اخبار
 1399/05/21  تاریخ خبر
راهکار رانندگان برای جبران خسارت به محموله‌های ترانزیت چیست؟

در صورتي که بار حمل شده بيمه بوده و صورتجلسه حادثه تنظيم شده باشد، شرکت حمل و نقل ايراني موظف به اعلام به شرکت بيمه و دريافت خسارت از بيمه به نفع صاحب مال است.

رئيس هيئت‌ مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي ايران در مورد مشکل تخليه بار ترانزيت در صورت آسيب به محموله، گفت: در صورتي که بار حمل شده بيمه بوده و صورتجلسه حادثه تنظيم شده باشد، شرکت حمل و نقل ايراني موظف به اعلام به  شرکت بيمه و دريافت خسارت از بيمه به نفع صاحب مال است.

جواد سمساريلر پس از باز نشر فيلمي از وضعيت دشوار يک راننده ترانزيت در سليمانيه عراق عنوان کرد: در اين که راننده خط ترانزيت بايد محموله‌اي را که تحويل گرفته است، باهمان وضعيت زمان بارگيري به صاحب کالاي مشخص شده و مندرج در بارنامه و يا راهنامه تحويل بدهد، هيچ گونه شکي نيست.

وي افزود: در صورت از بين رفتن و يا آسيب به کالا در زمان ترانزيت، بايد دلايل آن مشخص و توسط پليس يا هر ارگان دولتي در کشوري که اتفاق در آن رخ داده صورتجلسه‌اي تنظيم و دلايل رخداد در آن درج شود.

اين مقام صنفي تاکيد کرد: بنابراين اول بايد مشخص شود که راننده در پيمان کدام شرکت حمل و نقل در مبدأ حمل بوده و شرکت مربوطه در زمان بارگيري و حمل محموله را بيمه CMR نموده است يا خير؟؟

سمساريلر عنوان کرد: در صورتي‌که بيمه داشته و صورتجلسه حادثه تنظيم شده باشد، شرکت حمل و نقل ايراني موظف به اعلام به  شرکت بيمه و دريافت خسارت از بيمه به نفع صاحب مال است.

به گزارش تين نيوز، چندي پيش يک راننده ترانزيت فيلمي از مشکلات خود در شهر سليمانيه عراق منتشر و براي حل اين مشکل از مسئولان دولتي استمداد کرد.

در اين فيلم که مربوط به 27 تيرماه است راننده ترانزيت در شرح رخداد گفت که بار خودروي خارجي از مرز پرويزخان به سليمانيه عراق بارگيري کرده و پس از خالي کردن بار، متوجه شده‌اند در گوشه سقف يکي از سواري‌ها تورفتگي ايجاد و ناخواسته خسارتي به بار وارد شده است.

اين راننده همچنين عنوان کرد که به دليل بروز اين خسارت  6 روز (تا زمان ارسال فيلم)  در پارکينگ سليمانيه زنداني و خسارتي حدود 5 هزار دلار برايش برآورد و عنوان شده بدون پرداخت اين خسارت به هيج وجه حق خروج ندارد.

اين راننده همچنين با بيان اين‌که در اين مکان نگهباني با اسلحه قرار داده‌اند که امکان خارج شدن از محوطه بدون پرداخت خسارت وجود نداشته باشد، گفت که با شرکت حمل و نقل در ايران تماس گرفته اما آنها نيز به او کنار آمدن با طرف عراقي و پرداخت خسارت را توصيه کرده‌اند.

وي افزود خسارت برآورد شده چيزي حدود 260 ميليون تومان و کل ارزش کاميون وي 400 ميليون تومان است.

منبع: تين نيوز