اخبار
 1397/08/01  تاریخ خبر
تعدیل تعرفه حمل و نقل میان سه کشور عضو موافقتنامه چابهار

 محمد راستاد در نشست شوراي هماهنگي موافقت نامه ترانزيتي سه جانبه ايران- هند و افغانستان (موافقت نامه چابهار) که از صبح امروز در تهران در حال برگزاري است،  با بيان اينکه اين نشست فرصتي مغتنم براي توسعه مناسبات و همکاري هاي بين المللي است گفت: موافقتنامه کريدور حمل و نقل بين المللي چابهار نقش مهمي در توسعه روابط سه کشور ايران، هند و افغانستان دارد.

وي با بيان اينکه کشورهاي مختلفي از راه اندازي اين کريدور و امضاي موافقتنامه چابهار بهره مند مي شوند، ادامه داد: کشورهاي حاضر در مناطق آسياي جنوبي و شبه قاره هند، آسياي ميانه، حوزه قفقاز، کشورهاي حوزه خليج فارس و درياي عمان، کشورهاي حوزه آفريقاي شرقي و روسيه با اين کريدور با يکديگر مرتبط شده و در کوتاهترين زمان مناسبات تجاري خود را به سرانجام مي رساند.

راستاد با بيان اينکه انتظار مي رود در سالهاي آينده شاهد رشد ترانزيت منطقه اي از کريدور چهار باشيم، تصريح کرد: ايران5800 کيلومتر ساحل حمل و نقل دريايي دارد که فرصت مهمي براي توسعه روابط با کشورهاي حوزه خزر و خليج فارس به شمار مي رود.

وي طرح هاي توسعه اي بنادر استراتژيک کشور را برشمرد و يادآور شد: بنادر شهيد رجايي، امام خميني، بوشهر، چابهار، انزلي و اميرآباد مهمترين اين بنادر به شمار مي روند که طرح هاي توسعه اي در آنها در ليست اقدام است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي براي توسعه ترانزيت منطقه، بر استفاده از کريدورهاي ترانزيتي خصوصاً کريدور شمال- جنوب،  تسهيل دسترسي به مسيرهاي ترانزيتي از سوي کشورهاي حاضر در کريدور، رفع موانع زيربنايي و مشکلات نرم افزاري، تسهيل دسترسي به خدمات درب تا درب، توسعه مشارکت بخش خصوصي، توسعه همکاري هاي بين المللي، يکسان سازي قوانين و مقررات حمل و نقل دريايي کشورهاي حاضر در موافقت نامه و کريدورهاي منطقه اي و  تعديل نرخ تعرفه هاي گمرکي و حمل و نقل ميان کشورهاي حاضر در توافقنامه چابهار تاکيد کرد.

وي افزود: ايران تعهد خود به اجراي کامل مفاد موافقنامه چابهار را اعلام مي دارد و اميدوار است امضاي اين موافقنامه زمينه توسعه تجارت و ترانزيت را فراهم کند.


منبع: خبرگزاري مهر