اخبار
 1400/01/18  تاریخ خبر
افزایش 4 درصدی تناژ حمل کالای بین المللی از پایانه مرزی آستارا در سال گذشته

رييس اداره ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان گيلان عنوان کرد: طي سال گذشته 1152237 تن کالا بصورت حمل جاده اي بين المللي (صادرات – واردات –ترانزيت ) از مرزهاي استان حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر4 درصد افزايش داشته است . 

رضا دوست خواه  عنوان کرد:  طي سال گذشته 1152237 تن کالا بصورت حمل جاده اي بين المللي (صادرات – واردات –ترانزيت ) از مرزهاي استان حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر4 درصد افزايش داشته است. اين در حالي است که با وجود شيوع بيماري کرونا و ملاحظات بهداشتي بسياري از کشورها و همچنين محدوديت هاي موجود در تبادلات بين المللي کالا و بالطبع کاهش فعاليت بسياري از پايانه هاي مرزي ؛ اما مرزهاي آستارا و انزلي بدون وقفه و تعطيلي در حال انجام خدمات حمل و نقل بين المللي کالا مي باشند.

از ميزان کل تناژ ذکر شده در فوق ؛ 891260 تن کالا به صورت صادرات جاده اي (با افزايش  17 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ) و133492 تن کالا بصورت واردات جاده اي ( با افزايش12 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ) بوده است. شايان ذکر است که اين آمار مربوط به مرز جاده اي آستارا است. ميوه و تره بار- انواع کاشي و مصالح ساختماني – خرما از عمده کالاهاي صادراتي و همچنين انواع تخته- حبوبات از عمده کالاهاي وارداتي از مرز جاده اي آستارا بوده است .

دوست خواه  اظهار داشت: عملکرد ترانزيت اين استان در  سال 1399 نشان مي دهد که 127 هزار و 485 تن کالا به صورت جاده اي از مرزهاي استان گيلان ترانزيت شده است که از اين مقدار  85 هزار و 153 تن کالا مربوط به مرز آستارا و 42 هزار و   332 تن کالا مربوط به مرز بندر انزلي بوده است. همچنين عمده کالاي ترانزيت شده از مرزهاي استان انواع تخته- آرد- چاي - خودرو و برنج   بوده است. مجموع تناژ حمل شده در بخش ترانزيت کالاي استان در طي اين مدت 43 درصد کاهش داشته است.

رييس اداره ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان در خصوص ورود و خروج کاميون ها در سال 1399 توضيح داد: در طي اين مدت  تعداد  97 هزار و 885 دستگاه کاميون با ميانگين روزانه 268 دستگاه، از پايانه مرزي آستارا تردد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزايش داشته است.

شايان ذکر است که بر اساس آمار موجود در سال 1399 ؛ 80 درصد فعاليت حمل و نقل بين المللي جاده اي استان گيلان در بخش صادرات ؛ 12 درصد در بخش واردات جاده اي  و 8 درصد در بخش ترانزيت جاده اي کالا بوده است.

مرز آستارا  يکي از مرزهاي مهم جاده اي کشور است که عمده فعاليت آن در بخش صادرات محصولات کشاورزي است.

منبع: تين نيوز