اخبار
 1398/09/21  تاریخ خبر
در هفتمین جلسه بخش فورواردری و لجستیک مطرح شد؛ تعرفه مصوب حق توقف كانتينرها همان تعرفه سال ٩٧ است


هفتمين جلسه بخش فورواردري و لجستيک مورخ 12 آذر ماه با حضور افسانه فخري عضو هيئت مديره و رابط بخش، مسعود عطري رئيس بخش ، کمال الدين حسيني، پوريا سعيدي، محمدعلي کارگشا نائبان رئيس و 4 نفر از اعضاء درمحل انجمن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ، در اين جلسه افسانه  فخري عضو هيئت مديره ورابط بخش درابطه با تعرفه حق توقف كانتينرها توضيحاتي را ارايه و متذکر شدند که تعرفه مصوب همان تعرفه سال 97 است و در حال حاضرتا زمان تشكيل  جلسه كميسيون ماده 20 شوراي عالي ترابري كشور و  تاييد آن شورا كه بر اساس تعرفه پيشنهادي از سوي دو انجمن ايران و كشتيراني تهيه مي شود هر گونه اعلام نرخي خلاف تعرفه يادشده فاقد ارزش قانوني است.

با توجه به بخشنامه اخيرانجمن كشتيراني با موضوعيت حق توقف و با وجود اشاره به تعرفه سال 97باعث بوجود آمدن شبهات و سو برداشت واعلام نرخهاي غير مصوب و افزايش سپرده هاي نقدي وغير نقدي توسط برخي شركتهاي حمل و نقل بين المللي  شده است پس از تبادل نظر ميان اعضا در اين رابطه پيشنهاد شد که   نامه اي توسط هيت مديره انجمن تهيه  و به انجمن کشتيراني ارسال شود تا در رابطه بااين موضوع اقدامات لازم جهت شفاف سازي  صورت پذيرد. همچنين پيشنهاد شد طي بخشنامه اي جهت يادآوري به اعضاي انجمن اعلام شود که در حال حاضر تعرفه مصوب همان تعرفه سال 97است.

 1398/09/20  تاریخ خبر
نشست مشترک گمرک ایران، سازمان ایرو و اتاق ایران
جلسه مشترک گمرک ايران، سازمان ايرو و اتاق ايران با حضور آيتي مديرکل دفتر نظارت برترانزيت،باقري پور مديرکل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات با نمايندگان سازمان ايرو و فرامرزيان مدير امور کارنه تير اتاق ايران در محل گمرک ايران برگزار شد.
پيرو بازديد نمايندگان ايرو از امکانات گمرک شهيدرجايي، ابتدا گزارش بازديد ارائه و درخصوص نحوه فعال سازي کريدور شمال-جنوب با استفاده از کارنه تير و شيوه حمل و نقل ترکيبي تبادل نظر و مقرر گرديد در فاز اول کريدور کارنه تير هند-افغانستان از طريق گمرک شهيدرجايي اجرايي شده و درگامهاي بعدي به کشورهاي آسياي ميانه و آذربايجان و روسيه توسعه يابد. همچنين مقرر گرديد بمنظور تسريع در فرآيند، اجراي eTIR در اين کريدور در دستور کار مشترک قرارگيرد.
در ادامه ضمن بررسس آخرين وضعيت اجراي اولين کريدور الکترونيکي ايران-آذربايجان-گرجستان، مقرر گرديد دومين نشست مشترک چهار جانبه با حضور ايرو 18-19 بهمن 98 در بيله سوار برگزار  گردد.

