اخبار
 1399/10/20  تاریخ خبر
ناظر گمرکات استان خراسان رضوی عنوان کرد: تلاش برای تسریع روند خروج کامیون ها از مرز دوغارون در مذاکره با افغانستان

ناظر گمرکات استان خراسان رضوي گفت: در رايزني با هيات اقتصادي هرات افغانستان، تلاش کرديم تا بحث خروج کاميون ها از مرز دوغارون را سامان داده و در اين حوزه تسريع ايجاد نماييم.

«اميد جهانخواه» در حاشيه برگزاري کارگروه مشترک حمل و نقل (ذيل در چهارمين نشست کميته مشترک اقتصادي خراسان رضوي و ولايت هرات باستان افغانستان) به خبرنگار ما گفت: ساماندهي ترافيک موجود در دوغارون، مسئله‌اي است که نيازمند همکاري و تعامل مشترک طرفين مي باشد. کشور افغانستان بايستي همکاري لازم را در خصوص ترخيص کالا انجام  دهد، در حال حاضر طرف افغان صرفا کاميون ها را پذيرش مي کند اما تشريفات گمرکي آن را به روز بعد موکول مي کند، لذا مطالبه ما اين است که پذيرش کاميون و تشريفات گمرکي به صورت توامان و در اسرع وقت انجام بگيرد تا ترافيک موجود، رفع شود و خروج کاميون ها از مرز دوغارون و ورود آن ها به خاک أفغانستان سرعت بگيرد.

وي يادآور شد: با طرف افغان توافق کرديم تا تشريفات گمرکي 600 دستگاه کاميون در طول يک روز انجام بگيرد و به بيان ديگر در هر ساعت 60 دستگاه کاميون بايد پذيرش شوند و همزمان نيز تشريفات گمرکي آنان انجام گيرد.

جهانخواه به مطالبات طرف مقابل نيز اشاره و خاطرنشان کرد: تجار افغانستاني که وارد ايران مي شوند، گواهي نامه بين المللي دارند و طرف افغانستاني تقاضا دارد که گواهي نامه آنان در ايران مورد پذيرش قرار گيرد، در اين خصوص نيز مقرر گرديد تا پيگيري هاي لازم توسط وزارت امور خارجه انجام پذيرد، چرا که اين مبحث در حيطه اختيارات گمرک نبوده و ارتباطي با شرح وظايف اين سازمان نداشت.

وي افزود: يکي ديگر مطالبات ما تامين زيرساخت هاي موجود در گمرک اسلام قلعه و فراهم سازي امکانات رفاهي براي رانندگان بود. علاوه بر اين افزايش باسکول ها از ديگر مطالبات ما از کشور افغانستان بود که طرف افغان عنوان کرد در حال حاضر دو باسکول موجود را تجهيز خواهد کرد تا کار بهبود پيدا کرد.

وي ابراز اميدواري کرد که تعاملات دو کشور در بخش هاي مختلف به نتايج مطلوب و کاهش مشکلات بيانجامد.

منبع:  اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي