1399/06/22
تاریخ خبر
|
|
تجارت ایران و ترکیه با چند کامیون ۳۰ میلیارد میشود؟
|
|
|
|
|
|
مديرکل تزانزيت و حمل و نقل بينالمللي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي اعلام کرد که با توجه به هدفگذاري بلندمدت ايران و ترکيه براي تجارت 30 ميليارد دلاري در سال، بايد ظرفيتهاي حمل و نقل را توسعه دهيم و تقريبا بايد روزانه بيش از 2000 دستگاه کاميون از مرزهاي ايران و ترکيه عبور کند اما در حال حاضر فاصله زيادي بين کاميونهاي عبوري از مرزهاي جادهاي با اين هدفگذاري وجود دارد که در مذاکرات اخير با مقامات ترک در اين باره صحبت شده است.جواد هدايتي درباره آخرين وضعيت ترازيت و حمل و نقل جادهاي بين ايران و ترکيه اظهار کرد: ترکيه پل عبوري ايران به اروپاست و به غير از آن که ميتواند به عنوان ترانزيت مورد استفاده قرار گيرد خود هدف صادراتي عمدهاي براي ايران به شمار ميرود. بنابراين در جلسه اخير کميته مشترک حمل و نقل جادهاي درباره چگونگي تسهيل تجارت از طريق شيوههاي مختلف حمل و نقل بحث و بررسيهاي فراواني صورت گرفت و در مذاکرات دو جانبه قرار شد در ادامه درباره تسهيل تردد کاميونها در مرزهاي مشترک اقدامات مناسبي انجام شود.وي افزود: هدفگذاري تجارت ايران و ترکيه 30 ميليارد دلار در سال بوده است و براي رسيدن به اين هدف بايد بستر آن را که حمل و نقل است فراهم کنيم، اما ظرفيتهاي حمل و نقل بسيار متفاوت و کمتر از اين هدفگذاري است. در واقع يکي از دلايلي که ميزان تجارت ايران و ترکيه به اين عدد نرسيده همين مسئله بوده است.مديرکل تزانزيت و حمل و نقل بينالمللي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي ادامه داد: براي رسيدن به تجارت 30 ميليارد دلاري در سال بين دو کشور بايد حداقل يک ميليون تردد را در مرزهاي مشترک پذيرش کنيم و به عنوان مثال اگر هر کاميون ترانزيتي يا تجاري حدود 30 هزار دلار ارزش داشته باشد بايد روزانه بيش از 2000 دستگاه کاميون از مرزهاي ايران و ترکيه عبور کند. اين در حالي است که تعداد کاميونهاي عبوري فاصله بسيار زيادي با اين اعداد و ارقام دارد و به حدود 400 دستگاه ميرسد.هدايتي گفت: بخشي از اين مشکلات در حوزه تشريفات و بروکراسيهاي اداري است که بايد آن را تسهيل کنيم و بخشي ديگر نيز به زيرساختهايي است که بايد آن را در مرزهاي مشترک ايجاد کنيم. به عنوان مثال بايد براي رسيدن به اين هدف بلندمدت که مقامات عالي رتبه دو کشور در اين زمينه به توافق رسيدهاند گيتهاي تردد کاميونها افزايش پيدا کند و از سوي ديگر تشريفات اداري بايد به گونهاي باشد که کاميونها حداقل توقف را در مرزها داشته باشند.وي با تأکيد بر اينکه مرزهاي هر کشور محل عبور و مرور است نه توقف، گفت: بايد تشريفات اداري براي کاميونداران و بازرگان در پس کرانههاي ايران و ترکيه انجام شود و با افزايش هماهنگيهاي دو جانبه کاري کنيم که سرعت عبور و مرور کاميونها و تعداد گيتهاي تعبيه شده در هر يک از مرزها بيشتر شود تا حداقل تعداد عبور و مرور کاميونها را تا 2000 دستگاه در روز افزايش دهيم.
منبع: خبرگزاري ايسنا
|
|
|
|
|
|
|
|
|