اخبار
 1397/02/18  تاریخ خبر
آخوندی در دیدار با وزیر اقتصاد گرجستان بیان کرد: تلاش برای توسعه کریدورها و ایجاد هدفگذاری‌های اقتصادی بین ۲ کشور

وزير راه و شهرسازي در ديدار با هيئت اقتصادي گرجستان با بيان اينکه همکاري در حوزه حمل و نقل چندوجهي يکي از پروژه‌هاي مورد نياز و مناسب براي پيگيري در اين شرايط به شمار مي‌رود گفت: براي تحقق اين امر به تعدادي شرکت‌هاي حمل و نقلي چندمليتي بين 2 کشور نياز داريم  تا بتوانيم بار را از مقصد هند توسط ايران و گرجستان به اروپا منتقل کنيم.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در ديدار با دميتري کومسيشويلي معاون اول نخست‌وزير و وزير اقتصاد گرجستان و هيئت همراه ديدار و درخصوص مسائل اقتصادي و پروژه‌هاي عمراني به گفتگو پرداخت.

آخوندي در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي نسبت به برگزاري اين جلسه درخصوص همکاري ايران در بحث توسعه کريدورها اعلام آمادگي کرد و گفت: به تصور من ارتباط بين ايران و گرجستان تا اين لحظه بيشتر در جهت رفع موانع بوده که اميدواريم از اين پس بتواينم اقدامات مثبتي را در حوزه‌هاي موجود به انجام رسانده و از ظرفيت ايجاد شده حداکثر بهره‌وري را داشته باشيم.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ما هم‌اکنون علاقمند به توسعه کريدورها چه در مسير شمال به جنوب به سمت غرب و چه کريدور ترکيه – ايران - آذربايجان و گرجستان بوده و فکر مي‌کنيم که تحقق اين امر نيز نيازمند اقدامات مکمل است.

وي با اشاره به سفر اخير انجام شده به کشور هندوستان نيز بيان کرد:  ما در اين سفر خواستار برگزاري يک جلسه معرفي و بازاريابي براي کريدور جنوب – شمال و جنوب – غرب شديم که قرار شد اين جلسه در ماه سپتامبر در تهران با حضور هند، روسيه، آذربايجان، ترکيه و شما برگزار شود.

آخوندي در اين‌باره خاطرنشان کرد: در حال حاضر فردي را در جايگاه مديريت کريدورهاي کشور منصوب کرده‌ايم تا در صورت بروز هرگونه مشکل در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، گمرک و بندر به رفع آن بپردازد.

اين مقام مسئول با تأکيد براينکه تمامي تلاش ما براين است تا بتوانيم براي کريدورهاي مذکور يک هدفگذاري کمي و اقتصادي مناسب داشته باشيم گفت: ما در ايران به احداث تعدادي لجستيک پارک نياز داريم که به شما نيز پيشنهاد مي‌کنيم درصورت تمايل براي ايجاد تأسيسات لجستيکي از اين مسير استفاده کرده و از ظرفيت بنادر جنوبي و شمالي کشور ما بهره‌مند شويد.

وزير راه و شهرسازي همچنين نسبت به همکاري ايران در ايجاد تأسيسات لجستيکي در ساير مناطق مورد نياز از سوي کشور گرجستان نيز اعلام امادگي کرد.

عضو کابينه دولت تدبير و اميد در اشاره به بحث راه‌آهن قزوين- رشت – آستارا نيز بيان کرد: عمليات اين پروژه هم‌اکنون در حال اجرا بوده و اميد است بخش قزوين – رشت آن تا ماه‌هاي سپتامبر و اکتبر فعال و زيربار ترافيک رود.

آخوندي با بيان اينکه همکاري در حوزه حمل و نقل چندوجهي نيز يکي از پروژه‌هاي مورد نياز و مناسب در اين شرايط است گفت: براي تحقق اين امر به تعدادي شرکت‌هاي حمل و نقلي چندمليتي بين 2 کشور نياز داريم  تا بتوانيم بار را از مقصد هند توسط ايران و گرجستان به اروپا منتقل کنيم، در اين راستا به شما و تجار و فعالان اقتصادي کشور خودمان توصيه مي‌کينم به اين عرصه نيز ورود پيدا کنند.

وي بحث‌هاي نرم‌افزاري و حمايت از سرمايه‌گذاري را از ديگر موضوعات قابل بررسي و گفتگو بين 2 کشور اعلام کرد و گفت: ما در حوزه مسائل بانکي نياز به شفافيت و پشتيباني بيشتر از سوي گرجستان داريم چراکه نهايتا اگر فعاليت‌هاي تجاري بين 2 ملت راه‌اندازي شود قطعا نيازمند مبادلات بانکي در اين حوزه خواهيم بود.

اين مقام مسئول با بيان اينکه رويکرد وزارت راه وشهرسازي در اين بخش مثبت و در جهت رفع موانع است گفت: در حوزه توريست نيز بسيار از استقبال مردم کشورمان براي سفر به گرجستان خوشحال بوده و علاقمند به پذيرايي از دوستان گرجي خود در ايران هستيم.

آخوندي در پايان ضمن ابراز اميدواري براي افزايش هرچه بيشتر روابط بين 2 کشور در خصوص پروژه بندرآناکليا واقع در کشور گرجستان نيز بيان کرد: ما خواستار ارائه اطلاعات اين پروژه به پيمانکاران ايراني هستيم تا در صورت برخورداري از قدرت رقابت لازم در اين بخش ورود پيدا کنند.