اخبار
 1397/05/02  تاریخ خبر
بومی سازی تولید ایکس ری کانتینری با حمایت های گمرک
رئيس کل گمرک ايران از بومي سازي توليد ايکس ري کانتينري با حمايت هاي گمرک خبر داد و اعلام کرد : نخستين ايکس ري کانتينري پيشرفته بومي امروز در گمرک بازرگان به بهره برداري رسيد .

 فرود عسگري با بيان اين مطلب در حاشيه بهره برداري از اين سامانه بومي اظهار داشت : اين دستگاه مي تواند کاميون ها را به صورت پيشرفته و با جزئيات کامل اسکن کند .

وي افزود: تجهيز مرز بازرگان به دستگاه هاي کنترلي پيشرفته نقش مهمي در تسهيل تجارت در يکي از بزرگترين مرزهاي زميني کشور خواهد داشت و مي تواند در سرعت بخشيدن به تجارت بين ايران و ترکيه و اروپا مفيد باشد.

رييس کل گمرک ايران گفت : طرح جامعي براي مرز بازرگان تدوين شده است که اجراي آن نقش مهمي در توسعه مبادلات مرزي بين ايران و ترکيه و رسيدن به حجم 30 ميليارد دلاري تجارت بين 2 کشور خواهد داشت.

وي يکي از مهمترين ابزارهاي کنترلي در گمرک را سامانه ها و سيستم هاي الکترونيکي موجود دانست و گفت: در سال 90 و 91 ، گمرک فاقد سيستم هاي پيشرفته کنوني بود اما در حاضر با کمک سامانه هاي الکترونيکي و با استفاده از تصاوير ايکس ري مي توانيم دقت و کنترل بيشتري بر روي محموله هاي ورودي و خروجي داشته باشيم .

 رئيس کل گمرک ايران در ادامه به پيشگامي گمرک در شفافيت و در دسترس قرار دادن اطلاعات اشاره کرد و گفت :  در حال حاضر به کمک سامانه هاي هوشمند در گمرک ، جزئي ترين اطلاعات ترخيص انواع کالا در تمامي گمرکات به لحظه قابل رهگيري است و روشن و مشخص است که چه کالايي به نام چه افرادي به تفکيک نوع کالا ، مجوزها ، وزن و ارزش و از کدام گمرکات ترخيص و از طريق چه کاميوني به کدام انبار بارگيري و در آنجا تخليه شده است .

عسگري ادامه داد : تا پايان سال 97 گمرکات حساس و مهم کشور به دستگاه هاي کنترلي ايکس مجهز خواهد شد . ايکس ري گمرک بازرگان سومين دستگاه ايکس ري کاميوني است که در سالجاري در گمرکات کشور راه اندازي و به بهره برداري مي رسد .

به گفته رئيس کل گمرک ايران ايکس ري هاي پيشرفته کانتينري از محل اعتبارات داخلي گمرک خريداري و در گمرکات به بهره برداري رسيده است .

بنابراين گزارش ؛ در پي تاکيد رهبر معظم انقلاب براي حمايت از توليد داخلي و تجهيز مبادي ورودي به تجهيزات پيشرفته کنترلي ، سفارش ساخت پنج دستگاه ايکس ري کاميوني از سوي گمرک به توليدکنندگان داخلي به توليدکنندگان داخلي داده شده است  .

منبع: روابط عمومي گمرک ايران