اخبار حمل و نقل بین المللی
 1399/06/31  تاریخ خبر
برگزاری نشست مجازی حمل و نقل جاده ای دوجانبه میان ایران و جمهوری آذربایجان

توسعه مناسبات حمل و نقل جاده اي با جمهوري آذربايجان از اولويت کاري وزارت راه و شهرسازي و اين سازمان مي باشد و ما آماده توسعه همکاري ها در حوزه انتقال دانش و تجربيات در زمينه هاي مختلف حمل ونقلي ، نگهداري راه وتاسيسات بين راهي و حمل و نقل هوشمند هستيم .
نشست مجازي حمل و نقل جاده اي دوجانبه بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان ، به صورت ويديو کنفرانس در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور برگزار شد .

اين نشست به رياست جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي و حبيب حسن اف رئيس سرويس حمل و نقل جاده اي وزارت حمل ونقل ، ارتباطات و تکنولوژي هاي توين جمهوري آذربايجان برگزار و بر توسعه مناسبات حمل و نقلي جاده اي بين دو کشور تأکيد شد .

جواد هدايتي با اظهار خرسندي از برگزاري اين نشست و آرزوي سلامتي و سعادت براي ملت و دولت اين کشور در اين روزها و شرايطي که دنيا درگير ويروس کرونا مي باشد ، اظهار داشت : توسعه همکاري هاي فيمابين همواره مدنظر مقامات ارشد دو کشور بوده است . در اين راستا توسعه مناسبات حمل و نقل جاده اي با جمهوري آذربايجان از اولويت کاري وزارت راه و شهرسازي و اين سازمان مي باشد و ما آماده توسعه همکاري ها در حوزه انتقال دانش و تجربيات در زمينه هاي مختلف حمل ونقلي ، نگهداري راه وتاسيسات بين راهي و حمل و نقل هوشمند هستيم .

وي افزود : مناسبات حمل ونقل جاده اي در چارچوب موافقتنامه دوجانبه دو کشور ، در وضعيت مناسب ورو به رشد بوده و اميداست باتلاش هاي دو طرف مشکلات رانندگان ايراني که به علت ويروس کرونا مجبور به تخليه در پايانه هاي مرزي آذربايجان مي باشند به حداقل برسد و هرچه سريعتر امکان حمل يکسره کالا توسط ناوگان ايراني تا مقصد نهايي در جمهوري آذربايجان با رعايت کامل پروتکل هاي بهداشتي فراهم شود .

هدايتي با تاکيد براينکه ظرفيت دوکشور در بخش حمل ونقل جاده اي به مراتب بيش از ظرفيت فعلي است ، افزود : از اين رو بايد تلاش کنيم تا موانع ، هزينه ها و تشريفات غيرضرور حذف شود . از جمله موانع موجود مي توان به عوارض دريافتي از سوي طرف آذربايجاني اشاره کرد و افزايش مبادله پروانه هاي عبور معاف از بخشي از عوارض ، مورد درخواست طرف ايراني است .

حبيب حسن اف رئيس سرويس حمل ونقل جاده اي وزارت حمل و نقل ، ارتباطات و تکنولوژي هاي نوين جمهوري آذربايجان ، طي سخناني موافقت خودرا درخصوص افزايش مبادله پروانه عبور در صورت نياز بيشتر طرف ايراني اعلام کرد . همچنين درخصوص درخواست طرف ايراني مبني بر کاهش عوارض دريافتي ازسوي طرف آذربايجاني نيز مقرر شد ، موضوع از طريق مراجع ذي ربط پيگيري شود .

وي با تاکيد بر تلاش براي رفع موانع و مشکلات اعلام کرد : طرف آذربايجاني آماده هرگونه همکاري در چارچوب قوانين و مقررات موجود بوده و ضمن آرزوي سلامتي براي ملت و دولت ايران ، براهميت برگزاري نشست حضوري بعد از نابودي ويروس کرونا تأکيد کرد .

شايان ذکر است در نشست مذکور علاوه بر معاونين و کارشناسان ذيربط دو طرف ، نمايندگان سفارت دو کشور نيز به صورت دورسخني حضور داشتند .

منبع: پرتال حمل ونقل

 1399/06/22  تاریخ خبر
تجارت ایران و ترکیه با چند کامیون ۳۰ میلیارد می‌شود؟
مديرکل تزانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اعلام کرد که با توجه به هدف‌گذاري بلندمدت ايران و ترکيه براي تجارت 30 ميليارد دلاري در سال، بايد ظرفيت‌هاي حمل و نقل را توسعه دهيم و تقريبا بايد روزانه بيش از 2000 دستگاه کاميون از مرزهاي ايران و ترکيه عبور کند اما در حال حاضر فاصله زيادي بين کاميون‌هاي عبوري از مرزهاي جاده‌اي با اين هدف‌گذاري وجود دارد که در مذاکرات اخير با مقامات ترک در اين باره صحبت شده است.جواد هدايتي درباره آخرين وضعيت ترازيت و حمل و نقل جاده‌اي بين ايران و ترکيه اظهار کرد: ‌ترکيه پل عبوري ايران به اروپاست و به غير از آن که مي‌تواند به عنوان ترانزيت مورد استفاده قرار گيرد خود هدف صادراتي عمده‌اي براي ايران به شمار مي‌رود. بنابراين در جلسه اخير کميته مشترک حمل و نقل جاده‌اي درباره چگونگي تسهيل تجارت از طريق شيوه‌هاي مختلف حمل و نقل بحث و بررسي‌هاي فراواني صورت گرفت و در مذاکرات دو جانبه قرار شد در ادامه درباره تسهيل تردد کاميون‌ها در مرزهاي مشترک اقدامات مناسبي انجام شود.وي افزود: هدف‌گذاري تجارت ايران و ترکيه 30 ميليارد دلار در سال بوده است و براي رسيدن به اين هدف بايد بستر آن را که حمل و نقل است فراهم کنيم، اما ظرفيت‌هاي حمل و نقل بسيار متفاوت و کمتر از اين هدف‌گذاري است. در واقع يکي از دلايلي که ميزان تجارت ايران و ترکيه به اين عدد نرسيده همين مسئله بوده است.مديرکل تزانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: براي رسيدن به تجارت 30  ميليارد دلاري در سال بين دو کشور بايد حداقل يک ميليون تردد را در مرزهاي مشترک پذيرش کنيم و به عنوان مثال اگر هر کاميون ترانزيتي يا تجاري حدود 30 هزار دلار ارزش داشته باشد بايد روزانه بيش از 2000 دستگاه کاميون از مرزهاي ايران و ترکيه عبور کند. اين در حالي است که تعداد کاميون‌هاي عبوري فاصله بسيار زيادي با اين اعداد و ارقام دارد و به حدود 400 دستگاه مي‌رسد.هدايتي گفت: بخشي از اين مشکلات در حوزه تشريفات و بروکراسي‌هاي اداري است که بايد آن را تسهيل کنيم و بخشي ديگر نيز به زيرساخت‌هايي است که بايد آن را در مرزهاي مشترک ايجاد کنيم. به عنوان مثال بايد براي رسيدن به اين هدف بلندمدت که مقامات عالي رتبه دو کشور در اين زمينه به توافق رسيده‌اند گيت‌هاي تردد کاميون‌ها افزايش پيدا کند  و از سوي ديگر تشريفات اداري بايد به گونه‌اي باشد که کاميون‌ها حداقل توقف را در مرزها داشته باشند.وي با تأکيد بر اينکه مرزهاي هر کشور محل عبور و مرور است نه توقف، گفت: بايد تشريفات اداري براي کاميون‌داران و بازرگان در پس کرانه‌هاي ايران و ترکيه انجام شود و با افزايش هماهنگي‌هاي دو جانبه کاري کنيم که سرعت عبور و مرور کاميون‌ها و تعداد گيت‌هاي تعبيه شده در هر يک از مرزها بيشتر شود تا حداقل تعداد عبور و مرور کاميون‌ها را تا 2000 دستگاه در روز افزايش دهيم.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1399/06/22  تاریخ خبر
نخستین محموله تجاری ایران از طریق جاده وارد ترکمنستان شد
مدير پايانه مرزي سرخس گفت: با بازگشايي اين مرز زميني در شمال شرقي خراسان رضوي پس از 6 ماه و نيم، نخستين محموله تجاري ايران از طريق جاده وارد کشور ترکمستان شد.

محمدمهدي رضايي  افزود: اين مرز زميني که با شيوع ويروس کرونا بسته شده بود پس از 6 ماه و نيم روز دوشنبه 17 شهريور ماه بطور موقت بر روي ناوگان باري ايران بازگشايي شد و امروز سه تريلي محموله خود را در عمق 100  متري خاک ترکمنستان تحويل کشنده‌هاي اين کشور دادند.

وي ادامه داد: محموله ترانزيتي مورد نظر 24 دستگاه خودرو سواري بود که از بندر لنگه به مقصد ترکمنستان بارگيري شده بود.

مدير پايانه مرزي سرخس گفت: براساس توافق‌هاي اخير مقامات دو کشور، طي مدت توافق شده، ناوگان باري ايراني وارد نقطه صفر مرزي سرخس مي‌شود تا روزانه بار 10 کاميون بدون يدک‌کش را تحويل خودروهاي ترکمنستان دهند. رانندگان ترکمن هم اين بار را به مقصد نهايي حمل کرده و سپس گاري خالي کاميون را به رانندگان ايراني در سرخس تحويل مي‌دهند.  

وي در خصوص علت عدم استقبال صاحبان کالا از اين روش نقل و انتقال افزود: مالکيت کاميونها در ايران به صورت خرده ‌مالکي يعني متعلق به افراد حقيقي است لذا رانندگان تمايلي براي تحويل بار خود به راننده ديگر را ندارند بنابراين با وجود باز شدن مرزي زميني سرخس اين روش مورد استقبال قرار نگرفته است.  

پايانه مرزي سرخس در نقطه صفر مرزي ايران و ترکمنستان و 185 کيلومتري شرق مشهد قرار دارد.  

کشور ترکمنستان با حدود هفت ميليون نفر جمعيت، در آسياي مرکزي با کشورهاي ايران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زميني دارد.

خراسان رضوي از شمال و شمال شرق به طول تقريبي 531 کيلومتر داراي مرز مشترک با ترکمنستان است که اين مرز در محدوده شهرستانهاي قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه پارسال در پي شيوع ويروس همه‌گير کرونا هر دو مسير زميني و ريلي گذرگاه مرزي سرخس با ترکمنستان بسته شد تا اينکه مسير ريلي اين گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشايي گرديد.

ترکمنستان داراي چهار گذرگاه مرزي با ايران است،  پس از شيوع کرونا و بسته شدن مرزهاي زميني، فقط تبادلات تجاري از طريق دو مرز ريلي سرخس و اينچه برون در خراسان رضوي و گلستان انجام مي‌شد.  

مسير زميني گذرگاه مرزي سرخس بين ايران و ترکمنستان طي اين مدت بسته بود.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1399/06/17  تاریخ خبر
امضا توافقنامه هشتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری حمل ‌و نقل جاده‌ای میان ایران و افغانستان
هشتمين اجلاس کميته مشترک همکاري‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان ، با حضور معاونان وزراي حمل‌و نقل دو کشور ، مديران و کارشناسان بخش‌هاي دولتي ، خصوصي و صنفي ذي‌ربط ، در روزهاي 11 تا 13 شهريور 1399 در تهران به ميزباني سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي برگزار شد .

اين نشست که به رياست عبدالهاشم حسن‌نيا معاون وزيرراه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌‌ونقل جاده‌اي و حسني مبارک عزيزي معين وزارت ترانسپورت دولت افغانستان برگزار شد ، دو طرف با توجه به اهميت جايگاه دو کشور در منطقه و لزوم همکاري‌هاي منطقه‌اي در حوزه حمل‌ونقلي بين دو کشور دوست ، مسلمان و هم زبان ، به خصوص در شرايط خاص بوجودآمده به دليل شيوع بيماري کرونا و انسداد برخي از مرزها ، پس از سه روز مذاکرات فشرده در حوزه‌هاي کارشناسي ، به توافقاتي در جهت کاهش موانع و تسهيل تردد ناوگان دو کشور دست يافتند .

شايان ذکر است ، در اين مذاکرات دو طرف در خصوص رفع برخي از موانع در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي بين دو کشور از جمله لزوم افزايش ساعات کاري در مرزها ، امکان لغو عوارض متقابل حمل‌ونقلي ، تجهيز مرزهاي افغانستان به باسکول‌هاي کاليبره‌ شده ، ضرورت تسهيل دولت افغانستان در خروج بموقع کاميون‌هاي ايراني ، ساخت پل دوم ميلک ، همچنين تسهيل ترانزيت از قلمرو دو کشور به توافقاتي دست يافتند و سند اين توافقنامه در فرودگاه بين‌المللي حضرت امام به امضاي معاونين وزراي دو کشور رسيد .

گفتني است در روز سوم اجلاس ، هيات افغان از مراحل ساخت آزادراه تهران ـ شمال بازديد به عمل آورد .

منبع: پرتال حمل و نقل

 1399/06/17  تاریخ خبر
افزایش قابل‌توجه صادرات و میزان درآمدهای گمرکی وصول‌شده در گمرک باشماق در ۵ ماهه نخست سال جاری
فريدحق پناه مديرکل گمرک باشماق از افزايش قابل‌توجه صادرات و ميزان درآمدهاي گمرکي وصول‌شده در گمرک باشماق در 5 ماهه نخست سال جاري خبر داد .

 حق پناه افزود : در سالي که از سوي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) به سال جهش توليد مزين شده است عليرغم شيوع بيماري ويروس منحوس کرونا، کارکنان گمرک باشماق با زحماتي شبانه‌روزي و تلاشي خستگي‌ناپذير، توانستند از ابتداي سال جاري تا پايان مردادماه، تشريفات تعداد 71963 محموله صادراتي به وزن 1303066000 کيلوگرم و ارزش 535081998 دلار را انجام که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، از حيث وزني با افزايش 91 درصد و از حيث ارزشي 22 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

وي در خصوص عملکرد گمرک باشماق در رويه واردات در سال جاري و سال گذشته اظهار داشت : علي‌رغم کمبود نيرو و زيرساخت‌هاي مورد نياز، همکاران خدوم اين گمرک با تلاش مستمر و شبانه‌روزي توانستند رشد چشمگير 54 درصدي از نظر وزني را در پنج ماهه نخست سال جاري در مقايسه با سال گذشته را ثبت کنند . همچنين اين گمرک رشد 204 درصدي وزني واردات مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي کشور در سال 98 به نسبت سال ماقبل را کسب و تجربه کرد . بر همين اساس نيز آمار درآمدهاي گمرکي نيز در 5 ماهه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از رشدي معادل 292 درصد و با رقمي قريب به 479 ميليارد ريال برخوردار بوده، اين در حالي است که درآمدهاي وصول‌شده توسط اين گمرک در سال 98 نسبت به سال قبل آن نيز 55 درصد رشد داشته است و آن را نيز مي‌توان اقدام موفق کارکنان اين گمرک در حوزه تجارت خارجي کشور قلمداد کرد که در جاي خود قابل‌تقدير و تحسين مي‌باشد.
حق پناه همچنين در خصوص تردد مسافرين از اين مرز در سال گذشته عنوان نمود که تعداد 583195 نفر مسافر از طريق اين مرز در سال گذشته وارد و تعداد 598900 نفر نيز از اين مرز از کشور خارج‌شده‌اند که آمار قريب به يک ميليون و يک‌صد و هشتاد هزار نفر مسافر متردد از اين مرز با خودروهاي مربوطه که بالغ بر 16320 خودرو در طول سال گذشته بوده حاکي از افزايش 66 درصدي مسافرين ورودي، 69 درصدي مسافرين خروجي و 39 درصدي خودروهاي حامل مسافرين به نسبت سال قبل از آن بوده است.
وي همچنين در خصوص انجام تشريفات گمرکي محمولات ترانزيتي با مبدا و مقصد اين گمرک اعلام نمود : در سال گذشته تشريفات 77510 محموله ترانزيتي به ارزش بالغ بر 4014723109 دلار انجام شده که از رشد 10 درصدي وزني محمولات ترانزيتي مقصد به نسبت سال قبل آن حکايت دارد. وي گفت : در 5 ماهه سال جاري نيز تشريفات تعداد 22680 کاميون محموله ترانزيتي به ارزش 1015826014 دلار در اين گمرک انجام شده که به نسبت سال گذشته 28 درصد وزني کاهش را نشان مي دهد.   
حق پناه همچنين تلاش کارکنان اين گمرک در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ستودني دانست و افزود : ارزش کالاهاي قاچاق کشف‌شده در 5 ماهه نخست سال جاري از رشد284  درصدي به نسبت مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

منبع: گمرک نيوز
 1399/06/16  تاریخ خبر
انتظار ۲۵۰۰ کامیون در مرز دوغارون تایباد برای ورود به افغانستان
مديرکل گمرک مرزي دوغارون در اين خصوص گفت: معطلي کاميونهاي حامل کالاهاي ترانزيت در مرز دوغارون ناشي از نبود زيرساخت لازم براي پذيرش خودروهاي سنگين حامل انواع کالا در گمرک کشور افغانستان است و اين تعداد کاميون متوقف شده در صف انتظار مربوط به پايانه مرزي دوغارون، منطقه ويژه اقتصادي دوغارون و بازارچه مرزي است.

محمد کوه گرد افزود: هم اکنون تردد کاميونهاي حامل انواع بار صادراتي و ترانزيتي و خودروهاي مسافربر در محور تايباد به سمت دوغارون به سختي انجام مي شود و در برخي از ساعات تردد انجام نمي شود.
 
وي ادامه داد: همچنين تعطيلات تاسوعا و عاشوراي حسيني، افزايش تقاضاي خريد انواع کالاهاي ايراني از سوي تجار افغاني، بسته بودن مرزهاي ايران و ترکمنستان و کاهش فعاليت مرز ميلک در استان سيستان و بلوچستان و همچنين گذرگاه مرزي ماهي‌رود خراسان جنوبي را از ديگر علتهاي افزايش شمار کاميونهاي معطل مانده در پايانه مرزي دوغارون شهرستان تايباد خراسان رضوي برشمرد.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما
 1399/06/16  تاریخ خبر
توافق با افغانستان برای تسهیل تردد ناوگان جاده‌ای

مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از مذاکره و توافق با مسئولان کشور افغانستان براي تسهيل تردد ناوگان جاده اي و تبادلات تجاري و ترانزيتي بين دو کشور ايران و افغانستان خبر داد.
جواد هدايتي درباره آخرين مذاکرات و توافقات صورت گرفته با مقامات افغانستاني در زمينه تقويت ترانزيت و تسهيل تبادلات تجاري اظهار کرد: افغانستان به عنوان يکي از کشورهاي هدف صادراتي ايران همواره مطرح بوده و کشورمان تامين کننده کالاهاي بسياري از جمله مواد نفتي، سيمان، مصالح ساختماني، مواد غذايي و ... براي مردم و کشور افغانستان بوده است. بنابراين با توجه به ضرورت توسعه صادرات غير نفتي و تقويت روابط با کشورهاي همسايه هشتمين اجلاس کميته دو جانبه حمل ونقل ايران افغانستان طي روزهاي گذشته در ايران برگزار شد و مسائل مهمي را براي تسهيل در روابط تجاري و اقتصادي بين دو کشور پيگيري شد.

وي افزود: از آنجا که هدف گذاري هاي اقتصادي و توسعه مناسبات تجاري در بستر حمل و نقل اتفاق مي افتد و شرايط از اين نظر پس از مشکلات ناشي از شيوع ويروس کرونا نياز به تسهيل داشت، در اين اجلاس درباره روند تسهيل تردد ناوگان در سه مرز مشترک با افغانستان مذاکرات فشرده اي داشتيم.

مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: يکي از مهمترين مسائلي که در اين زمينه با افغانستان مورد بحث و بررسي قرار داديم کاهش هزينه هاي عبور و مرور ناوگان و نحوه اعمال آن بود. چرا که اين مسئله اهميت بسياري براي ناوگان جاده اي و کاميون داران دارد. بنابراين در اين جلسه تاکيد بسياري روي اين موضوع داشتيم. از سوي ديگر نيز درباره تسهيل عبور و مرور و افزايش ظرفيت پذيرش مرزها مذاکره کرديم. چرا که همواره به ويژه در مرزهاي ميلک و دو قارون انباشتي از وسايل نقليه وجود داشته و دارد. بنابراين اين مسئله نيز از اهميت بسياري برخوردار است.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1399/06/12  تاریخ خبر
کشف محموله بزرگ هروئین در کامیون حامل ادوات کشاورزی
سخنگوي گمرک : بيش از 324 کيلوگرم هروئين که به صورت ماهرانه اي در  پروفيل شخم زن تراکتور در کاميوني به مقصد قزاقستان جاسازي شده بود توسط پرسنل گمرک آستارا کشف شد.

سيد روح اله لطيفي سخنگوي گمرک اظهار داشت: اين محموله که به صورت کاملاً حرفه اي  در دو کاميون حامل تعداد 44 بسته به وزن 13تن کالا تحت عنوان شخم‌زن‌پشت تراکتور( چيزل) ذيل‌تعرفه 84321090  براي صادرات به کشور قزاقستان  از طريق گمرک جلفا اظهار شده بود.

وي در خصوص نحوه کشف اين مواد از اين کاميون گفت:پس از بررسي  کاميون،  توسط واحد ايکس ري و ارجاع به گروه سگ هاي مواد ياب گمرک آستارا، به جاسازي حرفه اي مواد مخدر در داخل  پروفيل‌هاي آهني دستگاه شخم زن پشت تراکتور مشکوک و پس از بررسي، سوراخ کردن و برش پروفيل‌ها، مشخص شد که مقدار 324کيلو و 100 گرم هروئين به طرز ماهرانه اي در داخل پروفيل ها جاسازي شده است. اين محموله در گمرک جلفا اظهار و از مبداء تبريز در داخل کاميون بارگيري شده بود .
 
لطيفي در خصوص ميزان کشفيات مواد مخدر در سال 98 گفت:علاوه بر پيش ساز و مواد مخدر صنعتي بيش از1900کيلوگرم هروئين، 462.5کيلوگرم ترياک و بيش از 50کيلوگرم بذر شاهدانه، وبيش از 4.8کيلوگرم ماري‌جوانا و حشيش در سال 98 توسط پرسنل گمرک کشف شده است، اين در حالي است که در سال 97نيز هزار و632کيلوگرم هروئين، 415.8کيلوگرم ترياک، بيش از40کيلوگرم بذرشاهدانه و8.2کيلوگرم کوکائين،حشيش و ماري‌جوانا کشف شده بود.

وي افزود: پيش از کشف محموله 324کيلوگرمي هروئين در پنج ماهه نخست امسال بيش از 434.4کيلوگرم ترياک، 4.5کيلوگرم هروئين، حدود 1.6کيلوگرم کوکائين و حشيش، 5.8کيلوگرم بذر شاهدانه کشف شد و با اين کشف بزرگ ميزان کشفيات هروئين در سال جاري به 328.6کيلوگرم رسيده است.  
   
لطيفي تاکيد کرد:گمرک علاوه بر  مرزباني اقتصادي کشور،  بر اساس کنوانسيون هاي بين المللي، سلامت جامعه بشري را  نيز  از مسئوليت هاي خود مي داند و پرسنل گمرک  براي ممانعت از ورود مواد مخدر به کشور و يا به کشورهاي ديگر ايثارگرانه و جان برکف، همه مساعي خود را به کار مي بندند. برهمين اساس به دليل قرار گرفتن جمهوري اسلامي در همسايگي کشورهاي توليد کننده مواد مخدر و بازار مصرف اين مواد درآسياي ميانه، اروپا و غرب آسياو شگردهاي پيچيده و جاسازي هاي هوشمندانه مواد در محموله هاي تجاري و کاميون ها،  فراهم ساختن زير ساخت هاي کنترلي  از جمله دستگاههاي ايکس ري کاميوني ، پالتي ، چمداني ، سگ هاي مواد ياب، پانسيون محل استراحت سگ هاي مواد ياب، ايجاد پست سازماني تخصصي مبارزه با مواد مخدر در گمرکات اجرايي ، پيش بيني رديف بودجه ساليانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سرفصل هاي بودجه اي  گمرک جمهوري اسلامي ايران و فعال کردن و حمايت قانوني از گارد حفاظت گمرکات کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر در مبادي رسمي کشور، ضروري به نظر مي رسد.  

وي افزود:در حال حاضر به دليل گستردگي مرزها و تعداد بالاي گذرگاه هاي مرزي و تعدد عبور و مرور کاميون هاي تجاري در رويه هاي صادرات، واردات و ترانزيت علاوه بر افزايش تجهيزات کنترلي و تقويت رصدهاي اطلاعاتي، تعداد سگ هاي موادياب موجود نيز  کفاف انتظارات را ندارد و اين تعداد بايد افزايش يابد.

منبع: گمرک نيوز
 1399/06/12  تاریخ خبر
خلف وعده چندباره ترکمنستان برای بازگشایی مرز اینچه‌برون؛ صادرات گلستان به شدت اُفت کرد

با اينکه مسئول نمايندگي امور خارجه در استان گلستان از بازگشايي مرز جاده‌اي اينچه‌برون در روز ?? شهريورماه خبر داده بود اما ترکمنستان براي چندمين بار به وعده‌اش عمل نکرد.

 شيوع کرونا سبب شد تا کشورها براي کنترل اين بيماري گذرگاه‌هاي مرزي خود را به روي همسايگانشان ببندند اما اوضاع آن گونه که بايد و شايد پيش نرفت تا اينکه دولت‌ها به اين نتيجه رسيدند که بايد تجارت را با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در دستور کار قرار دهند. براي همين مرزهاي زميني و ريلي يکي يکي بازگشايي شد.

در استان گلستان که دروازه ورودي ايران به منطقه آسياي ميانه است اما اوضاع با تصميمات و خلف وعده‌هاي ترکمنستان متفاوت و پيچيده است. اين گذرگاه مرزي تقريبا از اوايل اسفندماه پارسال و در پي همه‌گيري کرونا بسته شد و با اينکه در چند نوبت اعلام شد که اين مرز بازگشايي مي‌شود اما هر بار ترکمنستان از زيربار قولي که داد شانه خالي کرد.

اين در حالي است که اين کشور در چند سال اخير همواره يکي از بزرگترين شرکاي تجاري استان گلستان بوده؛ قرابت فرهنگي و قوميتي با ترکمن‌هاي استان گلستان، کشور ترکمنستان را تا چند سال قبل نخستين شريک تجاري استان گلستان کرده بود اما بدقلقي اين همسايه شمالي سبب شد تا عراق و افغانستان جايش را در فهرست مقاصد صادراتي تجار و بازرگانان گلستاني بگيرند.

اما همه دغدغه‌ها براي بازگشايي مرز اينچه برون براي صادرات به کشور ترکمنستان خلاصه نمي‌شود، تزانزيت کالاهاي ايراني به مقصد کشورهايي مانند قزاقستان، ازبکستان و حتي چين و روسيه از اين گذرگاه مرزي بر اهميت بازگشايي آن افزوده است.

ذوالفقار اميرشاهي مسئول نمايندگي وزارت امور خارجه در استان گلستان مردادماه امسال از بازگشايي مرز جاده‌اي اينچه‌برون از يازدهم شهريورماه خبر داده و گفته بود: اين نمايندگي تلاش و پيگيري زيادي براي بازگشايي مرز اينچه‌برون انجام داده و اين گذرگاه طبق قول مسئولان ترکمنستاني در تاريخ اعلام شده بازگشايي خواهد شد.

اين در حالي است که بسياري از کارشناسان و حتي نمايندگان مجلس از جمله رمضانعلي سنگدويني عضو کميسيون انرژي مجلس از انفعال اين نمايندگي انتقاد کرده‌اند. سنگدويني در اين باره گفته است که بود و نبود اين دفتر نمايندگي الان که بيشتر از 6 ماه از تعطيلي مرز اينچه برون مي‌گذرد چه عايدي براي استان داشته و چقدر توانسته پيگير مشکلات تجار و بازرگانان گلستاني باشد.

براي اطلاع از چند و چون بازگشايي گذرگاه جاده‌اي اينچه برون به سراغ سيدابراهيم حسيني مديرکل گمرکات استان گلستان رفتيم که وي در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: طبق آخرين رايزني‌هايي که انجام شد قرار بود 11 شهريورماه (اول سپتامبر) مرز جاده‌اي اينچه برون بازگشايي و محدوديت‌هاي صادرات و واردات از سوي کشور ترکمنستان برداشته شود اما تاکنون اتفاقي رخ نداده است.

مديرکل گمرکات استان با بيان اينکه صادرات استان به علت بسته بودن مرز به شدت افت کرده است گفت: تقريبا صادراتي از استان انجام نمي‌شود و بازرگانان ما براي بازگرداندان ارز حاصل از فروش کالاهاي ايراني از اين کشور با مشکل روبه‌رو هستند.

وي درباره صادرات ريلي از مرز اينچه برون هم بيان داشت: در حوزه ريلي هم جابه‌جايي واگن‌ها همه روزه انجام نمي‌شود و هر چند روز يک بار بين 5 تا 10 واگن بارگيري مي‌شود.

حسيني ابراز داشت: هيچ چيزي درباره بازگشايي مرز اينچه برون مشخص نيست چون رفتار ترکمنستان را نمي‌توان پيش‌بيني کرد.

خلف وعده‌هاي ترکمنستان در حالي 7 ماه ادامه پيدا کرده که هزينه زيادي براي استقرار تونل‌هاي ضدعفوني براي کاميون‌ها و واگن‌ها در مرز اينچه برون انجام شده و مسئولان اين کشور هم در مذاکرات خود با طرف‌هاي ايراني چند بار قول بازگشايي مرز را داده بودند.

منبع: خبرگزاري تسنيم

 1399/06/12  تاریخ خبر
تاکید بر توسعه روابط حمل‌ و نقل ریلی میان ایران و ترکمنستان
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با رئيس آژانس حمل‌ونقل جاده‌اي ترکمنستان در راستاي توسعه روابط حمل‌ونقل ريلي دو کشور از طريق ويدئو کنفرانس به گفت‌وگو پرداختند .

شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي کشور و ارازدردي سوخانف رئيس آژانس حمل‌ونقل جاده‌اي ترکمنستان طي يک گفت‌وگوي ويدئوکنفرانسي ، بر لزوم تشريک مساعي براي توسعه همکاري‌هاي حمل‌ونقلي در زمينه‌هاي مختلف تأکيد کردند .

شايان ذکر است ، پيش از اين رؤساي جمهور ايران و ترکمنستان در گفت‌وگوي تلفني مردادماه سال جاري ، با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه دو کشور، تلاش مسئولان دو کشور براي توسعه و تحکيم بيش از پيش و همه جانبه مناسبات را خواستار شدند .

‎گفتني است در خرداد سال‌جاري نيز ، آيين بهره‌برداري از پل جديد مرزي سرخس ، با حضور وزير راه و شهرسازي و وزير ساختمان و معماري ترکمنستان انجام شده است .

منبع" پرتال حمل ونقل

 1399/06/12  تاریخ خبر
برگزاري هشتمين اجلاس كميته مشترك حمل و نقل جاده اي جمهوري اسلامي ايران و جمهوری اسلامی افغانستان

هشتمين نشست كميته مشترك حمل و نقل بين المللي جاده‌اي كالا و مسافر  بين دو كشورجمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان ،از صبح امروز11 شهريور ماه سال جاري به ميزباني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي برگزار و طي 2 روز ادامه دارد.

عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان ، طي سخناني اظهارداشت :
موافقتنامه دو جانبه حمل و نقل بين المللي جاده‌اي كالا و مسافر بين دو كشور در ديماه 1381 در تهران امضاء و لازم‌الاجرا شده است و اميد است با اتخاذ تدابير مناسب و حذف برخي از موانع، مجدداً شاهد رشد آمار و توسعه همكاري‌ها که به واسطه شيوع بيماري کرونا طي چند ماه اخير با کاهش تردد روبهرو بوده ايم ، باشيم.
وي افزود :توسعه اين همكاري ها به ويژه در شرايط فعلي در اولويت مقامات ارشد دو كشور و بطور قطع از اولويتهاي كاري وزارت راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و اين سازمان بوده و   مي‌باشد.
حسن نيا با بيان اين كه در دو نشست قبلي در چابهار و كابل، دو كشور با حسن نيت و  با هدف ارائه تسهيلات بيشتر براي شركتهاي حمل ونقل ايراني و افغان، همكاري هاي خوبي داشتند ، افزود : در چارچوب همكاريهاي چندجانبه نيز دو كشور همكاريهاي خوبي در حوزه‌هاي مختلف دارند، نظير كريدور موافقتنامه چابهار، و كريدور تحت نظارت اكو  موسوم به كريدور كِتاي(KTAI) كه ميان كشورهاي قرقيزستان، تاجيكستان، افغانستان و ايران به امضا رسيده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام عزم جدي جمهوري اسلامي ايران براي فعالسازي هرچه بيشتر كريدور كِتاي و استقبال از الحاق سايركشورها نظير تركيه و ازبكستان به آن، از احياي مجدد موافقتنامه سه جانبه ايران، افغانستان و ازبكستان ، همچنين ايجاد موافقتنامه سه جانبه بين سه كشور ايران ، افغانستان و تركيه نيز استقبال  مي شود و آماده برگزاري اولين نشست كارشناسي به منظور بررسي پيش نويس موافقتنامه سه جانبه در آينده نزديك بصورت ويدئو كنفرانس هستيم.
وي همچنين اظهار داشت : مجدداً از الحاق دولت دوست و برادر جمهوري اسلامي افغانستان به موافقتنامه كريدور حمل و نقل بين المللي شمال ـ جنوب كه درحال حاضر 14 عضو دارد، نيز استقبال مي شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي يكي ديگر از زمينه هاي همكاري بين دوكشور، انتقال دانش و فناوري سامانه‌هاي نگهداري راه و ابنيه بين راهي، حمل و نقل هوشمند، مديريت پايانه‌هاي مرزي و مراكز لجستيكي   اعلام كرد كه اين سازمان آماده همكاري در اين زمينه ها با دولت افغانستان است.
بر اساس اين گزارش ، حسني مبارک عزيزي معين و سرپرست وزارت حمل و نقل جمهوري اسلامي افغانستان طي سخناني اظهار داشت : طي سالهاي اخير دو کشور ايران و افغانستان همکاري هاي تجاري و حمل و نقلي خوبي داشتند و ما همچنان از طرح‌هاي بهبود و توسعه مسيرهاي حمل و نقلي و ترانزيتي در سطح کشورهاي منطقه استقبال مي‌کنيم .
وي خاطر نشان کرد : در بخش عملياتي شدن تمام توافق ها با قاطعيت و جديت پيگير هستيم و اميد است که تيم نظارتي از سوي دو کشور بر مسائل گمرکي و ترانزيتي نظارت بيشتري داشته و مقامات ذيصلاح هر کشور را مطلع نمايند.
گفتني است در ادامه اين اجلاس جلسات کارگروه هاي تخصصي تشکيل و مذاکرات کارشناسي در حال انجام است تا پس از جمع بندي به پيش‌نويس تفاهم‌نامه حمل و نقل جاده‌اي افزوده گردد

منبع:سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي
 1399/06/11  تاریخ خبر
صدها کامیون پشت مرز دوغارون، منتظر ورود به افغانستان
هزار و 200 دستگاه کاميون حامل کالاهاي صادراتي و ترانزيت در گذرگاه رسمي مرزي دوغارون واقع در شرق خراسان رضوي متوقف و منتظر هستند تا در صورت مساعدت طرف افغانستاني، از خاک ايران وارد آن کشور همسايه شوند.

مدير پايانه مرزي دوغارون گفت: معطلي کاميونهاي حامل کالاهاي ترانزيت در مرز دوغارون ناشي از نبود زيرساخت لازم براي پذيرش خودروهاي سنگين حامل انواع کالا در گمرک کشور افغانستان است و از اين تعداد کاميون متوقف شده در صف انتظار 400 دستگاه مربوط به منطقه ويژه اقتصادي دوغارون است.

کريم نوايي نظامي همچنين تعطيلات تاسوعا و عاشوراي حسيني، افزايش تقاضاي خريد انواع کالاهاي ايراني از سوي تجار افغان، بسته بودن مرزهاي ايران و ترکمنستان و کاهش فعاليت مرز ميلک در استان سيستان و بلوچستان و همچنين گذرگاه مرزي ماهي‌رود خراسان جنوبي را از ديگر علتهاي افزايش شمار کاميونهاي معطل مانده در پايانه مرزي دوغارون شهرستان تايباد خراسان رضوي برشمرد.

وي افزود: امسال تعداد خروجي ناوگان حمل و نقل از معبر رسمي دوغارون50 درصد افزايش داشته است.

مدير پايانه مرزي دوغارون به فعاليت 10 واحد باسکول در گمرک منطقه ويژه اقتصادي و نيز بازارچه مرزي دوغارون در خاک ايران براي تسهيل و شتاب در اعزام تانکرها و کاميونهاي حامل سوخت و کالا نيز اشاره و بيان کرد: اين در حالي است که گمرک افغانستان در آن سوي مرز تنها يک دستگاه باسکول در اختيار دارد. 

وي ادامه داد: نامناسب بودن جاده مرزي بين دو کشور ايران و افغانستان باعث کندي تردد کاميونهاي ترانزيتي در اين مرز زميني شده که با وجود تاکيد فراوان مسوولان دستگاههاي متولي در مرز دوغارون تاکنون برطرف شدن وضعيت نامناسب اين محور شرقي همجوار با کشور افغانستان به نتيجه اي نرسيده است.

نوايي گفت: به منظور تسهيل در روند ورود و خروج خودروهاي سنگين در گمرک دوغارون ساعت کاري در گمرک مرزي دوغارون از ساعت هفت صبح تا 19 افزايش يافته است.

وي افزود: پيرو رايزني صورت گرفته با مسوولان گمرک اسلام‌قلعه افغانستان، طي هفته جاري وضعيت رفت و آمد کاميون هاي حامل بار به حالت عادي بازگشته و به معطلي آنها پشت مرز کشور همسايه خاتمه داده مي‌شود.

گمرک دوغارون با 100 سال پيشينه فعاليت، پررونقترين گمرک خراسان رضوي و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در اين استان محسوب مي‌شود که تقريبا تمام ترانزيت کالا به افغانستان از طريق آن صورت مي‌گيرد.

بطور ميانگين روزانه 500 دستگاه کاميون حامل کالاهاي ترانزيت از گذرگاه رسمي دوغارون در ايران عازم هرات در افغانستان شده و 500 دستگاه کاميون نيز از گذرگاه اسلام‌قلعه کشور همسايه شرقي وارد خاک ايران مي‌شوند.
گمرک دوغارون در فاصله 18 کيلومتري تايباد و مرکز شهرستان تايباد در فاصله 225 کيلومتري شرق مشهد واقع هستند.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1399/06/10  تاریخ خبر
گمرک باشماق مریوان در ترانزیت کالا رتبه نخست کشور را کسب کرد

ناظر گمرکات استان کردستان گفت: گمرک باشماق مريوان طي پنج ماه منتهي به مرداد ماه امسال رتبه نخست کشور در حوزه ترانزيت کالا را به خود اختصاص داد.

بختيار رحماني‌پور اظهار داشت: از ابتداي امسال تا پايان مرداد ماه ميزان ترانزيت داخلي مبدا انجام شده از گمرک باشماق 13 هزار و 278 تُن به ارزش 9 ميليون و 929 هزار و 685 دلار بوده است.

وي اضافه کرد: در اين مدت ميزان ترانزيت خارجي مبدا هم 144 هزار و 38 تُن کالا به ارزش 267 ميليون و 870 هزار و 566 دلار و ترانزيت خارجي مقصد هم 321 هزار و 879 تُن به ارزش 738 ميليون و 25 هزار و 763 دلار بوده است.

ناظر گمرکات استان کردستان يادآور شد: در مجموع479 هزار و 195 تُن کالا به ارزش يک ميليارد و 15 ميليون و 826 هزار و 14 دلار از گمرک باشماق مريوان ترانزيت شده است.

رحماني‌پور با اشاره به اينکه گمرک باشماق طي ساليان گذشته همواره رتبه دوم ترانزيت کالا را در بين گمرک هاي کشور داشت، افزود: در پنج ماه منتهي به مرداد امسال اين گمرک رتبه نخست ترانزيت کشور را به خود اختصاص داد.

وي با بيان اينکه 90 درصد حجم فعاليت تجارت خارجي استان از مرز باشماق مريوان انجام مي‌شود، تاکيد کرد: بعد از شيوع کرونا و تعطيلي بسياري از مرزهاي ايران اسلامي، باشماق تنها مرز فعال کشور بود که اين مهم حاصل برقراري ارتباط و تعامل مطلوبي بين ايران و مسوولان اقليم کردستان عراق است.

مرز رسمي باشماق مريوان در کردستان يکي از مهمترين مرزهاي رسمي زميني ايران با اقليم کردستان عراق به شمار مي‌آيد.
گمرکات استان کردستان با شعب فعال در سنندج، باشماق مريوان، سيرانبند بانه به فعالان اقتصادي خدمات گمرکي ارائه مي‌کند.

گمرک سيرانبند و باشماق از مرزهاي گمرکي فعال رسمي و بين المللي استان هستند و گمرک مريوان در زمينه ترانزيت، صادرات، امور مسافري و مقدار قابل توجهي در بخش واردات فعال است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1399/06/10  تاریخ خبر
حجم تجارت ایران‌و‌ترکیه باید دو برابر پارسال شود

رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه از جبران افت صادرات ماه‌هاي ابتدايي خبر داد و گفت: امسال حجم تجارت خارجي دو کشور بايد دو برابر سال قبل شود چراکه قيمت کالاها به همين اندازه افزايش يافته است.


مهرداد سعادت دهقان درباره وضعيت فعلي تجارت ايران و ترکيه توضيح داد: تمامي مرز‌هاي مشترک دو کشور براي حمل‌و‌نقل بار باز شده و مشکلي در ترانزيت کالا وجود ندارد ولي درمورد مسافران، فقط ايرانياني که اتباع اين کشور هستند مي‌توانند وارد خاک ترکيه شوند.

او از جبران کاهش صادرات ماه‌هاي ابتدايي سال خبر داد و گفت: خوشبختانه از زماني که مرز دو کشور باز شده توانسته‌ايم افت صادرات ماه‌هاي ابتدايي سال را که بر اثر کرونا به وجود آمده بود، جبران کنيم که حجم بالاي کاميون‌هاي موجود در مرز گواه اين موضوع است.

حجم تجارت سال گذشته براي امسال قانع‌کننده نيست

اين عضو اتاق بازرگاني درباره آينده تجارت دو کشور اظهار کرد: سال گذشته حجم تجارت ايران و ترکيه 5.4 ميليارد دلار بود که امسال با وجود خلاء پيش آمده، به رقم سال گذشته قانع نيستيم و انتظار داريم صادرات افزايش يابد؛ البته شايد به لحاظ وزني نتوانيم نسبت به سال گذشته رشد داشته باشيم اما از آنجا که قيمت کالا‌ها حداقل دوبرابر افزايش يافته، ارزش صادراتي امسال هم بايد دو برابر سال قبل شود.

او همچنين به موانع موجود در تجارت دو کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مشکلات حمل‌و‌نقل و ترافيک گمرکي موانع موجود بر سر راه تجارت دو کشور است، اما جلسات خوبي در سطح مقامات ارشد دو کشور برگزار شده و ما به آينده تجارت ايران و ترکيه بسيار اميدوار هستيم.

سعادت در پايان تصريح کرد: ترکيه براي ما کشور راهبردي است و بايد اقداماتي صورت گيرد که روابط دو کشور ارتقا يابد، در اين راستا اتاق بازرگاني نيز در تلاش است تا اين هدف محقق شود.

منبع: اقتصاد آنلاين

 1399/06/10  تاریخ خبر
افزایش فعالیت مرز‌های ایران با افغانستان
سخنگوي گمرک: با بسته ماندن مرز‌هاي زميني ترکمنستان و راه اندازي کريدور کتاي و کريدور ايران ،افغانستان ،ازبکستان از مسير افغانستان ،تردد کاميون‌هاي تجاري از مرز‌هاي ايران و افغانستان افزايش مي‌يابد.
سيد روح اله لطيفي  اظهار داشت: علاوه بر فعال سازي کريدور کتاي که شامل کشور‌هاي ايران، افغانستان، تاجيکستان و قرقيزستان است و کريدور ايران، افغانستان و ازبکستان، کريدور هند، ايران و افغانستان بر اهميت مرز‌هاي ايران و افغانستان افزوده است، توسعه و تقويت مناسبات کشور‌هاي اين مسير با تجهيز و تقويت مرز‌هاي دو کشور ايران و افغانستان بايد همراه باشد که در اين راستا گمرک ايران به دنبال افزايش فعاليت‌هاي مرزي دو کشور است.
وي افزود: در همين راستا، روان سازي فعاليت مرز‌هاي ميلک، دوغارون و ماهيرود در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي و خراسان جنوبي در دستور کار گمرک و سازمان‌هاي همجوار قرار دارد. همچنين اصلاح مسير‌هاي تردد، افزايش امکانات کنترلي، نيروي انساني و ساعات اداري و تقويت زير ساخت‌هاي گمرکات مرزي از مواردي است که در حال انجام است.
آقاي لطيفي يادآور شد: با اعلام مقامات استان خراسان جنوبي مبني بر 24 ساعته شدن فعاليت‌هاي مرز ماهيرود و تقويت زيرساخت‌ها و انتقال آب شرب و برق سراسري به اين مرز که با همکاري مناسب مقامات استاني انجام شده و فعاليت اين مرز 12 ساعت در روز شده است، اميدواريم با فراخوان معاونت توسعه مديريت و منابع گمرک مبني بر انتقال پرسنل گمرکات ديگر به اين گمرک، به زودي ساعت کاري اين مرز با تقويت تعداد پرسنل، افزايش يابد.
آقاي لطيفي در پايان تاکيد کرد: مناسبات تاريخي و ريشه‌هاي مشترک فرهنگي ديني و زباني ايران و افغانستان، پيوند‌هاي ناگسستني را بين دو ملت ايجاد کرده و تقويت مناسبات تجاري نيز از خواسته‌هاي دو ملت است، رونق کريدور‌هاي تجاري، افزايش تعاملات سياسي و اقتصادي در همين راستا در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر افغانستان چهارمين مقصد کالا‌هاي صادراتي ايران بوده و ايران نيز اولين کشور تامين کننده کالا‌هاي وارداتي به کشور افغانستان است به گونه‌اي که در سال 98 از حدود هفت ميليارد دلار واردات افغانستان نزديک به دو و نيم ميليارد دلار کالا از ايران به اين کشور صادر شده است.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما