اخبار حمل و نقل بین المللی
 1398/06/25  تاریخ خبر
آخرین تغییرات احتمالی در اینکوترمز ۲۰۲۰ در حوزه حمل و نقل اعلام شد

اتاق بازرگاني بين المللي(ICC) در حال تهيه پيش‌نويسي براي اينکوترمز (اصطلاحات تجارت بين المللي) جديد در سال 2020 است.

اتاق بازرگاني بين المللي ( ICC) در حال تهيه پيش‌نويسي براي اينکوترمز (اصطلاحات تجارت بين المللي) جديد در سال 2020 است، همانطور که اين اصطلاحات را از سال 1930 منتشر کرده است. در دهه هاي اخير، همزمان با سال اول هر دهه در سال‌هاي 1990، 2000 و 2010 در قوانين اينکوترمز تجديد نظر شده است. نسخه اصلاح شده در سال 2010 آخرين نسخه بوده و اکنون مورد استفاده قرار  گرفته است.

تهيه پيش‌نويس اصطلاحات اينکوترمز 2020 بر عهده کميته‌اي از متخصصان است که براي نخستين بار نمايندگاني از چين و استراليا نيز در آن حضور دارند، هرچند اکثر اعضاي اين کميته اروپايي هستند. اين کميته جلساتي منظم براي بحث در مورد موارد متعددي که از سوي 150 عضو اتاق بازرگاني بين‌المللي (اکثرا اتاق‌هاي بازرگاني) مطرح مي‌شود، برگزار مي‌کند.

انتظار اين است که اينکوترمز جديد در فصل آخر سال 2019، همزمان با صد سالگي اتاق بازرگاني بين‌المللي تهيه شده و از اول ژانويه سال 2020 اجرايي شود.

برخي از موارد جديد و تغييراتي که مي‌تواند براي گنجاندن در نسخه جديد اينکوترمز 2020 مورد ارزيابي قرار گيرد، به شرح زير است:

حذف اصطلاح   FAS

FAS  يا "تحويل کالا در کنار کشتي" اصطلاحي است که بسيار کم از آن استفاده مي‌شود و در واقع هيچ تفاوتي با اصطلاح   FCA  ( تحويل کالا به حمل‌کننده) در حالتي که هنگام تحويل کالا در بندر مبدأ در کشور صادرکننده انجام مي‌شود، ندارد. با استفاده از اصطلاح   FCA  هم صادرکننده مي‌تواند کالاي خود را همانند   FAS  در بارانداز تحويل دهد، چراکه بارانداز نيز بخشي از ترمينال دريايي است. از سوي ديگر اگر از   FAS  استفاده شود و تاخيري در ورود کشتي وجود داشته باشد، کالا براي خريدار در بارانداز براي چندين روز نگهداري مي‌شود، اما در حالت عکس، اگر کشتي زودتر از موعد مقرر وارد بندر شود، کالا براي حمل با کشتي آماده نخواهد بود. در واقع،   FAS  تنها براي صادرات برخي کالاها ( مواد معدني و غلات) به کار مي‌رود و در اين مورد، کميته تهيه پيش‌نويس در حال ارزيابي ايجاد يک اينکوترم خاص براي اينگونه محصولات است.

تقسيم   FCA  به دو اينکوترم

FCA  پرکاربردترين اينکوترم است (حدود 40 درصد از عمليات تجارت بين‌المللي با استفاده از اين اينکوترم انجام مي‌شود)، چرا که بسيار تطبيق‌پذير است و اجازه تحويل کالاها در مکان‌هاي مختلف (مانند مکان فروشنده، ترمينال حمل‌ونقل زميني، فرودگاه و ...) را مي‌دهد که در بيشتر مواقع، در کشور فروشنده قرار دارند. کميته در حال بررسي احتمال ايجاد دو اينکوترم براي   FCA  است؛ يکي براي تحويل زميني و ديگري براي تحويل دريايي.

FOB  و   CIF  براي حمل دريايي کانتينر

تغييري در نسخه 2010 اينکوترمز اعلام شده بود که بر اساس آن وقتي کالا در کانتينر حمل نمي‌شود، نبايد از اصطلاحات   FOB  و   CIF  استفاده شود، اما همتايان آن‌ها يعني   FCA  و   CIP  توسط بخش بزرگي از بنگاه‌هاي صادرات و واردات و همچنين عوامل درگير در تجارت جهاني (فورواردرها، اپراتورهاي لجستيک، بانک‌ها و غيره) استفاده نمي‌شود. اين به آن خاطر است که   FOB  و   CIF  دو اينکوترم بسيار قديمي هستند (   FOB  در انتهاي قرن هجدهم در انگلستان استفاده مي‌شده است)، و اتاق بازرگاني بين‌المللي تلاش کافي براي ايجاد اين تغيير نکرده است. تغييري که بسيار مهم است، چراکه ?? درصد از تجارت جهاني در کانتينر انجام مي‌شود. در نسخه 2020 اينکوترمز، ممکن است از اصطلاحات   FOB  و   CIF  مجددا براي حمل و نقل دريايي کانتينر استفاده شود، همانطور که در نسخه 2000 و نسخه هاي پيشين اينکوترمز اين امکان وجود داشت.

خلق اينکوترم جديد:   CNI

اينکوترم جديد   CNI  (هزينه و بيمه) ناميده خواهد شد و شکاف ميان   FCA  و   CFR/CIF  را پر خواهد کرد. اين اصطلاح بر خلاف   FCA  که هزينه بيمه را به حساب فروشنده-صادرکننده مي‌گذارد و در تضاد با   CFR/CIF  که حمل را شامل نمي‌شود، خواهد بود. مانند ديگر اينکوترم‌ها در رده   C، اين اينکوترم جديد يک اينکوترم ورودي خواهد بود. به عبارت ديگر ريسک حمل‌ونقل در بندر مبدأ از فروشنده به خريدار منتقل خواهد شد.

دو اينکوترم مبني بر   DDP

مانند   FCA،   DDP  (تحويل در مقصد با پرداخت عوارض گمرکي) نيز باعث به وجود آمدن برخي مشکلات مي‌شود، به اين خاطر که عوارض گمرکي در کشور وارد کننده بدون توجه به محل تحويل کالا، توسط فروشنده-صادرکننده پرداخت مي‌شود. به اين دليل، کميته تهيه پيش‌نويس در حال تهيه دو اينکوترم مبني بر   DDP  است:

  • (تحويل در ترمينال با پرداخت عوارض گمرکي): هنگامي که کالاها به يک ترمينال (مانند بندر، فرودگاه، مرکز حمل‌ونقل و غيره) در کشور خريدار تحويل داده مي‌شود و فروشنده پرداخت عوارض گمرکي را بر عهده مي‌گيرد.
  • (تحويل در محل با پرداخت عوارض گمرکي): هنگامي که کالاها در هر مکان يه غير از ترمينال حمل‌ونقل (به عنوان مثال مکان خريدار) تحويل داده شده و فروشنده پرداخت عوارض گمرکي را بر عهده مي‌گيرد.

در کنار حذف و اضافه کردن برخي اينکوترم‌ها، کميته تدوين پيش‌نويس در حال بررسي موارد ديگري براي گنجاندن در نسخه جديد اينکوترمز 2020 است. اين موارد شامل امنيت حمل‌ونقل، مقرراتي درباره بيمه حمل‌ونقل و رابطه ميان اينکوترمز و قرارداد فروش بين‌المللي مي‌شود.

در چند ماه آينده، کميته به صورت منظم تشکيل جلسه داده تا درباره اين موارد و ساير مواردي که در نهايت در اينکوترمز 2020 گنجانده خواهند شد، بحث و بررسي کند. اميد است که نسخه 2020 اينکوترمز که در تاريخ اول ژانويه سال 2020 اجرايي خواهد شد، با در نظر گرفتن تغييراتي که در دهه اخير رخ داده‌اند، به تسهيل کردن تجارت بين‌المللي بين صادرکنندگان و واردکنندگان کمک کند.

نسخه جديد اينکوترمز از روز نخست ژانويه سال 2020 اجرايي خواهد شد، و اين نسخه که توسط اتاق بازرگاني بين‌المللي پيش‌نويس شده، شامل برخي تغييرات نسبت به نسخه‌هاي پيشين اينکوترمز خواهد بود.

متن اصلي اين تغييرات در اينکوترمز در سال 2020 را  مي توانيد اينجا مشاهده کنيد.


منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي
 1398/06/23  تاریخ خبر
عبور-ورود موقت کالا با کارنه آ.ت.آ ممکن شد
سند بين المللي گمرکي براي عبور-ورود موقت کالا، نقل و انتقال کالا در مرزهاي کشورها را به طور آزادانه امکان پذير مي کند و ورود موقت آنها را در قلمرو گمرکات بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکي مربوطه مجاز مي کند.سند بين المللي گمرکي براي عبور-ورود موقت کالا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکي و ارائه تضمينات موقت در سمينار کنوانسيون آ.ت.آ که به همت امور کارنه تير و حمل و نقل بين المللي اتاق تبريز برگزار شد، مورد بررسي قرار گرفت.اين سمينار در قالب کارگاه براي تجار، صادرکنندگان و اعضاي اتاق بازرگاني برگزار شد و در خصوص کارنه آ.ت.آ. که سيستم ورود موقت بين المللي کالا مي باشد، توضيحات لازم داده شد.اين سيستم نقل و انتقال کالا در مرزهاي کشورها را به طور آزادانه امکان پذير مي کند و ورود موقت آنها را در قلمرو گمرکات بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکي مربوطه مجاز مي دارد و اگر شخصي يا شرکتي بخواهد کالايي را به صورت ورود موقت جهت ايجاد نمايشگاه يا شرکت در نمايشگاه يا نمونه هايي را براي ارائه به مشتريان وارد کند به موجب اين مدرک نيازي به انجام تشريفات گمرکي مربوط به ورود موقت نخواهد داشت.بر اساس مقررات کارنه آ.ت.آ. صاحبان صنايع و بازرگانان که مايل به صدور موقت کالا براي شرکت در نمايشگاه و يا مسابقات هستند مي توانند با مراجعه به اتاق بازرگاني  وارائه مدارک و اسناد کالا تقاضاي صدور دفترچه کارنه‌آ.ت.آ. نمايند.
کشورهاي عضو اين رويه ايران، پاکستان ، ترکيه ، آلمان ، انگلستان ، ايتاليا ، اسپانيا ، دانمارک ، بلژيک ، استراليا ، اتريش ، سوئد ، سوئيس ، هلند ، پرتقال ، فرانسه ، فنلاند ، نروژ ، لبنان و ... هستند که  بدين طريق تسهيلات فراواني را در امر ورود موقت کالاها در کشورهاي متعاهد فراهم آورد.
اين گزارش حاکي است، ابوالفتح ابراهيمي ، نائب رئيس اتاق بازرگاني تبريز در اين سمينار به خدمات ارزشمند نهفته در اين سند اشاره کرد و گفت: به واسطه کنوانسيون آ.ت.آ اجناس تاجران بدون تشريفات خاص گمرکي و اخذ هزينه هاي گزاف صادر مي شود.
وي افزود: تبريز از لحاظ حمل و نقل و مبادلات شايد از تهران جلوتر باشد اما اين کنوانسيون بعد از تهران به تبريز آمده است ولي آنچه که حائذ اهميت است، سرآغاز اين پروسه در تبريز بدور از هرگونه تشريفات و کاملا حرفه اي است .اين گزارش مي افزايد،کاظم تيمورزاده معاون حمل و نقل اداره كل راهداري وحمل ونقل جاده اي آذربايجان شرقي با بيان اينکه تبريز در مرکز اتصال کريدورهاي بين المللي قرار دارد، اظهار داشت: با کليد خوردن اين کنوانسيون در استان زمينه تاسيس و تشکيل نمايشگاه با محوريت کشورهاي منطقه اي فراهم خواهد شد.وي ادامه داد: کنوانسيون آ.ت.آ مي تواند سهم استان در عرصه ترانزيت و لوجستيک ارتقا دهد و به احداث زيرساخت هاي حمل و نقلي از جمله راه آهن براي ارتباط با اروپا و قفقاز کمک کند.وي ضمن اشاره به ويژگي هاي اخد کارنه آ.ت.آ ، اضافه کرد: به واسطه اين کارنه ، در هنگام ورودکالا، نيازي به ارائه تمهيدات گمرکي در قبال حقوق و عوامل گمرکي کالاي وارد شده است، وجود ندارد و پروسه عمليات گمرکي بسيار ساده است. هم‌چنين کالاهايي که با ضمانتکارنه آ.ت.آ به صورت موقت وارد مي‌شود، حداکثر ظرف يک‌سال مي‌بايست از کشور مقصدبه کشور مبدا مرجوع گردد.

منبع: پايگاه خبري نصر نيوز
 1398/06/23  تاریخ خبر
لزوم رفع موانع ترانزیت کالا به جای اسیر شدن در گرداب تعدد کریدورهای ترانزیتی
راه‌گذر شمال - جنوب مهمترين حلقه تجارت بين آسيا و اروپا است که در مقايسه با مسيرهاي سنتي از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزينه تا 30 درصد ارزانتر است و يکي از مسيرهاي مهم ترانزيتي در آسياي ميانه به شمار مي رود و کشورهاي در مسير اين راه‌گذر هر يک با تشکيل اتحاديه و انعقاد قراردادهاي همکاري در رقابتي همه‌جانبه به توسعه و تجهيز بنادر ، جاده‌ها ، ترمينال و مسيرهاي ريلي خود مي‌پردازند .
مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي گفت : به جاي اسير شدن در گرداب تعدد کريدورهاي ترانزيتي بايد موانع ترانزيتي کالاي عبوري از قلمروي ايران مرتفع شود از اين رو ضرورت دارد که يک سيستم لجستيکي بر حمل و نقل حاکم باشد و جريان گردش اطلاعات روان باشد .

پس از سپري شدن سال ها از انعقاد موافقتنامه ترانزيتي شمال - جنوب به راستي چرا اين کريدور حتي گامي کوچک به اهداف خود نزديک نشده است ، موانع کدامند و چرا براي از سر راه برداشتن چالش ها اقدام موثري صورت نگرفته است ؟ آيا هندي ها و روس ها براي بهره برداري از اين کريدور ثابت قدم و جدي هستند ؟ آيا اصولا نيازي به تعريف تعداد 10 کريدور مختلف عبوري از خاک ايران مي باشد ؟ چرا سرگرم تاسيس کريدورهاي مختلف شده ايم و در عمل حرکت جدي براي عبور کالا از قلمروي ايران صورت نگرفته ؟

در ادامه خسرو سرايي ؛ مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي توضيح داده است که موافقتنامه هاي تجاري دوجانبه و چندجانبه ، لجستيک به معناي گسترده آن و ديجيتالي کردن تجارت و تبادل اطلاعات الکترونيک با ديگر کشورهاي عضو کريدور چگونه به رونق اين کريدور کمک خواهد کرد .

کريدورهاي حمل و نقلي قبل از اينکه از قواعد حمل و نقل تبعيت کنند از قواعد تجارت بين دو نقطه ابتدايي ، انتهايي و البته نقاط لجستيکي واسطه پيروي مي کنند . موافقتنامه راه‌گذر حمل ونقل بين‌المللي شمال - جنوب در شهريور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضاي وزراي حمل و نقل سه کشور ايران ، هند و روسيه رسيد و با پيوستن 11 کشور ديگر يعني ارمنستان ، بلغارستان ، عمان ، ترکيه ، تاجيکستان ، قزاقستان، قرقيزستان ، اوکراين ، بلاروس ، سوريه و جمهوري آذربايجان ، هم اکنون 14عضو دارد .

جابجايي 11 ميليون تن کالا از کريدور شمال - جنوب در سال 2018

در سال 2018 حدود 11 ميليون تن کالا از اين کريدور جابجا شده است و با برگزاري اجلاس کريدور شمال – جنوب در اسفندماه سال گذشته در تهران با حضور 11 کشور عضو مي توان گفت که اين کريدور از کريدورهاي فعال محسوب مي شود ، اما سوال اينجاست که چه هماهنگي هايي در عمل بين کشورهاي عضو انجام شده تا امکان عبور اين حجم از کالا از قلمروي جمهوري اسلامي ايران را فراهم آورد و آيا در غياب چنين هماهنگي هايي اين مقدار از کالا ترانزيت نمي شد ؟

راه‌گذر شمال - جنوب مهمترين حلقه تجارت بين آسيا و اروپا

راه‌گذر شمال - جنوب مهمترين حلقه تجارت بين آسيا و اروپا است که در مقايسه با مسيرهاي سنتي از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزينه تا 30 درصد ارزانتر است و يکي از مسيرهاي مهم ترانزيتي در آسياي ميانه به شمار مي رود و کشورهاي در مسير اين راه‌گذر هر يک با تشکيل اتحاديه و انعقاد قراردادهاي همکاري در رقابتي همه‌جانبه به توسعه و تجهيز بنادر ، جاده‌ها ، ترمينال و مسيرهاي ريلي خود مي‌پردازند .

براي هند مزاياي استفاده از INSTC واضح است ؛ دسترسي به بازارهاي آسياي ميانه و منابعي که آن را از وابستگي به همسايه مرزي خود يعني پاکستان که هند با آن ها رابطه پر افت و خيزي دارد رها مي کند و توافقنامه چابهار که بين هند ، ايران و افغانستان به امضا رسيده است از طريق راه آهن، چابهار را در ايران به زاهدان و بعد از آن به زرنج و دلارام در افغانستان متصل خواهد کرد و مي تواند براي هندوستان منافع اقتصادي و امنيتي قابل توجهي با دسترسي مستقيم به افغانستان به دنبال داشته باشد و در ارتباط با INSTC مشخص است که در مقابل جاه طلبي هاي منطقه اي ، توازن و ثبات را فراهم آورده است .

در سال هاي آينده براي هند بسيار مهم خواهد بود که هرگونه خلاء قدرت در منطقه صرفا توسط چين پر نشود و جايگاه ژئوپليتيکي اين کشور انگيزه قابل توجهي براي هند به منظور پيشبرد حضور خود در منطقه از طريق INSTC فراهم مي کند و با اين حال جاه طلبي و استدلال هاي ژئوپليتيکي سوختي نيستند که کريدور حمل و نقل چندوجهي توسط آن حرکت کند .

از هنگامي که هند ، ايران و روسيه تصميم به استفاده از کريدور حمل و نقل بين المللي نيمه آماده شمال-جنوب (INSTC) به عنوان يک شبکه چندوجهي با استفاده از مسيرهاي دريايي ، ريلي و جاده اي بين هند، ايران، آسياي ميانه و روسيه گرفتند حدود20 سال مي گذرد اما طي اين ساليان رقباي اين مسير ترانزيتي سياست هاي گسترده تري را در منطقه دنبال کرده اند و پيکربندي هاي جديدتري را شکل داده اند که امکان دارد چشم انداز اين پروژه را زير سوال برده باشد اما با اين حال  هنوز فاکتور اقتصادي کريدور براي صاحبان کالا اهميت بسياري دارد .

مزيت هاي اقتصادي کريدور ترانزيتي شمال - جنوب

اين کريدور حمل و نقلي مراکز مهم جمعيتي و اقتصادي را از طريق يک جريان عمده جهت دار به يکديگر متصل مي سازد و اهميت اين جريان عمده جهت دار در ترانزيت هنگامي بارز مي شود که ظرفيت جابجايي کالا در آن در مقايسه با مسيرهاي رقيب بسيار بالاتر باشد . جريان عمده به معناي فرکانس بالاتر سفر وسايل حمل ، حجم بالاي کالا ، اقتصادي بودن حمل کالا و در نتيجه شاخص هاي اقتصادي يک کريدور حمل و نقل مهم ترين فاکتور در تسهيل ترانزيت و افزايش دسترسي به بازارها است و به اين ترتيب کريدور شمال – جنوب دسترسي مستقيم تري به آسياي ميانه و روسيه به هند خواهد داد و در عين حال مي تواند به ايران و جمهوري آذربايجان جهت تبديل شدن به قطب هاي ترانزيت منطقه اي کمک کند .

عامل دوم ايجاد زنجيره هاي تأمين منطقه اي يا "شبکه توليد کننده مصرف کننده" در سراسر اوراسيا است که به دنبال معکوس کردن مدل سنتي است و به کمک آن شرق به عنوان توليدکننده و غرب به عنوان مصرف کننده در اين شبکه ايفاي نقش خواهند کرد و  پيش بيني مي شود که آسيا تا سال 2030 حدود 66 درصد از طبقه متوسط جهان  که انتظار مي رود قدرت هزينه قابل توجهي داشته باشد را تشکيل دهد .

اقتصاد هند با شتاب در حال توسعه است و بسيار تمايل دارد در مسير توسعه چين حرکت کند و به قولي مسير توسعه چين را براي خود مهندسي معکوس کرده است و در وهله اول نياز به هر نوع انرژي دارد و در وهله دوم بايد بتواند کالاهايي با استانداردهاي مورد پذيرش بازارهاي اروپايي ، اوراسيا و بيش از اندازه مصرف داخلي خود توليد کند .

مزيت اقتصادي سوم شامل مسافت هاي کوتاهتر و تحويل سريعتر است ، مسير جديد 40 درصد کوتاه تر و 30 درصد ارزان تر از مسير سنتي طي شده از طريق کانال سوئز است . ساير آمارهاي موجود نشان مي دهد که نصف زمان از بمبئي به اروپا و روسيه در INSTC از مسير دريايي طول مي کشد و صرفه جويي آن به مبلغ 170  دلار براي هر تن محموله است و اتصال ايران و ترکيه به اين معني است که مسافت بين استانبول و دهلي نيز مي تواند با استفاده از مسير درون شهري (دو هفته) کاهش يابد .

