اخبار
 1398/11/27  تاریخ خبر
رشد صادرات تا پایان سال ادامه دارد

هميشه نوک تحريم‌ها متوجه تجارت خارجي و فرآيندهاي تجاري ايران بوده است؛ چراکه صادرات و واردات هميشه رگ حياتي تجارت ايران بوده و به‌خصوص در شرايط فعلي، گردش ارز احياگر تجارت خارجي است. آمارهاي 10 ماهه نشان مي‌دهد به‌رغم سخت‌ترين تحريم‌ها، وزن صادرات ايران 20 درصد رشد کرده است. حال ممکن است اين سوال در اذهان عمومي ايجاد شود که آيا روند صعودي صادرات تا پايان سال ادامه دارد؟

در همين حال، معاون استان‌ها و تشکل‌هاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا با وجود تحريم‌ها مي‌توان به آينده صادراتي کشور خوشبين بود گفت: با توجه به شرايط اقتصادي پيش آمده ناشي از تحريم‌ها و افزايش فشارهاي بين‌المللي روند صادراتي کشور چندان قابل پيش‌بيني نيست اما کماکان به دو دليل همچنان به روند صعودي صادرات خوشبين هستيم. مظفر عليخاني با اشاره به وضعيت صادرات در ماه‌هاي پاياني سال اظهار کرد: خوشبختانه هر ساله در ماه‌هاي پاياني سال روند صادراتي ما رشد چشم‌گيري دارد. موضوع دوم اين است که کشور روز به روز در حوزه مديريت تحريم راهکارهاي جديدي را نمايان مي‌کند. يعني براي دسترسي به بازارهاي صادراتي جديد، همچنين انتقال ارز و تامين کالاهاي مورد نياز مردم به اقداماتي همچون تهاتر و تجارت مرزي گام‌هايي را برداشته‌ايم. بنابراين در ماه‌هاي آينده هم شاهد رشد بخش صادرات هستيم.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه آيا در ماه‌هاي آتي هم چين شريک نخست تجاري ايران است؟ گفت: موضوع کرونا و شرايطي که در چين ايجاد شده در حال مديريت است. تجربه نشان داده بخش‌خصوصي ما بخش خصوصي چابک و هوشمندي است. به هر حال فعالان بخش‌خصوصي چنانچه با اين نوع چالش‌ها مواجه مي‌شوند با برنامه‌ريزي‌هاي به موقع آينده‌نگري کرده و بازارهاي ديگر را در دستور کار خود قرار مي‌دهند.

معاون استان‌ها و تشکل‌هاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران به تشديد تحريم‌ها و به دنبال آن از دست رفتن بازارهاي اروپايي و امريکايي اشاره کرد و گفت: در زمان‌هاي گذشته تجار ايراني روابط خوبي با کشورهاي استراليا، کانادا و ... داشتند اما با تشديد تحريم‌ها مبادله کالايي ايران با اين کشورها خاتمه يافت؛ اين در حالي است که فعالان بخش‌خصوصي به سرعت بازارهاي ديگر آسيايي را جايگزين کشورهاي نامبُرده کردند.

منبع: اگزيم نيوز