اخبار
 1397/07/07  تاریخ خبر
واردات ١٣٠ کانتینر لاستیک کامیون طی دو هفته آینده

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: با پيگيري هاي اين سازمان قول هايي براي تخصيص ارز دولتي به واردات لاستيک داده شده است.

 در حالي که بسياري از خواسته هاي رانندگان کاميون و خودروهاي سنگين باري جاده اي با پيگيري هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به مرور در حال برطرف شدن است، اما اين اعتراضات با ميدانداري برخي، سمت و سوي ديگري گرفته است.

طي روزهاي اخير رانندگان خدومي که قصد ارائه خدمات به هم ميهنان و شهروندان را دارند، در برخي محورهاي بين شهري از سوي تعدادي از همکاران خود مورد اعتراض قرار مي گيرند که چرا به اعتراضات ديگر هم صنفي هاي خود نپيوسته اند؟ حتي در موارد متعددي اعتراض برخي رانندگان کاميون به همکاران خود شکل خشونت گرفته و گزارش هايي مبني بر سنگ پراکني به کاميونداران حامل بار و حتي در يکي دو مورد، فيلم هايي مبني بر نشان دادن اعتراض خود به هم صنفي هايشان با سلاح گرم در فضاي مجازي منتشر شده است.

افزايش کرايه حمل، مشکلات معيشتي بسياري از رانندگان را حل کرد

اگرچه بخشي از مطالبات به حق کاميونداران و رانندگان خودروهاي سنگين باري بين شهري همچنان بدون پاسخ باقي مانده است، اما تعدادي از رانندگان نيز معتقدند با افزايش 20 درصدي نرخ کرايه حمل در سه ماه اخير، توانسته اند بخش مهمي از مشکلات معيشتي خود را برطرف کنند. همچنين بيمه تکميلي درمان رانندگان هم با سرعت در حال انجام است و بيش از 80 درصد رانندگان مشخصات خود و ساير اعضاي خانواده شان را در سامانه بيمه تکميلي ثبت کرده اند؛ فرمول نحوه محاسبه کرايه حمل بار بر اساس تن بر کيلومتر هم به زودي در شوراي عالي ترابري بررسي، تصويب و ابلاغ خواهد شد.

در حال حاضر محوريت دور جديد اعتراضات رانندگان در روزهاي اخير و پس از پايان اعتراضات سابق آنها در خرداد ماه، کمبود لاستيک و برخي ديگر از اقلام مصرفي و قطعات يدکي است که به بهانه نوسانات ارزي از سوي تعدادي از دلالان با نرخ هاي بالا به فروش مي رسد. ضمن اينکه با کاهش تعرفه گمرکي واردات لاستيک به 5 درصد در هيئت دولت و همچنين دستور معاون اول رئيس جمهور مبني بر تسريع در ترخيص لاستيک هاي باقي مانده در انبارهاي گمرک و سازمان اموال تمليکي، مقادير مهمي از نياز ناوگان حمل و نقل بار و مسافر جاده اي به زودي برطرف خواهد شد.

عليرغم اينکه هنوز برخي مشکلات کاميونداران هنوز حل نشده است، اما در ميان صنف زحمتکش رانندگان بار بين شهري، برخي از رانندگان هستند که معتقدند در هر شرايطي بايد کالاهاي مورد نياز مردم به خصوص در زمينه موارد خوراکي و سوختي به دست مصرف کننده برسد که جاي تقدير دارد؛ کما اينکه در زمان جنگ تحميلي نيز کاميونداران در پي صدور فرمان امام خميني (ره) در 26 آذر ماه سال 62 مبني بر انتقال گندم مانده در بندر امام خميني (ره) به ديگر شهرها، حماسه آفرين شدند و بر اساس اسناد و شواهد موجود، صف هاي کيلومتري از کاميون ها در بندر امام خميني (ره) براي حمل کالاي اساسي مورد نياز مردم ايران در زمان دفاع مقدس ايجاد شد.

گراني برخي اقلام کشاورزي به دليل خودداري کاميونداران از حمل محصولات

اما دسته کوچکي از رانندگان به بازي در زمين دشمن روي آورده اند که قطعا دود آن به چشم همه شهروندان مي رود؛ کما اينکه در روزهاي اخير گراني برخي اقلام کشاورزي به دليل خودداري تعدادي از رانندگان از حمل بار بوده است.

گفتني است دادستان کل کشور نيز طي روزهاي گذشته از برخورد قوه قضائيه با همکاري دستگاه هاي امنيتي و انتظامي با رانندگاني که مانع تردد ساير کاميونداران مي شوند، خبر داده است.

همزمان با اين برخوردها، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اعلام کرد به زودي 130 کانتينر حامل لاستيک خودروهاي سنگين وارد کشور مي شود.

معاون وزير راه: تخصيص ارز دولتي به واردات لاستيک

در همين ارتباط، عبدالهاشم حسن نيا رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در گفت وگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه دولت مصوبه اي در گذشته داشته که لاستيک در گروه يک کالايي قرار مي گيرد، افزود: بر اين اساس دولت تصميم دارد ارز دولتي براي واردات لاستيک را در اولويت تأمين اين کالا قرار دهد.

وي ديگر اقدام هيئت دولت را کاهش تعرفه واردات لاستيک به 5 درصد دانست و گفت: آنچه اهميت دارد، تأمين ميزان لاستيک مورد نياز بخش جاده اي است. در حال حاضر نياز بازار ماهانه 100 هزار حلقه است که با واردات 130 کانتينر لاستيک طي دو هفته آينده، اين نياز براي چند ماه برطرف خواهد شد و همزمان توليد داخل هم مي تواند در کنار واردات، نياز صنعت حمل و نقل جاده اي را پوشش دهد.

تحويل لاستيک توليد داخل به رانندگان از درب کارخانه

به گفته معاون وزير راه و شهرسازي، قرار است وزارت صنعت، معدن و تجارت نحوه توليد و توزيع لاستيک داخلي را ساماندهي کند که در اين راستا، لاستيک از درب کارخانه به دست رانندگان و کاميونداران مي رسد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به صدور دستورات معاون اول رئيس جمهور در زمينه تأمين لاستيک مورد نياز حمل و نقل جاده اي اشاره و تصريح کرد: بر اين اساس قرار است لاستيک هاي باقي مانده در انبار گمرکات کشور سريعتر ترخيص شوند. همچنين قرار شد لاستيک هايي که در انبارهاي سازمان اموال تمليکي داريم و در گذشته به اسم کالاي قاچاق کشف و ضبط شده، به بازار مصرف داخلي منتقل شود.

حسن نيا يادآور شد: با پيگيري هايي که سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي داشته است، قول هايي مبني بر تخصيص ارز دولتي به واردات لاستيک داده شده است.

منبع: خبرگزاري مهر