اخبار
 1399/11/25  تاریخ خبر
نشست مرزی مدیران بین الملل گمرکات ایران و آذربایجان در مرز آستارا
به دعوت دفتر همکاري هاي بين الملل گمرک کشورمان بمنظور بررسي مسائل و مشکلات موجود مرزي و اتخاذ تصميمات لازم نشست مرزي در گمرک آستارا کشورمان با حضور مديران امور بين الملل و مديران کل گمرکات آستارا، اردبيل، جلفا، بيله سوار و نمايندگان سازمانهاي دامپزشکي ايران  و‌ آذربايجان برگزار گرديد.

در اين نشست مرزي با توجه به درخواست ترانزيت دام زنده و طيور از مبدا جمهوري آذربايجان به مقصد جمهوري خودمختار نخجوان و بالعکس مورد بررسي کارشناسي قرار گرفته و با توجه به مبادله گواهي هاي تخصصي قرنطينه بين سازمانهاي دامپزشکي دو کشور ترانزيت دام زنده با رعايت پروتکل هاي بهداشتي صورت پذيرفته و در خصوص ترانزيت طيور در شرايط عادي و عاري از بيماري‌هاي شايع پرندگان ترانزيت صادر و در شرايط شيوع بيماري با اعلام سازمانهاي دامپزشکي متوقف شود.

در اين نشست مرزي با توجه به ترافيک کاميونهاي خروجي در مرز آستارا در خواست پذيرش بيشتر کاميونها در مرزهاي مشترک از طرف هيئت ايراني در خواست گرديد و مقرر شد گمرک جمهوري آذربايجان در اسرع وقت موضوع را با نظر مثبت  مورد بررسي و ‌اقدام قرار دهد. همچنين مديران گمرکات مرزي آستارا و بيله سوار آذربايجان در اسرع وقت با تشکيل جلسات مرزي،  راهکارهاي تسهيل تردد کاميونهاي ترانزيتي و صادراتي و کاهش مدت توقف در مرز را فراهم نمايند.
در اين ملاقات مرزي پيشنهاد ايجاد دروازه مشترک مجازي در گمرک بيله سوار مطرح گرديد که با توجه به اقدامات مقدماتي انجام شده طرفين در خصوص تبادل اطلاعات از اين پيشنهاد حمايت خود را اعلام کردند.

در اين ديدار مرزي با توجه به خاتمه جنگ قره باغ آمادگي گمرک کشورمان براي مشارکت در بازسازي قره باغ اعلام گرديد در اين راستا پيشنهاد بازگشايي مرز خدا آفرين از طرف هييت ايراني مطرح شد که مراتب مورد حمايت گمرک جمهوري آذربايجان قرار گرفت.
لازم به ذکر است سرپرستي هيئت ايراني را مهندس کاخکي مديرکل دفتر همکاري هاي بين الملل گمرک کشورمان و سرپرستي هيئت آذري را دلاور فرض علي اف مدير همکاري هاي بين الملل کشورمان بر عهده داشتند .

منبع: گمرک نيوز