با توجه به ارزان تر بودن هزينه هاي حمل و نقل ، افزايش رقابت نيز يکي ديگر از عواملي است که باعث ايجاد شاخص هاي اقتصادي براي راهروهاي حمل و نقل مي شود . انتظار مي رود INSTC باعث رقابت پذيري تجارت هند شود و با دسترسي آسان تر به بازارهاي غيرقابل استفاده ، نه تنها هند بلکه ساير اعضاي INSTC نيز بتوانند توليد را افزايش و هزينه لجستيک را کاهش دهند . با اين حال مشخص نيست که آيا قيمت کالاهاي هندي که وارد روسيه مي شوند ، ارزان تر از کالاهاي چيني خواهد بود ؟

جنبه ديگر رقابت پذيري اين است که در صورت عدم وجود حلقه هاي گمشده (مانند خط ريلي قزوين - رشت - آستارا) تمام مسير نسبت به ساير راهروهاي حمل و نقل زميني در حال توسعه ساخته شده و موانع غيرمرتبط با زيرساخت ها بر طرف شده است، به عنوان مثال INSTC مي تواند با راهروهاي ديگر (مانند کمربند اقتصادي جاده ابريشم چين) به عنوان يک مسير ترانزيتي بين آسياي جنوب شرقي و اروپا رقابت کند و ASEAN و اتحاديه اروپا به ترتيب سومين و دوم بزرگترين شرکاي تجاري يکديگر هستند و  INSTC عملا بايد به عملياتي شدن ديگر موافقت نامه هاي تجارت آزاد منطقه اي و دو طرفه کمک کند .

موانع غير تعرفه اي توسعه کريدور حمل و نقلي شمال – جنوب

بايد توجه داشت که کمبود اطلاعات از چگونگي حمل و رديابي کالا در مسير و همچنين شناخت ناچيز هندي ها و روس ها از وضعيت لجستيک کالا در مسير ترانزيتي ايران مي توانند به عنوان موانع اساسي عدم رونق مسير ترانزيتي شمال - جنوب معرفي شوند . حال که در ايران دولت نتوانسته در الکترونيکي کردن تجارت با سرعت مورد نياز حرکت کند توجه بيش از پيش به شرکت هاي محلي که تجارت بين المللي را به صورت الکترونيکي تبديل مي کنند ، مي تواند به عنوان منبع قابل اطمينان براي اقتصادي نگه داشتن کريدورهاي حمل و نقل تبديل شوند . در اين زمينه لازم است فضا براي رشد استارتاپ ها فراهم شود و نقش الکترونيکي کردن تجارت را از گمرک مبدا تا گمرک مقصد و اطلاعات مورد نياز حمل و نقل و لجستيک پوشش دهند .

تجارت الکترونيکي کالاهايي که از طريق INSTC حمل و نقل مي شوند با توجه به اولويت هاي ملي از جمله تمرکز بر ديجيتالي سازي داخلي و برنامه ريزي براي افزايش اتصال ديجيتال در منطقه  و در سراسر کشورهاي بهره بردار از کريدور شمال – جنوب داراي پتانسيل قابل توجهي است و در سال هاي آينده ايران بايد همگام با هند و روسيه براي تبديل شدن به يک بازيکن اصلي وضعيت لجستيک خود را به طور قابل توجهي در مقياس بالا پايه گذاري کند .

در اين بين بايد از عوامل موثر بر موفقيت ديگر کريدورها درس هايي آموخت ، مثلا مدل اظهار در خانه و ترخيص در بندر به اين مفهوم که با تفاهمنامه اي که بين گمرکات هند و امارات منعقد شده است بازرگانان کالاي خود را قبل از رسيدن به گمرک مقصد اظهار کرده و همه دست اندرکاران بلافاصله بعد از رسيدن کالا به مقصد آماده ترخيص کالا هستند، اين مدل براي کريدور ترانزيتي شمال جنوب قابل پياده شدن است به شرط آنکه گمرکات ايران ، هند و روسيه در قالب تفاهم نامه اي آن را اجرايي سازند .

از ديگر موانع غير تعرفه اي توسعه کريدور حمل و نقلي شمال – جنوب مي توان به عدم توسعه راه آهن در ايران ، چارچوب هاي قوانين و مقررات ناهمسان گمرکي بين کشورهاي مسير و نيز مقوله لجستيک به عنوان مهم ترين حلقه مفقوده اشاره کرد . نکته قابل توجه ديگر آن است که توسعه کريدور شمال - جنوب بايد در قالب يک پروژه تعريف شود و کشورها متناسب با بهره مند شدن تجارت شان از اين کريدور به سرمايه گذاري در آن اقدام کنند ، همانند آنچه که اخيرا براي اتصال راه آهن رشت - آستارا و سرمايه گذاري آذربايجان اتفاق افتاده است و مباحث بالا نشان مي دهد که INSTC يک پروژه اقتصادي است که ارزش دنبال کردن را دارد ، به ويژه اگر در طولاني مدت به عنوان يک راهرو حمل و نقل با برخورد دقيق با عوامل تجاري يک جايگاه ويژه براي خود دست و پا کند .

کريدورهاي حمل و نقل کوتاه تر و ارزان تر ؛ عامل افزايش کالاها و خدمات مورد معامله

بسيار بديهي است که کريدورهاي حمل و نقل کوتاه تر ، سريعتر و ارزان تر مي توانند به معناي افزايش کالاها و خدمات مورد معامله تعبير شوند که به نوبه خود مستلزم تقويت تجارت و به طور کلي روابط دو جانبه بين کشورها و مناطق است . توليد کننده اي در تجارت قوي تر است که در مقايسه با کالاي مشابه رقيب بتواند کالاي خود را ارزان تر و سريع تر به بازار مصرف برساند ، در غير اين صورت بازار را به حريف واگذار خواهد کرد هرچند که اين سريع تر اصطلاحي است فاقد ديدگاه لجستيکي چرا که امروزه دو مقوله حمل و نقل و لجستيک آن چنان با هم عجين شده اند که با پيش بيني درست ، توليد کننده همواره بازار مصرف را بطور مناسب تغذيه مي کند .

ميزان اهميت سرعت حمل کالا به بازار روسيه براي هند و چين

چه ميزان سرعت در حمل کالا به بازار روسيه براي هندي ها و يا چيني ها مهم است ؟ البته اين پرسش براي انواع کالا پاسخ متفاوتي دارد اما مهمتر از سرعت، تغذيه به موقع بازار مصرف است ، بنابراين سوال به اين نحو تغيير مي کند که آيا چيني ها و هندي ها براي تغذيه مناسب و به موقع بازار روسيه کريدورهاي مناسبي در اختيار دارند ؟ آيا عوامل تاثيرگذار در فاکتورهاي مطلوب بودن يک کريدور ، خود را شريک تجاري توليد کننده  هندي مي دانند ؟ تا زماني که مثلا يک شرکت حمل و نقلي ايراني اولويت هاي يک توليد کننده هندي در بازار روسيه را درک نکند و نتواند براي تحقق آن ها دوشادوش توليد کننده هندي حرکت کند و يا اولويت هاي توليدکننده روس در بازار مصرف هند را، يا به طور خلاصه نتواند هر ارتباط تجاري دو جانبه  ديگري را تسهيل کند ، مسير ترانزيتي مربوطه رونق نمي يابد .

چين با توسعه طرح يک کمربند - يک جاده تا حدود زيادي با استفاده از امکانات کشورهاي مسير در احجام کوچکتر اما با فرکانس سفر بالاتر توانسته است دسترسي سهل تري به بازار روسيه پيدا کند و براي هند مهم است که بتواند در مقايسه با کالاهاي چيني در مجموع با قيمت کمتري کالاهاي خود را به بازارهاي مشترک با چين عرضه نمايد .

آيا هند مي تواند روي شرکت هاي حمل و نقلي و نهادهاي دولتي ايران به عنوان يک شريک تجاري قابل اتکا حساب کند ؟ آيا در بنادر و يا گمرکات و يا شرکت هاي حمل و نقل ايراني ، اپراتورهاي بندري ، کارمندان رده پايين گمرک ، بندر ، قرنطينه ، نيروي انتظامي و ... اين فرهنگ وجود دارد که صاحب کالاي خارجي را به چشم شريک تجاري ببينند ؟ آيا براي کارمندان حقوق بگير دولتي و يا غير دولتي اينکه کالاي بيشتري از خاک جمهوري اسلامي ايران عبور کند اهميت دارد يا آنکه سهم مستقيم نداشتن در منفعت اين نوع از صادرات خدمات (ترانزيت) ايشان را به بي تفاوتي و بي مسئوليتي مضمن رهنمون ساخته است ؟

لزوم بهره مندي بهترين ها در ترانزيت کالا از پاداش مناسب

به عنوان يک راه حل به نظر مي رسد بايد سيستمي طراحي شود تا بهترين ها در ترانزيت کالا از پاداش مناسبي برخوردار شوند . براي کشورهاي عضو کريدور و به طريق اولي براي ايران ضروري و الزام آور است که مشارکت بخش خصوصي در رونق اين کريدور را افزايش دهند . دولت ها تنها بايد زمينه ساز حضور بخش غيردولتي در کليه فعاليت هاي ترانزيتي باشند و به نظر مي رسد تعداد بسيار کريدورهاي ترانزيتي که ايران يا از موسسان آن ها بوده و يا به آنها ملحق شده است بيش از آنکه به کشور منفعت رسانده باشد با ايجاد نگراني در کشورهاي رقيب، سبب انسجام يافتن جبهه رقبا عليه منافع ايران شده است .



 1398/06/21  تاریخ خبر
افزایش سهم ترانزیت و تخلیه بارگیری بنادر کشور

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرد که در سال جاري سهم ترانزيت و تخليه و بارگيري بنادر کشور نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.محمد راستاد - معاون وزير راه و شهرسازي  اظهار کرد: بخش مهمي از ترانزيت کشور ترانزيت از طريق بنادر جنوبي و بنادر شمالي کشور است. به ويژه از جنوب به شمال که رونق بيشتري دارد.وي افزود: يکي از مزيت هاي مهمي که در بنادر داريم ظرفيت قابل توجه 240 ميليون تني بنادر است. علي الخصوص اينکه عمده بنادر مهم ايران که به ساير شقوق حمل و نقل نيز اتصال مناسبي دارند.مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: به عنوان مثال مي‌توان به بندر امام خميني (ره)، بندر شهيد رجايي و بندر اميرآباد در شمال اشاره کرد که دسترسي ريلي دارند و در حوزه توسعه ترانزيت بسيار اثر گذار هستند و بندري مانند بندر چابهار که بر اساس طرح توسعه‌ نوشته شده براي آن، مي‌تواند يکي از حلقه‌هاي اتصال خيلي مهم براي کشورهاي همسايه در حوزه اقيانوس هند، کشورهاي CIS، افغانستان و...  باشد.راستاد اعلام کرد: ميزان ترانزيت غير نفتي ما از ابتداي امسال تا کنون بيش از يک ميليون و 712 هزار و 117 تن بوده که از طريق بنادر تجاري کشور صورت گرفته و در همين بازه زماني تخليه و بارگيري کل بنادر نيز 66 ميليون و 531 هزار و  824 تن بوده است.به گفته وي، ميزان تخليه و بارگيري بنادر در ماه‌هاي گذشته 4.1 درصد رشد داشته است. تخليه و بارگيري غيرنفتي کشور که بالغ بر 47 ميليون تن بوده و با بيش از 8.8 درصد رشد روبرو شده است.مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي اظهارکرد: واردات غير نفتي با 14.9 ميليون تن حدود 23.5 درصد رشد داشته و صادرات غير نفتي نيز 24.6 ميليون تن بوده و 5.3 درصد افزايش يافته است.

منبع: خبرگزاري ايسنا


 1398/06/21  تاریخ خبر
رفت و آمد ناوگان باربری از خراسان رضوی در آسیای مرکزی افزایش یافت
<فت و آمد خودروهاي سنگين ناوگان باربري شامل محموله هاي ترانزيتي، صادراتي و وارداتي از سه پايانه مرزي خراسان رضوي به جمهوري ترکمنستان و ديگر کشورهاي آسياي مرکزي طي پنج ماه گذشته امسال 11 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بيشتر شده است.مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي گفت:64 هزار و 675 دستگاه کاميون و تريلر طي اين مدت از پايانه هاي مرزي لطف آباد، سرخس و باجگيران واقع در نوار مرزي شمال اين استان براي حمل محموله هاي ترانزيتي، صادراتي و وارداتي رفت و آمد کرده اند.

ابراهيم نصري افزود: بر اين اساس امسال تاکنون پايانه مرزي لطف آباد 85 درصد و پايانه مرزي سرخس کمتر از 15 از درصد مجموع رفت و آمد ناوگان باربري خارجي خراسان رضوي را به خود اختصاص دادند. سهم پايانه مرزي باجگيران نيز در اين خصوص بسيار ناچيز بود.  

وي ادامه داد: 30 هزار و 833 دستگاه خودروي سنگين باري ظرف همين مدت از طريق پايانه هاي مرزي لطف آباد، سرخس و باجگيران از خراسان رضوي به سمت آسياي ميانه خارج شده اند.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي به رشد يک درصدي ترانزيت خروجي از طريق سه پايانه مرزي اين استان اشاره و بيان کرد: بر همين اساس فعاليت ناوگان باربري خراسان رضوي در بخش صادرات با بهره گيري از11 هزار دستگاه کاميون رشد23 درصدي را نشان مي دهد.  

وي همچنين به ورود 33 هزار و 842 دستگاه کاميون باري به خراسان رضوي از سمت آسياي ميانه ظرف امسال تاکنون اشاره و بيان کرد: ورود اين تعداد خودروي سنگين باري در قالب کاميونهاي حامل کالاهاي وارداتي و نيز ترانزيت ورودي به ترتيب 55 درصد و 18 درصد رشد داشته است.   

پارسال 148 هزار و 212 دستگاه کاميون حامل بار ترانزيتي، صادراتي و وارداتي از سه پايانه مرزي سرخس، لطف آباد و باجگيران واقع در نوار مرزي شمال خراسان رضوي رفت و آمد کرده بودند. خراسان رضوي از سمت شمال و شمال شرق 531 کيلومتر مرز مشترک با جمهوري ترکمنستان دارد.

منبع: خبرگزراي ايرنا

 1398/06/21  تاریخ خبر
کاهش تردد کامیون‌های ترانزیت در مرز سرخس بدون هماهنگی با ایران
مدير پايانه مرزي سرخس گفت: کشور ترکمنستان بدون اطلاع قبلي و با اتخاذ سياست‌هاي غير مسئولانه ورود و خروج کاميون‌هاي ترانزيت از طريق مرز سرخس را کاهش داده است.مجتبي سرگلزايي اظهار کرد: طبق توافق‌هاي انجام شده بين ايران و کشور ترکمنستان تا مرداد ماه سال قبل حجم تردد کاميون روزانه به 230 دستگاه در روز رسيد که کشور مقابل بدون هيچ هماهنگي اين ميزان تردد را به 30 دستگاه در روز کاهش داد و اين اقدام در حالي رخ داده که پايانه سرخس بارها اعلام کرده توانايي پذيرش بيشتري را دارد.

وي با اعلام اينکه اقدام ترکمنستان در اين خصوص مانع از تردد اتباع تاجيک از اين پايانه شد، افزود: ترکمن‌ها در اقدامي ديگر از ورود و خروج کاميون‌هاي تاجيکي که از طريق کشورشان تردد داشتند، ممانعت کردند به نحوي که روزانه تنها 10 دستگاه کاميون از اين مرز خارج مي‌شد و کاميون‌هاي ترانزيتي که مقصد آن‌ها تاجيکستان بود بايد از طريق مرز دوغارون در تايباد و يا درياي خزر عبور مي‌کردند.

سرگلزايي با اشاره به مضرات ديگر اين اقدام کشور ترکمنستان مطرح کرد: از مردادماه سال 97 که کاهش تردد کاميون اعمال شد، اتباع ترکمن نيز به تدريج از اين نقطه مرزي حق ورود به ايران را نداشتند و تنها مي‌توانند از مرز باجگيران وارد ايران و از سرخس خارج شوند که اين امر باعث شد، ورود مسافر چمداني ترکمن به صفر برسد.

او ادامه داد: اين اقدام در حالي انجام شد که طي سال‌هاي گذشته مرز سرخس يکي از مبادي تردد همه روزه اتباع ترکمنستان بود و فعاليت تجارت چمداني نقش موثري در اشتغال و رونق کسب و کار داشت.

مدير پايانه مرزي سرخس عنوان کرد: البته ساير اتباع خارجي کشورهاي آسياي ميانه شامل رانندگان، توريست‌ها و... همچنان از اين پايانه مرزي تردد مي‌کنند و اکنون ماهانه 280 نفر از مليت‌هاي مختلف وارد کشور و 250 نفر خارج مي‌شوند.

وي، رتبه صادرات از طريق اين پايانه در استان را سوم اعلام کرد و گفت: با وجود محدوديت‌هاي پيش آمده اقلامي شامل لوازم خانگي، فرش ماشيني، محصولات پلاستيکي، آهن، ميل گرد، شير آلات ساختماني، سيمان، محصولات لبني از اين طريق صادر مي‌شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1398/06/21  تاریخ خبر
حمل‌ونقل جاده‌ای نیازمند شفافیت در «برگزیت» است
  يکي از بزرگ ترين نگراني‌ها در پرونده «برگزيت»، مساله «خروج بدون توافق» است که براي ‌«آي آر يو»، حمل‌ونقل جاده‌اي و صنعت لجستيک غير قابل قبول است و به پيگيري براي دستيابي به شفافيت و دريافت جزئيات بيشتري در اين رابطه از سوي مقامات بريتانيا و اتحاديه اروپا ادامه مي دهد.به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي سايت اتحاديه حمل‌‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي (IRU) با انتشار پيامي اعلام کرد؛ براساس ملاقات‌هاي اخير بين بوريس جانسون نخست وزير انگلستان و رهبران اتحاديه اروپا قبل از اجلاس «جي 7»،‌ شبح يک «برگزيت بدون توافق» بر روي افق پيش رو به بزرگي ديده مي‌شود.«برگزيت» يک چالش بزرگ براي نرخ کرايه حمل‌ونقل جاده‌اي و صنعت لجستيک است که امروز همکاري نزديکي با بازارهاي انگلستان و ايرلند دارد. طبق سماجت‌هاي سياسي نا معلوم در خصوص ظرفيت خروجي‌هاي «برگزيت»، اين صنعت در برزخ نگه داشته شده است. به همين خاطر شفافيت از جانب دولت انگلستان و اتحاديه اروپا به طور ويژه انتظار مي‌رود.يکي از بزرگترين نگراني‌ها در پرونده «برگزيت»، مساله«خروج بدون توافق» است، که براي ‌«آي آر يو» (اتحاديه حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي)، حمل‌ونقل جاده‌اي و صنعت لجستيک  غير قابل قبول است. اين اقدام مي‌تواند بدترين دستاورد ممکن باشد که احتمالا بسياري از مشکلات و موانع حمل‌ونقلي را که سياست تک بازاري اتحاديه اروپا از بين برده بود به حالت اول برمي‌گرداند. اتحاديه اروپا و انگلستان بايد از چنين اتفافي جلوگيري کنند و به توافق قابل قبولي براي افزايش تسهيلات دست يابند که درب‌ها براي مذاکره درباره آينده روابط اتحاديه اروپا-انگلستان باز کند.يکي از اولويت‌هاي «آي آر يو» پايين آوردن ريسک به وسيله ارائه اطلاعات موثق براي صنعت حمل‌ونقل جاده‌اي است اما شرايط سياسي فعلي آن را بسيار سخت کرده است.«ماتياس مادژ» مسئول پيگيري امور «آي آر يو» در اتحاديه اروپا گفته است، «آي آر يو» به دولت انگلستان پيام خود را همانند اتحاديه اروپا ارسال کرده است تا اطلاعات درست در مورد چگونگي فعاليت شرکت‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي و لجستيکي را در اختيار آن‌ها قرار دهند و نيز خود را براي خروج «بدون توافق» آماده کنند.31 دسامبر 2019 به عنوان تاريخ خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا مناسب نيست و براي اين مهم يک فرجه زماني 12 ماهه براي مذاکره-ترجيحا براي تمام مدهاي حمل‌و‌نقل نياز است.«آي آر يو» رسد شرايط موجود و پيشرفت آن در هفته‌هاي پيش ‌رو همراه با ارزيابي را با هدف حمايت از حمل‌ونقل جاده‌اي در دستور کار قرار داده است و به پيگيري براي دستيابي به شفافيت و دريافت جزئيات بيشتري در  اين رابطه از سوي مقامات بريتانيا و اتحاديه اروپا ادامه مي دهد.

منبع: سايت ايرو

 1398/06/20  تاریخ خبر
افزایش ۷ درصدی ترازیت کالا از مرز بازرگان آذربایجان‌غربی
مدير پايانه مرزي بازرگان گفت: در چهار ماهه نخست امسال ترانزيت کالا از پايانه مرزي بازرگان افزايش هفت درصدي داشته است.جابر اکبرپور با اشاره به اينکه پايانه مرزي بازرگان يکي از مهمترين پايانه‌هاي مرزي آذربايجان‌غربي و کشور است، اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ترانزيت کالا از اين پايانه افزايش هفت درصدي داشته است.وي با بيان اينکه به طور متوسط روزانه 800 دستگاه کاميون از طريق اين پايانه تردد مي‌کنند، افزود: روزانه در حدود 95 دستگاه کاميون از اين پايانه وارد استان مي‌شوند.مدير پايانه مرزي بازرگان با بيان اينکه عمده کالاها و مواد صادراتي از اين گمرک شامل مصالح ساختماني، ميوه و تره‌بار، سنگ‌کوب و قير است، ادامه داد: اين ‌کالاها اغلب به ترکيه و کشورهاي اروپايي صادر مي‌شود.وي عنوان کرد: در اين مدت پايانه مرزي بازرگان پس از پايانه شهيد رجايي و پرويزخان رتبه سوم بيشترين ميزان ترانزيت کالا را به دست آورده است.

منبع: خبرگزاري فارس


 1398/06/17  تاریخ خبر
کسب رتبه دوم ترانزیت خارجی صادرات کالا از مرز باشماق
مدير کل گمرکات استان کردستان، گفت: گمرک باشماق مريوان رتبه دوم ترانزيت خارجي را به خود اختصاص داد.رحماني‌پور با بيان اين‌که گمرک باشماق اين رتبه را در بين 57 گمرک مرزي کسب کرده عنوان کرد:در پنج ماهه امسال بيش از 400 هزار تن کالا به ارزش يک ميليارد و604 ميليون دلار از گمرک باشماق ترانزيت شده است.او هم‌چنين با اشاره به ميزان صادرات استان در مدت ياد شده افزود: ميزان صادرات استان نيز امسال 507 ميليون دلار استمدير کل گمرکات استان گفت: اين ميزان صادرات نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 10 درصد افزايش و از لحاظ ارزش دلاري يک درصد کاهش داشته است.عراق با بيش از 95 درصد، بيش‌ترين حجم صادرات کالا از مرز باشماق را به خود اختصاص داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 1398/06/16  تاریخ خبر
برای ارتقای موقعیت اقتصادی ایران باید بر روی حمل‌ونقل تمرکز کرد
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي گفت: بخش حمل‌ونقل کشور در توليد ناخالص ملي بيش از 8.5 درصد و در بخش اشتغال دو ميليون نفر به صورت مستقيم و 4.5 ميليون نفر را به طور غير مستقيم رقم زده است.

 سومين نشست هم انديشي و گفت وگو با تشکل‌هاي حرفه‌اي حمل‌ونقل بعد از ظهر روز 11 شهريورماه 1398 با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي و مهدي مير اشرفي رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران در وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

در ابتداي اين نشست شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: سهم حمل‌ونقل کشور در توليد ناخالص ملي بيش از 8.5 درصد و شرايط اشتغال دو ميليون نفر به صورت مستقيم و 4.5 ميليون نفر به طور غير مستقيم را رقم زده است.

آدم نژاد در ادامه به تشريح سه مشکل بزرگ حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: در اولين مساله به دليل اينکه ورود به اقتصاد حمل‌و‌نقل در جهت تنظيم عرضه و تقاضا و در مسير تنظيم بازار نبوده است، رابطه اقتصادي در نظام حمل‌ونقل به طور دائم با ريسک سرمايه گذاران مواجه مي‌شود. 

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي دومين مشکل را وجود بروکراسي شديد براي فعاليت تخصصي و حرفه‌اي در حوزه حمل‌ونقل عنوان کرد و يادآور شد: بايد دو اصل توانمندي (مهارت) و سرمايه براي ورود به عرصه حمل‌ونقل پذيرفته شود. 

به گفته وي سومين مشکل پيش روي حمل‌ونقل، موازي کاري دستگاه‌هاي ذي ربط است که باعث عدم گسترش اين صنعت در بخش خصوصي مي‌شود. 

آدم نژاد تصريح کرد: تکامل تدريجي حمل‌ونقل نياز به خلاقيت، توسعه فيزيکي و نرم افزاري دارد و اين جلسه با هدف شناسايي گلوگاه‌هاي موجود و هم فکري براي رفع آ‌نها برگزار شده است.

 در ادامه اين نشست رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران گزارشي از اقدامات انجام شده ارائه کرد و گفت: در حالي سال گذشته درآمد 43 ميليارد دلار از صادرات غير نفتي و 42 ميليارد دلار از واردات در سال گذشته  براي کشور حاصل شد که درآمد امارات متحده عربي از صادرات و ري اکسپرت حدود 320 ميليارد دلار بوده است. 

مهدي مير اشرفي با اشاره به مطالعات انجام شده از سوي مراکز علمي بين‌المللي مبني بر انتقال مرکز ثقل ثروت از سيليکن ولي و وال‌استريت به مرزهاي هند و چين اظهار داشت: در نتيجه اين مطالعات آمده است که کشورهاي نزديک به هند و چين مي‌توانند با انتقال کالاهاي ساخته شده توسط آن‌ها يا تامين مواد مورد نياز اين دو کشور از منافع مالي بالايي بهره مند شوند. 

وي تاکيد کرد: بنابر اين با توجه به مطالعات و پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، براي ارتقا موقعيت اقتصادي کشور، فقط بايد بر حمل‌ونقل تمرکز و به آن توجه ويژه شود.

رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران با اشاره به حضور 30 دستگاه دولتي و حاکميتي در عرصه تجارت کشور گفت: هر يک از اين دستگاه قوانين و مقررات خاص خود را دارند که امکان مقايرت با قوانين دستگاه ديگر نيز وجود دارد. 

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با اتکا به نيروهاي ارزشمند دانشگاهي سامانه پنجره واحد فرامرزي ايجاد و راه‌اندازي شد و طبق گزارش بانک جهاني درسال گذشته رتبه ايران بيش از 39 پله و در تجارت فرامرزي 35 پله ارتقا يافت. همچنين در سه روز گذشته از سه سامانه «خدمات گمرکي موبايلي»، «پيام رسان به فعالان عرصه تجارت» و «پلمپ الکترونيک» براي تسهيل خدمات گمرکي رونمايي شد.

سر انجام پس از بيان مشکلات از سوي نمايندگان تشکل‌هاي حرفه‌اي حمل‌ونقل در زمينه گمرکي، مقرر شد، هر يک از تشکل‌ها نظرات و پيشنهادات خود را به صورت مکتوب تا روز چهارشنبه 13 شهريورماه به معاونت حمل‌ونقل ارسال کنند تا پس از جمع ‌بندي و ارسال براي رويت رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران مورد بررسي و پاسخ‌گويي قرار گيرد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 1398/06/16  تاریخ خبر
پشت‌پرده کاهش صادرات به عراق چیست؟
 1398/06/16  تاریخ خبر
رایزنی ایران و اقلیم کردستان عراق درباره همکاری‌های گمرکی و تسهیل روند ترخیص کالا
سرکنسول ايران در اربيل در ديدار با مديرکل گمرکات اقليم کردستان عراق در خصوص همکاري‌هاي گمرکي دوجانبه و راه‌کارهاي تسهيل فرايندها و تشريفات مرتبط با ترخيص کالا و ترانزيت محموله هاي صادراتي با اين مقام مسوول در اقليم کردستان رايزني و گفت وگو کرد.;اين ديدار "سامال عبدالرحمان عزيز" مديرکل گمرکات اقليم کردستان عراق، انتصاب" نصراله رشنودي" به سمت سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در اربيل را تبريک گفته و با اشاره به پيشينه مناسبات دوستانه و پيوندهاي ژرف تاريخي و فرهنگي کردستان عراق با ايران، ابراز اميدواري کرد در دوره مسووليت آقاي رشنودي، شاهد توسعه روابط تجاري دوجانبه بر پايه گسترش تفاهم و همکاري گمرکي باشيم.سرکنسول کشورمان نيز با ابراز خشنودي از  اين ديدار، روند فعاليت گمرکات اقليم کردستان عراق و ايران را مثبت و رضايت‌بخش توصيف و تداوم همکاري موجود را در تسهيل شرايط، موثر ارزيابي کرد.

منبع: خبرگزاري ايسنا
 1398/06/16  تاریخ خبر
افزایش ۵۶درصدی ترانزیت نفتی و ۱۵ درصدی صادرات غیرنفتی در بندر شهید رجایی
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي با اعلام خبر تخليه و بارگيري 34 ميليون تن کالا در پنج ماهه امسال و ثبت رشد بيش از 7 درصدي، گفت: با صادرات 16 ميليون تن کالاي غيرنفتي از طريق بزرگترين بندر ايران، رشد 15 درصدي را شاهد بوديم."اله مراد عفيفي پور" در نشستي با مديران بزرگترين بندر ايران ضمن بيان تازه ترين آمار و ارقام از عملکرد منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي طي پنج ماه نخست سال 98، اظهار داشت: در دوره زماني ياد شده، حجم مجموع عمليات تخليه و بارگيري کالاهاي نفتي و غير نفتي به رقم 34 ميليون و 233 هزار و 123
تن رسيد که با رونق گرفتن فعاليت هاي اقتصادي و حمل و نقلي در اين بندر، شاهد افزايش 7.2 درصدي جابجايي کالا بوديم .وي حجم تخليه و بارگيري کالاهاي غير نفتي را 23 ميليون و 442 هزار و765 تن با رشد 9.4 درصدي عنوان کرد و افزود: همچنين، 10 ميليون و 790هزار و 358 تن فرآورده نفتي نيز با افزايش 2.6 درصدي در اين جابجا بندر شد.
صادرات غيرنفتي از 16 ميليون تن فراتر رفت
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي با اشاره به افزايش 15 درصدي صادرات غيرنفتي در بزرگترين بندر تجاري ايران تصريح کرد: حجم صادرات اين گونه کالاها به رقم 16 ميليون و 654 هزار و 256 تن رسيد.عفيفي پور از ترانشيپ يک ميليون و 574  هزار و 711 تن کالاي غيرنفتي از طريق اين بندر به بنادر ديگر منطقه خبر داد که در اين زمينه، رشد 17 درصدي را شاهد بوديم.
134 هزار تن کالا کابوتاژ شد
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان از کابوتاژ(کران بري) 134 هزار و 135 تن کالاي غيرنفتي با افزايش 100 درصدي طي پنج ماه اخير سخن به ميان آورد و اظهار داشت: در اين مدت، يک ميليون و 407 هزار و 423 تن کالا،  ترانزيت و همچنين سه ميليون و 312 هزار و 423 تن از اينگونه کالاها وارد بندر شهيد رجايي شد.اين مقام مسئول در بخش ديگري از گزارش عمليات پنج ماهه منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي افزود: طي اين مدت، سه ميليون و 726 هزار و 400 تن فرآورده نفتي با رشد 11.3 درصدي به خارج از کشور صادر شده است.
ترانزيت نفتي 56 درصد افزايش يافت
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي اظهار داشت: در اين مدت، 7 ميليون تن با رشد7.3 درصدي، کابوتاژ و 33 هزار و 894 تن از اينگونه محموله ها، ترانزيت شد که رشد 56.5 درصدي داشته است.
تردد بيش از 1700 شناور به بزرگترين بندر ايران
عفيفي پور گفت: از ابتداي امسال تاکنون، يکهزار و 763 فروند شناور در اسکله هاي بزرگترين بندر تجاري کشور پهلو گرفت که همسنجي اين تعداد از تردد شناورها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بيانگر افزايش 7.8 درصدي است.مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان در پايان خاطرنشان کرد: از مجموع کل شناورهاي ورودي به بندر شهيد رجايي، يکهزار و 453 فروند مربوط به کشتي هاي داراي تناژ بالاي هزار تن(افزايش 5 درصدي) و 310 فروند شناور تناژ اسمي زير هزار تن (رشد 21 درصدي)، داشته است.
منبع: سازمان بنادر و دريانوردي
 1398/06/13  تاریخ خبر
۵۰۸ میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شد
معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ايلام، گفت: 508 ميليون دلار کالا از ابتداي سال جاري تا پايان مردادماه از مرز بين‌المللي مهران به کشور عراق صادر شده است.

 سعيد شريفي اظهار داشت: اين ميزان کالا(اظهار شده گمرک) با بيش از 823 هزار تن مربوط به صادرات استان ايلام بوده که در مدت ياد شده از اين مرز به عراق صادر شده است.

وي افزود: عمده‌ترين اقلام صادراتي در اين مدت مصالح ساختماني، محصولات فلزي، کشاورزي، پلاستيکي، خودرو، قطعات خودرو، مواد پتروشيمي بوده است.

به گفته شريفي، اين ميزان صادرات کالا در سال جاري از لحاظ وزني 38 درصد و از لحاظ ارزشي 19 درصد رشد داشته است.

وي يادآور شد: هدف‌گذاري ما در ميزان صادرات در سال جاري 650 ميليون دلار است که اين ميزان به‌زودي تحقق پيدا مي‌کند.

معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت صمت ايلام تصريح کرد: سال گذشته بيش از يک‌ميليون و 279 ميليون دلار کالا از مرز مهران به کشور عراق صادر شد اين در حالي بود که هدف‌گذاري ما بيش از 500 ميليون دلار بود.

شريفي تصريح کرد: بنا به تاکيدات مديريت ارشد استان مبني بر ادامه روند مثبت صادرات و جديت براي توسعه آن، مي‌توان با اجراي برنامه‌ها و مديريت صحيح همه ظرفيت‌هاي مرز بين‌المللي مهران را براي توسعه اقتصادي استان و کشور به‌کار گرفت.

 شهر مرزي مهران در استان ايلام با حدود 230 کيلومتر فاصله با بغداد نزديک‌ترين شهر مرزي کشورمان به پايتخت عراق و عتبات عاليات اين کشور است که امروز به کانون فعاليت‌هاي صادراتي و تردد زوار با کشور همسايه تبديل شده است.

شهرستان مرزي مهران در 85 کيلومتري جنوب غربي ايلام قرار دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1398/06/13  تاریخ خبر
توسعه همكاري هاي حمل و نقلي جمهوري اسلامي ايران و افغانستان
هفتمين اجلاس کميته مشترک همکاري هاي حمل و نقل بين المللي جاده اي ايران و افغانستان در روزهاي  10 و 11 شهريور ماه  در کابل برگزار شد و در پايان اجلاس نيز صورتجلسه همکاري هاي حمل و نقل جاده اي به امضاي رؤساي دو هيأت رسيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، منوچهر سلمانزاده مدير كل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي  با بيان اين خبر افزود: 
افزايش مراودات حمل و نقلي  دو کشور و ضرورت تسريع و تسهيل در تردد ناوگان حمل و نقلي دو کشور ، پيگيري مشکلات رانندگان ايراني در افغانستان، توافق طرفين بر لزوم تسريع در احداث پل دوم ميلک، همکاري هاي دو جانبه طرفين در زمينه هاي نگهداري و بهره برداري راه ها، فناوري هاي نوين، سامانه هاي حمل و نقلي هوشمند و ايمني تردد در قالب برنامه عمل پيشنهادي طرف ايراني، از مهمترين تصميمات اين اجلاس است.
وي همچنين اظهار داشت:
بازديدهاي دوره اي طرفين از مرزهاي دو کشور جهت حل مشکلات در مرز، توسعه و فعال سازي راه گذر کتاي و تأسيس راه گذر سه جانبه کابل، تهران و استانبول، تسريع در اجراي کامل موافقت نامه چابهار در راستاي افزايش تردد ناوگان ترانزيتي از ديگر تصميمات اتخاذ شده است.
گفتني است، اين اجلاس با حضور عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهر سازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور و معاون وزير و رييس ترانسپورتي افغانستان و با همراهي هياتي متشکل از مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي، رييس اداره ترانزيت راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي، نمايندگان انجمن هاي صنفي شرکت هاي حمل و نقل بين المللي ايران و خراسان برگزار شد.

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي