اخبار
 1400/04/26  تاریخ خبر
برقراری تجارت مرزی با افغانستان و لغو ممنوعیت تردد مرزی

مدير کل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از حل مشکل تجارت مرزي با افغانستان از مرزهاي ماهيرود و دوغارون خبر داد و گفت: طي روزهاي گذشته کاميونداران افغانستاني در حال تردد در اين دو مرز هستند و در هفته آتي با ادامه داشتن اين وضعيت، ممنوعيت ترددي که اعلام کرده بوديم لغو خواهد شد.

در پي سقوط مرزهاي ماهيرود و دوغارون افغاستان توسط طالبان و متواري شدن مسئولان افغانستاني اين دو مرز مشترک با ايران، يکشنبه گذشته سازمان راهداري در بخشنامه‌اي ابلاغ کرد که «با توجه به تحولات مرزي به وجود آمده در مرزهاي مشترک کشور افغانستان با جمهوري اسلامي ايران و ساقط شدن مديريت مرزهاي جاده‌اي ماهيرود و دوغارون از دولت مرکزي کشور افغانستان خواهشمند است دستور فرماييد اطلاع‌رساني به تشکل‌هاي صنفي، شرکت‌هاي حمل و نقل و رانندگان معمول نمايند»

در ادامه اين بخشنامه آمده است: «شايان ذکر است با توجه به عدم امکان تردد از مرزهاي مذکور، در صورت صدور سند حمل و اعزام ناوگان و سرگرداني رانندگان در مرز مذکور مسئوليت تبعات بعدي با شرکت حمل و نقل صادرکننده سند حمل مي‌باشد. خاطرنشان مي‌گردد در حال حاضر امکان تردد به افغانستان صرفا از پايانه مرزي ميلک و با کسب اطلاع قبلي از وضعيت مرز امکان‌پذير مي‌باشد. »

جواد هدايتي - مدير کل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي -  درباره آخرين وضعيت اين پايانه مرزي مشترک اظهار کرد: به دليل بروز مشکلات امنيتي و جهت احتياط اين بخشنامه صادر شد اما در حال حاضر اين مشکل برطرف شده و جريان تجاري بين ايران و افغانستان برقرار شده است.

وي افزود: اگر اين بخشنامه صادر شد به دليل اين بود که به غير از مسائل امنيتي و حفاظت از سلامت رانندگان کاميون، عوامل اجرايي طرف افغانستان، مرزهاي ماهيرود و دوغارون را ترک کردند و اطلاع‌رساني به اين دليل بود که اين مشکلات تشديد نشود و صاحبان کالا و کاميون‌داران بيش از اين معطل و متضرر نشوند چرا که در اين صورت بايد حق خواب، توقف و خسارت زيادي پرداخت کنند.

مدير کل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي  ادامه داد: از زماني که مرزهاي ماهيرود و دوغارون به دست طالبان افتاد نتنها کاميونداران ايراني پس از چند روز به ايران برگشتند و ممانعتي نداشتند بلکه در حال حاضر مسير تردد از ايران به افغانستان در اين دو مرز باز شده و هم اکنون ماشين به آنجا اعزام مي‌شود. البته عمدتا کاميون‌هاي افغانستاني به اين کشور اعزام مي‌شود اما بدون مشکل مي‌روند و مي‌آيند و جريان تجاري برقرار شده است.

هدايتي با بيان اينکه طي روزهاي آتي تجارت مرزي ايران و افغانستان به حالت عادي بر مي‌گردد، گفت: در هفته آينده بررسي خواهيم کرد و اگر تا آن زمان مشکلي براي کاميون‌داران افغانستاني و ايراني که به اين کشور مي‌فرستيم پيش نيايد، ممنوعيت تردد ابلاغ شده به طور کلي لغو خواهد شد.

منبع: خبرگزاري ايسنا