اخبار
 1399/04/04  تاریخ خبر
بررسی راهکارهای افزایش همکاری‌های دو جانبه ایران و ازبکستان در حوزه حمل و نقل

عوارض دريافتي از رانندگان ترانزيت مشکلي است که مدتهاست بين دو کشور وجود دارد و آمادگي داريم تا اين مانع نيز هر چه زودتر برطرف شود . ضمن اينکه مبلغ عوارض در دو طرف بايد کاملا يکسان و به يک اندازه باشد .
در ديدار معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با سفير ازبکستان در ايران ، راهکارهاي افزايش همکاري‌هاي دو جانبه در حوزه حمل و نقل بررسي شد .

شهرام آدم‌نژاد با تاکيد بر افزايش همکاري‌هاي دو جانبه در حوزه حمل و نقل گفت : ايران و ازبکستان ارتباط حمل و نقلي موثري با يکديگر دارند و هنوز هم امکان افزايش جابه‌جايي کالا بين دو کشور وجود دارد و خوشبختانه شيوع کرونا هم نتوانست تاثيري بر روابط دو طرف بگذارد .

آدم‌نژاد در اين جلسه ، پيشنهاد امضاي تفاهمنامه پروتکل‌هاي بهداشتي را مطرح کرد و گفت : بعد از شيوع ويروس کرونا با برخي کشورهاي همسايه تفاهمنامه اجراي پروتکل‌هاي بهداشتي را امضا کرده‌ايم و آمادگي خود را براي امضاي اين تفاهمنامه با ازبکستان اعلام مي کنيم . اين پيشنهاد با استقبال «بهادر عبدالله اف» سفير ازبکستان رو‌به‌‌رو شد .

در ادامه جلسه موضوع انعقاد تفاهمنامه جديد در حوزه حمل و نقل جاده اي مطرح و نتيجه اين شد که روساي سازمان‌هاي حمل و نقل جاده‌اي دو کشور ظرف ? هفته آينده برنامه‌ريزي‌هاي لازم را براي برگزاري يک ويدئوکنفرانس انجام دهند و در خصوص کاهش عوارض متقابل ، بحث و تبادل نظر کنند تا ترانزيت در دو کشور با حداقل هزينه انجام شود .

در اين خصوص همچنين ضرورت کاهش عوارض دو کشور مورد تاکيد قرار گرفت . آدم‌‌نژاد در اين باره توضيح داد : عوارض دريافتي از رانندگان ترانزيت مشکلي است که مدتهاست بين دو کشور وجود دارد و آمادگي داريم تا اين مانع نيز هر چه زودتر برطرف شود . ضمن اينکه مبلغ عوارض در دو طرف بايد کاملا يکسان و به يک اندازه باشد .

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به موافقتنامه سه‌جانبه ايران - ازبکستان - افغانستان که حدود چهار سال است تاريخ آن به اتمام رسيده است ، گفت : براي اين که بتوانيم مسيرهاي جايگزين دسترسي دو کشور را فعال کنيم ، لازم است تا اين توافقنامه مجددا تمديد شود ؛ البته محتواي اين توافقنامه قبلا فقط جاده‌اي بود اما اکنون نياز به اصلاحات دارد و مي‌توان بخش ريلي را نيز در آن گنجاند . سفير ازبکستاني نيز اين پيشنهاد را پذيرفت و قرار شد آن را با مسوولان کشورش در ميان بگذارد و نتيجه در يک ويدئوکنفرانس سه‌جانبه مورد بحث و بررسي قرار گيرد .

بهادر عبدالله‌اف ، سفير ازبکستان نيز خواستار توسعه حمل و نقل اين کشور تا بندر چابهار شد ؛ اين موضوع نيز مورد استقبال معاون وزير راه و شهرسازي قرار گرفت و آدم‌نژاد در اين باره گفت : تمايل داريم ازبکستان محوطه اختصاصي خودش را براي تخليه بار در بندر چابهار داشته باشد و حاضريم امکانات مورد نياز را برايشان فراهم کنيم . در نهايت قرار شد طبق توافق قبلي در اسرع وقت که امکان سفر مهيا شود ، طرف ازبکستاني ضمن بازديد از بندر چابهار در خصوص محوطه‌اي که قرار است در اختيارشان قرار گيرد با سازمان بنادر و دريانوردي بحث و تبادل‌‌نظر کنند .

منبع: پرتال حمل و نقل