اخبار
 1397/03/23  تاریخ خبر
بارنامه کاغذی تا سه ماه آینده حذف می شود

معاون برنامه ريزي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي گفت: بارنامه کاغذي با هدف شفاف شدن کميسيون دريافتي شرکت هاي حمل و نقل از رانندگان، تا سه ماه آينده حذف مي شود و جاي خود را به بارنامه هاي الکترونيکي مي دهد.
«فرامرز مداح» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هر چند در بارنامه هاي کاغذي مطالبي قيد مي شود که هنوز برخي از دستگاه هاي اجرايي به آن استناد مي کنند اما حذف بارنامه هاي کاغذي در جلوگيري از دريافت کميسيون اضافي از رانندگان موثر است.
وي بيان کرد: اکنون تمام اطلاعات بارنامه هاي کاغذي و الکترونيکي در سامانه سازمان راهداري ثبت مي شود و مدير فني در شرکت هاي حمل و نقل موظفند پس از بارگيري کاميون را بازديد کنند.
معاون برنامه ريزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اظهار داشت: براي جلوگيري از حضور رخ به رخ رانندگان در شرکت هاي حمل ونقل براي دريافت بار، اصلاح آيين نامه وظايف مدير فني در شرکت هاي حمل و نقل آماده شده است که با تصويب دولت، شرکت هاي حمل ونقل به صورت الکترونيکي با رانندگان ارتباط برقرار مي کنند و هرگونه پرداخت کميسيون از طرف رانندگان به صورت الکترونيکي و شفاف خواهد بود.
مداح افزود: ارتباط رخ به رخ بين شرکت هاي حمل ونقل و رانندگان سبب شده که هرگونه پرداختي اضافي از طرف رانندگان به شرکت ها به صورت نقدي انجام شود و هيچگونه ردپايي باقي نماند در حالي که با حذف بارنامه کاغذي و با صدور بارنامه الکترونيکي مسايل و مشکلات مربوط به دريافت کميسيون اضافي از رانندگان حل و فصل مي شود.
وي تاکيد کرد: در صورتي که صدور بارنامه کاغذي در کشور متوقف و تمام بارنامه ها و پرداخت کميسيون رانندگان نيز به صورت الکترونيکي انجام شود، بسياري از مشکلات کاميونداران در اين زمينه برطرف مي شود.
معاون برنامه ريزي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي اظهارداشت: بسترهاي لازم براي صدور بارنامه الکترونيکي در کشور فراهم شده و اکنون در بسياري از استانها بارنامه ها به صورت الکترونيکي صادر مي شود و به تدريج با برنامه ريزي مناسب تا 3 ماه آينده صدور بارنامه کاغذي در حمل ونقل جاده اي متوقف مي شود.
به گزارش ايرنا، صدور بارنامه الکترونيکي حلقه مفقوده در حمل و نقل جاده اي به شمار مي رود زيرا با همگاني شدن صدور اين بارنامه همه اطلاعات مربوط به ناوگان، راننده و محموله بار و کميسيون دريافتي آن به صورت مستمر قابل رصد است.
صدور بارنامه الکترونيکي عامل اصلي امنيت جابجايي کالا، بهبود استانداردهاي حمل بار، کاهش تلفات و برقراري عدالت جاده‌اي و ايجاد سامانه بارنامه برخط و يا همان الکترونيکي شدن صدور بارنامه به عنوان يک تحول شگرف در حوزه حمل و نقل محسوب مي‌شود.
با وجود همه مزاياي الکترونيکي شدن صدور بارنامه، هنوز هم صدور اين بارنامه در سطح کشور همگاني نشده و اين سبب شده زمينه مناسب براي سوداگري شرکت هاي حمل و نقل در کشور فراهم شود.
با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در زمينه کنترل و نظارت بر فعاليت ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌اي کالا، زيرساخت‌هاي مورد نياز براي اجراي طرح صدور بارنامه الکترونيکي در کشور فراهم شده به گونه‌اي که با حذف صدور بارنامه‌هاي کاغذي، براي هر خودروي حامل کالا کد رهگيري صادر مي‌شود که از سوي سازمان راهداري و حمل ‌و نقل جاده‌اي و ساير دستگاه‌هاي نظارتي از جمله پليس راه قابل کنترل و رديابي است.
تسهيل در فرآيند صدور بارنامه، حذف تردد‌هاي غيرضروري و طي مسافت‌هاي طولاني براي اخذ بارنامه، کاهش مصرف سوخت، تسهيل در صدور بارنامه الکترونيکي از جمله ويژگي‌ها و مزيت هاي اجرايي شدن اين کار در کشور است.
قرار بود بر اساس هماهنگي‌هاي انجام شده با دستگاه‌هاي ذي‌ربط و ادارات کل راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي استان‌هاي سراسر کشور، صدور بارنامه الکترونيکي تا پايان 96 به صورت آزمايشي اجرا شود و پس از ارزيابي صحت و درستي اجراي اين طرح، از ابتداي خردادماه سال 97 در سراسر کشور به مرحله اجرا درآيد و از اين رو صدور بارنامه الکترونيکي در بسياري از استانها آغاز شده است.
حذف بارنامه کاغذي و صدور بارنامه الکترونيکي تغيير و تحول بزرگي در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي محسوب مي‌شود و انتظار مي رود با همکاري و مساعدت ساير دستگاه‌ها از جمله پليس راه اين طرح مهم به بهترين شکل و کمترين مشکل در کشور اجرايي شود.
عده‌اي از کارشناسان بر اين باورند که مزيت هاي زيادي صدور بارنامه الکترونيکي را در کشور ضروري کرده است زيرا تمام مسايل مربوط به تعيين نرخ کرايه حمل ونقل کالا در کشور به صورت شفاف در اين سند ثبت مي شود و هيچ شرکت و يا شخصي نمي تواند از آن تخطي کند.
محمدامين نورشاهي کارشناس صنعت حمل و نقل در اين زمينه معتقد است: هزينه حمل بار با استفاده از بازارگاه هاي الکترونيکي و هوشمند حمل بار و حذف واسطه ها، تا 40 درصد کاهش مي يابد.
به گفته وي، 60 درصد بار در کشور با قيمت واقعي جابجا نمي شود و استفاده از سيستم هاي هوشمند بار مي تواند بسياري از هزينه هاي اضافي را در اين بخش کاهش دهد.
وي يادآور شد: بازارگاه هاي الکترونيک حمل ونقل بار با اتصال به سيستم هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به آخرين اطلاعات رانندگان داراي کارت هوشمند دسترسي دارند و اين مساله در کاهش ريسک حمل بار در کشور اثرگذار است.
اين کارشناس صنعت حمل و نقل بار گفت: آمارها نشان مي دهد که اکنون 500 هزار راننده در سطح کشور در امر جابجايي بار ايفاي نقش مي کنند و سيستم هاي هوشمند کمک خواهند کرد که صاحبان کالا به سهولت راننده مورد نظر خود را براي حمل بار تعيين و روي قيمت حمل آن نيز توافق شود.
وي با اشاره به مزيت هاي صدور بارنامه هاي الکترونيکي اظهارداشت: قرار است صدور بارنامه هاي کاغذي در کشور متوقف شود و اين مساله در تسهيل سفر کاميون ها براي جابجايي بار که به روش سنتي انجام مي شود، موثر خواهد بود.
اين کارشناس صنعت حمل و نقل بار بيان کرد: آمارها نشان مي دهد که سالانه حدود 400 ميليون تن کالا در سطح کشور جابجا مي شود و استان تهران با وجود دوري آن از بنادر کشور بيشترين جابجايي بار را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
نورشاهي با بيان اينکه با پيشرفت هاي صنعت حمل و نقل و هوشمند سازي اين بخش استفاده از روش هاي سنتي در جابجايي بار در کشور جوابگو نيست، تاکيد کرد: بايد استفاده از سيستم هاي هوشمند در فضاي مجازي به صورت گسترده مورد توجه قرار گيرد و بازارگاه هاي الکترونيکي کشور در زمينه حمل هوشمند بار در حمل و نقل برون شهري و در حوزه هاي مختلف کشاورزي، صنعتي، معدني و بازرگاني نقش مهمي را ايفا کند.