ما يک سري مسير ترانزيت از شمال به جنوب و از شرق به
غرب داريم که همسايگان ما هم دارند موازي اين مسير ترانزيتي ، کارهايي
انجام مي دهند . بسياري از اين مسيرها از سالها قبل احداث شدهاند . به
خاطر داشته باشيم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراين
ضروري است که ما هم بايد به دنبال منافع خودمان باشيم .
مديرکل
تجاريسازي و تشکلهاي وزارت راه و شهرسازي بر ضرورت تبديل مزيت جغرافيايي
ترانزيت کشورمان به مزيت رقابتي تاکيد کرد و خواستار جدي گرفتن هشدارهاي
ترانزيتي و رويدادهاي منطقهاي در حوزه حملونقل شد .
امين
ترفع با اشاره به نگرانيهاي اخير مردم در شبکههاي مجازي ، به دليل تلاش
کشورهاي چين و ترکيه و ديگر همسايگان مبني بر ايجاد مسير ترکيبي ترانزيتي
موازي با ايران ، اظهار کرد : اينکه به تازگي عموم مردم کشورمان به ترانزيت
به عنوان يک دغدغه مشخص توجه ميکنند و آن را پيگيري مي نمايند ، نشانه
بسيار خوبي است و بايد از آن استقبال کرد . جنبه مهم اين است که تا به
امروز به ترانزيت به عنوان يک موضوع ملي و مزيت ملي نگاه نشده است ،
بهطوري که حتي در دورههاي مختلف شاهد بودهايم که به واسطه نگرانيهايي
که در اين زمينه وجود داشت ، با ترانزيت برخورد درستي نميشد و آن را محدود
نيز ميکردند .
ترفع با
بيان اينکه عمده نگرانيهايي که در خصوص ترانزيت مطرح ميشد ، مربوط به
نگرانيهاي اقتصادي ، امنيتي و قاچاق کالا بودند ، افزود : با توجه به چنين
پيشينيهاي ، اکنون که همه نسبت به ترانزيت حساس شدند ، من به عنوان يک
نفر که نسبت به اين موضوع مسئوليت و دغدغه دارد ، بسيار خوشحالم .
رويدادهاي ترانزيتي منطقه ، هشدارند نه تهديد
مديرکل
تجاريسازي وتشکلهاي وزارت راه و شهرسازي گفت : صرفنظر از استقبال عموم
مردم نسبت به موضوع ترانزيت ، حال بايد ديد که چه اتفاقي در وراي مرزهاي
ايران افتاده است و آيا اين اتفاقات که در اطراف کشورمان روي ميدهد ، جنبه
تهديد دارند يا خير ؟ من به اين اتفاقات هشدار ميگويم ؛ چون اين رويدادها
با تهديد که معناي ترس را تداعي ميکنند ، فرق دارند . ما نبايد از اين
مسير موازي ترانزيت که براي ايران ايجاد شده بترسيم . اين موضوع به ما
هشدار ميدهد که اگر با آن اختياري که امروزه داريم کاري نکنيم ، يعني
منفعل باشيم ، به زودي با تهديد جدي مواجه خواهيم شد ؛ اما اگر از
امکاناتمان به درستي استفاده کنيم ، ميتوانيم از هشدارهاي موجود ، بهترين
استفاده را ببريم .
ترفع گفت :
ما يک سري مسير ترانزيت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داريم که
همسايگان ما هم دارند موازي اين مسير ترانزيتي ، کارهايي انجام مي دهند .
بسياري از اين مسيرها از سالها قبل احداث شدهاند . به خاطر داشته باشيم
که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراين ضروري است که ما
هم بايد به دنبال منافع خودمان باشيم .
وي گفت :
اينکه ما کنترل کنيم که در مسيرهاي رقيب ما چه اتفاقاتي مي افتد ، خيلي مهم
است ؛ اما مهمتر اين است که ببينيم آنها چه کار ميکنند تا ما بهترش را
انجام دهيم. وضعيت جغرافيايي ما يک مزيت نسبي است ، ولي سوال مهم اين است
که ما چگونه ميتوانيم اين مزيت جغرافيايي را تبديل به مزيت رقابتي کنيم .
چهار فاکتور تاثيرگذار در ترانزيت ؛ زمان ، هزينه ، دسترسي خدمات و امنيت
ترفع عنوان
کرد : چهار فاکتور باعث رقابتي شدن مزيت جغرافيايي ميشوند . اين چهار
فاکتور شامل زمان ، هزينه ، دسترسي خدمات و تسهيلات و امنيت است . ما هر
چقدر بتوانيم روي اين چهار فاکتور کار کنيم ، مزيت جغرافيمان براي ترانزيت
، به مزيت رقابتي تبديل خواهد شد . همانطور که ما مختار هستيم که مسيرهاي
مختلف را امتحان کنيم ، بقيه نيز ميتوانند همين کار را بکنند . مسير چين
به ترکيه ، هنوز مسير تجاري نيست و هنوز نميتواند رقابتي باشد .
مديرکل
تجاريسازي و تشکلهاي وزارت راه و شهرسازي خاطرنشان کرد : ما الان
کاميونها و بارهاي ترکيه را داريم که از مسير ايران عبور ميکنند و اکنون
همسايههاي ما نيز به همين کار مشغولند . به خاطر داشته باشيم که تجارت را
دولتها انجام نميدهند . تجارت را فعالان بخش خصوصي انجام ميدهند و
همواره بايد به ياد داشته باشيم که بخشهاي خصوصي هم مطابق آن چهار فاکتور
انتخاب ميکنند . هر چقدر آن چهار فاکتور کاملتر و با کيفيتتر باشند ،
تجار نيز آن مسير را انتخاب ميکنند . بنابراين نبايد فريب سياه نمايي ،
تبليغات و مسائل سياسي را خورد ؛ بلکه بايد در اين شرايط هشدارهاي ترانزيتي
منطقه جدي گرفته شوند و نسبت به تقويت فاکتورهاي ياد شده ، اقدامات لازم
را انجام داد .
منبع: پرتال حمل ونقل