اخبار
 1398/09/25  تاریخ خبر
رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از طریق مرز زمینی آستارا
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان گفت : طي هشت ماه گذشته 383 هزار و 342 تن کالا از طريق ناوگان حمل ونقل بين المللي از مرز آستارا صادر شده که نسبت به همين زمان در سال قبل 17 درصد رشد دارد.محمدرضا نازک کار در  نشست خبري افزود : طي هشت ماه گذشته 77 هزار و 198 تن کالا نيز به استان وارد شده که نسبت به سال قبل کاهش سه درصدي دارد.

وي با اشاره به ترانزيت کالا از استان عنوان کرد : طي هشت ماه امسال 156 هزار و 298 تن کالا از استان ترانزيت شده که از اين ميزان 132 هزار و 405 تن از مرز آستارا و 23 هزار و 893 تن از طريق بندر انزلي انجام شده است.

وي در ادامه به توزيع لاستيک بين رانندگان استان اشاره و تصريح کرد:در راستاي حمايت از رانندگان حمل و نقل عمومي از تيرماه سال گذشته تا کنون 32 هزار و 400 حلقه لاستيک بين رانندگان فعال در بخش جابجايي کالا و مسافر استان گيلان توزيع شده است.

نازک کار، تامين بدون واسطه لاستيک مورد نياز رانندگان، ايجاد توازن بين عرضه و تقاضا و جلوگيري از ايجاد بازار کاذب و نيز جابجايي به موقع بار و محصولات کشاورزي و صنايع را از عمده اهداف اين طرح  عنوان کرد.

وي با اشاره به هماهنگي وزارت راه و شهرسازي و وزارت صنعت، معدن و تجارت براي اجرايي شدن اين طرح اظهار داشت: رانندگان با دارا بودن کارت هوشمند فعال ناوگان، مدارک شناسايي خودرو و مدارکي مبني بر فعاليت در حوزه استحفاظي استان گيلان مي توانند به انجمن صنفي رانندگان شهرستان مراجعه و لاستيک مورد نياز خود را طبق شرايط اعلام شده دريافت نمايند.

وي با يادآوري اينکه تخصيص سهميه لاستيک به رانندگان بر اساس پيمايش است، اظهار داشت: در بخش حمل و نقل مسافر ه هر دستگاه اتوبوس در ازاي 20 هزار کيلومتر کارکرد و ميني بوس در ازاي 15 هزار کيلومتر کارکرد دو حلقه لاستيک تخصيص مي يابد که در بخش جابجايي کالا نيز به وسايل نقليه باري با ظرفيت 20 تن به ازاي 20 هزار کيلومتر کارکرد، وسايل نقليه باري بيش از 20 تن تا 40 تن به ازاي 15 هزار کيلومتر کارکرد وسايل نقليه باري با ظرفيت بيش از 40 تن به ازاي 10 هزار کيلومتر کارکرد 2 حلقه لاستيک ارائه مي شود.
 نازک کار همچنين در ادامه با اشاره به تعداد 16 مجتمع خدماتي- رفاهي در حال بهره برداري در طول راههاي استان گفت : به منظور ارائه خدمات به کاربران جاده اي در استان 9 مجتمع خدماتي رفاهي جديد نيز در حال احداث است.

 مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان در ادامه به آغاز رسمي طرح زمستانه پليس راه  و دستگاه هاي مربوطه اشاره کرد و گفت: 321 دستگاه انواع ماشين آلات با 517 راهدار و اپراتور مجرب براي 20 راهدارخانه ثابت و هشت راهدار خانه سيار  براي طرح زمستانه امسال در مسيرهاي جاده اي مستقر شدند.

 وي مجموع تردد ثبت شده توسط دستگاه هاي تردد شمار در محورهاي استان را طي هشت ماه گذشته 289 ميليون و 681 هزار و 515  تردد عنوان و تصريح کرد: طي اين مدت ؛ 12 ميليون و 594 هزار و 267 دستگاه به استان  وارد و 13 ميليون و 353 هزار و 658 دستگاه از استان خارج شدند.

از 26 آذر تا اول دي ماه هفته حمل و نقل جاده اي ، رانندگان و راهداري نامگذاري شده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا