اخبار
 1397/03/27  تاریخ خبر
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی عنوان کرد: ضرورت استفاده از بخش‌خصوصی برای ترانزیت ریلی

رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق بازرگاني با تأکيد بر اينکه بايد عرضه و تقاضا در تعيين تعرفه‌ ريلي در نظر گرفته شود، گفت: اگر راه‌آهن وارد رقابت نشود، پيشرفت نکرده و به هدف‌گذاري خود نمي‌رسد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران به نقل از فارس، مجتبي بهاروند به هدف‌گذاري راه‌آهن براي افزايش حجم حمل بار و ترانزيت در سال جاري اشاره کرد و افزود: اگر چه حجم بار ترانزيت راه‌آهن نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش پيدا کرده‌، اما هنوز اين ميزان به مقدار مورد انتظار آن نرسيده است.

وي ادامه داد: انتظار مي‌رود راه‌آهن در حوزه بنادر جنوبي ايران‌، مسيرهاي ارتباطي با افغانستان و آسياي ميانه فعال‌تر بوده و حجم بيشتري از بارهاي ترانزيتي را در اين مسير انتقال دهد.
رئيس کميسيون حمل و نقل، لجستيک و گمرک اتاق بازرگاني اظهار داشت: ايران به لحاظ جغرافيايي در مسير ‌شاهراه ترانزيتي آسيا، آسياي جنوب شرقي و آسياي ميانه قرار دارد، اما به طور مطلوب از اين موقعيت به خوبي استفاده نشده است.

بهاروند ‌تأکيد کرد: اگر از وضعيت جغرافيايي و شرايط ايران به درستي استفاده شود، مي‌توان ميزان ترانزيت کالا را به ده‌ها برابر افزايش داد و درآمد ارزي خوبي را نصيب کشور کرد.

وي با بيان اينکه عوامل مختلفي در طول سال‌هاي گذشته مانع از پيشروي صنعت ريلي کشور شده است، وجود قوانين سخت‌گيرانه براي ترانزيت کالا يکي از موانع پيش روي اين صنعت دانست.

رئيس کميسيون حمل و نقل، لجستيک و گمرک اتاق بازرگاني افزود: وجود دستگاه‌هاي نظارتي متعدد و نبود متولي واحد، مانع از آن شده است که از نظر سرمايه‌گذاران ترانزيت کالا به عنوان يکي از فرصت‌هاي ممتاز اقتصادي کشور تلقي شود.

بهاروند با تأکيد بر اينکه قاچاق کالا، مشکلات متعددي را براي ترانزيت کالا به وجود آورده است، اظهار داشت: وجود قوانين نظارتي و کنترل‌ها در بسياري از موارد ضروري است، اما در همه دستگاه‌هاي نظارتي و کنترلي تحت يک نظارت واحد قرار دارند.

رئيس کميسيون حمل و نقل، لجستيک و گمرک اتاق بازرگاني، ‌نبود سرعت لازم در حمل و نقل ريلي را يکي ديگر از موانع موجود در ترانزيت ريلي کالا خواند و بيان کرد: متاسفانه ناوگان ريلي کشور با مشکلاتي از جمله تأمين واگن براي حمل کالا مواجه است و اين مسأله خود بر طولاني شدن زمان ترانزيت ريلي اثر مي‌گذارد.

وي همچنين با بيان اينکه وجود بروکراسي دولتي در حمل و نقل ريلي يکي از دلايل نبود سرعت لازم در حمل و نقل ريلي است، تصريح کرد: در ‌دنيا تجربه نشان داده است که سيستم دولتي در حوزه شرکت‌داري نتوانسته موفقيت لازم را کسب کند.

بهاروند با تاکيد بر اينکه حمل و نقل ريلي از مطمئن ترين، کم هزينه‌ترين و پاکترين انواع حمل و نقل محسوب مي‌شود، گفت: علاوه بر اين اگر سيستم حمل و نقل ريلي تجهيز و بخشي از بار به آن منتقل شود‌، زير‌ساخت‌هاي جاده‌اي آسيب کمتري ديده و در مصرف سوخت صرفه‌جويي مي‌شود.

وي با طرح اين سؤال که چرا در تصميم‌گيري‌هاي ريلي از نظرات و تجربيات بخش خصوصي استفاده نمي‌شود، افزود: دولت و مجلس قوانيني را درباره حمل و نقل ريلي تصويب کرده‌اند، اما شرکت هاي حمل و نقل ريلي مي‌گويند که در اين باره از آنها هيچ گونه نظرخواهي نشده است.

رئيس کميسيون حمل و نقل، لجستيک و گمرک اتاق بازرگاني تصريح کرد: بايد در نظر داشته باشيم که اگر امنيت و ثبات در کشورهاي افغانستان و پاکستان حاصل مي‌شد، کالاي ترانزيتي که در حال حاضر جابه‌جا مي‌کنيم‌ را نيز از دست مي‌داديم.

وي با اشاره به اينکه ايران در گذشته در حوزه ريلي آسياي ميانه حرف اول را مي زد، بيان کرد: به عنوان مثال در گذشته اغلب بارهاي ريلي کشور ترکمنستان توسط ايران حمل و نقل مي‌شد، اما وجود عوامل مختلف و تغيير سياست‌گذاري دولت ها اين بازار را از دست داديم.

بهاروند با بيان اينکه در حال حاضر 90 درصد از کالاهاي ترانزيتي از مرز افغانستان و آسياي ميانه از طريق جاده منتقل مي‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر تجار بيشتر براي حمل کالاهاي حجيم و فاسد‌نشدني که عجله‌اي براي حمل آن وجود ندارد، از حمل و نقل ريلي استفاده مي‌کنند.

وي گفت: به گفته کارشناسان درآمد ترانزيت کشور را مي‌توان به رقمي بالغ بر 10 ميليارد دلار برسانيم، اما لازمه اين امر مانند بسياري از کشور‌ها دنيا ، تهيه ابزارها و زير ساخت‌ها است.

رئيس کميسيون حمل و نقل، لجستيک و گمرک اتاق بازرگاني، اقتصاد خصوصي، آزاد و رقابتي را راه حل رفع مشکلات اقتصادي کشور دانست و درباره کمک بخش خصوصي به توسعه ترانزيت در راه‌آهن گفت: اقتصاد کشور چنين تا سال 1978 دولتي بود و تنها يک درصد آن به بخش خصوصي اختصاص داشت، اما در حال حاضر 80 درصد اقتصاد چين را بخش خصوصي اداره مي‌کند و بنا بر آمارها اقتصاد اين کشور از رشد 70 برابري برخوردار بوده است.

وي با اشاره به اينکه اغلب مجموعه‌ها و بنگاه‌هاي تحت پوشش دولت زيان‌ده هستند، بيان کرد: بسياري از کشورهاي دنيا‌، راه‌آهن را به بخش خصوصي واگذار کرده‌اند، در ايران نيز شايد ملاحظاتي براي حمل مسافر وجود داشته باشد، اما واگذاري راه‌آهن به بخش خصوصي مي‌تواند مزاياي اقتصادي بسياري براي راه‌آهن داشته باشد.

رئيس کميسيون حمل و نقل، لجستيک و گمرک اتاق بازرگاني با تأکيد بر اينکه خصوصي‌سازي واقعي همواره نتايج مثبتي به دنبال داشته است، يادآور شد: برخلاف بخش دولتي، بخش خصوصي مي‌تواند در بسياري از موارد انعطاف نشان دهد، با در نظر گرفتن حداکثر سود و حداقل زيان کار را مديريت کند، همچنين بخش دولتي نيز به جاي تصدي‌گري مي‌تواند با حمايت از بخش خصوصي و بستر‌سازي، شرايط براي پيشرفت بخش خصوصي فراهم آورد.

بهاروند ميزان تعرفه‌هاي حمل بار ريلي را نيز غير رقابتي خواند و گفت: بايد در تعيين تعرفه‌ها عرضه و تقاضا در نظر گرفته شود، اگر راه‌آهن وارد رقابت نشود، پيشرفت نکرده و به ميزان هدف‌گذاري خود نمي‌رسد.

رئيس کميسيون حمل و نقل، لجستيک و گمرک اتاق بازرگاني در مورد راه‌اندازي کريدورهاي ريلي گفت: زماني مي‌توانيم با همکاري همسايگان در اين کريدورها فعال عمل کنيم که لوازم و تجهيزات حمل و نقل، نيروي آموزش ديده و کارآمد را در سيستم ريلي خود به روز کنيم و در نتيجه بتوانيم از امکانات همسايگان خود نيز استفاده کنيم.

بهاروند همچنين به برگزاري نمايشگاه ريلي توسط راه‌آهن اشاره کرد و ‌اظهار داشت: برگزاري نمايشگاه ريلي يکي از ابزارهاي جذب مشتري و معرفي کالا در تمام دنيا است‌؛ ضرورت دارد تا در اين نمايشگاه به بخش خصوصي توجه ويژه شده و به آن‌ها ميدان داده شود.