اخبار
 1399/11/05  تاریخ خبر
ضرورت تبدیل مزیت جغرافیایی ترانزیت ایران به مزیت رقابتی

ما يک سري مسير ترانزيت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داريم که همسايگان ما هم دارند موازي اين مسير ترانزيتي ، کارهايي انجام مي دهند . بسياري از اين مسيرها از سال‌ها قبل احداث شده‌اند . به خاطر داشته باشيم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراين ضروري است که ما هم بايد به دنبال منافع خودمان باشيم .
مديرکل تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي بر ضرورت تبديل مزيت جغرافيايي ترانزيت کشورمان به مزيت رقابتي تاکيد کرد و خواستار جدي گرفتن هشدارهاي ترانزيتي و رويدادهاي منطقه‌اي در حوزه حمل‌ونقل شد .

امين ترفع با اشاره به نگراني‌هاي اخير مردم در شبکه‌هاي مجازي ، به دليل تلاش کشورهاي چين و ترکيه و ديگر همسايگان مبني بر ايجاد مسير ترکيبي ترانزيتي موازي با ايران ، اظهار کرد : اينکه به تازگي عموم مردم کشورمان به ترانزيت به عنوان يک دغدغه مشخص توجه مي‌کنند و آن را پيگيري مي نمايند ، نشانه بسيار خوبي است و بايد از آن استقبال کرد . جنبه مهم اين است که تا به امروز به ترانزيت به عنوان يک موضوع ملي و مزيت ملي نگاه نشده است ، به‌طوري که حتي در دوره‌هاي مختلف شاهد بوده‌ايم که به واسطه نگراني‌هايي که در اين زمينه وجود داشت ، با ترانزيت برخورد درستي نمي‌شد و آن را محدود نيز  مي‌کردند .

ترفع با بيان اينکه عمده نگراني‌هايي که در خصوص ترانزيت مطرح مي‌شد ، مربوط به نگراني‌هاي اقتصادي ، امنيتي و قاچاق کالا بودند ، افزود : با توجه به چنين پيشينيه‌اي ، اکنون که همه نسبت به ترانزيت حساس شدند ، من به عنوان يک نفر که نسبت به اين موضوع مسئوليت و دغدغه دارد ، بسيار خوشحالم .

رويدادهاي ترانزيتي منطقه ، هشدارند نه تهديد

مديرکل تجاري‌سازي وتشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي گفت : صرف‌نظر از استقبال عموم مردم نسبت به موضوع ترانزيت ، حال بايد ديد که چه اتفاقي در وراي مرزهاي ايران افتاده است و آيا اين اتفاقات که در اطراف کشورمان روي مي‌دهد ، جنبه تهديد دارند يا خير ؟ من به اين اتفاقات هشدار مي‌گويم ؛ چون اين رويدادها با تهديد که معناي ترس را تداعي مي‌کنند ، فرق دارند . ما نبايد از اين مسير موازي ترانزيت که براي ايران ايجاد شده بترسيم . اين موضوع به ما هشدار مي‌دهد که اگر با آن اختياري که امروزه داريم کاري نکنيم ، يعني منفعل باشيم ، به زودي با تهديد جدي مواجه خواهيم شد ؛ اما اگر از امکانات‌مان به درستي استفاده کنيم ، مي‌توانيم از هشدارهاي موجود ، بهترين استفاده را ببريم .

ترفع گفت : ما يک سري مسير ترانزيت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داريم که همسايگان ما هم دارند موازي اين مسير ترانزيتي ، کارهايي انجام مي دهند . بسياري از اين مسيرها از سال‌ها قبل احداث شده‌اند . به خاطر داشته باشيم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراين ضروري است که ما هم بايد به دنبال منافع خودمان باشيم .

وي گفت : اينکه ما کنترل کنيم که در مسيرهاي رقيب ما چه اتفاقاتي مي افتد ، خيلي مهم است ؛ اما مهم‌تر اين است که ببينيم آن‌ها چه کار مي‌کنند تا ما بهترش را انجام دهيم. وضعيت جغرافيايي ما يک مزيت نسبي است ، ولي سوال مهم اين است که ما چگونه مي‌توانيم اين مزيت جغرافيايي را تبديل به مزيت رقابتي کنيم .

چهار فاکتور تاثيرگذار در ترانزيت ؛ زمان ، هزينه ، دسترسي خدمات و امنيت

ترفع عنوان کرد : چهار فاکتور باعث رقابتي شدن مزيت جغرافيايي مي‌شوند . اين چهار فاکتور شامل زمان ، هزينه ، دسترسي خدمات و تسهيلات و امنيت است . ما هر چقدر بتوانيم روي اين چهار فاکتور کار کنيم ، مزيت جغرافي‌مان براي ترانزيت ، به مزيت رقابتي تبديل خواهد شد . همانطور که ما مختار هستيم که مسيرهاي مختلف را امتحان کنيم ، بقيه نيز مي‌توانند همين کار را بکنند . مسير چين به ترکيه ، هنوز مسير تجاري نيست و هنوز نمي‌تواند رقابتي باشد .

مديرکل تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي خاطرنشان کرد : ما الان کاميون‌ها و بارهاي ترکيه را داريم که از مسير ايران عبور مي‌کنند و اکنون همسايه‌هاي ما نيز به همين کار مشغولند . به خاطر داشته باشيم که تجارت را دولت‌ها انجام نمي‌دهند . تجارت را فعالان بخش خصوصي انجام مي‌دهند و همواره بايد به ياد داشته باشيم که بخش‌هاي خصوصي هم مطابق آن چهار فاکتور انتخاب مي‌کنند . هر چقدر آن چهار فاکتور کامل‌تر و با کيفيت‌تر باشند ، تجار نيز آن مسير را انتخاب مي‌کنند . بنابراين نبايد فريب سياه نمايي ، تبليغات و مسائل سياسي را خورد ؛ بلکه بايد در اين شرايط هشدارهاي ترانزيتي منطقه جدي گرفته شوند و نسبت به تقويت فاکتورهاي ياد شده ، اقدامات لازم را انجام داد .

منبع: پرتال حمل ونقل