اخبار
 1397/04/20  تاریخ خبر
امکان افزایش سه برابری ظرفیت صادرات از بنادر شمالی کشور

  معاون سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه از ظرفيت حدود 30 ميليون تني بنادر شمال کشور تنها از 5 ميليون تن آن استفاده مي‌کنيم، گفت: امکان افزايش سه برابري ظرفيت صادرات از بنادر شمالي کشور وجود دارد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، هادي حق‌شناس درباره اهميت استفاده از ظرفيت‌هاي درياي خزر براي توسعه صادرات اظهار داشت: يکي از اشکالات دستگاه‌هاي اجرايي در استفاده از ظرفيت‌هاي درياي خزر اين است که به پتانسيل‌هاي صادراتي کشورهاي همسايه کمتر توجه مي‌کنند و همواره به دنبال صادرات به کشورهايي مانند آمريکاي لاتين و کشورهاي اروپايي هستند.

وي افزود: کشورمان با 15 کشور همسايه مرز دريايي و زميني دارد که مي‌توانيم با فعال‌سازي بنادر به ويژه بنادر شمالي صادرات به اين کشورها را افزايش دهيم.  

معاون سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اهميت فعال شدن کريدور شمال – جنوب در توسعه صادرات گفت: کشورهاي حاشيه درياي خزر کشورهاي صادرات پذير هستند که در حوزه‌هاي محصولات کشاورزي، معادن، سيمان و برخي از توليدات ايران مي‌توانند خط صادراتي با کشورمان ايجاد کنند. از سوي ديگر ايران مي‌تواند بهترين مسير براي دسترسي اين کشورها به آ‌ب‌هاي خليج فارس باشد بنابراين مي‌تواند بخشي از ترانزيت کالاهاي کشورهاي حاشيه درياي خزر به مقصد حاشيه درياي خليج فارس را انجام دهد.  

وي با تاکيد بر اينکه در اين مسير ترانزيتي مي‌توان از کالاهاي توليد داخل هم استفاده کرد، گفت:‌ بايد نگاه تجاري و بازرگاني به کشورهاي حوزه درياي خزر تغيير کند و تمرکز صادرات را بايد از کشورهاي دور مانند اروپا و آسياي شرقي به سمت کشورهاي همسايه حاشيه خزر معطوف کرد.  

حق‌شناس افزود: معتقدم مجموع واردات کشورهاي حاشيه درياي خزر هر عددي که باشد ايران مي‌تواند 30 درصد آن را تامين کند.  

وي خاطرنشان کرد: زماني که دو کشور ترکيه و روسيه دچار چالش‌هايي شدند ايران توانست جايگزين بخشي از صادرات ميوه ترکيه به روسيه شود و درآمد قابل توجهي را کسب کند اما زماني که روابط دو کشور بهبود يافت صادرات محصولات کشاورزي به روسيه هم کاهش يافت.

حق‌شناس با بيان اينکه متاسفانه ويژگي رقابتي براي صادرات نداريم، به ايلنا، گفت: در شرايطي صادرات ما افزايش مي‌يابد که روابط دو کشور به هم بخورد درحالي که ما مي‌توانيم با رقابت سهم خود از بازار را بگيريم.  

وي ادامه داد:‌متاسفانه در حال حاضر به دليل بازاريابي‌هاي خوبي که در حوزه کشورهاي حاشيه درياي خزر انجام نمي‌شود بازار صادراتي قابل توجهي را از دست داده‌ايم.

معاون سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه ظرفيت بنادر شمالي کشورمان در حوزه تخليه و بارگيري به حدود 30 ميليون تن مي‌رسد، گفت: تنها حدود شش ميليون تن از اين ظرفيت استفاده مي‌کنيم که 20 درصد آن صادرات و 80 درصد آن واردات است حال اينکه اين ظرفيت را مي‌توانيم به سه برابر افزايش دهيم.