انجمن در آینه رسانه ها
 1399/05/21  تاریخ خبر
راهکار رانندگان برای جبران خسارت به محموله‌های ترانزیت چیست؟

در صورتي که بار حمل شده بيمه بوده و صورتجلسه حادثه تنظيم شده باشد، شرکت حمل و نقل ايراني موظف به اعلام به شرکت بيمه و دريافت خسارت از بيمه به نفع صاحب مال است.

رئيس هيئت‌ مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي ايران در مورد مشکل تخليه بار ترانزيت در صورت آسيب به محموله، گفت: در صورتي که بار حمل شده بيمه بوده و صورتجلسه حادثه تنظيم شده باشد، شرکت حمل و نقل ايراني موظف به اعلام به  شرکت بيمه و دريافت خسارت از بيمه به نفع صاحب مال است.

جواد سمساريلر پس از باز نشر فيلمي از وضعيت دشوار يک راننده ترانزيت در سليمانيه عراق عنوان کرد: در اين که راننده خط ترانزيت بايد محموله‌اي را که تحويل گرفته است، باهمان وضعيت زمان بارگيري به صاحب کالاي مشخص شده و مندرج در بارنامه و يا راهنامه تحويل بدهد، هيچ گونه شکي نيست.

وي افزود: در صورت از بين رفتن و يا آسيب به کالا در زمان ترانزيت، بايد دلايل آن مشخص و توسط پليس يا هر ارگان دولتي در کشوري که اتفاق در آن رخ داده صورتجلسه‌اي تنظيم و دلايل رخداد در آن درج شود.

اين مقام صنفي تاکيد کرد: بنابراين اول بايد مشخص شود که راننده در پيمان کدام شرکت حمل و نقل در مبدأ حمل بوده و شرکت مربوطه در زمان بارگيري و حمل محموله را بيمه CMR نموده است يا خير؟؟

سمساريلر عنوان کرد: در صورتي‌که بيمه داشته و صورتجلسه حادثه تنظيم شده باشد، شرکت حمل و نقل ايراني موظف به اعلام به  شرکت بيمه و دريافت خسارت از بيمه به نفع صاحب مال است.

به گزارش تين نيوز، چندي پيش يک راننده ترانزيت فيلمي از مشکلات خود در شهر سليمانيه عراق منتشر و براي حل اين مشکل از مسئولان دولتي استمداد کرد.

در اين فيلم که مربوط به 27 تيرماه است راننده ترانزيت در شرح رخداد گفت که بار خودروي خارجي از مرز پرويزخان به سليمانيه عراق بارگيري کرده و پس از خالي کردن بار، متوجه شده‌اند در گوشه سقف يکي از سواري‌ها تورفتگي ايجاد و ناخواسته خسارتي به بار وارد شده است.

اين راننده همچنين عنوان کرد که به دليل بروز اين خسارت  6 روز (تا زمان ارسال فيلم)  در پارکينگ سليمانيه زنداني و خسارتي حدود 5 هزار دلار برايش برآورد و عنوان شده بدون پرداخت اين خسارت به هيج وجه حق خروج ندارد.

اين راننده همچنين با بيان اين‌که در اين مکان نگهباني با اسلحه قرار داده‌اند که امکان خارج شدن از محوطه بدون پرداخت خسارت وجود نداشته باشد، گفت که با شرکت حمل و نقل در ايران تماس گرفته اما آنها نيز به او کنار آمدن با طرف عراقي و پرداخت خسارت را توصيه کرده‌اند.

وي افزود خسارت برآورد شده چيزي حدود 260 ميليون تومان و کل ارزش کاميون وي 400 ميليون تومان است.

منبع: تين نيوز

 1399/04/01  تاریخ خبر
دغدغه های اصناف حمل ونقل جاده ای از کرونا؛ لزوم کمک دولت به فعالان حمل و نقل
منبع: ماهنامه راهبران
 1399/03/21  تاریخ خبر
مرگ ترانزیت بر اثر مصوبه هیئت دولت

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي مصوبه هيئت دولت را درباره ممنوعيت ترانزيت بنزين، نفت‌گاز و هيدروکربورهاي مشابه، مرگ ترانزيت اعلام کرد.

جواد سمساريلر درباره مصوبه هيئت دولت براي ممنوعيت ترانزيت بنزين، نفت‌گاز و هيدروکربورهاي مشابه از ايران به کشورهاي همسايه تا پايان سال 99 گفت: «اين بخشنامه براي فعالان حمل‌ونقلي به منزله مرگ ترانزيت است زيرا شرکت‌هاي حمل و نقلي که براي اين کار سرمايه‌گذاري کرده و تانکر خريداري کرده، در کشور مخزن اجاره کرده و محموله کشورهاي خارجي را آورده و در مخزن ريخته‌اند تا بعداز آن به مقصد برسانند، اکنون با اين بخشنامه به بن‌بست خورده‌اند. دولت به آنها مي‌گويد نمي‌توانيد محموله کشور ديگر را ببريد.»

او با با اشاره به اينکه با درخواست وزارت نفت و يا شرکت نفت به اين بهانه که چون ما نمي‌توانيم صادر کنيم محموله کشورهاي ديگر هم از اين مسير رد نشود، خاطرنشان کرد: «هيچ‌گونه منطق و عقلانيتي پشت اين ماجرا نيست.»

سمساريلر با بيان اينکه ضرر و زيان هنگفتي با اين بخشنامه به شرکت‌هاي حمل‌ونقلي وارد مي‌شود، افزود: «هيچ‌گاه مسئولان ما از خودشان نپرسيدند که چرا ترانزيتي که تا 2 سال پيش به 15 ميليون تن در سال رسيده بود اکنون حتي به 2 ميليون تن هم نمي‌رسد. به اندازه‌اي مقررات دست و پاگير و ضدترانزيتي در کشور تدوين و وضع مي‌شود که ديگر رمقي براي ترانزيت باقي نمي‌ماند.»

گفتني است؛ هيئت وزيران در جلسه 28 ارديبهشت امسال به پيشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده 125 قانون امور گمرکي-مصوب 1390- عبور (ترانزيت) بنزين، نفت‌گاز، هيدروکربورهاي مشابه را از قلمرو ايران به کشورهاي همسايه تا پايان سال 1399 ممنوع اعلام کرد. محموله‌هاي موجود در بنادر و گمرکات جنوبي کشور نيز مشمول اين مصوبه است.

منبع: ماهنامه ترابران

 1399/03/17  تاریخ خبر
ممنوعیت ترانزیت سوخت از ایران؛ به نام جلوگیری از قاچاق به کام همسایگان
رئيس هيئت‌ مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي ايران در مورد مصوبه اخير هيئت دولت مبني بر ممنوعيت ترانزيت سوخت از ايران تا پايان سال 99، گفت: اين انجمن مراتب اعتراض شديد خود را به مصوبه مذکور اعلام کرده و درخواست تجديد نظر دارد.;
جواد سمساريلر اين مطلب را در جمع اعضاي باشگاه متخصصان تين نيوز بيان کرد و افزود: هدف از  ابلاغ اين مصوبه ظاهراً جلوگيري از قاچاق سوخت اما نتيجه آن فروپاشي ترانزيت است.وي اظهار کرد: پس از فروپاشي شوروي سابق مقدمات موهبت و موقعيتي استثنائي به‌نام «ترانزيت کالا» از طريق ايران فراهم شد وي افزود: اما، گويي «ابر و باد و مه و خورشيد» را در راه ايجاد مانع بر سر روان‌سازي به‌کار گرفته‌ايم.
رئيس هيئت‌ مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي ايران با بيان اين‌که اين اقدام نتيجه‌اي جز سود رساندن به همسايگان  ندارد، عنوان کرد: چراغي که به خانه رواست به مسجد حرام است.
سمساريلر گفت: با اين مصوبه کل درآمد ترانريت سوخت و به‌طور کلي «ترانزيت» به حلقوم همسايگان سرازير مي‌شود و ديگر هيچ.
به گزارش تين نيوز، او افزود: به‌ويژه اينکه مصوبه عطف به ماسبق نيز شده است و اينک ترانزيت کننده ايراني با کلي سرمايه خريد و اجاره مخازن سوخت و اجاره کاميون و قسط و... به‌حال خود رها شده به اميد اين‌که سوخت توليد داخل عرضه شود.
اين مقام صنفي عنوان کرد: آيا مشاوران  معاون اول رئيس جمهوري(که اين مصوبه را ابلاغ کرده است)، از تعداد رانندگان کاميون‌هاي شاغل و کاميون‌هاي «سوخت‌بر» داراي اقساط ليزينگي و هزينه توقف کاميون در پارکينگ‌ها و اجاره مخازن سوخت اطلاع دارند؟ آيا سود و زيان مصوبه اخير به دقت محاسبه شده است؟ آيا با توقف ترانزيت سوخت از طريق ايران، عمليات ترانزيت متوقف مي‌شود يا اين‌که تغيير مسير خواهد داد؟وي تاکيد کرد: انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران با بيش از نيم قرن سابقه ساماندهي به امر حمل و نقل، با در نظر گرفتن جميع جهات، مراتب اعتراض شديد خود را به مصوبه مذکور اعلام و درخواست تجديد نظر دارد.

منبع: تين نيوز


 1399/02/16  تاریخ خبر
ممانعت گمرک از ورود کالای فاقد ثبت سفارش با وجود مصوبه شورای عالی ترابری
رئيس هيئت‌ مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي ايران گفت: با وجود مصوبه شوراي عالي هماهنگي ترابري کشور،  گمرک ايران همچنان از ورود کاميون‌هايي که حامل کالاي خرده بار فاقد ثبت سفارش هستند به مقاصد گمرکات داخل کشور ممانعت مي‌کند.
جواد سمساريلر افزود: اين در حالي است که بيش از 6 ماه از تصويب مصوبه شوراي عالي هماهنگي ترابري کشور مي‌گذرد گمرک همچنان بدون در نظر گرفتن عدم امکان اخذ مجوز ثبت سفارش از ادارات تابعه که از اول اسفند ماه 98 که به‌علت شيوع ويروس کرونا تعطيل بوده‌اند و بدون توجه به مسئوليت شرکت‌هاي حمل و نقل، اصرار به تخليه در مرز ورود دارد.
وي عنوان کرد: مشخص نيست چرا در اين شرايط که واردکنندگان که غالباً کارخانجات توليدي هستند و شرکت حمل و نقل که در مسير حمل، بيش از 2 بار در قرنطينه قرار گرفته و خود را به مرز آستارا رسانده است بعد از سه روز متوقف شدن، بايد بارش را در مرز تخليه کند و در حاليکه صاحب کالا کرايه حمل ارزي تا مقصد نهايي را پرداخت کرده، 2 روز هم هزينه توقف به ارز  که در نصف راه تخليه شده را پرداخت نمايد؟

 اين فعال صنفي خاطرنشان کرد: يک کاميون خارجي سه برابر يک کاميون ايراني کرايه مي‌گيرد تا کالاهاي مورد نياز کشور را وارد کند و در چنين شرايطي کسي پاسخگوي  مشکلات وارد کنندگان توليدي و راننده سرگردان و شرکت‌هاي حمل و نقل نيست.

منبع: تين نيوز

 1399/02/06  تاریخ خبر
رئیس هیئت مدیره انجمن ایران عنوان کرد : ترکیه به دلیل کرونا ما را راه نمی دهد
منبع: هفته نامه حمل و نقل
 1399/01/31  تاریخ خبر
توقف کامل فعالیت حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای کشور

ترابران- رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکت­هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران با بيان اينکه فعاليت شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي به صفر رسيده است، شروع دوباره فعاليت شرکت‌ها را منوط به از بين رفتن محدوديت‌هاي شرايط کرونا در کشورها دانست.

***

جواد سمساريلر، در گفت‌وگو با خبرنگار ترابران، با اشاره به اينکه کل فعاليت صادرات و واردات در کشور متوقف شده است، توضيح داد: «براي واردات از کشورهاي اروپايي، ترکيه اجازه خروج به کاميون­هاي ايراني نمي‌دهد. همچنين، از اواسط اسفندماه، کل کاميون­هاي ايراني که از ايران صادرات مي‌بردند، نمي‌توانند وارد ترکيه شوند، از هيچ جاي ديگر هم نمي‌توانند بروند چون هر جا بروند، تک راه به اروپا مسير ترکيه است و در برگشت هم دچار مکافات مي‌شوند.ِ»

او افزود:«بسياري از کاميون‌هايي که قبل از اسفندماه به اروپا رفتند و بار زدند و در مرزهاي مختلف همجوار ترکيه متوقف شده بودند با کمک انجمن، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و وزارت امور خارجه از مرز رد شده، وارد کشور شدند و اکنون بيش از دو، سه کاميون در مرزهاي اروپايي نداريم که بخواهند وارد ترکيه شوند. کاميون‌هاي ترک هم جسته گريخته از مرز نخجوان و آستارا مي‌آيند و بار مي‌زنند ولي از مرز بازرگان نمي‌توانند خارج شوند چون خود ترک‌ها مرز بازرگان را بسته‌اند و تا پايان دوران قرنطينه، اوضاع به همين منوال است.»

سمساريلر با بيان اينکه در برنامه‌‌هايي که براي حمايت از اصناف در شرايط کرونا مطرح شده، همه صنوف به جز حمل و نقل ديده شده است، خاطرنشان کرد: «گويي حمل‌ونقل از صفحه روزگار محو شده است.  شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل هم چاره‌اي جز تعديل ندارند، البته بيشتر کارکنانشان نيروهاي متخصصي هستند که نمي‌توان آنها را تعديل کرد. حداقل اين است که دولت بايد بيمه بيکاري آنها را بدهد.»

او در واکنش به سخنان ديروز وزير راه و شهرسازي مبني بر اينکه به شرکت‌هاي حمل و نقل تسهيلات با نرخ 12 درصد داده مي‌شود و در صورتي که شرکتي نيروي خود را تعديل کرده باشد، مشمول اين تسهيلات يا معافيت‌ها نمي‌شود، تصريح کرد: «شرکت‌هاي حمل‌ونقل به  تسهيلات نيازي ندارند. مثلا دولت آلمان مي‌گويد 70 درصد حقوق بيکاري را من مي‌دهم و 30 درصد را خود شرکت بدهد. دولت ما هم بايد حداقل درصدي از بيمه بيکاري را قبول کند تا ما بتوانيم کارمندان خود را حفظ کنيم ولي متاسفانه در ايران چنين رويکردي وجود ندارد. آيا همان وام يک ميليون توماني را که براي سرپرستان خانواده در نظر گرفته‌اند، واريز کرده‌اند.»

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي درباره تبعات توقف فعاليت شرکت‌هاي حمل‌ونقل گفت: «فرض کنيد  شرکت فولاد مبارکه يا ذوب آهن اصفهان مواد اوليه و کالا وارد مي‌کردند، ولي الان کاملا واردات متوقف شده است يعني هر چه کالا با کاميون‌هاي خارجي از اسفندماه هم براي ايران آمده معلوم نيست چه سرنوشتي پيدا کرده است. در واقع، از اسفندماه تا به حال هيچ کاميوني مستقيما وارد ايران نشده و تمام کارخانه‌هاي توليدي که نياز به مواد اوليه دارد، فعلا نمي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند.»

سمساريلر درباره مشموليت معافيت‌هاي مالياتي و بيمه شرکت‌هاي حمل‌ونقل يادآور شد: «فعلا هنوزهيچ معافيتي اعلام نشده است. با توجه به نامه‌نگاري‌ها و پيگيري‌هاي اتاق بازرگاني، آقاي جهانگيري دستور دادند سررسيد ماليات‌هايي که براي شرکت‌ها مشخص شده، بعد از خرداد يا مرداد يا پس از کرونا در نظر گرفته شود ولي اين دستور هم هنوز اجرايي نشده و در زمان مراجعه هر کسي که بدهي يا وامي دارد، اصلا اين معافيت‌ها لحاظ نشده است.»

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي با اظهار تأسف از اينکه حرف‌هاي بسياري گفته مي‌شود ولي در عمل هنوز هيچ حمايتي انجام نشده است، گفت: «اگر شرکت‌ها تعديل نيرو نکنند و مثلا به کارمندانشان بگويند دو روز در هفته سرکار باشيد، افراد هم با آن حقوق کم نمي‌توانند زندگي خود را اداره کنند. مسائل و مشکلات اينقدر زياد است که مجبور به تعديل نيرو هستيم. هر کسي را هم تعديل نيرو مي‌کنيم، تأمين اجتماعي باز دوباره برگشت به کار مي‌دهد يعني از زير بار تمام  تعهداتشان شانه خالي مي‌کنند. وقتي فعاليتي وجود ندارد‌‌‌‌، مگر چقدر مي‌توان از اندوخته‌هاي قبلي حقوق‌ها را پرداخت کرد، از يکي، دو ماه ديگر، پرداخت حقوق با اين شرايط عملا امکانپذير نيست.»

منبع: ماهنامه ترابران

 1398/12/13  تاریخ خبر
مصوبه جدیدشورایعالی هماهنگی ترابری و باز هم چالش نرخ حق توقف کانتینر؛ حق توقف بیجا مانع کسب است
منبع: ماهنامه ترابران
 1398/11/27  تاریخ خبر
انباشت کامیون‌ها پشت مرز بازرگان به دلیل ممنوعیت ورود کالا بدون ثبت سفارش

معطلي کاميون از پنجشنبه هفته گذشته در مرز بازرگان تا امروز ادامه داشته و رانندگان هنوز امکان عبور ندارند و منتظرند تا صاحبان بار پس از ثبت سفارش کالاي خود، اقدام به ترخيص کالا از گمرک بازرگان کنند.

جواد سمساريلر رئيس هيات‌مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران در خصوص مشکل پيش آمده براي رانندگان کاميون‌ در مرز بازرگان به خبرنگار تين نيوز گفت: يک تصويب‌نامه هيئت‌وزيران به امضاي آقاي جهانگيري وجود دارد که در ماده يک اين مصوبه عنوان شده «ورود کالا به کشور بدون ثبت سفارش ممنوع است» اين در حالي است که اين موضوع هيچ‌گونه ارتباطي با زيرشاخه‌هاي حمل‌ونقل ندارد.

وي ادامه داد: بر اساس مصوبه شوراي عالي ترابري ثبت سفارش ارتباطي با حمل‌ونقل ندارد و اين مصوبه تنها براي ترخيص کالا است. اين در حالي است که بر اساس مقررات گمرکي هر کالايي که از درب گمرک بيرون بيايد بايد اجازه ورود به کشور داشته باشد و همان‌طور که اطلاع داريد هر کالايي وارد کشور مي‌شود بايد در ابتدا به گمرک برود.

رئيس هيئت‌مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران تصريح کرد: اين کاميون‌ها طبق کنوانسيون TIR مجاز به عبور و مرور هستند و شرکت حمل‌ونقلي نمي‌تواند اين کاميون‌ها به مدت چند روز  در مرز نگه دارد تا صاحب کالا ثبت سفارش واردات را انجام دهد.

سمساريلر با انتقاد به اينکه بخش بزرگي از سرمايه‌هاي کشور در مرز بازرگان متوقف است، اظهار داشت: ما بارها اعلام کرده‌ايم که اگر قرار است تصميمي گرفته شود، حداقل يک فرجه زماني وجود داشته باشد تا راننده کاميوني که در حال حرکت به سمت مرز است با اين مشکلات مواجه نشود.

او مي‌گويد: متأسفانه از روز پنجشنبه هفته گذشته رانندگان کاميون در سرماي 10 درجه زير صفر در مرز بازرگان مانده‌اند و امکان عبور ندارند اين در حالي است که  امکاناتي از قبيل انبار، خوابگاه يا امکانات بهداشتي پاسخگوي نياز آنها نيست.

وي به اين نکته اشاره مي‌کند که توقف کاميون پشت مرز مشمول حق توقف مي‌شود و اين حق توقف هم بايد به صورت ارزي در اين شرايط نامناسب اقتصادي به طرف ترکيه‌اي پرداخت شود.

او افزود: بنده اين مشکل پيش آمده را به وزارت صمت،گمرک و وزارت راه و شهرسازي اطلاع داده‌ام اما هنوز مشکل رانندگان پشت مرز بازرگان تداوم دارد.

 1398/11/15  تاریخ خبر
ترانزیتی که فراموش شده است
منبع : هفته نامه حمل ونقل
 1398/10/07  تاریخ خبر
ترانزیت ، فرصتی که از دست رفت...
منبع: نشريه ترابرد
 1398/08/12  تاریخ خبر
مصاحبه رئیس هیئت مدیره و نائب رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران با ماهنامه ترابران در خصوص ( نرخ توقف کانتینر)
 1398/07/15  تاریخ خبر
مشکل ارزی رانندگان بین‌المللی ادامه دارد
با وجود اجازه بانک مرکزي براي استفاده رانندگان بين‌المللي از ارز نيمايي، هنگ مرزي در بازرسي‌هاي خود اجازه خروج بيش از 2 هزار دلار را به رانندگان نمي‌دهد.ابولقاسم حاجي‌علي دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران، با اعلام اين مطلب به «دنياي‌اقتصاد» گفت: مشکلات صنعت حمل‌ونقل بسيار متنوع بوده و اولويت‌بندي آنها کار دشواري است. يکي از مشکلات و چالش‌هاي اساسي که در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي با آن مواجه هستيم، بحث تخصيص ارز به رانندگان است.وي افزود: راننده‌اي يک ماه در خارج از ايران است، تنها از طريق ارز مرجع مي‌تواند نيازهاي خود از قبيل سوخت، خورد و خوراک و مايحتاج تامين کند. حال آيا 2 هزار دلار کفاف اين مدت زندگي در خارج از مرزهاي ايران را مي‌دهد؟

دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران ادامه داد: در تلاش هستيم با مذاکره با ارگان‌هاي ذي‌ربط اين موضوع را هر چه سريع‌تر پيگيري کنيم و به نتيجه برسانيم.حاجي‌علي با اشاره به ديگر مشکلات پيش روي صنعت حمل‌ونقل بين‌المللي تصريح کرد: فقدان زيرساخت‌هاي نوين و به‌روز فناوري اطلاعات در صنعت حمل‌ونقل، يکي ديگر از چالش‌هاي اين صنعت است. همان‌طور که مي‌دانيد امروزه در دنيا بسياري از فرآيندها به‌صورت الکترونيکي و ديجيتالي انجام مي‌شود و صنعت حمل‌ونقل در جهان تبديل به يک صنعت هوشمند شده است. بنابراين ما نيز بايد در مسير اين هوشمندي گام برداريم و استانداردها، فرآيندها و زيرساخت‌هاي خود را با تکنولوژي روز منطبق کنيم.وي افزود: در اين موضوع به شرکت‌هاي فعال در صنعت حمل‌ونقل توصيه مي‌کنم از سامانه ترابري هوشمند (ITS) استفاده کنند تا ضمن بهره‌مندي از مزاياي اين فناوري، فرآيند و چابکي سيستم‌هاي خود را افزايش دهند.

دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران با اشاره به اقدامات انجام‌شده در اين حوزه نيز اعلام کرد: استفاده کاميون‌هاي باري از سيستم‌هاي GTS و GPS و همچنين ارتباط يکپارچه گمرکات کشور با نيروي انتظامي و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، از جمله اقداماتي است که در حوزه فناوري اطلاعات در صنعت حمل‌ونقل انجام گرفته است، اما کافي نيست.حاجي‌علي با بيان اينکه تلاش انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران حمايت و دفاع از حقوق بخش‌خصوصي است، افزود: در ايران 25 ارگان در بحث حمل‌ونقل ايفاي نقش مي‌کنند که همين مورد موجب افزايش فرآيندها و پيچيده‌تر شدن فرآيند کاري است. اين پيچيدگي باعث افزايش بهاي تمام‌شده خدمات و در نتيجه ضرر شرکت‌هاي حمل‌ونقل مي‌شود؛ زيرا آنها توانايي رقابت با شرکت‌هاي ديگر را از دست مي‌دهند.وي افزود: به‌عنوان مثال براي حمل يک بار ساده گاهي رانندگان مجبور مي‌شوند روزها در مرز يا گمرکات کشور منتظر و سرگردان باشند؛ زيرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با موادمخدر و... بايد يک به يک بار را بررسي کنند تا تخلفي صورت نگيرد. حال آنکه هيچ‌کس به فکر راننده يا شرکتي که مسووليت حمل اين بار را برعهده گرفته نيست.

دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران ادامه داد: در برخي موارد گمرک از رانندگان اسناد ثبت‌سفارش مي‌خواهد. اين در حالي است که اسناد ثبت‌سفارش به نوعي اسناد بازرگاني محسوب مي‌شود و ارتباطي به راننده و حمل بار ندارد. تمامي اين موارد باعث مي‌شود ضمن افزايش هزينه‌ها براي شرکت خدمات‌دهنده، کالا يا بار با مدت زمان بيشتري به مقصد برسد.حاجي‌علي تصريح کرد: به نظرم تمامي 25 ارگاني که در امر حمل‌ونقل دخيل هستند، بايد در قالب يک شورا يا يک نهاد تصميم‌گير تجميع شوند تا فرآيندها کوتاه‌تر و ساده‌تر شود.وي در مورد توسعه صنعت حمل‌ونقل جاده‌اي و موانع پيش روي آن نيز گفت: درحال‌حاضر سن ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي ايران بيشتر از حد استاندارد بوده و اين موضوع موجب افزايش مصرف سوخت، افزايش آلودگي هوا، کاهش سرعت خدمات‌رساني و افزايش هزينه تمام‌شده خدمات مي‌شود.وي ضمن انتقاد از عملکرد دولت در واگذاري واردات ماشين‌هاي کشنده سنگين به توليد‌کنندگان داخلي گفت: معتقدم اين اقدام دولت اقدام شايسته‌اي نبود و بيش از آنکه موجب تقويت صنعت حمل‌ونقل کشور شود، موجب تضعيف آن و کشيده شدن فعاليت توليدکنندگان از توليد به امر بازرگاني و واردات خواهد شد.وي افزود: بايد دست شرکت‌هاي حمل‌ونقل در واردات ماشين‌هاي سنگين مخصوص حمل بار باز باشد و فرآيند اين خريد و واردات نيز تسهيل شود تا شرکت‌هاي ايراني بتوانند از ظرفيت‌هاي خود به منظور رقابت با شرکت‌هاي بين‌المللي استفاده کنند.

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

 1398/02/23  تاریخ خبر
مشکل سوخت کامیون‌های ایرانی در آن‌سوی مرز

بخش حمل‌ونقل بين‌المللي زميني کالا در تامين سوخت مشکل دارد. درحال‌حاضر کاميون‌هاي ايراني حامل بار صادراتي از ايران، به‌جز دريافت سهميه سوخت به هنگام خروج از کشور (غير از ميزان 100 تا 200 ليتر سهميه به نرخ جايگاه) بقيه نياز خود را به قيمت کشورهاي همسايه دريافت مي‌کنند. محمدجواد عطرچيان، دبير انجمن شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» با اعلام اين مطلب گفت: اين مقدار سهميه بسته به مقصد کاميون‌ها متفاوت است مثلا وقتي مقصد، کشورهايي مانند آذربايجان،‌ ارمنستان،‌ ترکمنستان، ‌افغانستان و عراق باشد حدود 50 ليتر و براي ترکيه 150 ليتر تعلق مي‌گيرد. اين درحالي است که مخزن باک يک کاميون حدود 800 تا 1000 ليتر گنجايش دارد.

وي افزود: براساس پيگيري‌هاي صورت گرفته توسط تشکل‌هاي صنفي، اين موضوع مورد تجديدنظر قرار گرفت و در 3 ماه پاياني سال گذشته، معاون اول رئيس‌جمهور طي بخشنامه‌اي به وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي و نفت تکليف کردند که کاميون‌هاي حمل بار صادراتي کشور به اندازه حداکثر 200،500و300 ليتر بسته به مقاصد مختلف سوخت به قيمت جايگاه دريافت و مابقي را به قيمت کشور مقابل تهيه کنند، ولي متاسفانه با وجود دستور صريح معاون اول تاکنون اين بخشنامه توسط نهادهاي ذي‌ربط اجرا نشده است. دبير انجمن حمل‌ونقل بين‌المللي ايران در ادامه گفت: با اين اوصاف کاميون‌هاي ايراني و بخش حمل‌ونقل بين‌المللي کاملا زمين‌گير خواهند شد. قيمت سوخت در ايران يک مزيت نسبي براي کاميون‌هاي ايراني بوده، ولي علاوه بر اينکه اين مزيت به کاميون‌هاي حامل بار صادرات کشور داده نمي‌شود اين خطر وجود دارد که بارهاي صادراتي کشور هم توسط کاميون‌هاي کشور همسايه حمل شود و ناوگان ايراني به‌طور کلي از گردونه رقابت‌ها خارج شود.

وي افزود: بخش زيادي از بنگاه‌هاي اقتصادي درحوزه ترانزيت طي دو سال اخير فعاليت‌هاي خود را محدود کردند و تعداد زيادي از آنها تا تعديل نيرو پيش رفته يا مجبور به تعطيلي واحدهاي خود شدند. حوزه حمل‌ونقل بين‌الملل ارتباط تنگاتنگي با اقتصاد کشور دارد. عطرچيان در پاسخ به سوال ضرورت وجود يک نهاد رگولاتور درحوزه حمل‌ونقل براي تنظيم روابط دولت و بخش‌خصوصي گفت: متاسفانه هر سازماني به‌صورت جزيره‌اي عمل مي‌کند و نظرات بخش‌خصوصي و تشکل‌هاي را هنگام تصميم‌گيري‌ها اعمال نمي‌کنند. تا زماني که تشکل‌ها و بخش‌خصوصي در اتاق‌هاي فکر و تصميم‌گيري سازمان‌ها جايي ندارند، انواع و اقسام تصميمات و بخشنامه‌هاي خلق‌الساعه ابلاغ مي‌شود که موجب گرفتاري‌هاي بسياري براي ما خواهد شد. سيستم اداري کشور نياز به بازنگري اساسي دارد. وي افزود: شرکت‌هاي حمل‌ونقل بخش خصوصي در چنبره مباحث مالياتي، ارزش افزوده و تامين‌اجتماعي گير افتاده‌اند که بسياري از آنها ترجيح مي‌دهند تا بنگاه اقتصادي خود را تعطيل کنند. با وجود اينکه دولت لايحه‌اي مبني بر معافيت حمل‌ونقل بين‌المللي کشور (اعم از ريلي،‌ جاده‌اي و هوايي) از ارزش افزوده در مجلس برده تاکنون حدود 4 سال است که اين لايحه در کميسيون‌ها درحال بحث است. اين موضوع براي حمل‌ونقل ريلي، هوايي و دريايي حذف شده، ولي کماکان براي بحث جاده‌اي اين موضوع تصميم‌گيري نشده است و بخش حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي کشور خلاف قانون، ماليات مضاعف مي‌دهد.

دبير انجمن شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي درباره مشکل ثبت سفارش در محل گمرکات گفت: وقتي گمرک ثبت سفارش کالا را در هنگام ورود به مرز کشور طلب مي‌کند نوعي اختلال درحمل‌ونقل کشور است. درحالي که طبق روال ساير کشورها ابتدا بايد کالا در گمرک تخليه، بعد مدارک ثبت سفارش را از صاحب کالا بخواهند. درحالي که عملا کاميون حمل بار را روزها و ساعت‌ها در مرز متوقف مي‌کنند تا بارهاي آنها ثبت سفارش شوند و چون اين فرآيند طولاني است به علت هزينه‌هاي خواب و توقف، هزينه‌هاي نهايي کالا افزايش مي‌يابد و از کاميون به‌عنوان انبار استفاده مي‌شود.

وي درباره مشکل عوارض گمرکي گفت: وقتي کالايي وارد کشور مي‌شود، حقوق و عوارض گمرکي آن گرفته مي‌شود. مجددا زماني هم که شرکت حمل‌ونقل آن کالا را حمل مي‌کند روي کرايه حمل، اين ماليات دريافت مي‌شود. که اين موضوع گرفتن ماليات مضاعف از کالاها است که به علت افزايش هزينه‌هاي حمل، قيمت نهايي کالا را براي مصرف‌کننده ايراني افزايش داده و قدرت رقابت بخش حمل‌ونقل بين‌المللي ايران را با کشورهاي همسايه نيز کاهش مي‌دهد. عطرچيان در ادامه گفت: به علت مشکلات ذکر شده، يکي از مزيت‌هاي نسبي کشور در کريدورهاي ترانزيتي(کريدورهاي شمال-جنوب،‌ راه ابريشم،‌ تراسيکا، خليج‌‌فارس و درياي سياه)‌ درحال از بين رفتن است. زماني کشور ما بر سر مسير تجارت شرق به غرب قرار داشت و مسير تلاقي کريدورهاي جهاني بوديم درحالي‌که امروز داريم جايگاه خودمان را به سرعت از دست مي‌دهيم.

وي‌افزود: در مواردي بخش حمل‌ونقل بين‌المللي به علت تحريم‌ها قادر به دريافت کرايه حمل خود نيست و مجبور به دور زدن تحريم‌ها و مبادله از طريق کانال‌هاي غيررسمي است که هزينه‌هاي حمل‌ونقل را 20 تا 30 درصد افزايش مي‌دهد. همچنين امکان انتقال نقل و انتقال کرايه بار از طريق بانک و صرافي‌هاي مجاز وجود ندارد در نتيجه صاحبان کالا ترجيح مي‌دهند تا بار خود را از طريق ناوگان خارجي حمل کنند. حدود 20 هزار کاميون فعال در بخش حمل‌ونقل بين‌المللي وجود داشته که درحال‌حاضر فقط 5 تا 6 هزار کاميون فعال هستند. ضمن اينکه امکان صدور حوالجات ارزي براي بخش حمل‌ونقل بين‌المللي نيز وجود ندارد و رانندگان نيز براي حمل بار و سفر به خارج از کشور به ارز نياز دارند که مجبور به تهيه ارز از بازار آزاد هستند.

منبع: دنياي اقتصاد

 1398/01/20  تاریخ خبر
نرخ سوخت، پاشنه آشیل نوسازی
منبع: ماهنامه ترابران