اخبار
 1397/08/27  تاریخ خبر
چوب بخشنامه‌های متعدد لای چرخ صادرات خراسان جنوبی
وجود بخشنامه‌هاي متعدد، تعهد ارزي، برخي از نابساماني ها در مبادلات با کشور افغانستان از جمله موانع تجارت در مرز هستند.

 نشست مشترک کميته کارشناسي شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي و کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و تراتزيت و کمرگ با حضور نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي بيرجند برگزار شد.

مديرکل گمرکات خراسان جنوبي در اين زمينه اظهار کرد: در سال 96 ميزان کل صادرات خراسان جنوبي 896 ميليون دلار و در هفت ماهه نخست سال 97 ميزان صادرات 471 ميليون دلار کالا به وزن 2 ميليون تن بوده است.

محمد علي خاشي بيان کرد: اين ميزان صادرات در هفت ماهه سال 97 در خراسان جنوبي نسبت به مدت مشابه 11 درصد رشد داشته است.

کاهش 70 درصدي صادرات برخي کالاها از مرز

مديرکل گمرکات خراسان جنوبي ادامه داد: البته از تاريخ 25 شهريورماه دولت افغانستان ورود چند قلم کالا از مرز ماهيرود را به کشور افغانستان ممنوع کرد که اين کالاها عمده کالاهاي صادراتي خراسان جنوبي چون سيمان، کاشي و سراميک و مشتقات نفتي بوده است. اين ممنوعيت ها صادرکنندگان خراسان جنوبي را با مشکلات عديده اي رو به رو کرده و صادرات برخي از کالاها را تا 70 درصد کاهش داده که در اين زمينه بايد تدبيري اصولي انديشيده شود.

وي اظهار کرد: بخشنامه هاي متعدد از صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزي، بانک مرکزي و برخي از نهادهاي ديگر در طول چند ماه  و مقرراتي که در خصوص تعهد ارزي وجود دارد، صادرکنندگان را سردرگم کرده است.

مديرکل گمرکات خراسان جنوبي بيان کرد:  قبل از ممنوعيت در مرز برخي ازکارخانه هاي سيمان براي انجام تعهدات خود چند نوبت شيف داشتند ولي در حال حاضر صادرات آنان به شدت کاهش يافته و مرز ماهيرود با مشکلاتي مواجهه است که عزم جدي مسئولان را براي رفع اين موانع مي طلبد.

 عليرضا خامه زر رئيس کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، ترانزيت و گمرک بيرجند نيز در اين نشست اظهار کرد: اگر تزانزيت خارجي از کشورهاي ديگر و از بنادر به مرز ماهيرود رونق بيشتري گيرد بي شک اين مرز ديگر آسيب پذير نبوده و افغانستان نمي تواند هر زمان که خواست براي آن تصميمي بگيرد.

 وي ادامه داد: نظير آنچه دو ماه گذشته دولت افغانستان در اقدامي غيرکارشناسي واردات چهار قلم کالاي اساسي را از مرز ماهيرود ممنوع و متاسفانه از طرف مقامات مسئول در استان و مرکز پيگيري لازم صورت نگرفته است. حداقل انتظار اين بود که وزارت خارجه در اين خصوص سفارت افغانستان را احضار و مراتب اعتراض و تحقيق در اين زمينه را انجام مي داد.

وي افزود: مسئولان افغانستاني معتقدند که از مرز ماهيرود تنها واردات کالاي ايراني صورت مي گيرد و از اين جهت ايراداتي دارند ولي اگر شرايط مطلوب تري براي ترانزيت صورت گيرد اين بهانه وجود نخواهد داشت.

هزينه 4 ميلياردي براي انتقال خط آب به سايت مرزي

رئيس سازمان بازارچه هاي مرزي خراسان جنوبي نيز در اين نشست اظهار کرد: يکي از مشکلات مرز ماهيرود و بازارچه آن زير ساخت هايي از جمله انتقال آب و برق بوده که حدود چهار ميليارد تومان براي انتقال خط آب به سايت مرزي ماهيرود و 4 ميليارد تومان تأمين اعتبار براي  برق اين بازارچه هزينه شده است.

 محمد رضا فخر ادامه داد: اميدواريم با رفع اين دو فاکتور محدود کننده حجم بيشتري از مبادلات صورت گيرد.

 بهشتي نماينده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبي هم در اين جلسه گفت: بخشنامه بانک مرکزي در زمينه تعهد ارزي گاه مشکلاتي را براي صادرکنندگان به کشور افغانستان به وجود آورده است که در اين زمينه نيز بايد تدبيري انديشيده شود.

وي بيان داشت: موضوع تعهد ارزي صادرکنندگان باعث شده که برخي افراد با استفاده از کارت بازرگاني افراد کم اطلاع  مبادلات داشته باشند که اين مسئله نيز براي فرد صاحب کارت مشکل ايجاد کرده است.

نماينده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبي اظهار کرد:  وقتي که ما با کشور افغانستان و عراق با ريال مبادلات مي کنيم چرا نبايد صادرکنندگان به اين دو کشور از بحث تعهد ارزي مستثني باشند.

وي گفت: در بحث مبادلات با کشور افغانستان گاه محدوديت هايي از طرف ايران و گاه محدوديت هايي از طرف کشور افغانستان اعمال شده که اين موضوع نيز بر روند صادرات و واردات تأثير گذاشته است.

بهشتي افزود: وقتي براي صادرات يک کالا از طرف ايران محدوديت اعمال مي شود بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که ممکن است بازارهايي که در طول سال هاي مختلف به دست آورده ايم را از دست بدهيم.

15 سرمايه گذار فعال در سايت مرزي ماهيرود

 بشير نماينده منطقه ويژه اقتصادي بيرجند نيز در اين جلسه اظهار کرد:  در حال حاضر در منطقه ويژه 35 سرمايه گذار داريم که با قدرت کار و تلاش مي کنند و همچنين 15 سرمايه گذار فعال در سايت مرزي جذب شده است.

وي اظهار کرد: اگر شرايط براي رونق بيشتر ترانزيت در مرز ماهيرود فراهم شود مي تواند درآمد ارزي مطلوبي داشته و از اين طريق اشتغال مولد داشته باشيم.

 وي ادامه داد: در منطقه ويژه اقتصادي و سايت مرزي شرايط براي جذب سرمايه گذار فراهم است و بسياري از افراد نيز تمايل به سرمايه گذاري در اين بخش دارند که بايد شرايط را براي آنان فراهم کرد.

حجت الاسلام  محمد باقر عبادي نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي  نيز در اين جلسه اظهار کرد: نکاتي که صادرکنندگان و فعالان اقتصادي خراسان جنوبي بيان کردند همگي دردهايي است که بايد به آن رسيدگي شود.

وي اظهار کرد: اين مشکلات را هم از طريق دولت و هم از طريق رئيس کميسيون اقتصادي مجلس مي توان پيگيري نمود و از اين جهت از فعالان اقتصادي مي خواهم که درخواست هاي خود را براي ارائه در کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي مکتوب کنند.

نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: سيستم اداري دولتي و بخش خصوصي بايد تلاش خود را براي هماهنگ شدن با شرايط تحريم انجام دهند.

در اين جلسه همچنين چند تن از مديران کارخانجات بخش خصوصي عنوان کردند : تعهد ارزي براي آنها مشکل ساز شده زيرا قراردادهاي بلند مدت با طرفهاي افغانستاني دارند و به دليلي مشکلات مالي اقدام به پيش فروش توليد کرده اند که زمان انعقاد قرارداد قبل از مقرر شدن تعهدات ارزي بوده و اکنون مي بايست جهت صادرات تعهدات ارزي بسپارند.

منبع: خبرگزاري مهر