، توسعه و احداث راه‌هاي دسترسي مناسب به پايانه‌هاي مرزي، فعال‌سازي حمل و نقل كالا و مسافر در تمام پايانه‌هاي مرزي دوكشور و تسهيل و برقراري نظم در جابه‌جايي كالا و مسافر در قلمرو دو كشور از جمله بندهاي اصلي اين تفاهم‌نامه بوده و از طريق مراجع ذي‌ربط دو كشور قابل پيگيري است .

مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي اظهار داشت :

در اين تفاهم‌نامه مقرر شد روند تأييد قرارداد شركت‌هاي حمل و نقل بين‌‌المللي مسافري ايراني براي حمل و نقلي مسافران بين دو كشور، از سوي يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نقل عراق انجام شود .

نفيسي خاطرنشان كرد :

طرفين بر رعايت مقررات لازم‌الاجراي ابعاد و اوزان وسايل‌نقليه متردد در قلمرو دو كشور توافق كردند و براي انجام برنامه‌ريزي لازم در امور حمل و نقل بين‌المللي كالا و مسافر مقرر شد طرفين هرگونه تغيير در ساعات كاري پايانه‌هاي مرزي دو كشور را از قبل به طور رسمي به طرف مقابل اعلام نمايند . 

منبع: سازمان راهداريو حمل و نقل جاده اي

 1397/08/24  تاریخ خبر
کارنه تیر الکترونیکی بین ایران و جمهوری آذربایجان در حال اجرا است

سيد حسن رحيمي زاده مدير کل گمرک سرخس روز پنجشنبه در حاشيه سمينار سه روزه ترانزيت منطقه اي کشورهاي اروپا ، آسيا و اقيانوسيه ، از سوي سازمان جهاني گمرک از روز سه شنبه در دفتر منطقه اي اروپا در باکو آغاز شده است ، افزود: جمهوري آذربايجان دومين کشوري است که سيستم کارنه تير الکترونيکي با اين را اجرا مي کند ، پيش از اين با ترکيه تجربه موفقي در اين زمينه داشتيم .

وي، از تقاضاي مسئولان پاکستان براي اجراي اين رويه الکترونيکي - کارنه تير- با ايران خبر داد و گفت : الکترونيکي کردن رويه هاي گمرکي من جمله کارته تيربه تسهيل و روان سازي ترانزيت کمک مي کند.

رحيمي زاده گفت: ايران يکي از کشورهاي موفق در ايجاد سامانه هاي الکترونيکي گمرگي مانند سامانه الکترونيکي تجارت فرامرزي و همکاري هاي مشترک گمرکي با کشورهاي همسايه است.

کارنه تير (TIR carnet) سندي است گمرکي که براي ترانزيت بين المللي کالا در چارچوب کنوانسيون تير(TIR) در کشور مبدا صادر مي شود و به موجب آن کالا در وسيله نقليه جاده اي به طور پلمپ شده از خاک کشورهاي بين راه عبور مي کند و تا مقصد نيازي به انجام تشريفات گمرکي مربوط به ترانزيت در مرزهاي ورودي و خروجي اين کشورها طبق قوانين داخلي آنها نخواهد بود.

مدير کل گمرک سرخس در مورد حجم ترانزيت از طريق اين گمرک گفت: سالانه بيش از سه ميليون تن کالا از طريق گمرک سرخس مبادله مي شود که شامل صادرات و واردات از اين مسير است .

وي افزود: سرخس يکي از مسيرهاي مهم جاده ابريشم است و ايران از طريق اين گمرک مرزي با کشورهاي آسياي مرکزي مانند ترکمنستان ،قرقيزستان ، قزاقستان و ازبکستان است .

در سمينار بين المللي ترانزيت منطقه اي ، نمايندگان گمرک ايران ، جمهوري آذربايجان، ترکيه ، روسيه ، آلمان ، مونته نگرو ، صربستان ، مقدونيه ، بلاروس ، چين ، گرجستان ، قزاقستان ، قرقيزستان ، مولداوي ،، مغولستان ، پاکستان و نيز برخي نهادهاي بين المللي از جمله بانک توسعه آسيا ، کميسيون اروپا ، سازمان ملل متحد و خود سازمان جهاني گمرک حضور دارند .

منبع: خبرگزاري ايرنا