اخبار
 1397/05/07  تاریخ خبر
​عزم جدی وزرای حمل‌ونقل ایران و آذربایجان در رفع موانع با همکاری‌های دوجانبه

  وزير حمل‌ونقل،‌ ارتباطات و فناوري‌هاي پيشرفته جمهوري آذربايجان در تهران با عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران ديدار کرد و در اين ديدار در خصوص رفع مشکلات و موانع حمل‌ونقلي ميان دو کشور با همکاري مشترک، تامين مالي راه‌آهن رشت-آستار، مشکلات تردد کاميون‌ها و ترانزيت جاده‌اي ميان دو کشور بحث و گفتگو شد.

 عصر ديروز رامين قلي‌زاده وزير حمل‌ونقل،‌ارتباطات و فناوري‌هاي پيشرفته جمهوري آذربايجان در ساختمان وزارت راه و شهرسازي با عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران به منظور بررسي و تبادل‌نظر در خصوص رفع مشکلات و موانع حمل‌ونقلي ميان دو کشور با همکاري مشترک، فاينانس راه‌آهن رشت-آستار، مشکلات تردد کاميون‌ها و ترانزيت جاده‌اي بحث و گفتگو کرد.

عباس آخوندي در اين ديدار ضمن خوش‌آمدگويي به وزير حمل‌ونقل،‌ ارتباطات و فناوري‌هاي پيشرفته جمهوري آذربايجان، به اتصال آستارا ايران به آستارا آذربايجان از طريق راه‌آهن و نيز در دستور كار بودن تكميل راه‌آهن رشت-آستارا اشاره نمود.

وي افزود: ساخت راه‌آهن قزوين-رشت رو به اتمام است و به‌زودي مراسم افتتاح اين خط ريلي برگزار مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي با توجه به تامين مالي 500 ميليون دلاري طرف آذري در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا  و از طرفي پيگيري رئيس‌جمهوري اسلامي ايران و ابراز حمايت الهام علي‌اف رئيس‌جمهوري آذربايجان از اين پروژه، اشاره نموده است انتظار ايران تسريع امور مربوط به فاينانس راه‌آهن رشت-آستارا ميباشد.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم در ادامه خواستار تسريع در معرفي بانک عامل از سوي طرف آذري شد.

آخوندي همچنين پروژه ريلي پارس‌آباد مغان را به همتاي آذري معرفي کرد و گفت: اين پروژه مهمي با کارکردي شبيه به آستارا-آستارا بين دو کشور است و مي‌تواند کمک شاياني به هر دو کشور کند.

وي ضمن ابراز علاقه‌مندي خود براي کاهش مشکلات و رفع موانع ترانزيت کالا بين دو کشور به حداقل ممکن، به برگزاري سه نشست کارشناسي جهت بررسي متن پيش‌نويس موافقت‌نامه‌ کريدور خليج‌فارس-درياي سياه اشاره و از طرف آذري درخواست نمود نطرات خود را در خصوص متن موافقتنامه به منظور نهايي سازي و امضاي آن توسط وزراي ذي ربط اعلام نمايد.

آمادگي ايران براي کاهش تعرفه‌ها و هزينه‌هاي متقابل

وزير راه و شهرسازي ايران آمادگي خود براي کاهش تعرفه‌ها و هزينه‌هاي متقابل در جهت توسعه ترانزيت بين دو کشور را اعلام کرد.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم با اشاره به ارسال دعوت‌نامه به وزارت حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوري‌هاي پيشرفته آذربايجان به‌منظور شرکت در اجلاس وزراي کريدور شمال-جنوب يادآور شد: ايران علاقه‌مند به فعال‌سازي کريدور شمال-جنوب با کمک جمهوري آذربايجان است و به‌منظور فعال‌سازي اين کريدور، بيش‌ازپيش با دو کشور هند و روسيه مذاکراتي صورت گرفته است.

وي همچنين منافع کشور آذربايجان در فعال شدن دو کريدور شمال-جنوب و خليج فارس-درياي سياه را دخيل دانست.

آمادگي ايران براي بررسي بسته تسهيلات متقابل حمل‌ونقل جاده‌اي

آخوندي در خصوص پيگيري مسائل مربوط به تردد کاميون‌هاي ترانزيتي آذربايجان به نخجوان از خاک ايران بيان داشت: تمامي موارد در صورت اعلام به وزارت راه و شهرسازي ايران به‌سرعت رسيدگي خواهد شد و در ساير موارد حاضر به بررسي بسته تسهيلات متقابل تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي بين دو کشور هستيم. به‌طوري‌که طرف آذري مي‌تواند گروه کارشناسي خود براي بررسي موارد به ايران اعزام کند.

وزير راه ‌و شهرسازي يادآور شد: بر اساس گزارش‌هاي دريافت شده، کاميون‌هاي ايراني در گمرک باکو ازنظر تناژ و ارتفاع در محدوديت‌ هستند و مدت زيادي در گمرک باکو معطل مي‌مانند که براي مالک کاميون پرداخت هزينه‌هاي اضافي را در بر دارد.

وي ضمن ابراز علاقه‌مندي به منظور برطرف کردن سختگيري‌هاي دو جانبه و مرور جزئيات با کمک و مشارکت طرفين گفت: فهرستي از مسائل و مشکلات در زمينه حمل‌ونقل تهيه و براي طرف آذري ارسال خواهد شد. همچنين اين آمادگي از جانب ايران براي اعزام تيم کارشناسي جهت بررسي مشکلات يا استقبال از تيم کارشناسي اعزامي طرف آذري در ايران وجود دارد.

آخوندي تأکيد کرد: بايد گمرک هر دو کشور نيز به منظور بررسي و رفع موانع في‌مابين مشارکت کنند زيرا بخشي از موارد مربوط به امور گمرکي است.

تهيه گزارشي از آخرين وضعيت روابط حمل‌ونقلي بين ايران و آذربايجان براي ارائه به رئيس جمهوري

وزير راه و شهرسازي ايران پيشنهاد همتاي آذري مبني بر اينکه « مسائل و مشکلات طرفين از طريق دستگاه‌هاي مربوطه به طور موازي و موارد بالادستي نيز از سوي مقامات عالي دو کشور مورد بررسي و پيگيري قرار گيرند» را پذيرفت و بيان کرد: گزارشي از آخرين وضعيت روابط حمل‌ونقلي بين دو کشور تهيه و به سمع و نظر رئيس‌جمهوري اسلامي ايران خواهد رسيد.

وزير حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوري‌هاي پيشرفته جمهوري آذربايجان نيز در اين جلسه به اهميت همکاري مربوط به کريدور شمال-جنوب و نيز تسريع در امضاي تفاهم‌نامه‌ بين بانک‌هاي عامل دو کشور اشاره نمود..

وي افزود: اسناد مربوط به فاينانس راه‌آهن رشت-آستارا هم‌اکنون در وزارت امور مالي آذربايجان در جريان است و اميدواريم در آينده نزديک نتايج خوبي در خصوص فاينانس اين پروژه حاصل شود.

رامين قلي‌زاده با توجه به اهميت بالاي ترافيک بار عبوري و رفع مشکلات گمرکي ميان دو کشور بر تحکيم روابط دو جانبه تأکيد و نسبت به پيگيري و رفع موارد قانوني اعلام آمادگي کرد و گفت: وزارت حمل‌ونقل آذربايجان نيز فهرست مشکلات و موانع مربوط به اين بخش را تهيه و براي وزارت راه و شهرسازي ايران ارسال خواهد كرد.

هدف‌گذاري آذربايجان براي افزايش تردد خودرو‌هاي شخصي بين دو کشور به 18 هزار خودرو

در ادامه اين جلسه وزير حمل‌ونقل آذربايجان از تردد 14 هزار خودرو شخصي بين دو کشور ايران و آذربايجان و هدف‌گذاري براي افزايش به ميزان 18 هزار خودرو خبر داد.

گفتني است وزير راه و شهرسازي ايران در اين جلسه را اصغر فخريه کاشان مشاور وزير در امور بين‌الملل، سعيد محمدزاده معاون وزير و مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، نورالله بيرانوند معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، عباس نظري مديرکل امور بين الملل شرکت راه‌آهن، رضا نفيسي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و تيمور بشيرگنبدي مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي همراهي مي‌کردند.

گفتني است، وزير حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوري‌هاي پيشرفته آذربايجان به منظور بازديد از نمايشگاه بين‌المللي الکامپ به تهران آمده بود که در جريان اين سفر با وزير راه و شهرسازي ايران نيز ديدار کرد .

منبع:پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي