اخبار
 1397/05/06  تاریخ خبر
اجرای طرح حمل ‌و نقل ترکیبی بین المللی برای نخستین بار در ایران
رئيس کل گمرک ايران گفت : 27 سازمان در صدور مجوزهاي واردات و تشريفات گمرکي کالاها دخالت دارند .
 فرود عسگري  که در جمع بازرگانان و فعالان اقتصادي ماکو سخن مي گفت با بيان اين مطلب افزود : 27 سازمان ديگر همراه با اين نهاد در روند تشريفات ترخيص کالا موثر است که تمامي اقدامات اجرايي اين بخش به صورت الکترونيکي انجام مي شود . گمرک صرفا مجري قوانين و مقررات تجارت خارجي است و  براي ورود هر کالايي به کشور حداقل به يکي از مجوزهاي اين سازمان ها نيازمند است .

وي اظهار داشت : فرآيند الکترونيکي شدن امور گمرکي در کشور از چهار سال پيش شروع شده و در حال حاضر مراحل تکميلي را سپري مي کند.
وي اضافه کرد: ارتباط همه نهادهاي دخيل در ترخيص کالا با پياده سازي پنجره واحد تجاري، الکترونيکي شده که اين امر تسريع در روند اجرايي اين اقدامات را در پي داشته است. همچنين جزئي ترين اطلاعات ترخيص در تمامي گمرکات به لحظه قابل رهگيري است و روشن و مشخص است که چه کالايي  به نام چه افرادي به تفکيک نوع کالا ، مجوزها ، وزن و ارزش از کدام گمرکات ترخيص و از طريق چه کاميوني به کدام انبار بارگيري و در آنجا تخليه شده است .
عسگري ادامه داد: گمرک ايران در بخش تبادل الکترونيکي داده‌ها تجربيات خوبي دارد که نمونه آن اجراي موفق طرح موسوم به 'تير الکترونيک' است و آمادگي داريم تجربيات خود را در اين خصوص به کشورهاي علاقه مند منتقل کنيم.
رييس کل گمرک ايران با اشاره به اينکه پروژه 'تير الکترونيک' براي نخستين‌ بار در دنيا توسط اين گمرک پياده‌ سازي شده است، بيان کرد: زيرساخت هاي مناسب زمينه اجراي کامل اين پروژه تجاري را بين 2 کشور ايران و ترکيه فراهم کرد.

رئيس کل گمرک ايران از اجراي طرح حمل و نقل ترکيبي و چند وجهي در گستره بين المللي براي نخستين بار توسط گمرک ايران خبر داد و گفت : اين طرح با همکاري مشترک کميسيون اقتصادي اروپايي سازمان ملل و گمرک ايران با موفقيت طراحي و پياده سازي شد .

عسگري از توسعه اجراي پروژه موسوم به تير الکترونيک توسط گمرک ايران خبر داد و گفت: در ادامه اين پروژه، توانستيم طرح حمل ‌و نقل ترکيبي و چندوجهي تحت‌عنوان پروژه اسلووني - ايران را براي نخستين ‌بار با موفقيت پياده‌سازي کنيم.

وي اقدامات زيرساختي انجام شده در منطقه آزاد ماکو را خوب ارزيابي کرد و افزود: مشکلات مربوط به مرز بازرگان به ويژه بازارچه مرزي ساري سو، ورود ماشين آلات سنگين و کاميون به منطقه و مسائل مربوط به ثبت سفارش در اين مرز با جديت مورد بررسي قرار مي گيرد تا زمينه حل آنها فراهم شود.


منبع: روابط عمومي گمرک ايران