منبع: گمرک نيوز
 1398/09/18  تاریخ خبر
نشست مشترک انجمن ایران با مدیران ارشد اتحادیه جهانی حمل و نقل بین المللی جاده ای (IRU ) برگزار شد

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران، نشست مشترک انجمن ايران با مديران ارشداتحاديه جهاني حمل و نقل بين المللي جاده اي ( IRU )   به منظور توسعه و تقويت همکاريهاي في مابين حوزه هاي مختلف کارنه تير، امور گمرکي و حمل و نقلي روز شنبه مورخ 16 آذر ماه درسالن اجتماعات انجمن برگزار شد.
در اين نشست جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره ، فريد صفارزاده   مدير فياتا و ICC انجمن ، اکبرلشگري، علي محمودي سراي ، قربان جعفرزادگان ،رضا گيلک و داريوش محمدي بازرگاني ازاعضاي هيئت مديره و بازرسين ، مدير کل دايره تير سازمان ايرو، مدير ارشد پروژه کاسپين ، مدير ارشد روابط خارجه سازمان ايرو، بهنام فرامرزيان سرپرست امور کارنه تير اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و کشاورزي ايران و معاونت امور کارنه تيراتاق ايران حضور داشتند.
در ابتداي نشست جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، ضمن خير مقدم به ميهمانان گرامي ، در رابطه با پيشينه انجمن به عنوان قديمي ترين انجمن در حوزه لجستيک و حمل و نقل بين المللي توضيحاتي را مشروحاارائه کردند.
در ادامه سرپرست امور کارنه تيراتاق بازرگاني ضمن تشکر از انجمن به جهت قبول دعوت، اين ديدار را نقطه عطفي در جهت افزايش همکاري هاي بين المللي انجمن ايران باسازمان ايرو دانست و اظهار داشت:  همانطورکه مي ‌دانيد مدير کل دايره کارنه تيرسازمان ايرو توجه بسيار زيادي به منطقه بخصوص کشور ما ايران داشته و با پتانسيلهاي موجود در کشور ما آشنا هستند و همواره تلاش مي‌کنيم که از اين موقعيت وبا بسط روابط موجود استفاده بهينه داشته باشيم  . انجمن ايران با قدمتي 50 ساله به عنوان اتاق فکر بخش خصوصي در صنعت حمل ونقل بين المللي فعاليت دارد و اعضاي اين انجمن متفکرين و متخصصين اصلي اين صنعت هستند . تجربه و دانش آقاي سمساريلر به عنوان مدير اين مجموعه نقش بسيار مهمي  در پيشبرد اهداف کاربردي انجمن ايران دارد، که نه تنها در سطح ملي بلکه در سطح بين المللي هم مي تواند تاثيرگذار باشد.
 در اين نشست مدير کل دايره تير سازمانايرو اذعان داشت که سازمان ايرو انجمن ايران را به عنوان متولي بخش خصوصي حمل ونقل بين المللي در ايران به رسميت ميشناسد.
يکي از مشکلاتي که در اين نشست مطرح شد در مورد محمولاتي است که در سامانه TIREPD اجبارا در دو نوبت   براي آنها ثبت مي شود. يکبار توسط شرکت حمل و نقل يکبار هم توسط تجار ، که در سيستم ايرو اين مورد به صورت دو محموله نمايش داده مي شود. مديران سازمان ايرو به انجمن ايران پيشنهاد کردند که   بارهاي ترانزيتي رااز مبدا تا مقصد به صورت بارنامهMULTI MODAL   تحت صحابت کارنه تيرانجام دهند که در رابطه با اين پيشنهاد  بحث و تبادل نظر صورت گرفت . مديران سازمان ايرو پيشنهاد کردند که   از طريق امارات تک محموله به صورت آزمايشي از طريق بندر عباس تحت صحابت تيرانجام و طي اين مدت اشکالات مشخص و برطرف شود. شرايطي که براي انتخاب رانندهها مد نظر است نبايد سوءپيشينيه داشته باشند و در سه سال گذشته تخلفات و جريمه در مسيرهاي بين المللي نداشته باشند. که اين طرح مورد توافق انجمن ايران قرار گرفت.

-يکي از مهم ترين مباحثي که در اين نشست مطرح شد انعقاد تفاهم نامه  سه جانبه  بين اتاق بازرگاني دفتر امور کارنه تير -انجمن ايران و سازمان ايرو بود که اتفاق مهمي خواهد بود و سرپرست امور کارنه تير اتاق بازرگاني هم بر  انعقاد اين تفاهم نامه   تاکيد بسياريداشتند.
- درخواست کاهش نرخ خريد کارنه تير باتوجه شرايط فعلي تحريم و افزايش سفر کاميونهاي ايراني در مسيرهاي مختلف که منجر به افزايش 16 درصدي   خريد بيشتر کارنه تير درمقايسه با سال گذشته شده از ديگر مسائلي بود که در اين نشست مطرح شد . مدير کل دايره کارنه تير سازمان ايرو اعلام کرد که اين مسئله   نياز به بررسي دارد و مقرر گرديد مراتب به انجمن در زمان مقتضي اعلام شود.
- عدم همخواني سيستم TIR EPD  با سيستمهاي NCTS  و EUROASIA باعث بروز مشکلاتي در خصوص اعلام وصول کالا ها مطابق با اظهاراوليه از کشور مبدا شده که مقرر گرديد سازمان ايرو در اين خصوص بررسي و نسبت به ايجاد بستر مناسب به جهت جلوگيري از بروز مشگلات گمرکي در مبدا و مقصد راه حل پويا ارايه نمايند.

- يکي ديگر ازموارد بسيار مهم باز کردن پلمب کاميونهاي ايراني و تخليه محمولات به روش غيراستاندارد توسط گمرکات ورودي و خروجي ترکيه که اثر مخرب بر صادرات کشور دارد و ازطرفي کاملا با مقررات تير مغايرت دارد را اعمال ميکنند که از نمايندگان محترم ايرو درخواست شد  اين مهم را از طريق مقامات کشور ترکيه پيگيري و نتيجه را به انجمن اعلام کنند.

- استفاده از کشتي رو – رو در حمل ترکيبي از ديگر پيشنهاداتي بود که در اين نشست مطرح شدبه اين صورت که محمولات از مبدا تا مقصد تحت صحابت کارنه تير حمل گردد.

 

 1398/09/18  تاریخ خبر
صادرات کالا در مرز میلک از 600 هزار تن فراتر رفت
607 هزار و 550 تن کالا از ابتداي سال جاري تا کنون از مرز ميلک به کشور افغانستان صادر شده است. 
تيمور باقري معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان عمده کالاهاي صادراتي از مرز ميلک را در اين مدت سيمان، بنزين، تيرآهن، گازوئيل و ميلگرد عنوان کرد و اظهار داشت: صادرات از طريق پايانه هاي مرزي راهکاري مناسب براي کم کردن فاصله مناطق محروم از مناطق برخوردار است تا با کمک آن زمينه‌هاي اشتغال و گردش سرمايه را در اين مناطق فراهم آورد.
وي با بيان اينکه پايانه مرزي ميلک در محدوده شهرستان هيرمند و در جوار رودخانه مرزي و نزديكي شهر زرنج مركز ولايت نيمروز افغانستان قرار دارد،گفت: كشور افغانستان دريچه ارتباط با كشورهاي آسياي ميانه است و وجود پايانه مرزي ميلک در اين نقطه از استان سبب شده تا حجم قابل ملاحظه اي کالا از اين مرز صادر شود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان بيان کرد: مجموع تردد پايانه مرزي ميلک در هفت ماهه سال جاري 234 هزار و 882 نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 185 هزار و 572 نفر رشد 27 درصدي را نشان مي دهد.
باقري مجموع ترانزيت انجام شده در پايانه مرزي ميلک از ابتداي سال تا کنون را بيش از 220 هزار تن عنوان کرد و افزود: تجهيز امكانات و زيرساخت ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش هاي مختلف صنعت حمل و نقل و جذب سرمايه هاي بخش خصوصي، مي تواند در بهره برداري اثر بخش از موقعيت جغرافيايي و منحصر به فرد اين پايانه مرزي موثر باشد.

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان سيستان و بلوچستان
 1398/09/17  تاریخ خبر
اخذ مجوز برای باز شدن مرز سومار، در دستور کار طرف عراقی است
رايزن بازرگاني ايران در عراق با اشاره به تشکيل کميته پايش روابط اقتصادي به رياست معاون سفارت ايران در بغداد گفت : هفت موضوع زير ساختي براي توسعه روابط دوجانبه در اين نشست مطرح و بر پيگيري آن تاکيد شد .;ناصر بهزاد گفت: لزوم طراحي سازوکارهاي اقتضايي در  روابط مالي و تنوع بخشي به سبد خدمات بانکي براي تقويت تعاملات اقتصادي در بخش کالا و خدمات، تقويت تلاش‌هاي ديپلماتيک براي همگرايي هرچه بيشتر جريان تجاري دو کشور-تداوم فعاليت هوشمندانه بخش خصوصي براي جلوگيري از هرگونه وقفه صادراتي،  افزايش همکاري‌هاي حمل و نقل دريايي و اجرايي شدن خط زميني شلمچه به بصره از مهمترين موضوعات مطرح شده در اين جلسه بود.

وي افزود: فرايند اخذ مجوزهاي لازم براي باز شدن مرز سومار به عنوان معبر رسمي، در دستور کار طرف عراقي است چرا که الحاق اين مرز به شبکه تجارت مرزهاي دو کشور مورد تأکيد طرفين است .

رايزن بازرگاني ايران در عراق ضرورت کاهش هرگونه مانع و محدوديت در مسير تجارت ايران و عراق را مهم دانست و خاطر نشان کرد: حضور مستقيم دستگاه‌هاي اجرايي کشور و شرکت‌هاي توانمند ايراني در عراق براي بازخواني رويه‌هاي توسعه دهنده به ويژه در شرايط فعلي عراق ضرورتي اجتناب ناپذير است.

منبع: خبرگزاري ايلنا

 1398/09/17  تاریخ خبر
رشد بالغ بر ۴۰ درصدی میزان ترانزیت خروجی کالا از مرز‌های استان در سال جاری
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان غربي گفت: ترانزيت خروجي کالا از مرز‌هاي استان در هشت ماهه گذشته از سال جاري نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بالغ بر 40 درصد رشد دارد;مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان غربي  افزود: بيشترين آمار ترانزيت خروجي کالا از طريق پايانه مرزي سرو انجام گرفته است و طبق آمار ميزان ترانزيت خروجي 8 ماهه سال جاري اين پايانه مرزي نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگير 267 درصدي را حکايت دارد.

او گفت: بعد از پايانه مرزي سرو بيشترين ترانزيت خروجي کالا به ترتيب از طريق پايانه‌هاي مرزي پلدشت و تمرچين انجام گرفته است.

اين مقام مسئول همچنين در مورد ترانزيت ورودي کالا از پايانه‌هاي مرزي استان گفت: در اين مدت ترانزيت ورودي کالا از مبادي ورودي و خروجي استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته رشد نزديک به 30 درصدي را حکايت مي‌کند که پايانه مرزي تمرچين بيشترين آمار ترانزيت ورودي را به خود اختصاص داده است.

 شکري در پايان به تناژ ورودي و خروجي ترانزيت اشاره کرد و اظهار داشت امسال در اين مولفه نيز شاهد رشد 29 درصدي در تناژ ترانزيت ورودي کالاو 17 درصدي در تناژ ترانزيت خروجي کالا بوده ايم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 
 1398/09/14  تاریخ خبر
اجرای طرح تشدید انضباطی تردد کامیون‌ها در بنادر کشور تا پایان سال
وز گذشته خبري در رسانه‌ها منتشر شد که از اجراي طرح ساماندهي ورود کاميون‌هاي حمل بار تجاري به بندر شهيد رجايي به عنوان بندر پايلوت از 20 آذرماه سال جاري و تا پايان سال در تمامي بنادر کشورحکايت داشت.
يک فعال حوزه حمل و نقل بين‌المللي اين پرسش را مطرح کرد که «آيا براي کاميون‌هاي حمل يکسره از داخل شهرهاي بندري به اسکله هم محدوديتي ايجاد مي‌شود؟».

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به اين پرسش بيان کرد: در گام اول کاميون‌هاي حمل بين‌شهري هدف طرح هستند اما به تدريج اين طرح همه کاميون‌هاي ورودي را شامل مي‌شود.

خسرو سرايي گفت: اين طرح براي جلوگيري از تضييع حقوق و به نفع تمامي رانندگان کاميون و شرکت‌هاي حمل و نقلي است که در چارچوب فرآيندهاي تعريف شده از جمله فرآيندهاي سازمان راهداري و پايانه‌هاي حمل و نقل کار مي‌کنند.

اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: البته به‌زودي همه کاميون‌هاي ورودي بايد اسنادي را که از سوي مقام مجاز ذيربط براي آنها صادر مي‌شود به همراه داشته باشند، کاميون‌هايي که خارج از نوبت وارد بندر مي‌شدند و اقدام به بارگيري مي‌کردند پس از اجراي طرح قادر به ورود به بندر نبوده و حتي در صورت ورود بارگيري نخواهند شد.

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي افزود: در مراحل بعدي همه کاميون‌هاي پُر هم بايد بارنامه داشته باشند اما در مرحله اول کاميون‌هاي خالي ورودي شامل اين طرح هستند.

به گفته سرايي، اطلاع‌رساني وسيعي توسط سازمان راهداري در همه پايانه‌هاي بار در اين باره صورت گرفته و در بندر شهيد رجايي نيز  هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است.

به گزارش تين نيوز، اين اظهارات مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي درحالي بيان شد که وي روز گذشته نيز در گفت و گو با پايگاه اطلاع‌رساني سازمان بنادر و دريانوردي، در خصوص جزييات طرح تشديد انضباطي کاميون‌هاي حمل بار در بندر شهيدرجايي، گفته بود: شکايت‌هايي در خصوص ورود بدون بارنامه برخي کاميون‌ها به بندر وجود داشت و اعلام شد که اين کاميون‌ها، پس از ورود به بنادر کارهاي اسنادي مربوط به خود را انجام مي‌دهند که اين مسئله موجب تضييع حقوق کاميونداراني مي شود که در سيستم نوبت‌دهي بار ثبت نام کرده‌اند.

سرايي با تاکيد بر اين‌که سازمان بنادر و دريانوردي با همکاري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تصميم گرفت طرح تشديد انضباطي تردد کاميون‌هاي حمل بار در بندر شهيدرجايي را به عنوان بندر پايلوت کليد بزند، خاطرنشان کرده بود: گيت‌هاي ورود کاميون‌ها به بندر شهيدرجايي نيز الکترونيکي مي‌شوند و با بهره‌گيري از نرم افزارهاي طراحي شده تشديد انضباطي تردد کاميون‌هاي بين‌شهري مدنظر قرار مي‌گيرد و در ابتدا با ارائه تذکري از کاميونداران درخواست خواهد شد نسبت به حواله بار اقدام کنند.

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه يگان حفاظت با همکاري سازمان راهداي و حمل و نقل جاده اي از ورود کاميون‌هاي فاقد مجوز بارگيري يا حواله بار به بندر شهيد رجايي از تاريخ 20 آذرماه سال جاري ممانعت به‌عمل خواهد آورد، اظهار کرده بود: اگر کاميونداران اين مسئله را رعايت نکنند و وارد بندر شوند در محوطه‌هاي بندري کنترل‌هاي لازم صورت مي‌گيرد و به هر ترتيب به کاميون مربوطه بار تحويل داده نمي‌شود؛ بنابراين از بارگيري کاميون‌هاي فاقد مجوزهاي لازم در محوطه‌هاي بندري جلوگيري مي‌شود.

سرايي همچنين تاکيد کرد: علاوه بر اين از تحويل بار و بارگيري کاميون‌هاي بين‌شهري که از طريق سامانه سازمان راهداي و حمل و نقل جاده‌اي کشور تاييد نشده باشند جلوگيري به‌عمل مي‌آيد.

وي با اشاره به اينکه سازمان بنادر و دريانوردي نرم‌افزاري تهيه کرده است که بر اساس آن خوانش پلاک کاميون‌هاي حامل بار مدنظر قرار مي‌گيرد، گفته بود: بر اين اساس کاميون‌هاي بين‌شهري داراي مجوز از فاقد مجوزها قابل تشخيص و تفکيک است و از ورود آنهايي که مجوزهاي لازم را اخذ نکرده‌اند جلوگيري مي‌شود؛ اقدامي که در راستاي هوشمندسازي بنادر است و به طور حتم انضباط هرچه بيشترتردد کاميون‌هاي بين‌شهري را به بنادر در پي خواهد داشت.

منبع: پايگاه خبري تين نيوز

 1398/09/13  تاریخ خبر
در دوازدهمین جلسه بخش جاده ای و فناوری روز مطرح شد؛ رسیدگی به موضوع میزان ارز تخصیصی همراه رانندگان

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ، دوازدهمين جلسه بخش جاده اي و فناوري روز با حضور علي محمودي سراي عضو هيئت مديره و رابط بخش، اکبر لشگري عضوهيئت مديره ، جواد ترکمن رئيس بخش، محمد عدديان نائب رئيس و 8 نفر از اعضاء بخش درتاريخ 9 آذرماه در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد.

در اين نشست موضوع رسيدگي به نامه شماره 83423/74/3 مورخ 1398/07/15 از وزارت راه و شهرسازي به انجمن حمل و نقل بين الملي ايران، در رابطه با جدول ميزان ارز تخصيصي همراه رانندگان کاميونهاي ايراني در هنگام خروج از کشور مطرح شد. حاضران در جلسه پس از بحث و بررسي به اين نتيجه رسيدند با توجه به اينکه ميزان خروج ارز مسافرتي در مرزهاي زميني 2000 يورو و در مرزهاي هوايي 5000 يورو است وهزينه هاي بين راهي کاميونهاي حامل بار در مسيرهاي مختلف قابل پيش بيني و ثابت نيست،پيشنهاد شد در مواردي که کاميون حامل بار براي کشورهاي همسايه است مبلغ 2000 يورو و براي مسيرهايي غير از کشورهاي همسايه و دورتر طبق مرزهاي هوايي مبلغ 5000 يورواعمال شود.

در ادامه جلسه اسماعيل ابراهيمي مديرعامل شرکت بهروان بارموضوع نصب Gps بر روي ماشينها را که از سوي اتاق بازرگاني به اجبار بوده و شامل تحميل هزينه هايي براي شرکتهاي حمل و نقل است را مطرح و درخواست کردند در صورت امکان توسط رابط بخش اين موضوع در هيئت مديره مطرح و براي حل اين مشکل نامه اي به اتاق بازرگاني ارسال شود .همچنين پيشنهاد دادند نصب GPS ها بهتر است به صورت اختياري به شرکتهاي حمل واگذار شود.

در پايان جلسه در خصوص رتبه بندي شرکتها که توسط رابط بخش مطرح شد جواد ترکمن رئيس بخش و مجيد مطلق از اعضاء به شدت با اين طرح مخالفت کردند و اعتقاد داشتند اين رتبه بندي موجب ايجاد رانت و فساد  شده و عملا بسياري از شرکتها از گردونه رقابت حذف خواهند شد. لازم به ذکر است که کليه حاضران در جلسه مخالفت خود را با طرح رتبه بندي اعلام کردند.