اخبار
 1397/09/19  تاریخ خبر
رایزنی برای ایجاد دروازه مشترک تجاری مجازی با ۵ کشور عمده طرف تجاری ایران
رئيس کل گمرک ايران اعلام کرد : با تبادل ديتا و اطلاعات  با کشورهاي عمده طرف معامله با ايران مي توان قسمت عمده قاچاق و شفافيت در تجارت خارجي را حل کرد.

مهدي ميراشرفي با اشاره به اجلاس جهاني و منطقه‌اي گمرک که اخيرا در کشور هند برگزار شد اظهارداشت: ايران عضويت چهارساله در کميسيون خط مشي سازمان جهاني گمرک دارد که عالي‌ترين رکن اين سازمان محسوب مي‌شود.

رئيس کل گمرک ايران با تاکيد بر اينکه با پيشنهادهاي سازنده و برنامه منسجم در اجلاس حضور يافتيم تصريح کرد: ايران جزء چهار گمرک فعال منطقه‌اي آسيا پاسفيک و ساير مناطق است و از نظرات کارشناسي ما در اجلاس تقدير شد و مورد پذيرش قرار گرفت.

معاون وزير اقتصاد با بيان اينکه در حاشيه اجلاس به دنبال اهداف و برنامه‌هاي گمرک در جهت ارتقاي وضعيت تجارت خارجي بوديم تصريح کرد: يکي از اين رويکردها، رايزني براي فراهم شدن تفاهم‌نامه‌ گمرکي با شرکاي اصلي تجارت خارجي کشورمان بود تا از اين طريق بتوانيم برخي مسائل و مشکلاتي از جمله قاچاق را کاهش دهيم.

وي به تبيين اين موضوع پرداخت و تصريح کرد: يکي از مشکلات موجود به شفافيت در امر تجارت خارجي باز مي‌گردد که مي‌توان با تبادل الکترونيک ديتا ميان مبدا و مقصد کالاها، از بروز هرگونه مشکل و سوء استفاده‌هاي احتمالي جلوگيري کرد؛ اين مساله نياز به فراهم شدن زيرساخت‌هايي ميان کشورها و همچنين سياست‌گذاري بين دستگاهي دارد.

به گفته رئيس کل گمرک ايران، يکي از سياست‌ها و رويکردهاي کنوني گمرک جلوگيري از قاچاق کالا است و در اين رابطه رايزني‌هاي خوبي با پنج کشور عمده تجارت خارجي صورت گرفت؛ البته اين موضوع نيازمند پيگيري‌هاي مجدانه است.

وي ادامه داد: ايران عضو کنوانسيون تجديدنظر شده کيوتو بوده که يکي از استاندارهاي آن تبادل اطلاعات ميان گمرکاتي است که با يکديگر تجارت دارند و اين تبادل الکترونيک در ارتقاي شفافيت تجارت خارجي نقش بسزايي دارد.

ميراشرفي افزود: به دنبال آن هستيم تا با پنج کشور عمده وارداتي ديتا و اطلاعات تجارت را تبادل کنيم تا بتوان قسمت عمده قاچاق و شفافيت در تجارت خارجي را حل کرد.

رئيس کل گمرک ايران به موانع پيش‌روي چنين رويکردي پرداخت و يادآور شد: با محدوديت‌هاي قوانين داخلي روبرو هستيم و همچنين هماهنگي‌هاي بين دستگاهي در کشورها نياز است تا بتوان دروازه مشترک تجاري مجازي را عملياتي کرد. اگر اين مسير به نتيجه برسد بسياري از پرونده‌‌هاي تخلفات گمرکي در کميسيون‌ها و محاکم قضايي به شدت کاهش مي‌‌يابد.

معاون وزير اقتصاد خاطرنشان کرد: در حاشيه اجلاس با طرف‌هاي هندي، کره‌اي، چيني، ايتاليايي،‌ فرانسوي، برزيلي و انگليسي رايزني‌هايي صورت گرفت.

منبع: گمرک نيوز