اخبار
 1397/07/05  تاریخ خبر
افزایش جابجایی ریلی کالا بین خراسان رضوی و آسیای مرکزی
محمدهادي ضيايي مهرعنوان کرد: طي اين مدت يک ميليون و 254 هزار تن کالاي صادراتي، وارداتي و ترانزيتي با 21 هزار دستگاه واگن از طريق مرز ريلي سرخس با کشورهاي آسياي مرکزي مبادله شد.
وي اظهار داشت: 26 درصد کالاهاي مبادله شده به ميزان 322 هزار تن شامل صادرات غير نفتي از جمله سيمان، مواد صنعتي، مواد پلاستيکي، مصالح ساختماني، رنگ، مواد غذايي، انواع خاک صنعتي و معدني و ساير کالاها بوده که با حدود پنج هزار دستگاه واگن از طريق مرز ريلي سرخس به کشورهاي آسياي ميانه به ويژه ترکمنستان، تاجيکستان، ازبکستان و قزاقستان صادر شده است.
ضيايي مهر گفت: هشت درصد کالاهاي مبادله شده نيز به ميزان 102 هزار تن شامل کالاهاي وارداتي از قبيل پنبه، خوراک دام، غلات و مواد صنعتي بوده که با يک هزار و 800 دستگاه واگن از کشورهاي قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد کشور شده است.
مديرکل راه آهن خراسان افزود: 66 درصد کالاهاي مبادله شده به ميزان 831 هزار تن نيز کالاهاي ترانزيتي شامل پنبه، گوگرد و کود شيميايي بوده که با 14 هزار دستگاه واگن از کشورهاي ترکمنستان، ازبکستان و تاجيکستان بارگيري و به مبادي مرزي ايران به ويژه بندرعباس حمل شده است.
وي اظهار داشت: با توجه به سياست راه آهن جمهوري اسلامي ايران مبني بر گسترش روابط با همسايگان، همواره به دنبال برقراي تعامل 2 جانبه با کشورهاي حوزه آسياي مرکزي بوده ايم بطوري که در سال گذشته و همچنين در نيمه نخست سال جاري، جلسات فصلي در سطح مقامات عالي راه آهن و جلسات هفتگي مرزي در سطح ايستگاه بين المللي سرخس با کشور ترکمنستان برگزار نموده ايم.
پارسال يک ميليون و 970 هزار تن کالا از طريق مرز ريلي سرخس با ترکمنستان و کشورهاي آسياي مرکزي در سه بخش کالاهاي صادراتي، وارداتي و ترانزيتي مبادله شد.
مبادلات تجاري ايران و ترکمنستان از طريق راه آهن از 2 مرز ريلي سرخس و اينچه برون انجام مي شود اما مرز سرخس به دليل سابقه، زير ساختهاي بهتر و نزديک بودن به کشورهاي آسياي مرکزي و مسير ريلي بندرعباس بخش عمده ترانزيت و تجارت ريلي کالا بين ايران و اين کشورها را به خود اختصاص داده است.

منبع: ايرنا