اخبار
 1399/01/16  تاریخ خبر
تصویب لایحه موافقت‌نامه ارتباط بین‌المللی راه آهن میان ایران و افغانستان

پيش از اين به موجب تصويب نامه مورخ 11 شهريور ماه 1396 وزارت راه و شهرسازي مجاز به انجام مذاکره ، پيش امضا (پاراف) و امضاي موقت موافقت‌نامه بين دو کشور در خصوص ارتباط بين‌المللي راه‌آهن و پيگيري مراحل قانوني آن تا تصويب نهايي شد .
هيئت وزيران ، به منظور ايجاد ارتباط مستقيم راه آهني و با هدف انجام حمل‌و‌نقل بين‌المللي مسافر و کالا بين ايران و افغانستان ، لايحه «موافقت‌نامه بين دولت هاي جمهوري اسلامي ايران و افغانستان در خصوص ارتباط بين المللي راه آهن» را به تصويب رساند .

مطابق اين لايحه ، طرفين نسبت به پذيرش و ارائه خدمات مربوط به مسافر و کالا ، از جمله گذر (عبور) هنگام انجام عمليات حمل و نقل راه آهني بين دو کشور اقدام مي‌کنند . پرداخت‌هاي مربوط به خدمات نيز طبق تعرفه‌هايي که در قلمرو طرف ها معتبر است ، انجام خواهد شد .

ثبت رسمي اسناد ، انجام حمل‌و‌نقل بار با راه آهن و واگن ، نحوه استفاده از راه‌آهن و واگن و ترتيب حمل‌و‌نقل مسافر طبق توافق‌هاي دوجانبه بين دستگاه‌هاي ذي‌ربط طرف‌ها تنظيم خواهد شد .

هم‌چنين ، طرفين در جهت تأمين وسايط نقليه راه آهني و خدمات مسافري به لحاظ مبادلات تجاري خارجي و بارگذري که به پايانه هاي راه آهني مي رسند ، اقدام کرده و آن ها را براي مقاصد بعدي ، طبق قواعد بين المللي حمل و نقل معتبر در قلمرو طرف ذي‌ربط اعزام مي‌کنند .

گفتني است ، پيش از اين به موجب تصويب نامه مورخ 11 شهريور ماه 1396 وزارت راه و شهرسازي مجاز به انجام مذاکره ، پيش امضا (پاراف) و امضاي موقت موافقت‌نامه بين دو کشور در خصوص ارتباط بين‌المللي راه‌آهن و پيگيري مراحل قانوني آن تا تصويب نهايي شد .

منبع: پرتال حمل ونقل