اخبار
 1397/05/17  تاریخ خبر
مروری بر توافقات و تفاهمات ترانزیت جاده‌ای ایران از ابتدای سال ۹۷

  مدير کل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ضمن تشريح مذاکرات دو جانبه با کشورهاي مختلف از ابتداي سال 97 تا کنون گفت: توسعه ارتباطات با کشورهاي داراي مراودات ترانزيتي از طريق برگزاري جلسات و ديدار‌هاي دوجانبه در دستور کار اين دفتر قرار دارد.

رضا نفيسي با اشاره به اقدامات انجام‌شده در دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي اظهار داشت: در اين مدت سعي شد ارتباطات حمل‌ونقلي با کشورهاي همسايه و ساير کشورها توسعه يابد.

وي افزود: توسعه ارتباطات با کشورهاي داراي مراودات ترانزيتي از طريق برگزاري جلسات و ديدار‌هاي دوجانبه در دستور کار اين دفتر قرار گرفت تا مسائل و مشکلات با تعامل و تبادل‌نظر برطرف يا در صورتي نبود مشکلات و موانع روابط تحکيم شود.

مديرکل دفتر ترانزيت حمل‌ونقل بين‌المللي با اشاره به برنامه سازمان براي توسعه ارتباطات حمل‌ونقلي با ساير کشور‌ها بيان داشت: در سال جاري جلساتي با کشورهاي سوئيس و يونان، ترکمنستان،  ازبکستان، گرجستان، آذربايجان برگزار شده است.

نفيسي با اشاره به نتايج جلسه با مسئولان حمل‌ونقل  کشور گرجستان گفت: در اين جلسه دو كشور با حسن نيت و با هدف ارائه تسهيلات بيشتر براي شرکت‌هاي حمل‌ونقل ايراني و گرجي، موافقت کردند  تسهيلاتي براي کاميون‌هاي گرجي و ايراني قائل شوند و تا سال 2019 بالغ‌بر 19 هزار پروانه تردد بين دو کشور تبادل شود.

وي در خصوص نشست دوجانبه ايران و ترکمنستان نيز گفت: با توجه به افزايش يک‌جانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزيتي ايراني در خاك تركمنستان از 1 به 1.5 دلار، سفير تركمنستان با درخواست معاون وزير راه و شهرسازي  و حضور در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ديدار و در خصوص رفع موانع ترانزيتي و توسعه روابط حمل‌ونقل جاده‌اي بين دو كشور گفت‌وگو كردند که سفير ترکمنستان يکي از دلايل اين افزايش را اخذ مابه‌التفاوت سوخت در مرز بازرگان از کاميون‌هاي ترکمني اعلام کرد.

مديرکل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي يادآور شد: مابه‌التفاوت سوخت در مرز بازرگان نه‌تنها از کاميون‌هاي خارجي بلکه از ناوگان ايراني نيز اخذ مي‌شود.

اين مقام مسئول در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به نارضايتي رانندگان ناوگان ايراني عبوري از مرز ترکمنستان و افزايش 600 دلاري هزينه‌هاي آن‌ها بيان داشت: در بخش‌نامه ابلاغي 15 تيرماه، بارگيري کاميون‌هاي ترکمني که مبادرت به حمل کالاي ترانزيتي ترکمنستان و صادراتي ايران از داخل پايانه‌هاي مرزي ايران را داشتند ممنوع گرديد؛ اما مجدد از آن‌ها دعوت شد تا براي رفع اين مشکل در جلسات حضور يابند.

نفيسي در خصوص امضا توافق‌نامه‌ حمل‌ونقل جاده‌اي در سفر رئيس‌جمهوري به سوئيس اظهار داشت: سوئيس تنها کشوري بود که موافقت‌نامه حمل‌ونقلي با ايران نداشت که پيش‌نويس اين توافق‌نامه در اواخر فروردين‌ماه سال جاري با هيئت سوئيسي امضا و مقرر شد در سفر رئيس‌جمهوري اسلامي ايران به سوئيس اين توافقنامه امضا شود.

وي افزود: اين توافق‌نامه در بخش کالا و مسافر است بين دو کشور منعقد شد و از مزاياي آن مي‌توان به نامحدود بودن تردد و حمايت سازمان‌هاي بين‌المللي حمل‌ونقلي از آن اشاره کرد.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي همچنين به نشست با مسئولان حمل‌ونقل جاده‌اي ازبکستان اشاره کرد و گفت: حذف عوارض ورود از ناوگان جاده‌اي يكديگر باهدف كاهش هزينه‌هاي جابجايي كالا بين دو كشور و ترانزيت از قلمرو يكديگر، چگونگي افزايش تردد ناوگان جاده‌اي ازبكي به ايران و مسائل مربوط به تردد کاميون‌هاي دو طرف از مرزهاي جاده‌اي دو كشور، عوارض و هزينه‌هاي پرداختي توسط رانندگان ازجمله مواردي بودند كه مورد مذاكره قرار گرفت.

نفيسي در ادامه گفت: دور دوم مذاكرات كارشناسي مربوط به اصلاح موافقت‌نامه حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي سال 1372 انجام گرديد و آقاي دهقان اف رئيس كميته حمل‌ونقل جاده‌اي ازبكستان با پيشنهادهاي طرف ايراني مبني بر مبادله ساليانه تعداد نامحدود مجوز تردد براي کاميون‌هاي دو طرف و مبادله تعداد مشخصي پروانه تردد معاف از عوارض ورود به‌صورت اصولي موافقت نمود و پيش‌نويس پروتكل اصلاحي مربوط به آن در اين خصوص تنظيم و مبادله شد.

وي در ادامه با اشاره به اجلاس كميسون مشترك همكاري‌هاي حمل‌و‌نقل جاده‌اي في‌مابين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري يونان به منظور توسعه هرچه بيشتر روابط حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي في‌مابين برگزار و در زمينه بررسي مسائل و مشكلات حمل‌ونقل كالا و مسافر بين دو كشور و ساير موارد مذاكره شد كه طرفين به توافقاتي دست يافتند.

مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي در زمينه دستيابي بر توافق‌هايي در بخش حمل‌ونقل جاده‌اي مسافر، اظهار داشت: هر دو طرف علاقه خود را براي گسترش حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌‌اي مسافر بين دو كشور ابراز كرده و بر اجراي كامل ماده سوم جلسه اول كارگروه مشترك در آتن سال 2015 تأكيد کردند. همچنين باتوجه به اهميت حمل و نقل چندمنظوره طرف ايراني اعلام كرد كه همكاري چندجانبه براي پيگيري راه‌اندازي کريدور خليج‌فارس–درياي سياه بين كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، آذربايجان‌، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و يونان ضرورت دارد.

نفيسي که عضو کميته برگزاري اجلاس وزراي کريدور شمال-جنوب نيز هست در خصوص برگزاري اين جلاس که در مهرماه سال جاري در تهران برگزار مي‌شود، گفت: کريدور شمال-جنوب که وظيفه حمل بار هند به روسيه را دارد براي فعال شدن مي‌تواند توسط اعضاي اين کريدور مورد حمايت قرار گيرد که در اين خصوص برگزاري نشست‌هايي با کشورهاي عضور به منظور تبادل نظر و بحث و بررسي، تاثير گذار خواهد بود.

 وي با بيان اينکه «بايد تجار و صاحب کالا با مزايا و امکانات کريدور شمال-جنوب آشنا شوند» گفت: در کنار اين اقدام به رفع مشکلات فني در زمينه بندر و ريل و جاده همت گمارده و تسهيلاتي براي تردد کالا از اين کريدور در نظر گرفته شود.

اين مقام مسئول در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي به شناسايي بارهاي عبوري از کريدور شمال-جنوب اشاره کرد و گفت: نزديک  4.5 ميليون تن بين هند و روسيه مبادلات تجاري وجود دارد که اين کريدور مي‌تواند نقش بسزايي در جابجايي کالا بين دو کشور ايفا کند. از اين رو از تجار و بازرگانان براي آشنايي با مسير کريدور دعوت به عمل آورد و تسهيلات حمل کالا از اين کريدور را به آنها معرفي کرد.

نفيسي يادآور شد: يکي از اقدامات قابل توجه مي‌تواند شناسايي مسيرهاي موازي کريدور شمال-جنوب است از نظر قيمت، زمان و مسافت است، اما مهم‌ترين اقدام فعال شدن اين کريدور است.

منبع:پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي