اخبار
 1397/08/10  تاریخ خبر
رشد ۷۰ درصدی حمل کالای صادراتی از مرز ریلی سرخس


  در هفت‌ماهه نخست سال جاري، 394 هزارتن کالاي صادراتي به مقاصد کشورهاي آسياي ميانه بارگيري و از طريق مرز ريلي سرخس حمل شده که اين مقدار بيشترين ميزان در چهار سال گذشته بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد رشد داشته است.

 محمدهادي ضيايي مهر مديرکل راه‌آهن خراسان با اعلام اين خبر افزود: در راستاي حمايت از کالاي ايراني، رونق اشتغال و تحقق به اقتصاد مقاومتي و همچنين با توجه به مزاياي حمل‌ونقل ريلي ازجمله کاهش مصرف سوخت و افزايش ضريب ايمني، رشد 70 درصدي حمل کالاهاي صادراتي غيرنفتي به آسياي ميانه از طريق مرز ريلي سرخس را شاهد بوده‌ايم .

وي در خصوص دلايل رشد صادرات کالا از مرز سرخس به کشورهاي آسياي ميانه ادامه داد: تأمين نسبي واگن موردنياز صادرکنندگان از کشورهاي آسياي ميانه به‌صورت خالي وامدادي، استفاده از واگن‌هاي تخليه‌شده در شبکه ريلي، افزايش تعامل و جلسات چندجانبه با واحدهاي توليدي و ... مهم‌ترين دلايل رشد صادرات در سال جاري است .

مديرکل راه‌آهن خراسان يادآور شد: فعال‌ترين مرز ريلي صادراتي راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران مرز سرخس است که در سال جاري سهم 85 درصدي صادرات ريلي کشور را به خود اختصاص داده است .

محمدهادي ضيايي مهر تأکيد کرد: عمده کالاهاي صادراتي حمل شده در اين مدت، انواع سيمان با 247 هزار تن بوده که 63 درصد سهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل 243 درصد افزايش داشته، مصالح ساختماني با 53 هزار تن، 13 درصد سهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد افزايش داشته و ساير کالاهاي صادراتي حمل شده از مرز سرخس، انواع مواد شيميايي، مواد غذايي و ... بوده و عمده مقاصد کالاهاي صادراتي، کشورهاي ازبکستان با 73 درصد، تاجيکستان با 10 درصد و ترکمنستان با 8 درصد سهم بوده است .

وي اذعان داشت: 80 درصد از کالاهاي صادراتي از مرز ريلي سرخس، از مبادي استان خراسان رضوي بارگيري گرديده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 94 درصد افزايش داشته است /.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي