اخبار
 1400/04/13  تاریخ خبر
ترانزیت هر یک تن کالا، ۲۰۰ دلار برای کشور درآمد دارد

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: هر تن کالايي که در کشور ترانزيت مي‌شود 200 دلار درآمدزايي دارد. در اولين نشست شوراي تخصصي لجستيکي مناطق آزاد با حضور «حميدرضا مؤمني» مشاور رئيس جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، حرکت به سوي بازار 10 ميليارد دلاري لجستيک در دستور کار مناطق آزاد کشور قرار گرفت.

نشست با محوريت ارائه گزارش عملکرد در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط سازمان‌هاي مناطق آزاد در حوزه لجستيک، بررسي و تبادل نظر در خصوص سياستگذاري، برنامه ريزي راهبردي و تبيين نقش و جايگاه مناطق آزاد در حوزه لجستيکي کشور، بررسي و پشتيباني اولويت‌هاي لجستيکي هريک از مناطق و برنامه ريزي توسعه منابع انساني در جهت ارتقاي ظرفيت تخصصي کارشناسي حوزه لجستيک در سازمان‌هاي مناطق آزاد برگزار و بررسي و تبادل نظر شد.

حميدرضا مؤمني مشاور رئيس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور در اين نشست با اشاره به نقش پررنگ مناطق آزاد کشور در حوزه لجستيک و تأثير آن گفت: سالانه يک ميليارد تن کالا از طريق کانال سوئز ترانزيت مي‌شود، با توجه به اينکه هر تن کالايي که در کشور ترانزيت مي‌شود 200 دلار درآمدزايي دارد در صورتي که 5 درصد اين ترانزيت‌ها از طريق مناطق آزاد وارد کشور شوند علاوه بر اشتغالزايي در اين مناطق، درآمد و ارزآوري چشمگيري براي مناطق آزاد و کشور ايجاد مي‌کند.

برگزاري هفتگي شوراي تخصصي لجستيکي مناطق آزاد با حضور معاونان لجستيک و حمل و نقل مناطق و به ميزباني يکي از مناطق آزاد کشور از ديگر مصوبات اين نشست بود که در همين راستا مقرر شد دومين جلسه اين شورا هفته آتي در منطقه آزاد چابهار برگزار شود.

منبع: دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي،