اخبار
 1400/08/22  تاریخ خبر
آغاز به کار کریدور ترانزیتی زمینی امارات-ترکیه از طریق ایران

کريدور ترانزيتي امارات-ترکيه از طريق ايران با عبور اولين محموله افتتاح شد؛طي اين مسير پيش از اين از بندر شارجه تا بندر مرسين ترکيه 20 روز طول‌مي کشيد و به واسطه ايران به 8 روز کاهش يافت.

موقعيت جغرافيايي ايران قابليت اتصال کشورها و مناطق مختلف جهان را داشته و مي‌تواند نقش ترانزيتي ويژه اي در تجارت بين‌المللي ايفا کند.
در قرن‌هاي گذشته اين موقعيت و عبور کالاهاي تجاري کشورها از ايران موجب قدرت آفريني براي کشور بوده، اما در دهه‌هاي گذشته اين نقش روز به روز کمرنگ‌تر شد. در زمان حاضر مجدداً موقعيت براي احياي ترانزيت ايران فراهم شده و فرصت بازيابي اثرگذاري اقتصادي-راهبردي کشور در اقتصاد جهاني محيا است. عبور کالاي تجاري ساير کشورها از ايران مي‌تواند عوائد اقتصادي و راهبردي متعددي به همراه داشته باشد.

با وجود مشکلات متعدد در مسير ترانزيت از خاک ايران، هم اکنون نيز برخي کريدورها به صورت محدود فعاليت مي‌کنند. در اين بين افغانستان و عراق جزو کشورهاي اصلي طرف ترانزيت ايران هستند. ساير کشورها مانند ترکيه، امارات، ترکمنستان، ساير کشورهاي آسياي ميانه و … نيز مشتريان ترانزيت ايران را تشکيل مي‌دهند. در اين بين توسعه ترانزيت ايران و راه اندازي کريدورهاي جديد کار بزرگي است که در ماه‌هاي اخير سرعت بيشتري نسبت به قبل گرفته است.

در تابستان گذشته اولين محموله صادراتي کاغذ که به صورت ريلي از فنلاند راهي هند شده بود از ايران عبور کرد. همچنين ماه گذشته دو کاميون پاکستاني کالاي صادراتي پاکستان به ترکيه را از طريق ايران ترانزيت کردند. اين کريدور که موسوم به ITI است ظرفيت بالايي براي نقش آفريني در ترانزيت منطقه دارد. اين محموله که حاوي لاستيک دوچرخه و منسوجات بود مسير يک ماهه از طريق دريا را به واسطه ايران در حدود 10 روز طي کرد. با اين وجود رويه‌هاي دست و پاگير پايانه‌هاي مرزي ايران باعث بوجود آمدن مشکلاتي براي اين دو کاميون شد که با وساطت مستقيم مسئولان بلندپايه گمرک مرتفع گرديد.

پس از افتتاح دو مسير ياد شده، در روزهاي گذشته مسير جاده‌اي امارات به ترکيه نيز از مسير ايران افتتاح شد.

محمدحسين رضائيان، کارشناس حوزه ترانزيت درباره جزئيات اين موضوع گفت: اين محموله از مبدا امارات وارد بندر شهيد رجايي شده و از مرز بازرگان به ترکيه رسيد. زمان طي اين مسير که پيش از اين از بندر شارجه امارات تا بندر مرسين ترکيه طي مي‌شد به واسطه ايران به 8 روز کاهش يافته است. اين در حالي است که مسير دريايي که مستلزم عبور از تنگه باب المندب، درياي سرخ و کانال سوئز بود 20 روز به طول مي‌انجاميد.

در موقعيت کنوني افزايش چشمگير نرخ جهاني ترانزيت دريايي و قيمت اجاره کانتينر فرصت جديدي را براي ترانزيت زميني بوجود آورده است. اين موقعيت فرصتي کم نظير براي ارتقاي ترانزيت ايران است.

در اين راستا لازم است تا نهادهاي ذيربط در داخل کشور اقدام به زدودن هرچه بيشتر فرآيندهاي دست و پاگير داخلي ترانزيت و همچنين انعقاد تفاهم‌هاي دو و چندجانبه ترانزيتي با ساير کشورهاي منطقه و فرامنطقه اي کنند.

منبع: خبرگزاري مهر