اخبار
 1397/05/29  تاریخ خبر
اثر تغییرات مهم پایانه مرزی بیله‌سوار بر ترانزیت منطقه

مدير کريدورهاي حمل‌ونقل بين‌المللي وزارت راه‌وشهرسازي گفت: پايانه مرزي بيله‌سوار يکي از بهترين پايانه هاي مرزي کشور است.

امين ترفع با اشاره به سفر اخير خود به پايانه مرزي بيله‌سوار، گفت: بازديد از پايانه مرزي بيله‌سوار در پي تأکيد وزير راه و شهرسازي براي بررسي بيشتر مشکلات اين مرز صورت گرفت.

وي با توضيح اينکه پايانه مرزي بيله‌سوار يکي از منظم‌ترين و قاعده‌مندترين پايانه‌هاي مرزي کشور است، گفت: اين پايانه از نظر تسهيلات ايجادشده در سطح خوبي قرار داشته و ساختار فيزيکي و فرآيندي مناسبي  دارد.

به گفته ترفع فعاليت در مرز به‌تازگي 24 ساعته شده است که پتانسيل خوبي را براي فعاليت‌هاي ترانزيتي ايجاد کرده است.

او در خصوص ساير مزاياي اين پايانه مرزي ادامه داد: يکي از گزينه‌هاي مرزي مهم در کريدور شمال - جنوب در شيوه جاده‌اي، مرز بيله‌سوار است و ترددها به سمت آذربايجان در اين مسير است و چون اکثر کاميون‌هاي گرجستاني هم در اين مسير تردد دارند مرز بيله‌سوار يکي از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي ما در کريدور خليج‌فارس- درياي سياه محسوب مي شود.

مدير کريدورهاي بين‌المللي وزارت راه و شهرسازي، ادامه‌داد: آذربايجان نخجوان را به‌عنوان يکي از سکوهاي صادراتي خود تبديل کرده که از مسير بيله‌سوار مي‌تواند با طي مسافت 300 کيلومتري به نخجوان دسترسي پيدا کند. در صورتي که اتصال آذربايجان و نخجوان از طريق گرجستان و ترکيه مستلزم طي مسافتي بيش از هزار  کيلومتر است.

به گفته ترفع دسترسي آذربايجان به نخجوان از طريق ايران جايگاه ترانزيتي بيله‌سوار را ارتقا مي‌بخشد.

او در خصوص نيازهاي اين پايانه مرزي، گفت: نياز اصلي اين پايانه مرزي بهسازي مسير ارتباطي آن تا اردبيل است که اکنون 35 کيلومتر از اين جاده در وضعيت مناسبي قرار دارد اما 130 کيلومتر آن به‌عنوان يک جاده ترانزيتي استاندارد نيست و براي نقش‌آفريني بيشتر اين مرز لازم است که اين مسير اصلاح  و دو بانده  شود.

وي ادامه داد: باوجود 24 ساعته شدن مرز ارزيابي گمرکي در شب انجام نمي‌گيرد. مخصوصاً کاميون‌هايي که سوخت دارند مجبور هستند شب در مرز بمانند که علاوه بر ايجاد کندي در فرآيند عبور و مرور و زير سوال رفتن ماهيت 24 ساعته بودن پايانه، تهديد بروز حوادث را هم افزايش مي‌دهد بنابراين اين موضوع را در شوراي ساماندهي مبادي زميني با گمرک به شور و گفت‌وگو خواهيم گذاشت.

ترفع اين را هم گفت که نيروهاي پليس گذرنامه بعد از اينکه مرز 24 ساعته شده است از 12 نفر به 8 نفر کاهش يافته که اين وضعيت فشار زيادي را روي نيروهاي کنوني وارد کرده و در زمان‌هاي اوج تردد قطعا کندي فرايند را به دنبال خواهد داشت.

وي به تعطيلي بازارچه مرزي بيله‌سوار اشاره کرد و گفت: با توجه به ايجاد فرصتي براي رونق صادرات کالاهاي ايراني لازم است اين بازارچه احيا و زمينه حضور توليدکنندگان ايراني براي عرضه مستقيم کالا به آذربايجان فراهم شود.

منبع: تين نيوز