اخبار حمل و نقل بین المللی
 1398/09/20  تاریخ خبر
نشست مشترک گمرک ایران، سازمان ایرو و اتاق ایران
جلسه مشترک گمرک ايران، سازمان ايرو و اتاق ايران با حضور آيتي مديرکل دفتر نظارت برترانزيت،باقري پور مديرکل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات با نمايندگان سازمان ايرو و فرامرزيان مدير امور کارنه تير اتاق ايران در محل گمرک ايران برگزار شد.
پيرو بازديد نمايندگان ايرو از امکانات گمرک شهيدرجايي، ابتدا گزارش بازديد ارائه و درخصوص نحوه فعال سازي کريدور شمال-جنوب با استفاده از کارنه تير و شيوه حمل و نقل ترکيبي تبادل نظر و مقرر گرديد در فاز اول کريدور کارنه تير هند-افغانستان از طريق گمرک شهيدرجايي اجرايي شده و درگامهاي بعدي به کشورهاي آسياي ميانه و آذربايجان و روسيه توسعه يابد. همچنين مقرر گرديد بمنظور تسريع در فرآيند، اجراي eTIR در اين کريدور در دستور کار مشترک قرارگيرد.
در ادامه ضمن بررسس آخرين وضعيت اجراي اولين کريدور الکترونيکي ايران-آذربايجان-گرجستان، مقرر گرديد دومين نشست مشترک چهار جانبه با حضور ايرو 18-19 بهمن 98 در بيله سوار برگزار  گردد.

منبع: گمرک نيوز
 1398/09/18  تاریخ خبر
صادرات کالا در مرز میلک از 600 هزار تن فراتر رفت
607 هزار و 550 تن کالا از ابتداي سال جاري تا کنون از مرز ميلک به کشور افغانستان صادر شده است. 
تيمور باقري معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان عمده کالاهاي صادراتي از مرز ميلک را در اين مدت سيمان، بنزين، تيرآهن، گازوئيل و ميلگرد عنوان کرد و اظهار داشت: صادرات از طريق پايانه هاي مرزي راهکاري مناسب براي کم کردن فاصله مناطق محروم از مناطق برخوردار است تا با کمک آن زمينه‌هاي اشتغال و گردش سرمايه را در اين مناطق فراهم آورد.
وي با بيان اينکه پايانه مرزي ميلک در محدوده شهرستان هيرمند و در جوار رودخانه مرزي و نزديكي شهر زرنج مركز ولايت نيمروز افغانستان قرار دارد،گفت: كشور افغانستان دريچه ارتباط با كشورهاي آسياي ميانه است و وجود پايانه مرزي ميلک در اين نقطه از استان سبب شده تا حجم قابل ملاحظه اي کالا از اين مرز صادر شود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان بيان کرد: مجموع تردد پايانه مرزي ميلک در هفت ماهه سال جاري 234 هزار و 882 نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 185 هزار و 572 نفر رشد 27 درصدي را نشان مي دهد.
باقري مجموع ترانزيت انجام شده در پايانه مرزي ميلک از ابتداي سال تا کنون را بيش از 220 هزار تن عنوان کرد و افزود: تجهيز امكانات و زيرساخت ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش هاي مختلف صنعت حمل و نقل و جذب سرمايه هاي بخش خصوصي، مي تواند در بهره برداري اثر بخش از موقعيت جغرافيايي و منحصر به فرد اين پايانه مرزي موثر باشد.

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان سيستان و بلوچستان
 1398/09/17  تاریخ خبر
اخذ مجوز برای باز شدن مرز سومار، در دستور کار طرف عراقی است
رايزن بازرگاني ايران در عراق با اشاره به تشکيل کميته پايش روابط اقتصادي به رياست معاون سفارت ايران در بغداد گفت : هفت موضوع زير ساختي براي توسعه روابط دوجانبه در اين نشست مطرح و بر پيگيري آن تاکيد شد .;ناصر بهزاد گفت: لزوم طراحي سازوکارهاي اقتضايي در  روابط مالي و تنوع بخشي به سبد خدمات بانکي براي تقويت تعاملات اقتصادي در بخش کالا و خدمات، تقويت تلاش‌هاي ديپلماتيک براي همگرايي هرچه بيشتر جريان تجاري دو کشور-تداوم فعاليت هوشمندانه بخش خصوصي براي جلوگيري از هرگونه وقفه صادراتي،  افزايش همکاري‌هاي حمل و نقل دريايي و اجرايي شدن خط زميني شلمچه به بصره از مهمترين موضوعات مطرح شده در اين جلسه بود.

وي افزود: فرايند اخذ مجوزهاي لازم براي باز شدن مرز سومار به عنوان معبر رسمي، در دستور کار طرف عراقي است چرا که الحاق اين مرز به شبکه تجارت مرزهاي دو کشور مورد تأکيد طرفين است .

رايزن بازرگاني ايران در عراق ضرورت کاهش هرگونه مانع و محدوديت در مسير تجارت ايران و عراق را مهم دانست و خاطر نشان کرد: حضور مستقيم دستگاه‌هاي اجرايي کشور و شرکت‌هاي توانمند ايراني در عراق براي بازخواني رويه‌هاي توسعه دهنده به ويژه در شرايط فعلي عراق ضرورتي اجتناب ناپذير است.

