اخبار
 1400/08/08  تاریخ خبر
ایران و روسیه در حال بررسی راه اندازی حمل و نقل و ترانزیت ترکیبی

جلالي و پائولف روز سه شنبه در نشستي مسائل مربوط به آخرين پروژه کريدور شمال –جنوب و وضعيت همکاري هاي حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را بررسي کردند.

سفير ايران در روسيه اظهار داشت: راه اندازي حمل و نقل ترکيبي کالا در دولت جديد ايران با جديت در دست پيگيري است و با اتمام برخي پروژه هاي ريلي در داخل ايران زمينه اجرايي اين نوع حمل ونقل بين دو کشور فراهم خواهد شد.

در ترانزيت و حمل و نقل کالا بصورت ترکيبي، از خطوط آهن موحود، مسير جاده‌اي و حمل و نقل دريايي استفاده مي شود.

پاولوف معاون راه آهن روسيه نيز تاکيد داشت اين کشور در حال پيگيري حمل کالا از هند به اروپا از طريق خاک ايران است.

ميخائيل پائولف معاون راه آهن سراسري روسيه و کاظم جلالي سفيرجمهوري اسلامي ايران در اين کشور آخرين اقدام هاي انجام شده براي تحقق مسير بين المللي ريلي شمال- جنوب را بررسي کردند و در اين نشست اعلام شد تا زمان برطرف شدن خلاء ريلي در قسمت ايران، مسير ترکبيي براي آغاز حمل کالا اجرايي شود.

کريدور حمل و نقل «شمال-جنوب»، شمال اروپا به شرق آسيا از طريق ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه متصل مي‌شود و هدف اوليه‌اي که براي اين طرح نوشته شد، ترانزيت سالانه پنج ميليون تن کالا از اين مسير است.

سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه گفت: ارتباطات راه آهن ايران و روسيه بسياري قوي است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همين اساس دو طرف تلاش دارند  مسير ترانزيتي شمال جنوب را که براي دو کشور اهميت زيادي دارد هر چه سريعتر راه اندازي شود.

کريدور حمل و نقل بين المللي شمال - جنوب ايران ارتباط کشورهاي اروپايي، آسياي ميانه، روسيه و منطقه قفقاز را با خليج فارس و هندوستان فراهم مي کند و گفته مي شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال 10 ميليون تن بار و سه ميليون مسافر فراهم مي شود و با تحکيم روابط تجاري ايران با کشورهاي بهره مند از اين مسير ريلي، ميزان اثرگذاري ايران در ثبات اقتصادي و سياسي منطقه نيز ارتقا خواهد يافت.

کارشناسان امر اعلام کرده اند که اکنون حرکت کشتي هاي تجاري از هندوستان به آسياي ميانه از مسير مومباي - کانال سوئز - مسکو به طول 16 هزار و 129 کيلومتر 40 روز طول مي کشد اما بعد از تکميل کريدور ريلي شمال - جنوب فقط 14 روز زمان مي برد و هزينه هاي حمل و نقل نيز به اندازه قابل توجهي کاهش مي يابد.

منبع: خبرگزاري ايرنا