معاون گمرک ايران اظهار داشت: با موافقت پيشنهادات گمرک
توسط وزارت راه و شهرسازي، قرار بر اين گرديد که از اين پس اعلام اسقاط به
گمرک پس از ترخيص و قبل از شمارهگذاري انجام شود.
مهرداد ارونقي درباره تغييرات در فرايند واردات کاميونهاي سه سال کارکرده
در گمرکات کشور اظهار داشت: پس از اظهار نظر وزير راه و شهرسازي مبني بر
طولاني بودن روند ترخيص حدود 2 هزار کاميون سه سال کار کرده در گمرکات
کشور، گمرک براي تسهيل در فرايند ترخيص 4 پيشنهاد را ارايه داد. يکي از
پيشنهادات گمرک اين بود که ارايه گواهي اسقاط به بعد از ترخيص کاميون ها
موکول شود.
وي ادامه داد: از ديگر پيشنهادات گمرک اين
بود که در صورت وجود هر نوع مغايرت در مشخصات کاميونها، گمرک نسبت به
ترخيص آنها اقدام و توضيحات لازم در سامانه درج شود. همچنين ترخيص کاميون
ها بدون کد رهگيري بانک و ارائه کد رهگيري بانک به بعد از ترخيص کاميون ها،
از ديگر پيشنهادات گمرک بود.
ارونقي تاکيد کرد: با موافقت پيشنهادات
گمرک توسط وزارت راه و شهرسازي، قرار بر اين گرديد که از اين پس اعلام
اسقاط به گمرک پس از ترخيص و قبل از شمارهگذاري انجام شود.
وي ادامه داد: بديهي است که عوارض گمرکي
بايد به صورت 100 درصدي پرداخت شود و پس از ترخيص و با اعلام سازمان
راهداري مبني بر اسقاط کاميون فرسوده به ازاي واردات کاميون سه سال کار
کرده، تخفيفات مربوطه اعمال شود.
معاون گمرک ايران تاکيد کرد: همچنين براي
ترخيص کاميونهاي وارداتي، وارد کننده بايد تاييديه استاندارد ايمني و
کيفيت را از سازمان ملي استاندارد، استاندارد آلايندگي را از سازمان محيط
زيست و خدمات پس از فروش را از شرکت ارايه دهنده اخذ کرده باشد و اگر
مغايرت در مشخصات مربوطه باشد اين مغايرت هاي جزئي مانع ترخيص کاميون ها
نباشد.
ارونقي با بيان اينکه کد ساتا طبق روال
گذشته توسط گمرک اخذ ميشود، گفت: کد ساتا به صورت سيستمي از بانک مرکزي به
گمرک اعلام و ارسال ميشود و اين فرايند در بستر سامانه بوده و سازمان
راهداري اعلام نموده که اطلاعاتي در زمينه اين کد ندارند و چون اين کد صرفا
به گمرک اعلام مي شود، اخذ آن قبل از ترخيص، توسط گمرک الزامي است.
منبع: خبرگزاري ايلنا