اخبار
 1399/11/12  تاریخ خبر
بیش از ۲۴۰ هزار تن کالا از مرز بازرگان وارد کشور شد
مديرکل گمرک بازرگان گفت: از ابتداي سال‌جاري تاکنون، 240 هزار و 182 تن کالا از اين مرز وارد کشور شده که البته به علت شيوع کرونا، 44 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

مجتبي بازگير اظهار داشت: ارزش کالاهاي وارد شده به کشور از طريق اين مرز از ابتداي سال‌جاري نيز به 330 ميليون و 867 هزار دلار رسيد که 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

وي افزود: انواع ماشين‌آلات صنعتي، مصنوعات از چدن و آهن يا فولاد، آلومينيوم، وسايل نقيله زميني، عصاره رنگ و مرکب، اسکلت فلزي، انواع چسب، انواع رنگ، سنگ فلز جوش، خاکستر، کائوچو و اشياي ساخته شده از آن و انواع پارچه از طريق مرز بازرگان وارد کشور شد.

مدير کل گمرک بازرگان ادامه داد: تعداد اظهارنامه‌هاي صادر شده از اين گمرک نيز، هشت هزار و 228 مورد بود که نسبت به سال پيش از آن، 34 درصد کاهش داشت.

حدود يک چهارم از کل پايانه‌هاي مرزي کشور در آذربايجان‌غربي قرار دارد و اين استان داراي پنج پايانه مرزي شامل بازرگان ماکو، رازي خوي و سرو اروميه در مرز ترکيه، صنم بلاغي پلدشت در مرز نخجوان و تمرچين پيرانشهر در مرز عراق است.

گمرک بازرگان يکي از مبادي سه‌گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود که به صورت شبانه‌روزي در شمال آذربايجان‌غربي فعال است؛ اين مرز که دروازه ورود ايران به کشورهاي اروپايي به شمار مي‌رود، در فاصله يک کيلومتري شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربايجان‌غربي قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال 1305 شمسي راه‌اندازي شد و تنها مرز 24 ساعته و بين‌المللي مابين ايران و ترکيه است.

آذربايجان‌غربي 967 کيلومتر مرز مشترک با ترکيه، عراق و نخجوان دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا