اخبار
 1399/05/14  تاریخ خبر
بسته شدن مرز میلک به روی کامیون‌های ایرانی توسط افغانستانی‌ها

سرپرست دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از بروز اختلافات مرزي با افغانستان و بسته شدن مرز ميلک به روي کاميون داران ايراني طي روزهاي گذشته توسط برخي کاميون داران افغانستاني خبر داد و گفت: اين اتفاق به دليل توقيف شدن برخي کاميون هاي افغانستان به دليل حمل و جابجايي کالاي قاچاق بوده است که متوليان و دستگاه ديپلماسي در حال مذاکره براي حل اين مشکل هستند.

جواد هدايتي  اظهار کرد: به دليل اختلاف قيمت سوخت در ايران با افغانستان و کشورهاي همسايه انگيزه قاچاق آن و ديگر کالاهايي که مشمول يارانه هستند براي عده اي بالا مي رود و از آنجا که بيشترين تردد ناوگان افغانستاني در مرز ميلک است که به 85 درصد مي رسد اين مسئله يعني جابجايي کالاي قاچاق توسط کاميون هاي افغانستاني در آنجا اتفاق افتاده بود.

وي افزود: با توجه به رواج و شيوع اين تخلف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اين مسئله ورود پيدا کرد و تصميم بر اين شد که کاميون هاي مکشوفه اي که بار غيرمجاز و قاچاق حمل کرده باشند ضمن معرفي رانندگان و مالکان آن به دستگاه هاي نظارتي و قضايي، به مدت چند ماه توقيف مي شود که البته اين مسئله به کاميون داران افغانستاني از قبل اطلاع رساني شده بود و بنرهايي نيز در مسير تردد آنها نصب شد.

سرپرست دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: در اين راستا و با توجه به ادامه داشتن اين تخلف تعدادي از کاميون هاي افغانستاني مکشوفه توقيف شدند و در اين راستا کاميون داران افغانستاني نسبت به اين مسئله معترض بودند و براي حمايت از هم صنفان خود با قرار دادن کاميون در مسير مرز را بستند و اين مسئله سبب شد که مشکلاتي براي کاميون داران ايراني که در افغانستان مانده اند و مي خواهند به کشور برگردند به وجود بيايد.

هدايتي با تاکيد بر اينکه کاميون داران و رانندگان افغانستاني بايد به قوانين کشورمان احترام بگذارند، گفت: در اين راستا برخي کاميون داران ايراني نيز پايانه ميلک را براي خروج کاميون هاي افغانستاني بستند تا اين مشکل حل شود. البته طي روزهاي گذشته مذاکرات بسياري با مقامات محلي انجام داديم و با توجه به پيگيري ها و مذاکرات ديگر متوليان و دستگاه ديپلماسي انتظار داريم دولت افغانستان به اين مسئله ورود پيدا کند تا اين مشکل برطرف شود.

وي با بيان اينکه متولي برخورد با اين موضوع ستاد مبارزه با قاچاق کالاست، گفت: نبايد اجازه فرار سرمايه ايران به هيچ کس از طريق قاچاق داده شود و اميدواريم با هماهنگي هاي انجام شده با متوليان و مسئولان دو کشور اين مشکل هر چه سريعتر برطرف شود. البته ديگر مرزهاي ايران و افغانستان از جمله مرز ماهي رود در خراسان جنوبي و مرز دوغارون در خراسان رضوي به عنوان ديگر مرزهاي ايران و افغانستان باز بوده و هيچ مشکلي براي تردد در آنجا نداريم و با توجه به اينکه دوکشور مبادلات تجاري بسياري با يکديگر دارند اميدواريم با همکاري طرف افغانستاني نيز اين مشکل به زودي برطرف شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا