اخبار حمل و نقل بین المللی
 1401/01/16  تاریخ خبر
جنگ اوکراین چه فرصت‌هایی برای ترانزیت ریلی ایران ایجاد کرد؟

کارشناسان صنعت ترانزيت مي‌گويند جنگ روسيه و اوکراين و تحريم‌هاي اروپا عليه اين کشور مي تواند فرصتي براي ترانزيت ريلي کالاهاي چيني به اروپا از خاک ايران باشد.

چندي پيش برخي پايگاه‌هاي خبري اروپايي از توقف تردد قطارهاي مسافري سن پترزبورگ-هلسينکي و همچنين توقف فعاليت‌هاي حمل و نقل ريلي روسيه-فنلاند از 7 فروردين امسال خبر داده بودند.
به گفته رسانه‌هاي غربي، مقامات فنلاند در روز جمعه 5 فروردين اعلام کردند: «در راستاي تحريم‌هاي کشورهاي غربي عليه روسيه به دليل حمله به اوکراين، از روز دوشنبه 28 مارس (8 فروردين) به منظور رعايت تحريم‌هاي اعمال شده عليه مسکو، خط راه آهن ميان روسيه و فنلاند متوقف خواهد شد.»

اين در حالي است که امروز پايگاه خبري rail freight (حمل و نقل ريلي) اعلام کرد: حمل و نقل ريلي فنلاند-روسيه از سر گرفته مي‌شود.

بر اساس اعلام اين پايگاه خبري تخصصي حوزه حمل و نقل ريلي در دنيا، گروه وي‌آر (شرکت دولتي ترابري ريلي فنلاندي) از آمادگي خود براي از سرگيري تردد قطارها ميان فنلاند و روسيه از 30 مارس 2022 (10 ارديبهشت 1401) خبر داده است.

وزير راه: کالاهاي فنلاندي را با ريل به بندر شهيد رجايي ترانزيت کرديم

پيش از اين نيز در سال گذشته يک رام قطار باري ترانزيتي ميان فنلاند و ايران از طريق اتصال به راه آهن روسيه تردد و سپس از شبکه ريلي جمهوري آذربايجان وارد ايستگاه آستاراي ايران شد؛ پس از آن با کاميون به ايستگاه راه آهن رشت منتقل و نهايتاً با ريل به بندر شهيد رجايي براي انتقال به هند جابه جا شد.

رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي 18 آبان سال گذشته در همايش قير و آسفالت در اين خصوص گفته بود: قطار کانتينري حامل کالاهاي فنلاند را از مسير ايران عبور داده‌ايم که 21 روز طول کشيد. اگر به طور عادي از دريا عبور مي‌کرد، سه ماه زمان مي‌برد.

با اين حال مشخص نيست با توجه به توقف تردد ريلي ميان روسيه و فنلاند، ترانزيت ريلي کالاهاي فنلاندي از خاک ايران ادامه يابد يا متوقف مي‌شود؟

مديرعامل راه آهن: روزي 17 قطار چين از خاک روسيه به اروپا مي‌رفت که جنگ اوکراين آن را متوقف کرد

حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهور در بازديدي که تعطيلات نوروز امسال از پايانه مرزي ريلي سرخس به همراه رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي و سيد ميعاد صالحي مديرعامل راه آهن داشت بر ضرورت توسعه ترانزيت ريلي شرق به غرب از خاک ايران تأکيد کرد.

رئيس جمهور در اين بازديد با بيان اينکه توسعه ترانزيت ريلي واقعاً جاي تشکر دارد، تاکيد کرد: روابطي که با کشور ترکمنستان برقرار کرديم زمينه‌هاي بسيار خوبي را براي توسعه تجارت و ترانزيت و همکاري‌هاي انرژي ايجاد کرده است و آمادگي کامل دارند اين همکاري‌ها را افزايش دهند. بر اساس گزارش‌ها اين سطح از روابط و اقدامات نسبت به 40 سال گذشته بي سابقه بوده است.

وي ادامه داد: عقب ماندگي ما در حوزه ريلي بسيار زياد است و بايستي با اقدامات شما، اين عقب ماندگي‌ها جبران شود. بايد تأمين لکوموتيو، ناوگان و توسعه خطوط در دستور کار قرار داشته باشد تا در نتيجه همکاري‌هاي تجاري با چين و روسيه و کشورهاي منطقه و اروپا تسهيل شود.

سيد ميعاد صالحي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت راه آهن نيز در اين بازديد گفت: روزانه 17 رام قطار از کشور چين از طريق کريدور روسيه به اروپا مي‌رفت که با توجه به اتفاقات اخير و جنگ اوکراين، اين مسير غير فعال شده و اکنون فرصت مناسبي است تا تمهيداتي انديشيده شود و اين بار ترانزيتي را از مسير کريدورهاي ريلي ايران از چين به اروپا حمل کنيم.

کارشناس ريلي: از فرصت تحريم راه آهن روسيه براي توسعه ترانزيت ريلي ايران استفاده کنيم

علي ضيايي کارشناس حمل و نقل ريلي در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره استفاده از فرصت تحريم راه آهن روسيه از سوي غربي‌ها اظهار کرد: کريدور ريلي شرق به غرب چند مدعي دارد که يکي از آنها کريدور روسيه يا ترانس سيبري است که از شمال درياي خزر عبور مي‌کند؛ ديگري کريدور درياي خزر و سپس ترکيه است که به آن ترانس کاسپين هم مي‌گويند؛ سومين کريدور هم عبور کالا از راه آهن ايران است.

وي افزود: اصلي ترين کريدور شرق به اروپا، همان ترانس سيبري است که سالي 1.5 تا 2 ميليون TEU کانتينر معادل 30 ميليون تن کالا از آن عبور مي‌کند. با توجه به اينکه از زمان جنگ اوکراين، فعاليت کريدور ريلي روسيه هم متوقف شده است، در حال حاضر کريدور ترانس کاسپين به اصلي ترين کريدور حمل کالا از چين به اروپا تبديل شده، ولي ما مي‌توانيم بخشي از اين کالاهايي که با راه آهن روسيه به اروپا ترانزيت مي‌شد را به شبکه ريلي ايران منتقل کنيم.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل ادامه داد: کريدور ترانس کاسپين از بندر اکتائو در قزاقستان آغاز و پس از حمل دريايي کالاها به بندر باکو، از طريق راه آهن باکو-تفليس-قارص به اروپا مي‌رود. اما اگر از بندر اکتائو به بند اميرآباد منتقل شود، مي‌توانيم کالاها را با راه آهن ايران به ترکيه و سپس اروپا جابه جا کنيم.

وي يادآور شد: همچنين با توجه به اينکه قزاقستان هاب ترانزيت کالاهاي چيني است، مي‌توانيم با انتقال کالا از اين کشور به ازبکستان و سپس ترکمنستان و نهايتاً شبکه ريلي ايران، در ترانزيت کالاهاي کريدور شرق به غرب سهمي داشته باشيم.

ضيايي فرصت ديگر ايجاد شده براي افزايش درآمدهاي ترانزيتي از جنگ روسيه و اوکراين را امکان حمل کالاهاي روسي به بنادر ايران و سپس ديگر کشورها و بالعکس عنوان و اظهار کرد: با توجه به اينکه راه آهن و بنادر روسيه تحريم شده اند، امکان تردد کشتي به بنادر اين کشور وجود ندارد و از آنجايي که اين کشور تجربه مديريت تحريم‌ها را ندارد، مي‌توانيم کالاهاي روسي را از شبکه ريلي کشورمان ترانزيت کنيم.

مديرکل تجاري سازي وزارت راه: امکان انتقال بخشي از ترانزيت سالانه 50 ميليون تني شرق به غرب به خاک ايران در پي جنگ اوکراين

امين ترفع مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي نيز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تأثير توقف تردد قطارهاي چين به اروپا از مسير روسيه در پي جنگ اخير شرق اروپا بر توسعه درآمدهاي ترانزيتي کشورمان تصريح کرد: در ترانزيت شرق به غرب از مسير قزاقستان و روسيه 50 تا 60 ميليون تن کالاي در سال با قطار حمل مي‌شود؛ وضعيت فعلي اروپا و جنگ روسيه-اوکراين يک فرصت براي ماست تا بسته به زيرساخت‌هاي حمل و نقلي کشورمان از آن استفاده کنيم.

وي افزود: هر چه قدر توان بازاريابي، يکپارچه سازي، صدور هماهنگ اسناد حمل و نقل ميان دستگاه‌هاي مرتبط با ترانزيت، تسهيل فرآيندها، بهبود صدور مجوزها و… در کشورمان افزايش يابد، سهم ما از بازار به وجود آمده ترانزيت کالا از شرق به غرب نيز افزايش مي‌يابد.

ترفع ادامه داد: حتي جنگ روسيه-اوکراين در ارتقاي درآمدهاي ترانزيتي کريدور شمال-جنوب هم مؤثر است و کشورهايي که انتقال کالا ميان آنها و اروپا به روسيه وابسته است، مي‌توانند از مسير ايران استفاده کنند.

مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: با توجه به محدوديت‌هايي که براي زيرساخت‌هاي حمل و نقلي روسيه ايجاد شده، مي‌توانيم ترانزيت و جابه جايي بخشي از کالاهاي اين کشور را هم بر عهده بگيريم؛ اما همه اين موارد به يکپارچه سازي حداکثري فرآيندهاي بخش‌هاي مرتبط با ترانزيت در داخل کشور بستگي دارد.

منبع: خبرگزاري مهر

 1401/01/16  تاریخ خبر
بیش از ۶۰ هزار تن کالا از پایانه های مرزی خوزستان ترانشیپ شد
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي خوزستان گفت: 60 هزار و930 تن کالا طي سيزده روز تعطلات 1401 از مرزي هاي شلمچه و چذابه ترانشيپ (حمل و نقل کالا به مقصد مياني و سپس به مقصد اصلي) شد.

 غلامعباس بهرامي نيا با بيان اينکه اين ميزان کالا توسط يک هزار و 974 دستگاه کاميون ترانشيپ شده است اظهار داشت : در بازه زماني ياد شده تعداد 27 هزار و 261 نفر از مرز شلمچه تردد داشتند که از اين ميزان 15 هزار و 40 نفر وارد و 16 هزار و 961 نفر از کشور خارج شدند.

 مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي خوزستان گفت: طي اين مدت تردد تعداد چهار هزار و 55 نفر از مرز چذابه نيز به ثبت رسيد که از اين ميزان يک هزار و 513 نفر وارد و يک هزار و 669 نفر خارج شدند.

مواد غذايي ، تره بار ، مصالح ساختماني ، وسايل مکانيکي و خانگي ، لبنيات و آبزيان پرورشي ،چوب و آهن آلات از مهمترين اقلام ترانشيپ به عراق از پايانه تجاري چذابه است.

محصولات فولادي، مصالح ساختماني، سيمان و کلينکر(مواد اوليه سيمان) و قطعات نيروگاهي از محصولات ترانشيپ شده از مرزشلمچه به عراق است.

مرزهاي زميني چذابه و شلمچه و مرز دريايي خرمشهر از تير1382 پس از سرنگوني رژيم بعث عراق به تدريج براي صادرات کالا و درمهر همان سال براي عزيمت زائران عتبات عاليات بازگشايي شدند.

منبع: تين نيوز

 1400/09/27  تاریخ خبر
اطلاعیه: کنفرانس راه ابریشم نو و خاورمیانه
 1400/09/27  تاریخ خبر
اطلاعیه : میزگرد صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت ایران؛ دستاوردها و چالش‌ها
محورهاي ميزگرد:
 ظرفيت‌هاي کريدورهاي بين‌المللي ترانزيتي در ايران
 چالش‌هاي پيش روي صنعت حمل‌ونقل
 تاثير تحريم‌ها بر حمل‌ونقل و ميزان موفقيت در مقابله با تحريم‌ها
 دستاوردهاي ايران در پيشبرد ديپلماسي حمل‌ونقل و گسترش روابط ترانزيتي با کشورهاي همسايه

مجري ميزگرد:
علي اسدي خمامي، خبرنگار حوزه حمل‌ونقل، کارشناس ارشد مطالعات جهان

ميهمانان گرانقدر:
 جواد سمساريلر: رييس انجمن حمل‌ونقل بين‌المللي ايران
 مسعود پل‌مه: دبيرکل انجمن کشتيراني و خدمات وابسته
 ميثم مهرپور: کارشناس ارشد امور اقتصادي
 علي محمودي سراي: رئيس فدراسيون حمل و نقل و لجستيک ايران

مکان و زمان برگزاري ميزگرد: شنبه 27 آذرماه، ساعت 12 ظهر، وزارت راه و شهرسازي، طبقه همکف، پايگاه خبري
 1400/09/07  تاریخ خبر
حجم تجارت خارجی ایران به ۶۳.۱ میلیارد دلار رسید
رييس کل گمرک اعلام کرد: تجارت خارجي ايران در هشت ماه نخست سال 1400 مانند ماه‌هاي پيش از آن، با رشد قابل توجهي همراه بود به نحوي که در اين مدت 110 ميليون و 300 هزار تن کالا به ارزش 63 ميليارد و يکصد ميليون دلار بين جمهوري اسلامي ايران و شرکاي تجاري آن مبادله شد.

 «مهدي ميراشرفي» با اعلام اين آمار اظهار داشت: مقايسه آمار هشت ماهه تجارت خارجي کشور با مدت مشابه سال گذشته حاکي از رشد 43.5 درصد از نظر وزني و 40 درصدي از نظر ارزش دلاري کالاها است.

معاون وزير اقتصاد افزود: از ميزان 110 ميليون و 300 هزار تن کالاي مبادله شده در اين مدت، 83 ميليون و 700 هزار تن آن را صادرات، به ارزش 31 ميليارد و يکصد ميليون دلار تشکيل مي‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزني 10.5 درصد و از حيث ارزشي 42 درصد افزايش يافته است.

وي در توضيح عمده اقلام صادراتي کشور اظهار داشت: محصولات پتروشيمي با 39 ميليون و 800 هزار تن به ارزش 13 ميليارد و 300 ميليون دلار 47 درصد از لحاظ وزن و 43 درصد از ارزش مجموع صادرات کشور را در اين مدت به خود اختصاص داده است.

ميراشرفي اضافه کرد: پنج مقصد مهم صادرات کالاهاي ايراني به ترتيب چين با 19 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 9 ميليارد و يکصد ميليون دلار، عراق با 21 ميليون و 600 هزارتن به ارزش 6 ميليارد و يکصد ميليون دلار، ترکيه با 11 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 3 ميليارد و 800 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 7 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 2 ميليارد و 900 ميليون دلار و افغانستان با 3 ميليون تن کالا به ارزش يک ميليارد و 270 ميليون دلار بودند.

وي افزود: در بحث واردات نيز کشورمان در هشت ماهه سال‌جاري 26 ميليون و 500 هزار تن کالا به ارزش 32 ميليارد دلار از کشورهاي مختلف وارد کرده است که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزني 21 درصد و از نظر ارزشي 38 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

رئيس کل گمرک ايران در مورد پنج کشور طرف معامله واردات با ايران گفت: به ترتيب از امارات متحده عربي با هشت ميليون تن کالا به ارزش 10 ميليارد و يکصد ميليون دلار، چين با 2 ميليون و 200 هزار تن به ارزش هفت ميليارد و 200 ميليون دلار، ترکيه با 2 ميليون و 700 هزار تن به ارزش سه ميليارد و 200 ميليون دلار، آلمان با 549 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 200 ميليون دلار و سوئيس با يک ميليون و 300 هزار تن به ارزش يک ميليارد و يکصد ميليون دلار است.

وي بيان داشت: از کل وادات کشور در مدت مذکور 20 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 12 ميليارد و 400 ميليون دلار آن مربوط به واردات کالاهاي اساسي است که 75 درصد از وزن و 38 درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است که از اين ميزان نيز 17ميليون و 800 هزار تن به ارزش 9 ميليارد و 900 ميليون دلار با ارز ترجيحي بوده است. 

ميراشرفي گفت: در هشت ماهه سال‌جاري هشت ميليون و 101 هزار تن کالا از قلمرو جمهوري اسلامي ايران ترانزيت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 80 درصد رشد داشته است که حتي از ميزان ترانزيت کل سال 99 يا کل سال 98 هم بيشتر شده است و اين امر به نوبه خود يک رکورد تازه براي عبور کالا از ايران به حساب مي‌آيد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1400/09/01  تاریخ خبر
رفع مشکل تردد کامیون های ایرانی برای رسیدن به ارمنستان و اوراسیا

تردد ناوگان ايراني از مسير 43 کيلومتري بازسازي شده قاپاق داتو (تاتو) که جايگزين قاپاق گوربس بين ايران و ارمنستان است، آغاز شد.

با توجه به مشکلات و اختلالي که از حدود 2 ماه پيش در تردد ناوگان باري و مسافري ايران و ارمنستان در جاده قاپاق گوربس رخ داد، ايجاد يک مسير جايگزين مورد توجه قرار گرفت که بر هيمن اساس از مدتي پيش ناوگان ترانزيتي ايران و ارمنستان در خاک ارمنستان از مسير کوهستاني قاپاق داتو (تاتو) در حال تردد هستند.

اختلال در تردد ناوگان ايراني از  قاپاق گوربس زماني آغاز شد که پس از جنگ 2 کشور آذربايجان و ارمنستان، جمهوري آذربايجان بر اساس نقشه هاي زمان شوروي سابق مدعي 21 کيلومتر از جاده ترانزيتي بين ايران و ارمنستان در ياتاق گوربس شد و با استقرار ايست و بازرسي از خودروهاي در حال عبور از جمله ناوگان مسافري و باري  ايراني حق گمرک دريافت کرد.

مبلغ بالاي حق گمرکي دريافتي از ناوگان ايراني براي رانندگان (130 دلار در مسير رفت و 130 دلار در مسير بازگشت) به صرفه نبود و به همين دليل رايزني هايي با کشور ارمنستان براي ايجاد جاده جايگزين از سوي مقامات 2 کشور صورت گرفت که در همين زمينه مهر ماه امسال خيرالله خادمي مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل و معاون وزير راه و شهرسازي کشورمان از برگزاري جلسات موثر با مقامات ارمنستان و حل مشکل وسايل نقليه ترانزيتي در منطقه گوريس خبر داد و گفت: براساس برنامه زمانبندي که مقامات 2 طرف تهيه کردند، مقرر شد روسازي جاده جايگزين که مورد نظر مقامات ارمنستان است، به اتمام برسد.

وي درآن زمان (14 مهرماه) اعلام کرد: همچنين، حداکثر تا 3 ماه آينده، گردنه‌ ها و نقاط حادثه‌ خيز در محور جايگزين برطرف خواهد شد و همزمان جاده اصلي جايگزين ديگري که به عنوان قطعه 4 کريدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ايروان و از ايروان به مرز گرجستان) در حال عمليات اجرايي است.

سرانجام اواسط آبان ماه عمليات بازسازي جاده جايگزين که همان مسير قاپاق داتو بود به  پايان رسيد و اين مسير به محل عبور ناوگان ايراني و ارمني تبديل شد.

اگرچه اين مسير از پيچ ها و گردنه هاي با شيب تند برخوردار است اما وزير زيرساخت هاي ارمنستان در مورد آن  گفته که قرار است تا چند ماه آينده بخش صعب العبور آن با احداث مسير مناسب مرتفع  شود.

همچنين بر اساس اظهارات مقامات ارمنستان قرار است يک بزرگراه شمالي جنوبي در کشور ساخته شود که از مرز ايران و ارمنستان آغاز و تا مرز گرجستان امتداد مي يابد.

منبع: تين نيوز

 1400/09/01  تاریخ خبر
توافق ایران و جمهوری آذربایجان در امور حمل و نقل

وزير راه و شهرسازي کشورمان و معاون نخست وزير جمهوري آذربايجان بر لزوم همکاري‌هاي بيشتر دو کشور در زمينه حمل و نقل و ترانزيت تاکيد کردند.

 آقايان رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي و شاهين مصطفي‌يف معاون نخست وزير جمهوري آذربايجان که در تهران به سر مي‌برد، در ديداري که بعدازظهر امروز در ساختمان شهيد دادمان وزارت راه و شهرسازي و با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازي و جمعي از مقامات دولتي و بخش خصوصي جمهوري آذربايجان برگزار شد، بر لزوم پيگيري توافقات قبلي دو کشور در ديدار‌هاي مقامات تهران و باکو در زمينه حمل و نقل، ترانزيت کالا و خدمات مرتبط با صنعت حمل و نقل دو کشور تاکيد کردند.
 
دو طرف از سطح کنوني همکاري‌ها ابراز نارضايتي کرده و خواهان گسترش آن در زمينه‌هاي مورد علاقه دو کشور شدند.

منبع: صدا و سيما
 1400/08/22  تاریخ خبر
آغاز به کار کریدور ترانزیتی زمینی امارات-ترکیه از طریق ایران

کريدور ترانزيتي امارات-ترکيه از طريق ايران با عبور اولين محموله افتتاح شد؛طي اين مسير پيش از اين از بندر شارجه تا بندر مرسين ترکيه 20 روز طول‌مي کشيد و به واسطه ايران به 8 روز کاهش يافت.

موقعيت جغرافيايي ايران قابليت اتصال کشورها و مناطق مختلف جهان را داشته و مي‌تواند نقش ترانزيتي ويژه اي در تجارت بين‌المللي ايفا کند.
در قرن‌هاي گذشته اين موقعيت و عبور کالاهاي تجاري کشورها از ايران موجب قدرت آفريني براي کشور بوده، اما در دهه‌هاي گذشته اين نقش روز به روز کمرنگ‌تر شد. در زمان حاضر مجدداً موقعيت براي احياي ترانزيت ايران فراهم شده و فرصت بازيابي اثرگذاري اقتصادي-راهبردي کشور در اقتصاد جهاني محيا است. عبور کالاي تجاري ساير کشورها از ايران مي‌تواند عوائد اقتصادي و راهبردي متعددي به همراه داشته باشد.

با وجود مشکلات متعدد در مسير ترانزيت از خاک ايران، هم اکنون نيز برخي کريدورها به صورت محدود فعاليت مي‌کنند. در اين بين افغانستان و عراق جزو کشورهاي اصلي طرف ترانزيت ايران هستند. ساير کشورها مانند ترکيه، امارات، ترکمنستان، ساير کشورهاي آسياي ميانه و … نيز مشتريان ترانزيت ايران را تشکيل مي‌دهند. در اين بين توسعه ترانزيت ايران و راه اندازي کريدورهاي جديد کار بزرگي است که در ماه‌هاي اخير سرعت بيشتري نسبت به قبل گرفته است.

در تابستان گذشته اولين محموله صادراتي کاغذ که به صورت ريلي از فنلاند راهي هند شده بود از ايران عبور کرد. همچنين ماه گذشته دو کاميون پاکستاني کالاي صادراتي پاکستان به ترکيه را از طريق ايران ترانزيت کردند. اين کريدور که موسوم به ITI است ظرفيت بالايي براي نقش آفريني در ترانزيت منطقه دارد. اين محموله که حاوي لاستيک دوچرخه و منسوجات بود مسير يک ماهه از طريق دريا را به واسطه ايران در حدود 10 روز طي کرد. با اين وجود رويه‌هاي دست و پاگير پايانه‌هاي مرزي ايران باعث بوجود آمدن مشکلاتي براي اين دو کاميون شد که با وساطت مستقيم مسئولان بلندپايه گمرک مرتفع گرديد.

پس از افتتاح دو مسير ياد شده، در روزهاي گذشته مسير جاده‌اي امارات به ترکيه نيز از مسير ايران افتتاح شد.

محمدحسين رضائيان، کارشناس حوزه ترانزيت درباره جزئيات اين موضوع گفت: اين محموله از مبدا امارات وارد بندر شهيد رجايي شده و از مرز بازرگان به ترکيه رسيد. زمان طي اين مسير که پيش از اين از بندر شارجه امارات تا بندر مرسين ترکيه طي مي‌شد به واسطه ايران به 8 روز کاهش يافته است. اين در حالي است که مسير دريايي که مستلزم عبور از تنگه باب المندب، درياي سرخ و کانال سوئز بود 20 روز به طول مي‌انجاميد.

در موقعيت کنوني افزايش چشمگير نرخ جهاني ترانزيت دريايي و قيمت اجاره کانتينر فرصت جديدي را براي ترانزيت زميني بوجود آورده است. اين موقعيت فرصتي کم نظير براي ارتقاي ترانزيت ايران است.

در اين راستا لازم است تا نهادهاي ذيربط در داخل کشور اقدام به زدودن هرچه بيشتر فرآيندهاي دست و پاگير داخلي ترانزيت و همچنين انعقاد تفاهم‌هاي دو و چندجانبه ترانزيتي با ساير کشورهاي منطقه و فرامنطقه اي کنند.

منبع: خبرگزاري مهر

 1400/08/22  تاریخ خبر
دلیل معطلی چند روزه کامیون‌ها در مرز چیست؟

رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد با تغييراتي که در قواعد ورود کاميون‌ها به کشور از سال 1397 اعمال شده، همچنان در برخي مرزها ورود کاميون‌ها به کشور به کندي انجام مي‌شود.
سيد علي حسيني با اين مطلب توضيح داد: از سال 1397 و همزمان با بازگشت تحريم‌ها و محدوديت‌هاي ارزي که براي کشور به وجود آمد، دولت تصميم گرفت محدوديت‌هايي را در مسير واردات کالا به کشور وضع کرده و صرفا اجازه ورود کالاهايي را بدهد که به آنها نياز قطعي وجود داشت.
وي با اشاره به پيشنهاد وارداتي وزارت صمت، بيان کرد: در همان زمان با تاييد پيشنهاد وزارت صمت، ورود هر کالايي که ثبت سفارش نداشته باشد به کشور ممنوع شد و اين روند تا امروز نيز ادامه داشته است. هرچند اين قاعده باعث ايجاد نظارتي دقيق‌تر بر فرايند واردات شده اما در برخي حوزه‌ها کار واردات را کند مي‌کند.

رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق ايران با اشاره به تفاوت‌هايي که در مرزهاي مختلف و کالاهاي وارداتي از طريق آنها وجود دارد، تشريح کرد: مرز بازرگان به عنوان يکي از مهم‌ترين مرزهاي اقتصادي ايران، اصلي ترين دروازه واردات کالا از اروپا به شمار مي‌رود و معمولا کالاهايي که از اروپا به سمت ايران مي‌آيند يا ماشين آلات هستند يا مواد اوليه کارخانه‌ها.

حسيني در صحبت با سايت اتاق ايران، ادامه داد: برخي از اين کاميون‌ها وقتي به مرز مي‌رسند، ثبت سفارش ندارند، از اين رو بين پنج تا 10 روز طول مي‌کشد که ثبت سفارش آنها نهايي شود. تا آن زمان هم کاميون در مرز مي‌ماند و هم صاحب کالا بايد 250 يورو بابت اين معطلي به راننده پرداخت کند.

به گفته وي، تداوم اين شرايط از سويي رسيدن مواد اوليه به واحدهاي توليدي را با مشکل مواجه مي‌کند، از سويي به طولاني شدن صف ورود کاميون‌ها در مرزهاي کشور منجر مي‌شود و از طرف ديگر براي صاحب بار نيز هزينه‌اي مضاعف به وجود مي‌آورد. از اين رو بخش خصوصي  معتقد است با ايجاد بستري جديد با هدف کاهش مشکلات و محدوديت‌ها، مي‌توان زمان ورود اين کاميون‌ها به کشور را کوتاه‌تر کرد.


منبع: خبرگزاري ايسنا

 1400/08/16  تاریخ خبر
تحقق رشد آمارهای ترانزیت جاده ای کالا در سال ۱۴۰۰
طي هفت ماهه سال جاري کاميون هايي که از قلمرو کشور ، محمولات ترانزيتي را حمل کردند به 240 هزار دستگاه رسيد و اين رقمي بيش از کل سال 99 بود ، همچنين در اين مدت تناژ حمل شده نيز به رقم 5 ميليون و 100 هزار تن رسيد به گونه اي که در هفت ماهه 1400 بيش از سال 99 حمل محمولات ترانزيتي داشتيم .

جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري با اشاره به افزايش آمار ترانزيتي کشور در سال جاري اظهار داشت : در سال 98 که شيوع کرونا در کشور نبود ، تعداد 298 هزار دستگاه کاميون ترانزيتي 6.6 ميليون تن کالاي ترانزيتي را در کشور جابه جا کردند .

از اسفند 98 که با شيوع کرونا در کشور مواجه شديم ، در يک سري از کشورها ، مرزها مسدود شد و در برخي کشورها ، ترددهاي تزانزيتي به حداقل رسيد و اين موضوع تا اواخر ارديبهشت 99 ادامه داشت ، از اوايل خرداد 99 با رايزني هاي صورت گرفته و تعريف پروتکل ها به تدريج مرزها بازگشايي شد بنابراين در سال 99 که حدود 2 ماه انسداد مرزها را داشتيم ، تردد 220 هزار دستگاه ناوگان ترانزيتي و حمل 4.8 ميليون تن کالاي ترانزيتي در کشور ثبت شد . بنابراين سال 99 با توجه به شيوع کرونا و انسداد برخي مرزها ، آمار ترانزيتي در حوزه ناوگان کاميوني کاهشي بود ضمن آنکه تشديد شرايط تحريم نيز در اين مدت بي تأثير نبود . 

هدايتي با بيان اين که طي هفت ماهه سال جاري بالغ بر 5 ميليون و 100 هزارتن کالاي ترانزيتي از مرزهاي کشور ترانزيت شد : پيش بيني مي شود اگر با همين روند افزايشي پيش برويم تا انتهاي سال 1400 در بخش جاده اي به رقم 8.5 تا 9 ميليون تن حجم کالاي ترانزيتي در بخش جاده اي برسيم . در هفت ماهه سال 99 تعداد 102 هزار کاميون ترانزيتي 2.2 ميليون تن و در هفت ماهه 98  تعداد 190 هزار کاميون 4.2 ميليون تن بار ترانزيتي جابه جا کردند ، بنابراين در هفت ماهه 1400 به نسبت سال 98  که سال بدون کرونا و بدون محدوديت رعايت پروتکل ها و محدوديت ها بوده است رشد داشته ايم . 

هدايتي در ادامه اظهار داشت : در هفت ماهه 1400 نسبت به هفت ماهه 99 ميزان 132 درصد در تعداد ناوگان ترانزيتي افزايش داريم و 128 درصد در تناژ ، افزايش اعمال شده است ، يعني حدوداً در ناوگان و تناژ ترانزيتي در اين هفت ماه نسبت به 99 رشد داشته ايم و اين نشان مي دهد با وجود شرايط تحريم اين ارقام محقق شده است ، البته اين در حالي است که هنوز مرزهاي ترکمنستان باز نشده است تا به صورت کامل و عادي تردد انجام شود ، حتي مرزهاي افغانستان تحت تأثير حضور مقطعي طالبان بوده است و با تمام اين شرايط افزايش 130 درصدي نسبت به پارسال محقق شد و نسبت به هفت ماهه 98 در تعداد ناوگان 28 درصد و در تناژ 20 درصد افزايش ميزان کالاي ترانزيتي داشته ايم .

وي افزود : همچنين در مهر 1400 نسبت به مهر 99 ميزان 107 درصد رشد تعداد کاميون هاي ترانزيتي را داريم ، ما در روند صعودي در اين حوزه قرار داريم و در مهرماه امسال به 41هزار و 500 دستگاه کاميون ترانزيتي رسيديم که اين رقم در چند سال گذشته بي سابقه بوده است ، در سال 98 فقط در يک ماه 31 هزار و 800 دستگاه کاميون تردد داشت که آن هم در ارديبهشت 98  بود اما امسال در مهرماه به رقم 41 هزار و 500 دستگاه افزايش يافت و مهر 1400 نسبت به مهر 98 از 24 هزار و 500 دستگاه به 41 هزار و 500 دستگاه کاميون ترانزيتي رسيدکه رشد 70 درصدي را ثبت کرده است .

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي بيان کرد : وضعيتي روشن ، شفاف و روبه رشد در حوزه ترانزيت جاده اي شاهد هستيم و پيش بيني مي شود که اگر با همين شيوه پيش برويم تا پايان سال به رقم 8.5 تا 9 ميليون تن کالاي ترانزيتي مي رسيم .

عوامل افزايش آمار ترانزيت جاده اي کشور در سال 1400

هدايتي در پاسخ به اين سؤال که مشوق هاي جذب بارهاي ترانزيتي در رقابت با کريدورهاي رقيب چه مواردي است ؟ گفت : چند عامل اصلي وجود دارد ، پس از آنکه سال گذشته مديريت پايانه هاي مرزي به وزارت راه و شهرسازي سپرده شد از دي ماه سال گذشته بود که اقدامات خيلي متنوع و هوشمند در توسعه ترانزيت و تسهيل روان سازي تردد از پايان هاي مرزي دنبال شد ، تسهيل تردد صورت گرفت در واقع هر گونه توقف يعني هزينه و رقابت در بحث بين المللي براساس سنت ها است ، اما اين شرايطي که پيگيري شد سعي کرديم شرايطي تسهيل و روان کننده در پايانه هاي مرزي ايجاد کنيم و اين در انتخاب تجار مؤثر بوده است .

وي با بيان اينکه پس از شيوع کرونا نرخ کرايه حمل دريايي 2.5 تا 3 برابر شد ، پيش از کرونا حمل و نقل دريايي به عنوان حمل ونقل انبوه و ارزان شناخته مي شد و تجارت عمده دنيا در حوزه دريايي بود اما امروز با اين افزايش قيمت حمل دريايي استفاده از کريدورهاي زميني توجيه پذيرتر شده است و استقبال از قلمرو ما به شدت افزايش يافته است . در 2 ماه گذشته حدوداً پنج تا شش بار عبور آزمايشي از کشورهاي پاکستان ، امارت و جنوب خليج فارس به کشورهاي شمالي نظير روسيه ، آذربايجان و ترکيه انجام شد ، در صورتي که پيش از اين بخش عمده اي از آنها در موضوع حمل و نقل دريايي انجام مي شد و اين فرصتي طلايي براي کشور است تا اين مسيرها را تثبيت کند .

حمل ترکيبي بار ترانزيتي ريل - جاده نداريم

هدايتي درباره حمل ونقل ترکيبي ترانزيتي توضيح داد : در بخش ريلي چندان ريل به جاده نداريم و رقم قابل ملاحظه اي نيست و آن دلايل خاص خود را دارد ، در موضوع ترانزيت چندان ريل به جاده و يا برعکس نداريم و فقط در نزديک محدوده آستارا چون از رشت تا آستارا ريل نداريم يک بارانداز ريلي زده شده است که در بارهايي که آنجا مي آيد ممکن است حمل ترکيبي داشته باشيم که رقم قابل ملاحظه اي نيست.

وي افزود : اما در بخش دريايي کماکان دو کشور افغانستان و عراق به عنوان دو مقصد عمده کالاهاي ترانزيتي که در کشور هستند، بخش عمده اي از بندرعباس و يا بنادر جنوبي خليج فارس به بندرعباس مي آيد و از آن طريق با کاميون و عراق به افغانستان مي رود و چون در اين دو کشور چندان ريل نداريم، اغلب از طريق کاميون حمل مي شود.

منبع: خبرگزاري فارس

 1400/08/16  تاریخ خبر
امضا تفاهم‌نامه همکاری های حمل‌ و نقل بین‌المللی جاده‌ای میان ایران و صربستان

طرفين آخرين آمار تجارت دوجانبه و حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي را مبادله و نيز در خصوص ارتقاي حمل‌ونقل بين‌المللي مسافر جاده‌اي بين دو کشور ، متعاقب تعديل محدوديت هاي کرونا و با لحاظ مقررات و شيوه‌نامه‌هاي ذيربط ، ابراز علاقه و بر ايجاد يک بنيان مناسب براي تسهيل حمل‌ونقل ناوگان فوق ، همچنين ارتقا همکاري هاي گردشگري بين دو کشور ، تاکيد نمودند .

به دنبال برگزاري دومين نشست کميته مشترک همکاري هاي حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و جمهور صربستان ، در قالب دورسخني ، سند تفاهم‌نامه همکاري هاي بين دو کشور امضاء شد .

اين نشست که به رياست جواد هدايتي ، مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان و آقاي دامير لدنجان ، مديرکل حمل‌ونقل جاده‌اي وزارت حمل‌ونقل و زيرساخت صربستان و با شرکت نمايندگان وزارت حمل‌ونقل و زيرساخت ، گمرک و اتاق بازرگاني صربستان و نيز نمايندگان گمرک ج.ا.ايران و اتاق بازرگاني ايران ، برگزار گرديد و در پايان سند تفاهم نامه بين دو کشور امضاء شد .

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي ، ‌ضمن اشاره به برگزاري اين نشست بعد از گذشت 15 سال ، ابراز اميدواري نمود دستاوردهاي کميته مذکور منتج به تقويت هرچه بيشتر روابط تجاري و حمل و نقلي طرفين گردد .

وي ضمن ارائه گزارشي از ظرفيت ها و توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه حمل و نقل بين المللي جاده‌اي ، افزود : دو کشور از شرکاي قديمي بازرگاني و حمل‌ونقلي يکديگر ، با سابقه بيش از سه قرن تجارت و يک‌ قرن مناسبات ديپلماتيک و با احتساب دوره يوگسلاوي سابق ، قريب پنج دهه انعقاد موافقتنامه حمل‌‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي هستند ، لذا توسعه همکاري هاي حمل‌ونقل جاده‌اي با جمهوري صربستان و استفاده ناوگان ايراني از قلمرو آن کشور براي دسترسي به ساير کشورهاي اروپايي ، از اهميتي مضاعف براي جمهوري اسلامي ايران برخوردار بوده و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ، با آگاهي از اهميت تضمين حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي موثر کالا و نقش مهم آن در توسعه اقتصادي و با لحاظ موقعيت راهبردي و جغرافيايي دو کشور و نقش مهم آنان در پشتيباني از حمل‌ونقل ايمن ، ارزان و راهگذرهاي ترانزيتي به‌منظور جابه‌جايي کارآمد کالا از شرق به غرب و بالعکس بر ضرورت رفع هرچه سريعتر موانع کنوني به‌منظور توسعه به‌ مراتب بيشتر مراودات تجاري طرفين تاکيد دارد .

اين گزارش حاکي است ، طرفين آخرين آمار تجارت دوجانبه و حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي را مبادله و نيز در خصوص ارتقاي حمل‌ونقل بين‌المللي مسافر جاده‌اي بين دو کشور ، متعاقب تعديل محدوديت هاي کرونا و با لحاظ مقررات و شيوه‌نامه‌هاي ذيربط ، ابراز علاقه و بر ايجاد يک بنيان مناسب براي تسهيل حمل‌ونقل ناوگان فوق ، همچنين ارتقا همکاري هاي گردشگري بين دو کشور ، تاکيد نمودند .

هدايتي ، همچنين با اشاره به سوابق تعاملات طرفين در خصوص تسهيل صدور رواديد نيز اعلام نمود ، طرفين هماهنگي هاي لازم را با مقامات کنسولي ذيربط را جهت تخصيص سهميه ماهانه رواديد چندبار براي رانندگان ايراني متضمن سهل‌ترين امکان تمديد مراتب به‌عمل آورند .

در ادامه نشست ، اقاي لدنجان ، رئيس هيئت صرب با ابراز خوشوقتي از برگزاري نشست مجازي طرفين پانزده سال پس از نخستين کميته مشترک طرفين ، آماري دقيق از ميزان افت و خيز تجاري طرفين متضمن ترددها ارائه و بر اهميت قلمرو جغرافيايي کشور خود براي تردد ناوگان ايراني ، مضافاً بهره‌گيري حداکثري از حمل‌ونقل جاده‌اي جهت بازگرداندن تجارت طرفين به دوران اوج ، تاکيد نمود .

گفتني است در جريان اين مداکرات توافقاتي در خصوص افزايش مجوزهاي تردد ترانزيتي بين دو کشور صورت گرفت که با توجه به موقعيت جعرافيايي جمهوري صربستان به عنوان يکي از مسيرهاي عبوري ناوگان ايراني براي دسترسي به کشورهاي اروپايي ، دستاوردي ارزشمند براي کشور تلقي مي‌گردد .

در خاتمه نشست ، طرفين مذاکرات را بسيار مفيد و سازنده ارزيابي کرده و مقرر گرديد نشست بعدي در سال آتي ميلادي به ميزباني تهران برگزار گردد .

منبع:
پرتال حمل و نقل

 1400/08/15  تاریخ خبر
دستورالعمل های بهداشتی مبارزه با کووید 19 در حمل و نقل برون شهری

 1400/08/08  تاریخ خبر
ایران و روسیه در حال بررسی راه اندازی حمل و نقل و ترانزیت ترکیبی

جلالي و پائولف روز سه شنبه در نشستي مسائل مربوط به آخرين پروژه کريدور شمال –جنوب و وضعيت همکاري هاي حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را بررسي کردند.

سفير ايران در روسيه اظهار داشت: راه اندازي حمل و نقل ترکيبي کالا در دولت جديد ايران با جديت در دست پيگيري است و با اتمام برخي پروژه هاي ريلي در داخل ايران زمينه اجرايي اين نوع حمل ونقل بين دو کشور فراهم خواهد شد.

در ترانزيت و حمل و نقل کالا بصورت ترکيبي، از خطوط آهن موحود، مسير جاده‌اي و حمل و نقل دريايي استفاده مي شود.

پاولوف معاون راه آهن روسيه نيز تاکيد داشت اين کشور در حال پيگيري حمل کالا از هند به اروپا از طريق خاک ايران است.

ميخائيل پائولف معاون راه آهن سراسري روسيه و کاظم جلالي سفيرجمهوري اسلامي ايران در اين کشور آخرين اقدام هاي انجام شده براي تحقق مسير بين المللي ريلي شمال- جنوب را بررسي کردند و در اين نشست اعلام شد تا زمان برطرف شدن خلاء ريلي در قسمت ايران، مسير ترکبيي براي آغاز حمل کالا اجرايي شود.

کريدور حمل و نقل «شمال-جنوب»، شمال اروپا به شرق آسيا از طريق ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه متصل مي‌شود و هدف اوليه‌اي که براي اين طرح نوشته شد، ترانزيت سالانه پنج ميليون تن کالا از اين مسير است.

سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه گفت: ارتباطات راه آهن ايران و روسيه بسياري قوي است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همين اساس دو طرف تلاش دارند  مسير ترانزيتي شمال جنوب را که براي دو کشور اهميت زيادي دارد هر چه سريعتر راه اندازي شود.

کريدور حمل و نقل بين المللي شمال - جنوب ايران ارتباط کشورهاي اروپايي، آسياي ميانه، روسيه و منطقه قفقاز را با خليج فارس و هندوستان فراهم مي کند و گفته مي شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال 10 ميليون تن بار و سه ميليون مسافر فراهم مي شود و با تحکيم روابط تجاري ايران با کشورهاي بهره مند از اين مسير ريلي، ميزان اثرگذاري ايران در ثبات اقتصادي و سياسي منطقه نيز ارتقا خواهد يافت.

کارشناسان امر اعلام کرده اند که اکنون حرکت کشتي هاي تجاري از هندوستان به آسياي ميانه از مسير مومباي - کانال سوئز - مسکو به طول 16 هزار و 129 کيلومتر 40 روز طول مي کشد اما بعد از تکميل کريدور ريلي شمال - جنوب فقط 14 روز زمان مي برد و هزينه هاي حمل و نقل نيز به اندازه قابل توجهي کاهش مي يابد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1400/08/08  تاریخ خبر
توافق گمرک با ارمنستان برای مسیرهای جدید ترانزیت
رئيس کل گمرک در سفر به مسکو با مديران گمرک کشورهاي اوراسيا ديدار و بر ضرورت جايگزيني مسيرهاي جديد حمل و نقل کالا تأکيد کرد.

در سفر رئيس کل گمرک ايران به روسيه بر ضرورت توسعه زيرساخت‌هاي بندري و گمرکي تاکيد و گشايش‌هاي جديدي در مسير مبادلات اقتصادي و گمرکي بين دو کشور ايجاد شد.

سيد مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران که براي شرکت در همايش بين‌المللي گمرک به روسيه سفر کرده بود، گفت: در گفتگوهاي مفصل با مقامات روسيه و کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اورآسيا، بويژه روسيه و ارمنستان، توافقات خوبي در زمينه توسعه همکاري‌هاي گمرکي و نيز استفاده از مسيرهاي جايگزين حمل و نقل کالا به دست آمد.

ميراشرفي با اشاره به اين که حجم مبادلات کالا بين ايران با اتحاديه اقتصادي اوراسيا مسيري صعودي در پيش گرفته است افزود: با توافقات حاصل شده بزودي شاهد جهش در مناسبات تجارت و بازرگاني با کشورهاي عضو اين اتحاديه خواهيم بود.

وي در جمع تجار و فعالان اقتصادي ايران در روسيه گفت: 87 هزار ميليارد دلار حجم کل جي‌دي‌پي دنياست که بيش از 50 درصد آن، که بيشترين درآمد و اشتغال را در کشورها ايجاد مي‌کند، سهم صادرات و واردات است. در حال حاضر 10 گمرک و بندر بزرگ دنيا در آسيا قرار دارد و چنانچه ظرفيت بندري و گمرکي خود را افزايش دهيم، از سهم ترانزيت، واردات و صادرات کالا، ميلياردها دلار درآمد براي کشورمان بدنبال خواهد شد. کريدورهاي شرق به غرب و شمال به جنوب، دو راهگذر مهم بين‌المللي است که ايران در مسير هر دو گذرگاه بين‌قاره‌اي قرار دارد. ما هيچ راهي جز کمک به تجار و بازرگانان نداريم، چراکه موفقيت در تجارت بر اساس شانس نيست، بلکه موفقيت ناشي از برنامه‌ريزي دقيق و حاصل برنامه مدوني است که بايد تدوين و اجرا شود.

ميراشرفي با بيان اين که ايران کشوري نيست که بخواهند به طور کامل تحريم کنند، تصريح کرد: شايد بتوانند مسيرهاي هوايي را با تحريم محدود کنند، اما مسيرهاي زميني و دريايي ايران که با15 کشور از زمين و دريا همسايگي دارد، قابل تحريم نيست.

وي با اشاره به اهميت گذرگاه‌هاي زميني براي صادرات و واردات کالا بين ايران و روسيه گفت: تکميل هرچه سريع‌تر زيرساخت‌هاي دريايي و جاده‌اي، به ويژه در زمينه افزايش ناوگان کشتي‌هاي رو-رو در درياي خزر و تسهيلات بيشتر گمرکي، مي‌تواند حجم مبادلات را افزايش دهد.

رئيس کل گمرک ايران به اقدامات گمرک ايران براي تسهيل مراودات تجاري بين ايران و روسيه در سه سال اخير اشاره و تاکيد کرد: گمرک ايران همچنان با جديت پيگير حل مشکلات گمرکي است.

وي استفاده از گمرک سبز را يکي از مهمترين راه‌هاي تسهيل شرايط صادرات کالا به روسيه عنوان کرد و گفت: براي استفاده از کريدور سبز گمرکي به حضور شرکت‌هاي بسيار بزرگ يا هلدينگ‌هاي تجاري نياز است، اما متأسفانه در حال حاضر شرکت‌هاي مديريت صادرات، هلدينگ‌هاي تجاري يا شرکت‌هاي بزرگ فعال نيست و تنها بخش خصوصي يا شرکت‌هاي تجاري به صورت جزيره‌اي و کوچک وارد تجارت مي‌شوند.

ميراشرفي به ضرورت تشکيل شرکت‌هاي بزرگ مديريت صادرات، هلدينگ‌هاي تجاري و ورود شرکت‌هاي مادر تخصصي به بازار روسيه اشاره کرد و گفت: در اين صورت مي‌توان از مزاياي کريدور سبز گمرکي بهره برد.

در اين نشست کاظم جلالي سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه با تشريح وضعيت کنوني تجارت و بازرگاني بين ايران و روسيه، موانع و مشکلات گمرکي در مسير مبادلات بازرگاني بين دو کشور را تشريح کرد.

زارعي رايزن بازرگاني و حيدري رايزن اقتصادي سفارت جمهوري اسلامي ايران، جلالي فر عضو اتاق مشترک بازرگاني و صنايع ايران و روسيه و نيز جمعي از تجار و فعالان اقتصادي ايراني در روسيه در اين نشست با بيان مشکلات ترانزيتي و گمرکي، پيشنهادات و راهکارهاي خود در زمينه رفع مشکلات موجود را ارائه کردند.

منبع: صدا و سيما

 1400/08/08  تاریخ خبر
توسعه تزانزیت و حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور

 پنجشنبه ششم آبان، به همت مرکز امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي، جلسات کاري فشرده ديدار سفراي خارجي با رستم قاسمي، وزير راه و شهرسازي در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

 در ديدار آرتاشس تومانينان، سفير جمهوري ارمنستان با وزير راه و شهرسازي، موضوعات مرتبط با ترانزيت و حمل‌و‌نقل بين دو کشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت. ترانزيت و تردد جاده‌اي و مواردي چون تضمين امنيت و جريان روان ترانزيتي ايران به ارمنستان و  اتصال مستقيم راه‌آهن دو کشور، موافقتنامه تاسيس کريدور حمل‌ونقل بين‌المللي خليج-فارس-درياي سياه و تاکيد بر ضرورت تسريع نهايي کردن و امضاي آن، پروژه بزرگراهي شمالي-جنوبي ارمنستان و آمادگي ايران براي مشارکت در اين طرح، توسعه و تسهيل پرواز ميان دو کشور و صدور خدمات فني و مهندسي ايران به ارمنستان، از جمله موارد مطرح شده در اين نشست بود.
لازم به ذکر است که اين جلسه آخرين حضور سفير ارمنستان در جمهوري اسلامي بود که توسط وزير راه و شهرسازي از اقدامات سازنده ايشان در طول مدت خدمت در کشورمان تشکر شد.

منبع: وزارت راه و شهرسازي