منبع: خبرگزاري ايلنا

 1398/09/17  تاریخ خبر
رشد بالغ بر ۴۰ درصدی میزان ترانزیت خروجی کالا از مرز‌های استان در سال جاری
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان غربي گفت: ترانزيت خروجي کالا از مرز‌هاي استان در هشت ماهه گذشته از سال جاري نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بالغ بر 40 درصد رشد دارد;مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان غربي  افزود: بيشترين آمار ترانزيت خروجي کالا از طريق پايانه مرزي سرو انجام گرفته است و طبق آمار ميزان ترانزيت خروجي 8 ماهه سال جاري اين پايانه مرزي نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگير 267 درصدي را حکايت دارد.

او گفت: بعد از پايانه مرزي سرو بيشترين ترانزيت خروجي کالا به ترتيب از طريق پايانه‌هاي مرزي پلدشت و تمرچين انجام گرفته است.

اين مقام مسئول همچنين در مورد ترانزيت ورودي کالا از پايانه‌هاي مرزي استان گفت: در اين مدت ترانزيت ورودي کالا از مبادي ورودي و خروجي استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته رشد نزديک به 30 درصدي را حکايت مي‌کند که پايانه مرزي تمرچين بيشترين آمار ترانزيت ورودي را به خود اختصاص داده است.

 شکري در پايان به تناژ ورودي و خروجي ترانزيت اشاره کرد و اظهار داشت امسال در اين مولفه نيز شاهد رشد 29 درصدي در تناژ ترانزيت ورودي کالاو 17 درصدي در تناژ ترانزيت خروجي کالا بوده ايم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 
 1398/09/14  تاریخ خبر
اجرای طرح تشدید انضباطی تردد کامیون‌ها در بنادر کشور تا پایان سال
وز گذشته خبري در رسانه‌ها منتشر شد که از اجراي طرح ساماندهي ورود کاميون‌هاي حمل بار تجاري به بندر شهيد رجايي به عنوان بندر پايلوت از 20 آذرماه سال جاري و تا پايان سال در تمامي بنادر کشورحکايت داشت.
يک فعال حوزه حمل و نقل بين‌المللي اين پرسش را مطرح کرد که «آيا براي کاميون‌هاي حمل يکسره از داخل شهرهاي بندري به اسکله هم محدوديتي ايجاد مي‌شود؟».

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به اين پرسش بيان کرد: در گام اول کاميون‌هاي حمل بين‌شهري هدف طرح هستند اما به تدريج اين طرح همه کاميون‌هاي ورودي را شامل مي‌شود.

خسرو سرايي گفت: اين طرح براي جلوگيري از تضييع حقوق و به نفع تمامي رانندگان کاميون و شرکت‌هاي حمل و نقلي است که در چارچوب فرآيندهاي تعريف شده از جمله فرآيندهاي سازمان راهداري و پايانه‌هاي حمل و نقل کار مي‌کنند.

اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: البته به‌زودي همه کاميون‌هاي ورودي بايد اسنادي را که از سوي مقام مجاز ذيربط براي آنها صادر مي‌شود به همراه داشته باشند، کاميون‌هايي که خارج از نوبت وارد بندر مي‌شدند و اقدام به بارگيري مي‌کردند پس از اجراي طرح قادر به ورود به بندر نبوده و حتي در صورت ورود بارگيري نخواهند شد.

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي افزود: در مراحل بعدي همه کاميون‌هاي پُر هم بايد بارنامه داشته باشند اما در مرحله اول کاميون‌هاي خالي ورودي شامل اين طرح هستند.

به گفته سرايي، اطلاع‌رساني وسيعي توسط سازمان راهداري در همه پايانه‌هاي بار در اين باره صورت گرفته و در بندر شهيد رجايي نيز  هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است.

به گزارش تين نيوز، اين اظهارات مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي درحالي بيان شد که وي روز گذشته نيز در گفت و گو با پايگاه اطلاع‌رساني سازمان بنادر و دريانوردي، در خصوص جزييات طرح تشديد انضباطي کاميون‌هاي حمل بار در بندر شهيدرجايي، گفته بود: شکايت‌هايي در خصوص ورود بدون بارنامه برخي کاميون‌ها به بندر وجود داشت و اعلام شد که اين کاميون‌ها، پس از ورود به بنادر کارهاي اسنادي مربوط به خود را انجام مي‌دهند که اين مسئله موجب تضييع حقوق کاميونداراني مي شود که در سيستم نوبت‌دهي بار ثبت نام کرده‌اند.

سرايي با تاکيد بر اين‌که سازمان بنادر و دريانوردي با همکاري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تصميم گرفت طرح تشديد انضباطي تردد کاميون‌هاي حمل بار در بندر شهيدرجايي را به عنوان بندر پايلوت کليد بزند، خاطرنشان کرده بود: گيت‌هاي ورود کاميون‌ها به بندر شهيدرجايي نيز الکترونيکي مي‌شوند و با بهره‌گيري از نرم افزارهاي طراحي شده تشديد انضباطي تردد کاميون‌هاي بين‌شهري مدنظر قرار مي‌گيرد و در ابتدا با ارائه تذکري از کاميونداران درخواست خواهد شد نسبت به حواله بار اقدام کنند.

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه يگان حفاظت با همکاري سازمان راهداي و حمل و نقل جاده اي از ورود کاميون‌هاي فاقد مجوز بارگيري يا حواله بار به بندر شهيد رجايي از تاريخ 20 آذرماه سال جاري ممانعت به‌عمل خواهد آورد، اظهار کرده بود: اگر کاميونداران اين مسئله را رعايت نکنند و وارد بندر شوند در محوطه‌هاي بندري کنترل‌هاي لازم صورت مي‌گيرد و به هر ترتيب به کاميون مربوطه بار تحويل داده نمي‌شود؛ بنابراين از بارگيري کاميون‌هاي فاقد مجوزهاي لازم در محوطه‌هاي بندري جلوگيري مي‌شود.

سرايي همچنين تاکيد کرد: علاوه بر اين از تحويل بار و بارگيري کاميون‌هاي بين‌شهري که از طريق سامانه سازمان راهداي و حمل و نقل جاده‌اي کشور تاييد نشده باشند جلوگيري به‌عمل مي‌آيد.

وي با اشاره به اينکه سازمان بنادر و دريانوردي نرم‌افزاري تهيه کرده است که بر اساس آن خوانش پلاک کاميون‌هاي حامل بار مدنظر قرار مي‌گيرد، گفته بود: بر اين اساس کاميون‌هاي بين‌شهري داراي مجوز از فاقد مجوزها قابل تشخيص و تفکيک است و از ورود آنهايي که مجوزهاي لازم را اخذ نکرده‌اند جلوگيري مي‌شود؛ اقدامي که در راستاي هوشمندسازي بنادر است و به طور حتم انضباط هرچه بيشترتردد کاميون‌هاي بين‌شهري را به بنادر در پي خواهد داشت.

منبع: پايگاه خبري تين نيوز

 1398/09/13  تاریخ خبر
ایجاد خطوط منظم کانتینری بین بنادر ایران و روسیه
در نشست مشترک هيأت سازمان بنادر و دريانوردي با مقامات دريايي و وزارت حمل و نقل روسي بر ايجاد خطوط منظم کانتينري بين بنادر ايران و روسيه و راه اندازي خطوط کشتيراني رو – رو ريلي بين بنادر ماخاچ کالا روسيه و اميرآباد تأکيد شد.

 محمد راستاد؛ مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در رأس هيأتي از مديران ستادي و بنادر شمالي کشور و همچنين مديران شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران و کشتيراني درياي خزر و رئيس اتاق بازرگاني ايران و روسيه با معاون وزير حمل و نقل و رئيس آژانس فدرال دولتي دريايي و کشتيراني رودخانه اي روسيه و مقامات مسئول در بخش هاي مختلف بندري و دريانوردي روسيه ديدار کرد.

توسعه همکاري هاي بندري و دريايي دوجانبه ايران و روسيه از مهمترين مسائل مطرح شده در نشست مشترک بود.

در نشست هاي مشترک مقامات بندري و دريايي ايران و روسيه به موضوعات مختلفي اشاره و پيشنهاداتي ارايه شد از جمله محورهاي عنوان شده، برنامه ريزي براي افزايش حجم عمليات حمل کالا در درياي خزر و برقراري و توسعه روابط بخش هاي خصوصي دو کشور جهت توسعه همکاري هاي بندري و دريايي بود.

به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، ايجاد خطوط منظم کانتينري به منظور توسعه حمل و نقل کانتينري بين بنادر  ايران و روسيه، راه اندازي خطوط کشتيراني رو – رو ريلي بين بنادر ماخاچ کالا در روسيه و اميرآباد در ايران و لزوم ايجاد کارگروه منطقه اي هيدروگرافي در درياي خزر هم از ديگر محورهاي عنوان شده در نشست مشترک هيأت ايراني و روسيه بود.

در نشست هاي برگزارشده بين طرفين ايراني و روسي، چالش هاي توسعه همکاري هاي بندري و دريايي دو کشور نيز مطرح شد.

 از  مهمترين موضوعاتي که به آنها پرداخته شد مي توان به معافيت ويزايي براي پياده و سوار شدن دريانوردان دو کشور، تسهيل ورود و اجازه پهلودهي شناورهاي کشتيراني درياي خزر در کليه بنادر ساحلي کشور روسيه، لايروبي و تعميق کانال رودخانه ولگا و عدم الزام به تغيير پرچم شناورهاي ايراني که قرار است براي انجام تعميرات به بنادر مستقر در رودخانه ولگا وارد شوند، اشاره کرد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 1398/09/12  تاریخ خبر
پیشگامی گمرک ایران در پیاده‌سازی طرح‌های بین‌المللی مربوط به پروژه تیر الکترونیک

معاون حقوقي و نظارت گمرک جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اجراي موفق پروژه تير الکترونيک (E-TIR) در سال 1394 براي اولين در دنيا اعلام کرد که در سنوات اخير گمرک ايران با رويکرد تسهيل ترانزيت با استفاده از فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات، توسعه پروژه تير الکترونيک را در دستور کار خود قرار داده و متعاقباً فازهاي اجرايي بعدي را پيگيري نموده است.

دکتر عليرضا مقدسي ضمن تشريح برخي مذاکرات اخير انجام شده با کشورهاي همسايه در زمينه پياده‌سازي پروژه تير الکترونيک و انتقال تجربيات، درخصوص اجراي اين پروژه با کشور آذربايجان عنوان نمود: پس از اجراي مقدمات و برگزاري جلسات متعدد بين‌المللي با UNECE و اتحاديه حمل‌ونقل جاده‌اي (IRU)، در خرداد ماه سال‌جاري در مرز آستارا اولين پروژه E-TIR بين دو کشور اجرايي و در حال حاضر فاز دوم پروژه مذکور از طريق گمرکات مرزي آستارا و بيله‌سوار در حال پيگيري و اجرا است.
وي در ادامه به مذاکرات اخير با گرجستان نيز اشاره کرد و افزود: اجراي اولين کريدور بين‌المللي E-TIR با کشور آذربايجان و گرجستان در دستور کار قرار گرفته و موضوع پس از طرح در دبيرخانه تير و کسب نظر موافق UNECE، درخصوص نحوه اجرا و زمان‌بندي آن در نشست سه‌جانبه مشترک در آبان ماه امسال به ميزباني گمرکات استان اردبيل تبادل‌نظر گرديد.
دکتر مقدسي هدف از اجراي کريدور بين‌‌المللي تير الکترونيکي بين جمهوري اسلامي ايران، آذربايجان و گرجستان را فعال نمودن کريدور شمال- جنوب از طريق به‌کارگيري کارنه تير الکترونيکي اعلام و آن را گام مؤثري در جذب احتمالي محمولات ترانزيتي هندوستان به شمال اروپا دانست.

منبع: گمرک نيوز
 1398/09/12  تاریخ خبر
افزایش 43 درصدی تردد شناور های غیر کانتینری بالای هزار تن
مدير کل بندر و دريانوردي خرمشهر از رشد 40 درصدي صادرات کالا در بندر خرمشهر طي هشت ماهه سالجاري خبر داد.
نوراله اسعدي گفت: از ابتداي سال جاري تاکنون بارگيري يک ميليون 571 هزار و 202 تن کالا در بندر خرمشهر به ثبت رسيده است که اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش 40 درصدي را نشان مي‌دهد.وي حجم تخليه و بارگيري کالا در بندر خرمشهر طي اين مدت را يک ميليون و 675 هزار و 447 تن عنوان کرد و افزود:  اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 34 درصدي را نشان مي‌دهد.مدير کل بندر و دريانوردي خرمشهر تصريح کرد:  طي اين مدت تردد 267 فروند شناور غير کانتينري بالاي هزار تن در بندر خرمشهر به ثبت رسيده که اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از افزايش 43 درصدي برخوردار است.اسعدي به رشد 42 درصدي ميزان بارگيري جنرال کارگو در بندر خرمشهر  اشاره داشت و گفت:  از ابتداي سال جاري تاکنون يک ميليون و 555 هزار و 715 تن کالاي عمومي  از مسير دريايي  بندر خرمشهر صادر شده است.(255, 255, 255);بندر خرمشهر با برخورداري از 20 پست اسکله، مجاورت با کشورهاي حوزه خليج فارس،اتصال به کريدور بندر امام خميني، شلمچه و عراق و بهره‌مندي از سيستم حمل و نقل چند وجهي به عنوان مهمترين بندر جنوب غربي کشور در زمينه صادرات به کشورهاي حوزه خليج فارس شناخته مي‌شود.
منبع: اداره کل بندر و دريانوردي خرمشهر

 1398/09/11  تاریخ خبر
ترانزیت جاده‌ای در چاله انحصار گرایی
 1398/09/10  تاریخ خبر
کشور به ۵۰ دستگاه ایکس ری نیاز دارد
رئيس کل گمرک گفت: طبق برآوردها، علاوه بر 16 دستگاه ايکس ري فعال در گمرکات کشور به 50 دستگاه ديگر نيازمند هستيم.;مهدي ميراشرفي گفت: تمام گمرکات دنيا براي کنترل به سمت روش‌هاي ناملموس و نامحسوس در حال حرکت هستند.رئيس کل گمرگ افزود: طبق برآوردها، علاوه بر 16 دستگاه ايکس ري فعال در گمرکات کشور به 50 دستگاه ديگر نيازمند هستيم.وي گفت: دستگاه‌هاي ايکس ري موجود در گمرک امسال به خوبي توانست در مراسم اربعين در مرزهاي جنوبي و غربي خدمت رساني کند.رئيس کل گمرک در خصوص توان داخلي ساخت دستگاه‌هاي ايکس ري هم گفت: بخش اعظمي از نياز گمرک را توليدکنندگان داخلي مي‌توانند تامين کنند و در همين راستا 5 دستگاه ايکس ري از وزارت دفاع خريداري شده که از اين تعداد دو دستگاه آن تحويل و فعال است و سه دستگاه باقي مانده تا پايان سال قرار بر تحويل است.مير اشرفي در خصوص قراردادهاي جديد گمرک براي خريد دستگاه ايکس ري هم گفت: در قراردادهاي قبلي که به روش بي او تي بود، براي ساخت يک دستگاه سرمايه گذاري مي‌شد بعد هم تحويل مالک مي‌شد، اما در روش جديد هم که «بي او او» نام دارد به طور دائم مالکيت دستگاه براي سرمايه گذار خواهد بود.وي گفت: در روش جديد قرارداد «بي او او» به تازگي با يکي از توليدکنندگان داخلي قراردادي بسته شده که در بزرگترين درب خروجي گمرک کشور طي 10 ماه آينده يک دستگاه ايکس ري نصب و زير بار خواهد رفت.مير اشرفي گفت: جلسات خوبي با اتاق بازرگاني کشور داشتيم در بحث برون سپاري اتفاقات خوبي افتاده که توليدکنندگان داخلي براي تامين گمرکات اقدام کنند به نحوي که اسکن از طريق دستگاه انجام مي‌شود و ما به ازاي ريالي آن به سرمايه گذار تحويل مي‌شود و تصاوير و ديتاها به گمرک اختصاص داده مي‌شود.وي ادامه داد: در اين روش هم بار هزينه‌اي از روي دولت برداشته خواهد شد و هم اين که گمرکات به خوبي تجهيز خواهند شد و بخش خصوصي و توليدکنندگان هم چرخ توليدشان مي‌چرخد.ميراشرقي در خصوص نحوه قرارداد با توليدکنندگان داخلي هم گفت: در ابتداي امسال براي مراحل قرارداد خريد و نصب ايکس ري در گمرکات به سرمايه گذاران و توليدکنندگان داخلي فراخوان عمومي داده ايم.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما

 1398/09/09  تاریخ خبر
فعالیت تجاری در مرز مهران متوقف نشده است
مدير کل گمرکات استان ايلام گفت: فعاليت تجاري در مرز مهران هم‌اکنون بدون هيچ مشکلي در حال انجام است.روح‌الله غلامي اظهار کرد: فعاليت تجاري هم‌اکنون در مرز مهران برقرار است و تاکنون دستوري مبني بر توقف فعاليت تجاري دريافت نشده است.وي از  رشد 1354 درصدي مجموع درآمدهاي گمرکات استان ايلام نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خبر داد و تصريح کرد:  مجموع درآمدهاي گمرکات استان ايلام در هشت ماهه سال جاري از مجموع درآمدهاي گمرک استان در 16 سال منتهي به 97  ميزان 65 درصد بيشتر بوده که در نوع خود بي‌سابقه است.مديرکل گمرکات استان ايلام در خصوص مراودات تجاري  در هشت ماهه منتهي به آبانماه98 نير گفت: تعداد اظهارنامه هاي گمرکي نسبت به مدت مشابه با افزايش 2333 فقره رشد 21 درصدي داشته است.غلامي ادامه داد: تعداد کاميون ورودي به محوطه گمرک با افزايش چشمگير  18698 دستگاه رشد 35 درصدي داشته و در  حجم صادرات نيز  با افزايش 263738 تن رشد 25 درصدي را شاهد بوده ايم و از لحاظ دلاري 1250000دلار رشد داشته‌ايم .وي تصريح کرد: گمرک در يک ماه گذشته تمامي روزهاي جمعه و تعطيلات فعال بوده است.از چند روز گذشته به دليل مشکلات عراق، برخي محدوديت‌ها در مرزهاي ايران با عراق اِعمال شده است.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1398/09/09  تاریخ خبر
تشکیل کمیته مشترک ایران و افغانستان برای ساماندهی مناطق مرزی

وزير راه و شهرسازي کشورمان در ديدار با معاون  حمل و نقل جاده اي افغانستان که به منظور توسعه روابط حمل و نقل و ترانزيتي انجام شد، بر تشکيل هرچه سريعتر کميته مشترک ساماندهي مرزهاي ايران و افغانستان در مناطق ميلک، دوغارون و ماهي رود تأکيد کرد.
محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي کشورمان در ديداري که 7 آذر ماه  در وزارت راه و شهرسازي با شيخ احمد متين معاون وزير حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان داشت، بر توسعه روابط ايران با کشورهاي همسايه به ويژه افغانستان تاکيد کرد و افزود : خط ريلي خواف- هرات هر چه سريعتر با برقراري امنيت تکميل شود.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه کشورهاي منطقه بايد مسائل و مشکلات خود را درون منطقه‌اي حل کنند، همزباني و هم کيشي را جزو جاذبه‌ها و ويژگي‌هايي برشمرد که حکومت‌هاي منطقه را به توسعه تبادلات با يکديگر ترغيب مي‌کند.
اسلامي در عين حال خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره به پايداري صلح و ثبات کشور افغانستان براي پيشرفت و توسعه آن کشور معتقد بوده و هست و براي تحقق آن از هيچ کوششي دريغ نکرده است.
وي در راه تقويت و گسترش روابط دو کشور، بر تکميل خط ريلي خواف- هرات تاکيد کرده و گفت: در گذشته براي تکميل خط ريلي خواف- هرات فعاليت هايي انجام شد که  اميدواريم با برقراري امنيت اين خط ريلي هرچه سريعتر تکميل شود.
عضو کابينه دولت دوازدهم در بيان انتظارات جمهوري اسلامي ايران از دولت افغانستان، اعلام کرد: مدت هاست به دليل ناامني شرکت‌هاي ايراني فعال در زمينه تکميل خطوط ريلي دچار زيان و خسارت شده اند. انتظار ما اين است که دولت افغانستان به ويژه وزارت حمل و نقل آن کشور اين موضوع را حل و فصل کند
اسلامي تکميل سکو و بارانداز را در مسير خط ريل خواف- هرات، منوط به برقراري امنيت عنوان کرد و خواستار راه اندازي هرچه سريعتر اين پروژه و تکميل آن شد.
بنا بر اين گزارش، عمليات اجرايي پروژه راه آهن خواف – هرات که از سالهاي 1381 - 1382 آغاز شده است، داراي چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ايستگاه شمع تيغ و پس از آن ايستگاه جونو در تعهد ايران است و قطعه چهارم که از اين ايستگاه شروع شده و به هرات مي‌رسد را افغانستاني‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداري از آن شده اند.
وزير راه و شهرسازي در ادامه ديدار خود با هيات افغانستاني از آمادگي ايران براي ارايه ضوابط و معيارهاي حمل و نقلي و آيين‌نامه‌ها در قالب انتقال تکنولوژي، آموزش، تربيت نيروي انساني و تجهيزات و ماشين آلات از سوي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي خبر داد و افزود: نياز داريم تا مناطق مرزي ايران و افغانستان در ميلک، ماهي رود و دوغاورن ساماندهي شود.  انتظار داريم تا توسعه روابط اقتصادي دو کشور با ساماندهي مسير ترانزيتي هموار شود
وي اعلام کرد: کميته و گروه مشترک کارشناسي براي ساماندهي سه منطقه مرزي ايران و افغانستان تعيين شود و با انجام  کار کارشناسي، مشکلات اين مناطق را بررسي و اولويت بندي کنند و مشکلاتي را که مي توان از طريق کميته و کارگروه حل کرد، در همان کارگروه حل کرده و در صورت عدم رفع مشکلات، در خصوص رفع آنها، کميته مرزي، تعيين‌تکليف کند.


ديدار معاون وزير راه و شهرسازي با معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان


معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي طي ديدار با دكتر شيخ احمد متين معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان بر ضرورت ارتقا و گسترش همكاري هاي حمل و نقلي دو كشور تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رييس اين سازمان با اشاره به پيشينه فرهنگي و تاريخي ايران و افغانستان، لزوم ارتقاي جايگاه دو كشور را در تجارت منطقه اي مهم قلمداد كرد.
وي به مساعدت جدي طرف افغان براي احياي جاده ابريشم به عنوان پيوند دهنده آسياي مركزي و جنوبي براي همكاري هاي منطقه اي، انرژي، تسهيل تجارت از طريق ارتقاي مناسبات حمل و نقلي اشاره كرد و با توجه به همسايگي افغانستان با كشور چين، ضرورت تقويت و ارتقاي مناسبات حمل و نقلي و تجارتي با افغانستان را يادآور شددكتر شيخ احمد متين معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان نيز با ابراز خرسندي از همكاري هاي حمل و نقلي دو كشور و نتايج مثبت اين سفر اظهار اميدواري كرد كه اين نشست ها و همكاري ها تداوم يابد.
وي اظهار داشت:
براي تقويت فرصت هاي سرمايه گذاري، مقرر شد كه همايشي در كابل برگزار شده و همايش بعدي نيز در تهران باشد.
دكتر متين با اشاره به موقعيت استراتژيك دو كشور ايران و افغانستان و ظرفيت بالاي معاملات تجاري گفت:
به رغم مشكلات داخلي كشور افغانستان، اين هماهنگي و همكاري ها بايد تداوم يابد و خلاء هاي موجود نبايد بر روابط دوستانه و تجاري تاثير بگذارد.
وي افزود:كشور ايران در بخش حمل و نقل و به ويژه حمل و نقل هوشمند، تجارب و پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي دارد و ما مغتنم مي دانيم كه اين تجارب در اختيار كشور افغانستان نيز قرار گيرد.
معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان آمادگي كشورش را براي سرمايه گذاري ايران در زمينه تيرپارك ها و تسهيلات زيربنايي اعلام كرد و بر همكاري هاي منطقه اي ايران، افغانستان و ديگر كشورهاي منطقه تاكيد كرد.بازديد معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان و هيأت همراه از آزادراه تهران – پرديس و محور هراز
اين گزارش حاكي است، طبق برنامه ريزي انجام شده معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان با همراهي رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، معاون حمل و نقل ، مشاور رياست و مدير روابط عمومي ، مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان مازندران و تهران ، براي بهره مندي از تجارب و تكنولوژي هاي حوزه راهداري زمستاني كشورمان، از آزادراه تهران- پرديس و راهدارخانه امامزاده هاشم  و منظريه و عمليات اجرايي احداث پل کابلي
منطقه ابتهاج  بازديد ميداني به عمل آورد

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي


 1398/09/07  تاریخ خبر
افزایش ۲۱ درصدی صادرات کالای ایرانی از پایانه مرزی بیله سوار
مديرکل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان اردبيل از افزايش 21 درصدي صادرات کالاي ايراني از پايانه مرزي بيله سوار در 8 ماهه گذشته خبر داد.علي رحمتي در بازديد ازپايانه مرزي بيله سوار با بيان اينکه در مدت ياد شده 295 هزار و 405 تن کالا  از پايانه مرزي بيله سوار صادر شده است، افزود: اين ميزان کالا توسط 13 هزار و 331 دستگاه ناوگان به کشورهاي همسايه عراق ،جمهوري اذربايجان، روسيه، گرجستان و حوزه قفقاز حمل شده است.

دبير کميسيون مديريت ايمني حمل ونقل استان اردبيل عمده کالاهاي صادراتي را کاشي، شيشه، پروفيل، نمک ،قير، سنگ ساختماني و سيب زميني عنوان کرد و گفت: از اين ميزان صادرات 265 هزار و 410 تن کالا توسط 12 هزار و 63 دستگاه کاميون ايراني و29 هزار و 635 تن کالا نيز توسط هزار و 269 دستگاه کاميون گرجي از مرز خارج شده است.

رئيس کميته حمل ونقل ستاد خدمات اجرايي سفر استان اردبيل با اشاره به اينکه در مدت ياد شده صد وپنج هزار و 653 تن کالا توسط 4 هزار و 399 دستگاه کاميون از مرز بيله سوار ترانزيت خروجي شده است اظهار کرد:از اين مقدار 2 درصد توسط کاميون ايراني، 95 درصد توسط کاميون گرجي و 3 درصد نيز توسط کاميون ترکي به کشورهاي مختلف ترانزيت خروجي شده است.

عضو شوراي اداري استان اردبيل عمده کاهاي ترانزيت شده از پايانه مرزي بيله سوار را گچ ،نئوپان، نمک، سنگ هاي ساختماني، آب معدني و سيمان برشمرد.

مديرکل راهداري وحمل ونقل جاده اي استان اردبيل پايانه مرزي بيله سوار را جزوه 5 پايانه برتر کشور دانست و گفت: با تلاش شبانه روزي شرکت هاي حمل ونقل و رانندگان زحمتکش در اين پايانه وضعيت حمل ونقل و صادرات کالا عادي وروان است.

منبع:  اداره کل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان اردبيل

 1398/09/07  تاریخ خبر
بررسی ظرفیت‌های مشترک ترانزیت و حمل و نقل ایران و پاکستان
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان از بررسي ظرفيت هاي حمل و نقل و ترانزيت کالا بين اين استان و استان بلوچستان کشور پاکستان در هفتمين کميته مشترک مرزي در زاهدان خبر داد.

  ايوب کرد با بيان اينکه يکي از اهداف مهم موافقت نامه هاي تجاري، تسهيل مراودات و حذف قوانين دست و پا گير براي تجار و سرمايه گذاران است و به توسعه روابط اقتصادي کشورها کمک مي کند، اظهار داشت: هدف از برگزاري هفتمين کميته تجارت مرزي استان سيستان و بلوچستان (جمهوري اسلامي ايران) و ايالت بلوچستان (جمهوري اسلامي پاکستان) که هفتم و هشتم آذرماه سال جاري برگزار مي شود، بررسي مشکلات و رفع موانع تجارت مرزي، حمل و نقل، امور گمرکي و کنسولي بين دو کشور است.

وي افزود: موقعيت جغرافيايي ويژه استان سيستان و بلوچستان به دليل هم مرزي با دو کشور پاکستان و افغانستان در شرق و دسترسي به آب‌هاي آزاد درياي عمان در جنوب، در کنار بهره مندي از منطقه آزاد تجاري- صنعتي چابهار، منطقه ويژه اقتصادي سيستان و پايانه هاي مرزي، راه را براي نقش آفريني صنعت حمل و نقل در رونق تجارت، ترانزيت و مبادلات مرزي فراهم ساخته است.

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان با اشاره به اهداف هفتمين کميته تجارت مرزي استان سيستان و بلوچستان و پاکستان گفت: بر اساس برنامه ريزي انجام شده، در اين کميته مشترک دو طرف هماهنگي هاي لازم را در توسعه بيش از پيش روابط اقتصادي، تبادل هيات هاي تجاري و جذب سرمايه گذاري دو جانبه انجام خواهند داد.

وي در پايان از ارائه پنل هاي تخصصي حوزه ترانزيت و حمل و نقل در اين کميته مشترک خبر داد و افزود: با توجه به ظرفيت هاي حمل و نقل دو کشور بعد از بررسي زمينه هاي مشترک تفاهنامه همکاري امضا خواهد شد.

گفتني است طول مرزهاي خاکي سيستان و بلوچستان با پاکستان 921 کيلومتر و طول مرز آبي کشور در سواحل درياي عمان نيز 370 کيلومتر است.


منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان

 1398/09/04  تاریخ خبر
آغاز به كارچهارمين اجلاس كارگروه راهگذرجاده اي KTAI و پنجمين اجلاس كارگروه راهگذر جاده اي ITI



پنجمين اجلاس راهگذرجاده اي  ITI بين كشورهاي پاكستان، ايران و تركيه و چهارمين اجلاس راهگذر جاده اي KTAI بين كشورهاي قرقيزستان، تاجيكستان، افغانستان و ايران به ميزباني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي صبح امروز در تهران آغاز به كار كرد .

 
.عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در مراسم افتتاحيه اين اجلاس اظهار داشت: گسترش روزافزون علم لجستيک در روند جهاني شدن، پديدآمدن بازارهاي منطقه اي و سهم قابل توجه هزينه هاي حمل ونقل به ويژه مسيرهاي جاده اي در آن، پي ريزي بنيانهاي جديدي از همکاريهاي منطقه اي را مي طلبد ،که پايه گذاري راهگذرهاي ترانزيتي بالاخص راهگذرهاي جاده اي  ITI , KTAI زير نظر سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو از آن جمله است.وي با بيان اين كه اجرايي شدن اين راهگذر رويدادي بسيارمهم است که حاصل مشارکت منطقه اي و خرد جمعي بين المللي است  ،‌افزود ملت هاي منطقه هرگز نخواهند توانست منافع ملي يا بين المللي خود را به تنهايي به منصه ظهور برسانند. لذا به طور قطع فعالسازي اين دو راهگذر، موجب جهشي در تجارت منطقه اي خواهد شد.رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي خاطر نشان كرد : برگزاري دو اجلاس هم زمان و به منظور بهره برداري از فرصتهاي تجاري در منطقه و متعاقب ارائه گزارش تهيه شده توسط مشاور پروژه، باعث شناخت دقيقتر فرصتها و چالشهاي توسعه ترانزيت در اين دو راهگذر و فرصت ارائه ديدگاهها و نظرات در آن ارتباط مي شود.حسن نيا ياد آور شد :موقعيت ممتاز جغرافيايي کشورهاي عضو اين دو راهگذر به عنوان فصل مشترک مناطق فوق اشاره با اوراسيا و اروپا و پيوند اقيانوس هند با درياي مديترانه، انگيزه اي دوچندان براي عزم ملي و جديت همکاري فيمابين در توسعه ترانزيت از قلمرو يکديگر در چارچوب اين راهگذرها مي باشد.وي افزود: بديهي است فراهم آوري زيرساختهاي مناسب، بالاخص در بخش عمده اي از راهگذر KTAI ، به فوريت به تقاضاهاي عمده موجود پاسخ داده شده و به صورت گسترده در جهت ارتقاي تجارت فيمابين، موثر واقع خواهدشد.معاون وزير راه و شهرسازي بيان كرد :در قلمرو جمهوري اسلامي ايران، نوسازي ناوگان حمل ونقل کالا و مسافر، به رغم برخي مشکلات ناشي از شرايط جديد بين المللي، با جديت ادامه داشته و تاسيسات زيربنايي مهم از جمله گذرگاههاي مرزي و مجتمع هاي خدمات رفاهي به مقدار کافي احداث و در حال توسعه کمي و کيفي بوده و جزئيات اطلاعات آنها علاوه بر تارنماي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي در ديگر تارنماهاي رسمي از قبيل IRU قابل دسترس بوده و در گزارش مشاور اكو نيز به درستي به آن اشاره شده است.حسن نيا افزود :علاوه بر آن، بهسازي معابر ترانزيتي و رفع نقاط سانحه خيز نيز در دست پيگيري و از اولويتهاي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي بوده و تسهيل مقررات اداري و تسريع در جريان عبور کالا از کشور از جمله اولويتهاي مهم در بخش ترانزيت است.وي خاطر نشان كرد :سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي همواره از مشارکت نهادهاي بين المللي و شرکتهاي خارجي در طرحهاي سرمايه گذاري متنوع بخش جاده‌اي استقبال نموده است.رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در ادامه اظهار داشت : حمل ونقل بين‌المللي جاده اي مسافر و کالا، علاوه بر تبعيت از مقررات ملي، تابعي از قراردادهاي دو يا چندجانبه بوده ، تغييرات اين قوانين نيز نتيجه تغيير ملاحظات حمل ونقلي و تجاري دولتها و تحولات بين المللي است.وي افزود :اگرچه اسناد حقوقي براي حمل ونقل جاده اي و در نتيجه براي کلان تجارت اهميت وافري دارند، اما جزئيات مهم عمليات حمل ونقل، تابع قراردادهاي خصوصي است که بين شرکتهاي حمل و صاحبان کالا منعقد شده و از اين رو است که کاربرد هوشمندانه از راهگذرهاي بين المللي، اهميتي فزاينده يافته است.حسن نيا پيشنهاد كرد  گزارش تهيه شده ، در پنج محور ازجمله با رويكرد بررسي توانمنديها ، امکانات حمل ونقلي و ترانزيتي در اين دو راهگذر،بررسي سياستگذاريها و رويه ها و متناظراً قوانين و مقررات ناظر بر احياي راهگذرها ، بررسي زمينه هاي سرمايه گذاري و مشارکت تشکلهاي فرامليتي بخش خصوصي و نهادهاي بين المللي علاقمند به توسعه راهگذرها ،با رويکرد توسعه بازار و تجاري سازي راهگذرهايITI  و KTAI و بررسي كشورهاي هدف آن ،چالشها و راهکارهاي توسعه زيرساختها و تسهيلات حمل ونقلي در اين دو راهگذر توسط اكو مورد بررسي و دقت قرار گيرد.وي اظهار اميدواري كرد فرصت پيش رو، در جهت گفتگو در زمينه هاي مختلف حمل‌ونقل جاده اي  و مباحث متنوع نمايندگان کشورها، باعث تقويت همگرايي و همکاري بين المللي در حوزه حمل ونقل به عنوان زيربناي توسعه اقتصادي شده و اين دو اجلاس باعث ايجاد گفتگوهاي سازنده بين تجار و فعالان حمل ونقلي گردد.اين گزارش حاكي است مهمترين دستوركار پنجمين اجلاس كارگروه  ITI و چهارمين اجلاس كارگروه KTAI، كه با حضور نمايندگان دبيرخانه سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو و اتحاديه حمل و نقل بين المللي جاده اي ايرو ، ‌وزارت راه و شهرسازي، وزارت امور خارجه، گمرك جمهوري اسلامي ايران  و اتاق بازرگاني و تشكل هاي صنفي حمل و نقل بين المللي برگزار مي شود، ارائه گزارش مطالعه ميداني مشاور اكو و بررسي كارشناسي آن توسط نمايندگان كشورهاي عضو اين دو راهگذر ، است.گفتني است در اين دو اجلاس، مسئولين حمل و نقل جاده اي كشورهاي عضو در سطوح معاون وزير ، مديركل و مشاورين ملي كشورهاي عضو شركت كردند.

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي