اخبار
 1397/05/14  تاریخ خبر
توافق برای تسهیل ترانزیت میان ایران و افغانستان

  وزير راه و شهرسازي در حاشيه ديدار با وزير حمل و نقل و هوانوردي ملکي افغانستان، از توافق ميان دو کشور براي توسعه ترانزيت ريلي و جاده‌اي خبر داد و گفت: ظرفيت زيادي براي حمل‌ونقل و ترانزيت ميان دو کشور وجود دارد.

عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در نشست خبري مشترک با محمد حميد طهماسي، وزير حمل و نقل و هوانوردي ملکي جمهوري اسلامي افغانستان، با اشاره به مذاکرات دو طرف گفت: خوشوقتم که ميزبان جناب آقاي طهماسي، وزير محترم حمل و نقل و هوانوردي جمهوري اسلامي افغانستان در تهران هستيم. جلسه بسيار خوب و موثري داشتيم و يکبار تمام مسائل حمل‌ونقلي و ترانزيتي را با هم مرور کرديم.

وي به حجم بالاي ترانزيت کالا بين دو کشور اشاره کرد و افزود: سالانه در حدود 180 هزار کاميون از ايران به سمت افغانستان  و بالعکس عبور مي‌کند و همين نشان مي‌دهد مبادلات بسيار گسترده‌اي ميان دو کشور وجود دارد.

آخوندي با اشاره به توافقات حاصله براي تسهيل حمل‌ونقل و ترانزيت ميان دو کشور گفت: براي گسترش ترانزيت گفت‌و‌گو هاي زيادي داشتيم و به نتايج خوبي براي کاهش هزينه‌ها رسيديم.

وي ادامه داد:  در حال حاضر هزينه‌هايي بابت تردد ميان دو کشور اخذ مي‌شود که برخي از اين هزينه ها رسمي و برخي غير رسمي است. قرار بر آن شد که کليه هزينه‌هاي غير رسمي شناسايي و کاهش يافته يا حذف شوند. هيچ دليلي براي آنکه کسي هزينه غيررسمي دريافت کند، وجود ندارد.

اين عضو کابينه تدبير و اميد افزود: در مورد هزينه‌هاي رسمي بايد گفت، در جمهوري اسلامي ايران ارقام بر اساس اقدام متقابل دريافت مي‌شود. اگر دوستان ما در افغانستان تمايل به کاهش هزينه‌هاي رسمي داشته باشند، ما نيز به صورت متقابل اين هزينه‌ها را کاهش خواهيم داد. قرار بر آن شد که کميسيون مشترکي براي شناسايي اين هزينه‌ها تشکيل شده و در جهت کاهش اين هزينه ها گام برداريم.

راه آهن خواف-هرات در آستانه بهره‌برداري

وزير راه و شهرسازي با اشاره به موافقتنامه ترانزيتي سه جانبه چابهار براي گسترش روابط ترانزيتي ميان ايران، هند و افغانستان گفت: موافقت نامه چابهار خيلي خوب عمل کرده و اکنون بين سه کشور کريدور جديدي را ايجاد کرده است. به عنوان مثال محموله‌هاي گندمي که براي افغانستان از هند آمده در بندر چابهار تخليه و منتقل شد. در همين چند روز گذشته محموله‌ حبوبات از طريق بندر چابهار از هند به افغانستان منتقل شد.

وي ادامه داد: ترانزيت بين هند-ايران و افغانستان کاملا فعال است. ما آمادگي داريم به بخش خصوصي و دولتي افغانستان امکانات لجستيکي را چه در بندر چابهار، چه درياي خزر و چه ساير بنادر دريايي و خشک اختصاص دهيم.

آخوندي با اشاره به حوزه حمل و نقل ريلي نيز گفت: در حوزه ريلي خوشبختانه 3 فاز از راه‌آهن خواف به سمت هرات در جمهوري اسلامي افغانستان اجرايي شده است. اين راه‌آهن اکنون به جنو رسيده است و مي‌تواند به زودي افتتاح شود. منتظر تصميم دولت افغانستان براي احداث فاز ? ميان جنو تا هرات هستيم.

وي ادامه داد: اميدوارم بر اساس تصميم قبلي رييس جمهور افغانستان مبني بر يکسان سازي استاندارد راه‌آهن در افغانستان با استاندارد بين‌المللي، نيازي به تغيير بوژي در داخل اين کشور نداشته باشيم.

اين عضو کابينه دوازدهم افزود: براي آنکه بتوانيم اين راه‌آهن را فعال کنيم، نياز داريم مرز شمتيغ را هم از سمت ايران و هم افغانستان به عنوان مرز رسمي بشناسيم. آقاي طهماسي گفتند مراحل تصويب اين مرز در افغانستان طي شده و به زودي مي‌توانيم اين مرز را به عنوان مرز رسمي جديد بين دو کشور گشايش کنيم.

اعلام آمادگي براي جاده‌سازي در افغانستان

وزير راه و شهرسازي در ادامه به مساله حمل و نقل جاده‌اي نيز اشاره کرد و گفت: غير از بحث راه‌آهن، علاقه‌مند هستيم تا حمل و نقل جاده‌اي به سمت فراه را نيز گسترش دهيم.

وي ادامه داد: محورهاي خوبي در افغانستان قابل تعريف است، که مي‌توان از آزادراه کابل-دوغارون-مشهد، فراه-مرز ايران و پل دوم ميلک نام برد. از افغانستان درخواست داريم هرچه سريع‌تر موافقت خود را با احداث پل دوم ميلک اعلام کنند تا در جهت سهولت حمل و نقل مرزي اقدام کنيم.

اين عضو کابينه دوازدهم افزود: مذاکرات بسياري خوبي انجام شد و اميدوارم هرچه بيشتر شاهد گسترش روابط ايران و افغانستان باشيم.

آخوندي در انتها گفت: دو ملت در تمام ريشه‌ها، حوزه تمدني، زبان، تعلقات و سرنوشت مشترک هستند. در اين سنوات اخير ما ميزبان بيش از ? ميليون مهاجر افغانستاني در ايران بوديم و با دوستان و برادران افغانستاني زندگي مشترک و مسالمت آميز داشتيم. اميدوارم هر روز اين وحدت و برابري رو به گسترش باشد.

گسترش صادرات افغانستان با استفاده از ظرفيت چابهار

محمد حميد طهماسي، وزير حمل و نقل و هوانوردي ملکي جمهوري اسلامي افغانستان نيز در اين نشست ضمن تشکر از وزير راه و شهرسازي ايران گفت: بر اساس دعوت جناب وزير، هيات افغانستاني امروز به تهران آمدند تا براي بهبود روابط ترانزيتي صحبت کنند.

وي افزود: امروز بر سر موضوعات بسياري توافق کرديم و اولين مساله استفاده بهينه از بندر چابهار بود.

طهماسي ادامه داد: توافق شد تا زمينه بهتر صادرات و واردات بين هر دو کشور فراهم شده و همچنين زمينه صادرات کالاهاي افغانستان از قبيل ميوه تازه، ميوه خشک و سنگ به کشورهاي ثالث با همکاري جمهوري اسلامي ايران از طريق بندر چابهار فراهم شود.

اين عضو دولت افغانستان گفت: موضوع دومي که درباره آن به تفاهم رسيديم درباره هزينه‌هاي حمل‌ونقل و ترانزيت بود. قرار بر آن شد که هزينه‌هاي غير رسمي شناسايي و حذف شود. در قسمت هزينه‌هاي رسمي نيز براي کاهش هزينه‌ها اتفاق نظر وجود داشت.

طهماسي با اشاره به توافقات گمرکي ميان دو کشور افزود: آماده هستيم تمام مقررات گمرکي را يکسان کنيم تا از قاچاق و فساد در هر دو گمرک جلوگيري شود.

وي ادامه داد: در بحث مسدود ساختن بازارچه‌ها که در مرز هر دو کشور وجود دارد، توافق صورت گرفت. سياست دولت جمهوري اسلامي افغانستان مسدود شدن اين بازارچه‌ها و ايجاد مرزهاي جديد و گمرکات رسمي است.

وزير حمل و نقل و هوانوردي ملکي جمهوري اسلامي افغانستان به موضوع گشايش مرز شمتيغ نيز اشاره کرد . افزود: در بحث ايجاد بندر خشک رسمي در شمتيغ، موضوع به شوراي امنيت ملي افغانستان احاله شده است. انشاالله آماده هستيم که اين مرز هرچه زودتر باز شود.

طهماسي در انتها گفت: يکبار ديگر از کشور دوست و همسايه و خصوصا جناب آقاي دکتر آخوندي تشکر و قدرداني مي‌کنم. حسن نيت در حوزه توسعه ترانزيت بين هر دو کشور وجود دارد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي