اتاق بازرگاني بين المللي ( ICC) در حال تهيه پيشنويسي براي اينکوترمز (اصطلاحات تجارت بين المللي) جديد در سال 2020 است، همانطور که اين اصطلاحات را از سال 1930 منتشر کرده است. در دهه هاي اخير، همزمان با سال اول هر دهه در سالهاي 1990، 2000 و 2010 در قوانين اينکوترمز تجديد نظر شده است. نسخه اصلاح شده در سال 2010 آخرين نسخه بوده و اکنون مورد استفاده قرار گرفته است.
تهيه پيشنويس اصطلاحات اينکوترمز 2020 بر عهده کميتهاي از متخصصان است که براي نخستين بار نمايندگاني از چين و استراليا نيز در آن حضور دارند، هرچند اکثر اعضاي اين کميته اروپايي هستند. اين کميته جلساتي منظم براي بحث در مورد موارد متعددي که از سوي 150 عضو اتاق بازرگاني بينالمللي (اکثرا اتاقهاي بازرگاني) مطرح ميشود، برگزار ميکند.
انتظار اين است که اينکوترمز جديد در فصل آخر سال 2019، همزمان با صد سالگي اتاق بازرگاني بينالمللي تهيه شده و از اول ژانويه سال 2020 اجرايي شود.
برخي از موارد جديد و تغييراتي که ميتواند براي گنجاندن در نسخه جديد اينکوترمز 2020 مورد ارزيابي قرار گيرد، به شرح زير است:
حذف اصطلاح FAS
FAS يا "تحويل کالا در کنار کشتي" اصطلاحي است که بسيار کم از آن استفاده ميشود و در واقع هيچ تفاوتي با اصطلاح FCA ( تحويل کالا به حملکننده) در حالتي که هنگام تحويل کالا در بندر مبدأ در کشور صادرکننده انجام ميشود، ندارد. با استفاده از اصطلاح FCA هم صادرکننده ميتواند کالاي خود را همانند FAS در بارانداز تحويل دهد، چراکه بارانداز نيز بخشي از ترمينال دريايي است. از سوي ديگر اگر از FAS استفاده شود و تاخيري در ورود کشتي وجود داشته باشد، کالا براي خريدار در بارانداز براي چندين روز نگهداري ميشود، اما در حالت عکس، اگر کشتي زودتر از موعد مقرر وارد بندر شود، کالا براي حمل با کشتي آماده نخواهد بود. در واقع، FAS تنها براي صادرات برخي کالاها ( مواد معدني و غلات) به کار ميرود و در اين مورد، کميته تهيه پيشنويس در حال ارزيابي ايجاد يک اينکوترم خاص براي اينگونه محصولات است.
تقسيم FCA به دو اينکوترم
FCA پرکاربردترين اينکوترم است (حدود 40 درصد از عمليات تجارت بينالمللي با استفاده از اين اينکوترم انجام ميشود)، چرا که بسيار تطبيقپذير است و اجازه تحويل کالاها در مکانهاي مختلف (مانند مکان فروشنده، ترمينال حملونقل زميني، فرودگاه و ...) را ميدهد که در بيشتر مواقع، در کشور فروشنده قرار دارند. کميته در حال بررسي احتمال ايجاد دو اينکوترم براي FCA است؛ يکي براي تحويل زميني و ديگري براي تحويل دريايي.
FOB و CIF براي حمل دريايي کانتينر
تغييري در نسخه 2010 اينکوترمز اعلام شده بود که بر اساس آن وقتي کالا در کانتينر حمل نميشود، نبايد از اصطلاحات FOB و CIF استفاده شود، اما همتايان آنها يعني FCA و CIP توسط بخش بزرگي از بنگاههاي صادرات و واردات و همچنين عوامل درگير در تجارت جهاني (فورواردرها، اپراتورهاي لجستيک، بانکها و غيره) استفاده نميشود. اين به آن خاطر است که FOB و CIF دو اينکوترم بسيار قديمي هستند ( FOB در انتهاي قرن هجدهم در انگلستان استفاده ميشده است)، و اتاق بازرگاني بينالمللي تلاش کافي براي ايجاد اين تغيير نکرده است. تغييري که بسيار مهم است، چراکه ?? درصد از تجارت جهاني در کانتينر انجام ميشود. در نسخه 2020 اينکوترمز، ممکن است از اصطلاحات FOB و CIF مجددا براي حمل و نقل دريايي کانتينر استفاده شود، همانطور که در نسخه 2000 و نسخه هاي پيشين اينکوترمز اين امکان وجود داشت.
خلق اينکوترم جديد: CNI
اينکوترم جديد CNI (هزينه و بيمه) ناميده خواهد شد و شکاف ميان FCA و CFR/CIF را پر خواهد کرد. اين اصطلاح بر خلاف FCA که هزينه بيمه را به حساب فروشنده-صادرکننده ميگذارد و در تضاد با CFR/CIF که حمل را شامل نميشود، خواهد بود. مانند ديگر اينکوترمها در رده C، اين اينکوترم جديد يک اينکوترم ورودي خواهد بود. به عبارت ديگر ريسک حملونقل در بندر مبدأ از فروشنده به خريدار منتقل خواهد شد.
دو اينکوترم مبني بر DDP
مانند FCA، DDP (تحويل در مقصد با پرداخت عوارض گمرکي) نيز باعث به وجود آمدن برخي مشکلات ميشود، به اين خاطر که عوارض گمرکي در کشور وارد کننده بدون توجه به محل تحويل کالا، توسط فروشنده-صادرکننده پرداخت ميشود. به اين دليل، کميته تهيه پيشنويس در حال تهيه دو اينکوترم مبني بر DDP است:
- (تحويل در ترمينال با پرداخت عوارض گمرکي): هنگامي که کالاها به يک ترمينال (مانند بندر، فرودگاه، مرکز حملونقل و غيره) در کشور خريدار تحويل داده ميشود و فروشنده پرداخت عوارض گمرکي را بر عهده ميگيرد.
- (تحويل در محل با پرداخت عوارض گمرکي): هنگامي که کالاها در هر مکان يه غير از ترمينال حملونقل (به عنوان مثال مکان خريدار) تحويل داده شده و فروشنده پرداخت عوارض گمرکي را بر عهده ميگيرد.
در کنار حذف و اضافه کردن برخي اينکوترمها، کميته تدوين پيشنويس در حال بررسي موارد ديگري براي گنجاندن در نسخه جديد اينکوترمز 2020 است. اين موارد شامل امنيت حملونقل، مقرراتي درباره بيمه حملونقل و رابطه ميان اينکوترمز و قرارداد فروش بينالمللي ميشود.
در چند ماه آينده، کميته به صورت منظم تشکيل جلسه داده تا درباره اين موارد و ساير مواردي که در نهايت در اينکوترمز 2020 گنجانده خواهند شد، بحث و بررسي کند. اميد است که نسخه 2020 اينکوترمز که در تاريخ اول ژانويه سال 2020 اجرايي خواهد شد، با در نظر گرفتن تغييراتي که در دهه اخير رخ دادهاند، به تسهيل کردن تجارت بينالمللي بين صادرکنندگان و واردکنندگان کمک کند.
نسخه جديد اينکوترمز از روز نخست ژانويه سال 2020 اجرايي خواهد شد، و اين نسخه که توسط اتاق بازرگاني بينالمللي پيشنويس شده، شامل برخي تغييرات نسبت به نسخههاي پيشين اينکوترمز خواهد بود.
متن اصلي اين تغييرات در اينکوترمز در سال 2020 را مي توانيد اينجا مشاهده کنيد.
منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي