اخبار
 1398/12/10  تاریخ خبر
دیدار رایزن بازرگانی روسیه فدراتیو با مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی راهداری

با توجه به الحاق موقت کشورمان به اتحاديه اورآسيا ، پيشبيني مي شود شاهد رشد منطقي در صادرات ،‌ واردات و تجارت ميان دو کشور باشيم . لذا تامين زيرساخت هاي لازم در توسعه روابط تجاري ، امري گريز ناپذير است بويژه در خصوص تجارت ما با کشور روسيه فدراتيو که بخش اعظم کالاهاي مورد مراوده فساد پذير است و هر گونه اهمالي در روند تردد کاميون ها خسارات جبران ناپذيري وارد مي نمايد .

 رايزن بازرگاني روسيه فدراتيو با مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در خصوص مسائل حمل و نقل جاده اي ميان دو کشور ديدار و گفت و گو کرد .

منوچهر سلمان زاده مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اين سازمان اظهار داشت : در اين ديدار در خصوص مشکلات في مابين از جمله صف و معطلي کاميون هاي بارگيري شده ايراني از مبدا روسيه به مقصد ايران (در مرز ياراکازمالار داغستان روسيه ورودي به مرز سومور کشور آذربايجان) که موجب بروز وقفه در امر حمل و نقل بين المللي شده است ، ازدحام و ترافيک پايانه مرزي آستاراي آذربايجان ، تسهيل شرايط اخذ ويزا براي رانندگان ايراني و رفع مشکلات موجود در اين راستا ، افزايش تعداد و مدت اعتبار پروانه هاي تردد ترانزيت از خاک روسيه در سال ميلادي جديد ، ديدار و گفت و گو کردند .

سلمان زاده با اشاره به سوابق طولاني و همکاري هاي مقابل دو کشور بالاخص در بخش حمل و نقل جاده اي ، خاطرنشان کرد : با توجه به الحاق موقت کشورمان به اتحاديه اورآسيا ، پيشبيني مي شود شاهد رشد منطقي در صادرات ،‌ واردات و تجارت ميان دو کشور باشيم . لذا تامين زيرساخت هاي لازم در توسعه روابط تجاري ، امري گريز ناپذير است بويژه در خصوص تجارت ما با کشور روسيه فدراتيو که بخش اعظم کالاهاي مورد مراوده فساد پذير است و هر گونه اهمالي در روند تردد کاميون ها خسارات جبران ناپذيري وارد مي نمايد .

وي با بيان اين که رفع مشکلات زيرساخت ها ، اتخاذ تدابيري جهت عبور سريع تر کاميون هاي ايراني از مرز سومور و محرم کندي بين داغستان روسيه و آذربايجان مورد درخواست طرف ايراني است ، افزود : ترافيک هاي  چند روزه در مرز کندي روسيه ، ورودي به کشور آذربايجان ،‌ موجب ايجاد خسارات هم از بابت بيمه و هم ساير اسناد و مدارک مدتدار به راننده و شرکت هاي حمل و نقل مي گردد که قابل ملاحظه مي باشد ، لذا افزايش زيرساخت ها و در صورت لزوم 24 ساعته کردن مرز و برقراري عدالت در عبور رانندهها از صف هاي طولاني مورد درخواست ما مي باشد .

مدير کل دفتر ترانزيت وحمل و نقل بين المللي در ادامه اظهار داشت : ازدحام و ترافيک در مرز آستاراي جمهوري آذربايجان که طي روزهاي اخير براي ورود ناوگان خالي يخچالي با مليت آذري توسط رانندگان روسي به بهانه افزايش غيرمنطقي کرايه حمل ، اختلالاتي ايجاد نموده است که اين موضوع موجبات توقف و طولاني شدن صف ورودي ناوگان باري به جمهوري اسلامي ايران از طريق آن مرز و در نهايت لطمه به صادرات کشور شده است ، به طوري که ما ناگزير جهت حل و فصل مقطعي موضوع ، پذيرش ناوگان يخچالي آذري از طريق پايانه مرزي بيله سوار انجام شد .

وي خاطرنشان کرد : با عنايت به اينکه در مرز آستاراي ج.ا.ايران با مرز آستاراي آذربايجان ، افزايش تجارت قابل توجه است ، انتظار ما از طرف روس بهره برداري از شرايط موجود به عنوان ايجاد بستري براي تجارت پايدار هر سه کشور و نه فرصتي براي سوء استفاده تلقي گردد .

رستم ژيگانشين رايزن بازرگاني روسيه فدراتيو در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار اظهار اميدواري کرد با همکاري هاي بيشتر دو کشور ،‌ راهکارهاي توسعه و بالفعل نمودن پتانسيل هاي موجود در جهت ارتقاي حجم مبادلات تجاري جاده اي و رفع مشکلات موجود به ويژه در زمينه اخذ ويزا براي رانندگان ايراني ، در اين راستا برگزيده و اجرا شود .

در خاتمه طرف روسي اعلام کرد ، ضمن اهتمام در رفع مشکلات موجود مراتب را مورد بررسي قرار داده و قبل از نشست اجلاس آتي کميسيون مشترک اقتصادي ، جلسه اي نيز با حضور مقامات کنسولي سفارت روسيه جهت بررسي مسائل رانندگان ايراني جهت اخذ رواديد برگزار شود .

شايان ذکر است ، در اين اجلاس نمايندگان صنوف حمل و نقل بين المللي جاده اي نيز حضور داشتند .

منبع: پرتال حمل ونقل