اخبار
 1398/12/17  تاریخ خبر
جزئیات طرح رئیس جمهور برای نوسازی کامیون های فرسوده

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با بيان اينکه «تحريم‌ها تاثيري بر طرح چهارم نوسازي يا همان واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت ندارد» گفت: با توجه به اهميت و اولويت حمايت از توليد داخل، اين طرح در گام اول فقط براي نوسازي 20 درصد از ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده و 80 درصد براي توليد داخل است.

صدراله بمانا با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نوسازي ناوگان حمل‌‌ونقل جاده‌اي اظهار داشت: با توجه به اعلام آمار سالانه عمر ناوگان از مرجع نيروي انتظامي در حوزه باري600 هزار کاميون و کشنده،327 هزار کاميونت و 2 ميليون و 209 هزار وانت بار ناوگان حمل‌ونقل بار کشور را با مجموع 3 ميليون 127 هزار دستگاه انواع خودرو باري برون و درون شهري تشکيل مي‌دهند.

وي در خصوص ميزان فرسودگي ناوگان باري در اين گروه ها گفت: 45.6 درصد کاميون‌ها، 25.7 درصد کشنده‌ها، 4.8 درصد کاميونت ها و 23.4 درصد وانت بارها فرسوده هستند.

24.4 درصد ناوگان باري کشور فرسوده است

مشاور رئيس سازمان بر مبناي جمع جبري، ميزان کل فرسودگي ناوگان باري کشور را 24.4 درصد عنوان کرد و گفت: فرسودگي خودرو هزينه‌هاي زيادي از جمله  افزايش 50 درصدي مصرف سوخت و کاهش ايمني وسيله نقليه را به جامعه و دولت تحميل مي‌کند.

وي ميانگين سن کاميون‌ها کشور را  17.8 سال اعلام کرد.

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در ادامه با اشاره به آخرين وضعيت رسودگي ناوگان حمل‌‌ونقل عمومي مسافري کشور نيز بيان داشت: از حدود 51 هزار دستگاه وسيله نقليه فعال در بخش مسافري حدود 24 هزار اتوبوس در بخش برون شهري با 39.2 درصد فرسودگي و27 هزار اتوبوس با 61 درصد فروسودگي در بخش درون شهري فعال هستند که به طور ميانگين 51.2 درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومي اتوبوس کشور دچار فرسودگي است.

83.7 درصد ميني‌بوس‌هاي کشور فرسوده است

وي افزود: نزديک به 83.7 درصد ناوگان ميني‌بوس کشور فرسوده است و به ندرت شاهد اتوبوس نو در سطح جاده‌ها و خيابان‌ها هستيم.

بمانا با اشاره به ميزان فرسودگي سواري‌هاي کرايه و تاکسي‌ها نيز بيان داشت: 321 هزار تاکسي و سواري کرايه درون و برون شهري 49.2 درصد فرسوده است. اين درحالي است که 3.1 درصد سواري هاي شخصي دچار فرسودگي هستند.

 جزئيات طرح نوسازي ناوگان باري و مسافري در دهه 70

وي با اشاره به طرح‌هاي انجام شده در خصوص ناوگان عمومي جاده‌اي از دهه 70 تا کنون اظهار داشت: در دهه 70 سازمان با استفاده از منابع داخلي خود شروع به نوسازي اتوبوس‌هاي مسافري فرسوده کرد تا اينکه پس از چند سال مجدد اقدام به نوسازي اتوبوس‌ها، سواري‌هاي کرايه و حتي 4000 کاميون ترانزيتي کرد. (ناوگان ترانزيتي فرسوده حق ورود به قاره اروپا را ندارند)

مشاور رئيس سازمان به فرصت طلبي صورت گرفته از ماده 12 قانون رفع موانع توليد طي سال‌هاي اخير گفت: ما در سازمان با استفاده از اين بند قانوني به دنبال نوسازي ناوگان باري و مسافري بوديم اما فقط با نوسازي ناوگان باري موافقت شد که طرح توجيهي نوسازي بخش باري مورد قبول وزارت نفت به عنوان مجري اصلي اين طرح قرار گرفت.

نوسازي 5000 کاميون از محل قانون رفع موانع توليد

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به ماده 12 قانون رفع موانع توليد گفت: اين ماده به بودجه دولت وابسته نيست و بلکه به صرفه جويي وابسته است و اين تبديل به منابع اصلي دستگاه‌ها شد به طوري که نزديک به 5000 دستگاه کاميون از طريق همين منبع قانوني نوسازي شد.

وي افزود: با توافقي که ميان وزارت راه و شهرسازي و وزارت نفت امضا شد،‌ طرح نوسازي65 هزار کاميون با اختصاص 2 ميليارد و 762 ميليون دلار براي 5 سال از محل صرفه جويي کليد خورد.

بمانا خاطرنشان کرد: از محل اين طرح 5000 کاميون نوسازي شد و 18 هزار قرار داد منعقد شد اما دو عامل تحريم و طرح جديد رياست جمهوري باعث توقف اين طرح شد.

مشاور رئيس سازمان يادآورد: در طرح نوسازي 65 هزار کاميون متقاضي براي خريد کاميوني با قيمت ميانگين 450 تا 500 ميليون تومان 20 درصد آورده داشت و 80 درصد تسهيلات با سود 9 درصد به وي تعلق مي‌گرفت.

جزئيات طرح نوسازي رياست جمهوري

وي در ادامه به طرح «نوسازي ناوگان درون و برون شهري» که از سوي نهاد رياست جمهوري در پيش گرفته شد،‌ اشاره کرد و گفت: در اين طرح 50 درصد هزينه نوسازي ناوگان حمل‌‌ونقل عمومي شامل کاميون،‌ کاميونت،‌ اتوبوس و ميني‌بوس را دولت پرداخت مي‌کرد و 30 درصد با ارائه تسهيلات 18 درصد و 20 درصد آورده متقاضي بود. که متولي اصلي آن وزارت صنعت،‌معدن و تجارت بود و سازمان به عنوان بازوي اجرايي در اين طرح حضور داشت.

وي افزود تا کنون 360 دستگاه کاميون طبق بند 21 طرح قديم با هدف استفاده از مزاياي طرح جديد به متقاضيان واگذر شد.

تفاوت طرح‌هاي دوم و سوم نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي

بمانا با اشاره به تفاوت‌هاي دو طرحي که طي سال‌هاي اخير اجرا شده است بيان داشت: در طرح قبلي که وزارت نفت متولي آن بود سه عامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت( وزارت نفت)، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي (وزارت راه و شهرسازي) و عاملان صرفه جويي (کارخانه‌هاي طرف قرارداد بانک‌ها) دست اندرکار بودند. اما در طرح جديد 16 دستگاه اعم ازوزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي، غير دولتي و بانک‌ها فعاليت مي‌کنند. البته همکاري صندوق توسعه ملي بابت کمک‌هايي که در راستاي نوسازي ناوگان انجام داد در اين طرح جاي تشکر و قدرداني دارد.

طرح نوسازي 65000 کاميون فرسوده متوقف نشده است

 مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي يادآور شد: طرح نوسازي 65000 کاميون فرسوده به طور کامل متوقف نشده است و تمام قرارداد‌هاي منعقد شده به عنوان تعهد طرح پا برجاست.

وي افزود: دو شرکت‌ سازنده کاميون و اتوبوس در حال تلاش  براي توليد و تحويل تعدادي خودرو از محل طرح رياست جمهوري به متقاضيان هستند.

طرح چهارم نوسازي بدون تاثيرپذيري از تحريم ها

بمانا در ادامه به طرح واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت اشاره کرد و گفت: اين طرح اولين بار در بند «ه» ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه پايه‌گذاري شد که تعداد 2 هزار تا 3 هزار دستگاه از اين طرح وارد شد. اين طرح مجدد در قانون ششم توسعه نيز مطرح شد که به دليل تکرار، در بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمي قرار گرفت و پس از تصويب آيين نامه‌ آن، دستورالعمل اجرايي به وزير نيز ابلاغ شد. اما به دليل اينکه سازمان ملي استاندارد تفسير خود از قانون را کاميون‌هاي صفر کيلومتر سه سال ساخت عنوان کرده به دنبال اخذ استفساريه براي رفع ابهامات هستيم.

وي با بيان اينکه تا کنون به هيچکس « مجوز واردات کاميون هاي کار کرده زيرسه سال ساخت داده نشده است» تاکيد کرد: وارد کاميون‌هاي زير سه سال ساخت بايد 4 رکن استاندارد ايمني و کيفيت، استاندارد آلايندگي، خدمات پس از فروش داشته باشند و به ازاي هر واردات هر يک خودرو يک خودرو فرسوده با مشخصات مشابه يا بنا به ظرفيت خودرو وارداتي بايد از چرخه  خارج شود.

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تصريح کرد: کاميون هاي زير سه سال ساخت مد نظر دست دوم هستند،‌ و به همين خاطر قيمت آن‌ها به شدت نسبت به نمونه نو پايين تر است.

تخفبف 25 درصدي عوارض گمرکي براي واردات کاميون‌هاي زير سال ساخت

وي افزود: به دليل اينکه واردات کنندگان اقدام به اسقاط خودرو مي‌کنند،‌ عوارض گمرکي براي آنها مشمول تخفيف 25 درصدي مي‌شود.

بمانا در پايان خاطرنشان کرد: تحريم ها تاثيري بر طرح چهارم نوسازي يا همان واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت ندارد و  زيرا افراد حقيقي و حقوقي داراي مجوز نيز مي‌توانند از مالکان خارجي و حتي شرکت مادر کاميون دست دوم زير سه سال ساخت خريداري کنند.

وي به دليل بالا بودن سطح تقاضا براي طرح واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت گفت: با توجه به اهميت و اوليت حمايت از توليد داخل اين طرح فقط براي نوسازي 20 درصد از ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده و 80 درصد براي توليد داخل در نظر گرفته شده است.

درخواست توليدکنندگان کاميون براي واردات ناوگان زير سه سال ساخت

وي با اشاره به حمايت کارخانجات توليد کاميون داخلي از اين طرح، گفت: آنها در خواست واردات کاميون‌هاي کار کرده دارند تا بتوانند با ارائه خدمات پس از فروش چرخ کارخانه خود و تعدادي از پرسنل خود را حفظ کند.

بمانا با بيان اينکه «پيشنهاد اصلي طرح واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت از سوي صنف حمل‌ونقل جاده‌اي مطرح شده است» اظهار داشت: وزارت صنعت،‌معدن و تجارت نيز همکاري خوبي در اين طرح داشته است و طبق چارچوب تعريف شده کارخانجات، شرکت‌هاي توانمند،‌ تجار بخش حمل‌ؤنقل جاده‌‌اي (مانند وارد کنندگان لاستيک و لوازم يدکي و قطعات) و مالکان خودروهاي فرسوده مي توانند اقدام به واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت  کنند.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي