اخبار
 1399/04/18  تاریخ خبر
دبیر انجمن ایران در نشست هم اندیشی توسعه صادرات خدمات ترانزیت ، چالش ها و الزامات مطرح کرد:تعلل مسئولان در تصمیم گیری موجب افزایش 100 درصدی هزینه ها شده است

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ،نشست "هم انديشي توسعه صادرات خدمات ترانزيت ، چالش ها و الزامات "امروز مورخ 17 تيرماه سال جاري ، با حضور مير فتحعلي سيد زنوزي دبير انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، مهران سليمي سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات،علي محمودي سراي رئيس هيئت مديره فدراسيون حمل ونقل و لجستيک ايران ، جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، آيتي مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت – گمرک و شهرام جعفري مدير کل دفتر بازرگاني خارجي شرکت راه آهن در محل سازمان توسعه تجارت ايران برگزار شد.
سليمي سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات در رابطه با بخشنامه "ممنوعيت ترانزيت سوخت " بيان کردند: با توجه به محدوديت هايي که در بخش دولتي وجود دارد سازمان توسعه تجارت ايران هميشه  سعي براين داشته که در بحث صارات کالا و خدمات در جهت توسعه گام بردارد . در رابطه با بخشنامه اخير   تمام سعيمان اين است  که موضوع در شوراي عالي صادرات مطرح کنيم و  به مصوبه هيئت وزيران جهت اصلاح آن دست يابيم   تا از لطمه بيشتر به ترانزيت کشور جلوگيري شود.
هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در خصوص ممنوعيت ترانزيت سوخت اظهار داشتند : چون اين مصوبه  بدون نظرخواهي از ارگانهاي تخصصي بوده ،به نظر مي آيد که اين تصميم بايکسري ملاحظات امنيتي و اقتصادي گرفته شده است. ممکن است علت مهم آن در حال حاضر عدم فروش نفت کشورباشد و احتمالاً اين مصوبه به پيشنهاد وزارت نفت بوده است.چنين قوانين خلق الساعه ا ي اعتبار کشور را از بين مي برد.
وي همچنين در خصوص نوسازي ناوگان جاده اي بيان کردند: ما به دليل موقيعت جغرافيايي کشورمان پتانسيل خوبي   براي حمل ونقل داريم.اما در حال حاضربا توجه به نياز اين بخش به ناوگان جاده اي استاندارد متاسفانه به اسم توليد داخل و حمايت از آن اين مزيت نسبي کشو را ناديده گرفته ايم. کليه مرزهاي مشترک ما با افغانستان  همه در اختيارافغانها است . اگر اجازه واردات ناوگان به شرکتهاي حمل ونقل داده شود يکي از مهمترين مشکلات حمل ونقل بين المللي حل خواهد شد.
زنوزي دبير انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران در رابطه بانوسازي ناوگان اظهار داشتند: در رابطه با اين موضوع در جلسات متعددي حضور داشتيم و اعلام کرديم که مشکل اساسي ما با توليده کننده داخلي اين است که ناوگان توليد داخل استانداردهاي يورو 3 را دارد درحالي که  ما براي تردد در مسيرهاي اروپايي نيازبه ناوگان با استاندارهاي يورو 5 داريم.  ما پيشنهاداتمان را در اين رابطه در جلسات گذشته مطرح کرده ايم و بايد هر چه زودتر در اين رابطه تصميم نهايي اتخاذ شود چون تعلل شما در تصميم گيري موجب افزايش 100 درصدي هزينه ها شده است .
يکي ديگر از مشکلات اين حوزه هزينه هاي THC  است   باتوجه به اينکه تمام هزينه ها به ريال است از ما به صورت دلاري دريافت مي کنند.همچنين ما خواستار اجراي بند "ه" ماده 4 تصويب نامه 20082/ت/30784    مورخ 1383/04/21 داريم چون  طبق اين تصويب نامه بايد وزرات دارايي   درآمدهاي ارزي ناشي از حمل و نقل کالاي صادراتي را از دريافت ماليات معاف نمايد .
ايشان همچنين به بي نظمي در پايانه هاي مرزي اشاره کرده و اذعان داشتند : بايد بودجه اي براي ساماندهي پايانه هاي مرزي در نظر گرفته شود و پارکينگ هاي مناسب و باامکانات براي ناوگان ترانزيتي ايجاد شود.
در حال حاضر يکي از درخواستهاي ما مکاتبه با مقامات ترکيه   در رابطه با تسريع در راه اندازي   افزايش پذيرش ناوگان است که ميزان پذرش ناوگان را به همان ميزان پذيرش ايران افزايش دهند.
ثبت سفارش در مرز ورودي يکي ديگر از مشکلات اين حوزه است که موجب مسائل عديده اي براي ما مي شود در واقع ثبت سفارش جزو اسناد ترخيص قطعي است و به حمل و نقل کننده ارتباطي ندارد.
در ادامه محمودي سراي رئيس هيئت مديره فدراسيون حمل ونقل و لجستيک ايران عنوان کردند: دو سال قبل انجمن شرکتهاي حمل ونقل بين المللي مالکان کاميون دار در اتاق تاسيس شد . همان زمان هم ما درخواست واردات ناوگان داشتيم. حتي براي اينکه اين ناوگان وارداتي وارد ناوگان داخلي نشوند پيشنهاد داديم که توسط راهنمايي و رانندگي پلاک خاص زده شود. اما هنوز متاسفانه اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است .
جعفري مدير کل دفتر بازرگاني خارجي شرکت راه آهن  در مورد زير ساخت ريلي کشور عنوان کردند: متاسفانه زيرساخت ريلي مناسبي درکشور وجود ندارد،   ما در بخش زيربنايي به شدت با مشکل روبه رو هستيم .
 به عنوان مثال در مرز ميرجاوه عملاًوابسته به پاکستان هستيم چون خط ريلي بسيار قديمي است و فقط تعدادي محدودي واگن از سمت پاکستان وارد مي شود. اين موارد بايد در وزارت راه و شهرسازي که   ما زيرمجموعه آن هستيم مطرح شود اما سازمان توسعه تجارت هم به عنوان متولي توسعه تجارت  بايد به اين موارد ورود کند و ايراداتي که در مرزهاي ريلي وجود دارد را به عنوان يک سازمان مستقل به هيئت وزيران گزارش کند.

آيتي مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت – گمرک در خصوص وضعيت کنوني ترانزيت کشوراظهار داشتند: ترانزيت کشور در شرايط نامساعدي است و در اين شرايطي که به بن بست رسيده ايم تنها راه نجات، بخش خصوصي است. در اين شرايط خاص فقط بايد موانع  فعاليت بخش خصوصي برداشته شود و سازمان  توسعه تجارت بايد نهايت تلاش خود را براي واردات ناوگان به کار گيرد .

 1399/04/16  تاریخ خبر
جوابیه انجمن حمل ونقل بین المللی ایران در اعتراض به انتشار گزارش روزنامه جوان با عنوان "«مراقب قاچاق در حوزه ترانزیت باشیم»

 1399/04/16  تاریخ خبر
مرزهای تجاری با پاکستان بازگشایی شد
سخنگوي گمرک گفت: صادرات و واردات از سه مرز تجاري در سيستان و بلوچستان با پاکستان به طور کامل از سر گرفته شد.

«روح الله لطيفي»  اظهار داشت: از امروز سه بازارچه ريمدان، کوهک و پيشين در استان سيستان و بلوچستان در مرز پاکستان به صورت کامل بازگشايي شد و تجارت با اين کشور به حالت عادي بازگشته است. همچنين مادرو، ماهيرود و ميلک مرزهاي مشترک با افغانستان به صورت تجاري و مسافري فعال هستند.

وي با اشاره به اينکه مرزهاي تجاري بازگشايي شده است اما بخش مسافري با محدوديت‌هايي روبه رو است تصريح کرد: در مرز با ترکمنستان سرخس و اينچه برون فعاليت‌هاي ريلي خود را از سر گرفته‌اند و روزانه با ظرفيت حدود ?? واگن صادرات کالاي ايراني انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه مرزهاي دريايي فعال هستند، خاطرنشان کرد: واردات کالاي هاي اساسي و صادرات ميوه و خشکبار در بنادر حاشيه درياي خزر با کشورهاي همسايه انجام مي‌شود و همچنين مرزهاي ريلي، دريايي و جاده‌اي با آذربايجان فعال هستند و در حوزه جاده‌اي ترانشيپ يا جابه جايي کالا با کاميون در مرز انجام مي‌شود.

لطيفي به فعاليت تجارت در مرز نخجوان اشاره کرد و گفت: مرزهاي تجاري با ترکيه به صورت ريلي و جاده‌اي باز و فعال است و تجارت با کشور عراق هم در همه مرزها با اقليم کردستان از جمله تمرچين، باشماق و پرويز خان به عنوان سه مرز اصلي و کيله در سر دشت، شيخ صله و شوشمي در کرمانشاه و سيران بند و بانه کردستان انجام مي‌شود و صادرات ما از اين گذرگاه‌ها به صورت مستمر ادامه دارد.

به گفته وي، مرز مهران تنها مرز فعال با حوزه کشورهاي عربي در عراق است و در مرز دريايي خرمشهر نيز به عراق از طريق دريا صادرات انجام مي‌شود.

سخنگوي گمرک اظهار داشت: در مرزهاي دريايي در جنوب و حوزه خليج فارس شناورهاي تجاري و يخچال‌دار فعال هستند اما محدوديت‌هايي براي صادرات با شناورهاي سنتي، چوبي بر اساس دستورالعمل‌هاي خاصي انجام مي‌شئد به عنوان مثال براي صادرات به امارات تاييده سلامت کالا و خدمه ?? ساعت پيش از رسيدن بايد ارسال شده باشد و باقي کشورها نيز سخت‌گيري بيشتري دارند. با وجود اين اصل تجارت با کويت، قطر، امارات و عمان روند افزايشي دارد.

وي با بيان اينکه مرزهاي مسافري همچنان با محدوديت‌هايي روبه است، تاکيد کرد: در حوزه خليج فارس و ساير مقاصد در مبداهاي تجاري دريايي با انجام دستورالعمل‌هايي واردات و صادرات انجام مي‌شود و محدوديت خاصي نداريم.

لطيفي همچنين با اشاره به امحا هندوانه‌هاي صادراتي در مرز با ترکيه، اظهار داشت: بازارهاي صادراتي به سادگي به دست نمي‌آيند و قوانين حاکم بر اين بازار موجب مي‌شود تا در صورت پرداخت نشدن حقوق ورودي صاحبان کالا درخصوص محصول تصميم‌گيري‌هايي را انجام دهند.

وي افزود: در صورت پرداخت نشدن حق ورودي، کالا يا مرجوع مي‌شود، يا در همان منطقه به فروش مي‌رسد و يا امحاء مي‌شود که هندوانه‌هاي مذکور به دليل بالا بودن تعرفه ورودي کشور ترکيه امکان بازگشت محصول و فروش آن وجود نداشت و به همين دليل امحاء شدند.

وي با تاکيد بر اينکه اين قوانين در خصوص محصولات و کالاهاي تمام کشورها اجرا مي‌شود، خاطرنشان کرد: نکته مهم اين است که صاحبان کالا در تجارت بين‌الملل از تغييرات تعرفه‌ها در مرزها اطلاعات کافي به دست مي‌آورند و از سازمان‌هاي دولتي مشاوره‌هاي لازم را دريافت مي‌کنند به همين دليل امکان اشتباهاتي از اين دست کاهش مي‌يابد.

سخنگوي گمرک با اشاره به اينکه در ماه‌هاي گذشته به ويژه ماه مبارک رمضان تعرفه‌هاي ورودي هندوانه با تخفيفاتي همراه بود، اظهار داشت: در اين فصل از سال ترکيه نيز به زمان برداشت محصول هنداونه در داخل کشور خود رسيده و تعرفه‌هاي ورودي به روال عادي بازگشته است به همين دليل صادرات هندوانه‌هاي يادشده براي صاحب کالا مقرون به صرفه نبود.

وي با بيان اينکه توقف طولاني هندوانه‌ها پشت مرز در امحاء آن بي‌تاثير نبود، خاطرنشان کرد: اگر پيش از صادرات مديريت و مشاوره‌هاي مناسب انجام نشود حتي امکان ورشکستگي صاحبان کالا و آسيب‌هاي داخلي به وجود مي‌آيد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1399/04/15  تاریخ خبر
کاهش ۴۹ درصدی واردات از مرز بیله‌سوار
مدير گمرک بيله‌سوار گفت: واردات از گمرک بيله‌سوار در سه ماه اول سال جاري 49 درصد نسبت به سه ماه نخست سال گذشته کاهش داشته است.
رامين ظهيري در خصوص تأثيرات شيوع کرونا و تأثيرات آن بر امور گمرک عنوان کرد: از زمان شيوع کرونا سالن‌هاي گمرک بيله سوار مسدود شده و تنها يکي دو مورد برگشت اتباع ايراني از اين گمرک صورت گرفته است.وي افزود: در سه ماه اول سال جاري به دليل محدوديت‌هاي ناشي از شيوع بيماري کرونا کل تردد مسافري از محل گمرک بيله سوار 207 نفر بوده که شامل برگشت اتباع ايراني به کشور است که همين آمار در سه ماه اول سال 98 برابر با 370 هزار نفر بوده است.کاهش 50 درصدي صادرات از مرز بيله سوار به دليل شيوع کرونامدير گمرک بيله‌سوار در مقايسه صادرات کالاهاي چمداني سال جاري با سال گذشته عنوان کرد: ارزش صادرات کالاهاي چمداني (کالاهاي همراه مسافر) در سه ماه اول سال 98 بالغ بر 15 ميليون دلار بوده در حالي که اين رقم در سه ماه اول سال جاري به صفر رسيده است.واردات همچنان با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي از گمرک بيله سوار انجام مي‌شودظهيري با بيان اين‌که کاميون‌هاي ايران اجازه ورود به خاک آذربايجان را ندارند اظهار کرد: به دليل محدوديت‌هاي اعمال شده در راستاي پيشگيري از شيوع کرونا از سوي کشورهاي همسايه صادرات ايران 50 درصد کاهش يافته چرا که آذربايجان اجازه ورود کاميون‌ها را به خاک خود نمي‌دهد و گرجستان نيز همين رويه را پيش گرفته است.وي تصريح کرد: بيماري کرونا تأثيرات چنداني بر واردات از کشور آذربايجان به کشور نداشته و کاهش محسوسي در اين زمينه مشهود نيست و واردات همچنان با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي از گمرک بيله سوار انجام مي‌شود و گمرک ايران محدوديتي در زمينه واردات و صادرات به‌علت شيوع بيماري کرونا اعمال نکرده و با جديت تمام پروتکل‌هاي بهداشتي در اين گمرک اعمال مي‌شود.مدير گمرک بيله‌سوار بيان کرد: در محل‌هاي ورودي و خروجي گمرک گيت محفظه‌ ضدعفوني کاميون نصب شده و ورود و خروج کاميون‌ها با دقت بررسي مي‌شود.کاهش 49 درصدي واردات از مرز بيله سوار به دليل شيوع کروناظهيري افزود: در راستاي غربالگري رانندگان کاميون نماينده اداره بهداشت در مرز بيله سوار مستقر شده و تمامي رانندگان با تب سنج و ساير تجهيزات مرتبط در خصوص احتمال ابتلاء به بيماري کرونا مورد معاينه قرار مي‌گيرند.وي گفت: طي بررسي‌هايي که در مرز آذربايجان انجام شده بود 20 نفر از رانندگان ايراني به کشور بازگردانده شدند و دليل آن مد نظر قرار دادن 37.2 دماي بدن به عنوان موارد مشکوک به کرونا از سوي کشور آذربايجان است.مدير گمرک بيله‌سوار در تشريح محصولات صادراتي و وارداتي از گمرک بيله سوار اظهار کرد: در زمينه صادرات از گمرک بيله سوار مي‌توان به مصنوعات فلزي، شيشه و آئينه، مصنوعات پلاستيکي، کاشي و سراميک، سنگ طبيعي و سيب زميني اشاره کرد که ارزش آن در سه ماهه اول سال جاري قريب به 26 ميليون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تغيير چنداني نداشته است.ظهيري افزود: در زمينه واردات نيز مي‌توان محصولاتي از قبيل پنبه دانه و پنبه حلاجي نشده، ريشه شيرين بيان، گوشت گرم دام سبک و نخ را نام برد که ارزش آن در سه ماه اول سال جاري به ارزش تقريبي2.5ميليون دلار بوده که در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته49 درصد کاهش داشته است.وي با بيان اينکه خام فروشي طبق ابلاغيه‌هاي به دست آمده منتفي است تصريح کرد: خام‌فروشي قضيه‌اي منتفي اعلام شده و تنها برخي از واحدهاي توليدي با تأمين نيازهاي کشور مازاد توليدات خود را صادر مي‌کنند.مدير گمرک بيله‌سوار در خصوص موارد کشف شده در زمينه قاچاق کالا به خبرنگار مهر گفت: در زمينه کالاهاي اساسي آمار قاچاق از مرز بيله سوار صفر است اما بعضاً مواردي در خصوص قاچاق مواد مخدر کشف مي‌شود که آخرين کشفيات در اين مرز 158 کيلوگرم هروئين از دو کاميون بود که به مراجع قضائي معرفي شدند.ظهيري عنوان کرد: روزانه از مرز آذربايجان مشروبات الکلي که قصد ورود به کشور را دارند کشف مي‌شود و از مهمترين آن کشف 150 بطري مشروبات الکي در يک‌ماه گذشته بود.تجهيز گمرک به دستگاه ايکس ري براي بازرسي خودروهاي سواري و کاميون‌هاوي با بيان اينکه ورود و خروج‌ها در مرز بيله سوار به دقت بررسي مي‌شود عنوان کرد: در راستاي مقابله با قاچاق مواد مخدر 2 قلاده سگ موادياب در اين گمرک براي بررسي خودروهاي سبک و سنگين مورد استفاده قرار مي‌گيرد.مدير گمرک بيله‌سوار بيان کرد: تعداد 2 دستگاه ايکس ري چمداني مستقر در سالن مسافري ورودي و خروجي گمرک بيله سوار فعال است و از سوي گمرک ايران بودجه استقرار يک دستگاه ايکس ري خودروهاي سواري نيز به اين گمرک تخصيص يافته است.ظهيري از تجهيز گمرک بيله سوار به دستگاه ايکس ري کاميوني خبر داد و افزود: استقرار يک دستگاه ايکس ري کاميوني نيز به بخش خصوصي واگذار شده که عمليات جانمايي آن به اتمام رسيده و در آينده‌اي نزديک جهت سهولت در بازرسي کاميون‌ها به بهره برداري خواهد رسيد.

منبع: خبرگزاري مهر

 1399/04/15  تاریخ خبر
بازگشت رونق تجاری به گمرک ریلی اینچه‌برون
مديرکل گمرکات گلستان گفت: بازگشايي گمرک اينچه‌برون و آغاز تردد ريلي به سمت کشور ترکمنستان، رکود اين بخش از گمرکات استان را از بين برده و رونق تجارت را به اين دروازه مرزي بازگردانده است.

سيدابراهيم حسيني گفت: پس از شروع مجدد مبادلات ريلي ايران و ترکمنستان که با رايزني مقامات دو کشور 10 روز پيش آغاز شد، علاوه بر صادرات 131 واگن کالا به وزن تقريبي هر کدام 65 تن، حدود 70 واگن ديگر هم در چند روز گذشته بارگيري و آماده صادرات از طريق اين خط ريلي بين المللي است.

وي افزود: کالاهاي بارگيري شده که هر روز به تعداد و حجم آن اضافه مي‌شود، بيشتر شامل مواد غيرغذايي از جمله سيمان، انواع آهن آلات (پروفيل، ميلگرد و تيرآهن)، مواد پلاستيکي، رنگ، کاشي و سراميک و سنگ معدني است.

حسيني اضافه کرد: وزن هر يک از واگن‌ها بين 65 تا 70 تن است که پس از انجام کارهاي اداري و گمرکي، با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و گذر از تونل‌هاي ضدعفوني کننده به کشورهاي مقصد صادراتي از جمله ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان به صورت حمل مي‌شوند.

مديرکل گمرکات گلستان ادامه داد: رايزني‌ مقامات ايران و ترکمنستان براي بازگشايي قسمت کاميوني و صادرات مواد غذايي از گمرک اينچه برون ادامه دارد تا پس از توافق طرفين، علاوه بر صادرات اقلام اشاره شده با کاميون‌ها و تريلي‌هاي ترانزيت، مواد غذايي واحدهاي توليدي استان هم به اين کشور و ديگر کشورهاي آسياي ميانه صادر شود. 

به گفته وي قبل از شيوع کرونا، به طور ميانگين گمرکات گلستان سالانه بين 250 تا 300 ميليون دلار صادرات و کمتر از 20 درصد اين مبلغ نيز واردات داشت که بخش زيادي از آن از طريق مرز اينچه برون انجام مي‌شد.

اينچه برون به عنوان تنها گمرک زميني و ريلي گلستان، مرکز گمرکات اين استان بوده و پايانه‌هاي صادراتي گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستي گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بين‌المللي گرگان زيرمجموعه آن است.

از آذر 93 با بهره‌برداري از راه آهن بين المللي قزاقستان - ترکمنستان - ايران و گذر آن از اينچه برون، خدمات گمرک ريلي نيز به فعاليت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزي گلستان در شمال ايران با کشور ترکمنستان و استان هاي مازندران، سمنان و خراسان شمالي همسايه است.

سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ديروز جمعه اعلام کرده بود که تاکنون 235 هزار و 429 نفر در کشور به طور قطعي به ويروس کرونا مبتلا شده و با فوت 154 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 11 هزار و 260 نفر رسيد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1399/04/11  تاریخ خبر
رئیس هئیت مدیره انجمن حمل ونقل بین المللی ایران در نشست بررسی ترانزیت و قاچاق در اتاق تهران مطرح کردند:تصميم گيرندگان حوزه حمل و نقل اصلاً تخصصي دراين حوزه ندارند

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران ، روز گذشته مورخ 10 تير ماه سال جاري نشستي در خصوص بررسي ترانزيت وقاچاق با حضور آقايان جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ، دکتر فرهاد فزوني عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران، جواد هدايتي سرپرست دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي، عبداللهي مشاور معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازي در امور ترانزيت، ترفع مديرکل دفتر تجاري سازي و امور تشکل در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي و خسروسرايي مدير کل ترانزيت، لجستيک و توافقنامه ها در اتاق بازرگاني ، صنايع،معادن  و کشاوزي تهران برگزار شد.

دليل اين هجمه ها به سمت ترانزيت چيست؟

در ابتداي   جلسه دکتر فرهاد فوزوني عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران ضمن قدرداني از حضور مسئولان در اين نشست عنوان کردند: همانطور که استحضار داريد قبلاً اعلام شده بود که سالانه 24 ميليارد دلار کالا به ايران قاچاق مي شود و هميشه هم صحبت از قاچاق سازمان يافته بود . زماني که پيگير اين مورد  مي شديم که اين ميزان قاچاق از کجا آمده به پاسخ شفافي دست پيدا نمي کرديم. همچنين زماني که  پيگير ادعاي سازمان يافتگي قاچاق مي شديم که چه سازماني اين امر را سازمان مي دهد باز هم به پاسخ روشني نمي رسيديم . در دوره پيشين اتاق بازرگاني  در جلسه اي که رئيس کل گمرک و معاون وزارت صمت حضور داشتند ميزان قاچاق کالا بين 8 تا 12 ميليارد دلار اعلام شد.
اخيراً صحبت از 10ميليارد دلار قاچاق از طريق ترانزيت مي کنند که توسط کاميونها ودر مرزهاي زميني انجام مي شود اما صحبتي از قاچاق توسط لنج ها نمي شود.  به تازگي هجمه اي به سمت ترانزيت راه افتاده و اخيراً گزارشي در خصوص قاچاق توسط شرکتهاي حمل و نقل منتشر شده است .در اين گزارش عنوان شده  که به گزارشي دست يافته اند که نشان از تخلف درحوزه نظارت بر ترانزيت را دارند.من اميدوارم امروز بتوانيم در اين نشست به نتيجه مطلوب برسيم که   دليل اين هجمه ها به سمت ترانزيت چيست ؟ آيا قصد متوقف کردن ترانزيت کشور را دارند؟ کشور در حال حاضر وضعيت اقتصاد مناسبي ندارد  که ترانزيت نداشته باشيم و از طريق ديگر کسب درآمد کنيم .در بند 10 سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي صراحتاً گسترش خدمات تجاري و ترانزيت عنوان  شده است.

تصميم گيرندگان حوزه حمل و نقل اصلاً تخصصي دراين حوزه ندارند

در ادامه نشست جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران اظهار داشتند:   متاسفانه بعد از انقلاب و با 38 سال فعاليتي که در انجمن حمل و نقل بين المللي ايران  داشته ام  ، حرفهاي بسياري در رابطه با مسائل و مشکلات اين حوزه زده ايم که  فقط خودمان شنيديم   دليلش هم مشخص است چون کساني که در مورد حمل ونقل تصميم گير هستند اصلا فعاليت و تجربه در حوزه حمل ونقل را ندارند . ما طي اين سالها نه تنها پيشرفتي در اين حوزه  نداشته ايم بلکه پس رفت هم داشته ايم. ما در قبل از انقلاب فقط 2 ماده در قانون امورگمرکي مصوب سال 1350 داشته ايم که فقط به ترانزيت خارجي اشاره داشته است . بعد ازانقلاب با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و گشوده  شدن مرزهاي جديد با کشورهاي مشترک المنافع منتضع شده از کشور شوروي سابق هيچ مورد قانوني براي ترانزيت خارجي از کشور وجود نداشت لذا ، با همکاري وزارت راه و ترابري، وگمرک ايران و  انجمن حمل ونقل بين المللي  ايران قانون عبور کالاي خارجي نگاشته شد.که به اعتقاد من قانوني است که مي شود با آن کار کرد. همه بحثهايي که امروزه در رابطه با قاچاق بيان مي شود ،  به اين دليل است که اين قانون اجرانمي شود. در اين قانون   مشخص شده کالاي ترانزيت خارجي که از گمرک مبدا  خارج تا به مرزهاي خروجي کشور برسد بايد از يک کانال مشخص عبور کند که فرمهاي آن هم تهيه و دراختيار   گمرکات کشور  قرار گرفت که وسيله حمل  از کدام مسير بايد عبور کند  تا به مرز برسد و نيروي انتظامي   براساس ماده 23 همين قانون موظف است کنترلهاي لازم را به عمل آورد ، در صورتي که چنين کنترل لازمي اجرا نمي شود. اگر قانون اجرا شود خوب است چون هم مي تواند رافع مسوليت سازمانهاي دولتي باشد و هم براي فعالاني که درامر ترانزيت اشتغال دارند.در حال حاضر با توجه به وسعت کشور و وضعيت جغرافيايي ما،   که 2000 کيلومتر در 2000کيلومتر طول و عرض کشور دارد چه کسي اين ترددها را کنترل مي کند؟  که با ايجاد سيستم خود مالکي در ساختار حمل ونقل طبيعي است که يا راننده قاچاقچي باشد يا قاچاقچي راننده باشد. اگر همين قانون به طور کامل اجرا بشود طبيعتاً  از بروز خيلي مسائل جلوگيري خواهد شد. جهت اطلاع گمرک ايران بيش از 200 شرکت حمل ونقل بين المللي که از پوشش بيمه که حق قانوني آنهاست متهم به قاچاق و شامل بند 2 مقررات موضوعه خود نمودند و نتيجتاً  اينگونه شرکتها از گردونه حمل و نقل بين المللي خارج شده اند  .

حال ترانزيت خوب نيست

آيتي سرپرست دفترترانزيت گمرک جمهوري اسلامي ايران در خصوص مسائل مطرح شده عنوان کردند: ما در بخش دولتي بايد پاسخگوي مطالبات شما باشيم. حال ترانزيت در حال حاضر خوب نيست و اگرامروز به فرياد آن نرسيم و اجازه دهيم يک جريان مشکوک نادان لگد به اين بيمار بزند بايد فاتحه ترانزيت را بخوانيم. امروز اگر کسي نداد که مسير ترانزيتي جمهوري اسلامي ايران در حال محو شدن توسط رقبا و دشمنان است يا دشمن منافع ملي است يا نادان به موضوع است . کسي که نداند ترانزيت براي مملکت ما در شرايط فعلي چه  ضرورتي دارد در هر جايگاه و مقامي باشد  در واقع برخلاف منافع ملي حرکت مي کند.
اگر نگاه کلي به حجم ترانزيت کشور داشته باشيم در سال 97 در حدود 9 ميليون و 600هزار تن ترانزيت داشته ايم که با  26% کاهشبه 7 ميلييون و 115 هزارتن در سال 98رسيديم. همچنين  با مقايسه آمار سه ماهه سال 99   با 98 شاهد 40% کاهش آن هستيم. اين روند کاهشي که از سال 97 داشته ايم نشان دهنده اين است که يک جاي کار ايراد دارد و بايد آسيب شناسي کنيم . صراحتاً اعلام ميکنم   هر نوع توقفي در بخش دولتي به هر عنواني يک گلوگاه فساد است   بخش دولتي جز چابک کردن و کوتاه کردن مسير بوروکراسي هر کاري کند فسادآور است و اين بايد مطالبه بخش خصوصي از دولتي باشد.
ايشان  در ادامه عنوان کردند : بايد تکليف اين مسئله روشن شود که عدم استفاده از بن بيمه به شرکتهايي که سابقه تخلف دارند  حق است يا تسهيلات است؟ ما بايد اين بهانه را از جريان مشکوک بگيريم جريان مشکوکي که به دنبال تماميت خواهي در ترانزيت است ما بايد پاسخ قانوني به آن بدهيم.

ترانزيت براي کشور امنيت آور است

جواد هدايتي سرپرست دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي در نقش ترانزيت در کشور عنوان کردند : اگر ترانزيت نبود خيلي از مرزهاي ما باز نمي شد . در حال حاضر ترانزيت در اين شريط خاص  براي کشور غير از ايجاد اشتغال و کسب درآمد ، امنيت آور است   .

کشورهاي منطقه در امر ترانزيت به شدت در حالرقابت با ما هستند

ترفع مديرکل دفتر تجاري سازي و امور تشکل در وزارت راه وشهرسازي در پاسخ به سوال آقاي آيتي در خصوص استفاده شرکتها از بن بيمه  بيان کردند: در قانون عبور کالاي خارجي ماده 10صراحتاً عنوان شده که  (عبور کالاي خارجي از قلمروي جمهوري اسلامي منوط به سپردن وجه ضمان است ) و در تبصره 4 آمده (وجه ضمان مي تواند ضمانت نامه بانکي ، سپرده نقدي وبيمه نامه هاي معتبر باشد)   پس اين حق شرکتهاي حمل ونقل بين المللي است که از بن بيمه استفاده کنند. بسياري ازخبرنگاران در مورد حمل و نقل و ترانزيت ،واردات ، صادرات   اطلاعات کافي ندارند و با انتشار برخي از مطالب موجب ايجاد ابهاماتي مي شوند.
وي همچنين در خصوص ترانزيت ريلي عنوان کردند : ما در سال 97 در حدود يک ميليون تن ترانزيت ريلي داشتيم که در سالهاي بعد 30% کاهش داشته است امسال با توجه به مصوباتي که در مورد ممنوعيت ترانزيت سوخت داشته ايم  باز هم با کاهش مواجه خواهيم بود با توجه به محدويتهايي که در داخل کشور داريم کشورهاي منطقه به شدت درحال رقابت با ما هستند. هر کسي که امروز به هر نحوي   باعث تضعيف ترانزيت کشور شود عملاً مسيرهاي رقيب را تقويت مي کند.

 1399/04/09  تاریخ خبر
تضعیف ترانزیت مغایر با اهداف نظام است

مديرکل تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي تضعيف ترانزيت و مرتبط دانستن آن با موضوع قاچاق را مغاير با اهداف نظام دانست و از کاهش 30 درصدي ترانزيت در سال گذشته خبر داد.

 امين ترفع با اشاره به اهميت نقش ترانزيت در اقتصاد کشور اظهار کرد: متاسفانه برخي به دنبال مطرح کردن اين موضوع هستند که ترانزيت عامل قاچاق کالا در کشور است و با اين عنوان در پي کمرنگ کردن يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي حمل و نقل کشورند. اين درحالي است که در تمام برنامه‌هاي کلان کشور از جمله برنامه ششم توسعه و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به اين حوزه اشاره شده است.

او با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص نقش ترانزيت در حمل و نقل کالا يادآور شد: براي مثال ايشان در نوروز سال 93 در حرم امام رضا(ع) عنوان نمودند «حمل و نقل ترانزيت يکي از فرصت‌هاي بزرگ کشور است که از جنوب به درياي آزاد و از شمال به آب‌هاي محدود منتهي مي شود. همسايه‌هاي ما 370 ميليون نفر جميعت دارند و ميزان ارتباط با کشورهاي همسايه براي رونق اقتصادي کشور ما بسيار مهم است.»

مدير کل تجاري‌سازي وتشکل‌هاي وزارت راه و شهر سازي در ادامه آماري در باره ميزان ترانزيت کالا در دو سال گذشته ارايه کرد و گفت: سال 97 حدود 10.4 ميليون تن ترانزيت در کشور انجام شد که اين ميزان در سال 98 به 7.6 کاهش يافته است.

او تصريح کرد: بر اساس اين آمار کاهش 30 درصدي در ترانزيت کالا داشته ايم بنابراين نيازمند يک اراده جدي در سطح ملي براي جبران و تقويت مزيت‌هاي رقابتي ترانزيتي هستيم و 24 دستگاهي که در اين حوزه تاثيرگذارند بايد اين آمار را به عنوان هشدار در نظر بگيرند تا مزيت کشور در حوزه ترانزيت کمرنگ نشود.

او ادامه داد: همچنين در بند 4 ابلاغيه برنامه ششم توسعه آمده است« توسعه پيوندهاي اقتصادي و تجاري متقابل و شبکه اي کشور به ويژه کشورهاي آسيايي جنوب غربي و تبديل شدن به قطب تجاري و ترانزيتي بايد اجرايي شود.» در ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقلي با توجه به نگرش شبکه اي توسعه محور،آمايش سرزمين، ملاحظات دفاعي و سودآوري ملي و موقعيت ترانزيتي کشور مورد تاکيد قرار گرفته است.

ترفع ادامه داد: تاکيد مکرر بر ترانزيت در قوانين بالادستي بر اهميت ترانزيت و نقش آن در امنيت ملي و افزايش توان ژئوپليتيکي اشاره دارد، بنابراين ضربه زدن به ترانزيت کشور مغاير با سياست‌هاي کلان کشور است.

او با بيان اين که موقعيت جغرافيايي کشور باعث شده تا ترانزيت به يکي از مهمترين ابزارهاي ايجاد چسبندگي اقتصادي با کشورهاي همسايه تبديل شود، گفت: بايد به گونه‌اي روابط خود را در حوزه ترانزيت توسعه دهيم که حتي در شرايط بحراني مانند کرونا نيز اين روابط قطع نشود، همان طور که اين اتفاق افتاد و ارتباط ما با برخي کشورهاي همسايه علي رغم تمام محدوديت‌ها رخ داد.

ترفع با اشاره به تاريخ ترانزيت در کشور گفت: ترانزيت در کشور ما تاريخ ديرينه اي دارد، در دوران صفويه با هدف افزايش نقش کشور در جاده ابريشم، برنامه ريزي شد تا هزار و يک کارونسرا در کشور ساخته شود و هدف اين بود در مسير جاده ابريشم که تجار از مليت‌هاي مختلف تردد مي کنند، تردد و تبادلات تجاري با حداقل هزينه و حداکثر تسهيلات رخ دهد. از سوى ديگر در مجاورت کاروانسراها، بازار و مسجد ساخته مي شد و اين آميختگي فرهنگي، اجتماعي و مذهبي از قرن‌هاي گذشته در بحث ترانزيت ايران وجود داشته است.

او ادامه داد: امروز نيز براي توسعه اين روابط و نيز به منظور ارتقاء موقعيت ژئوپليتيک همواره بايد مزيت نسبي جغرافيايي موجود را به مزيت رقابتي تبديل کنيم و اين امر با کاهش هزينه‌ها، کاهش زمان سفر و توسعه کنترل‌هاي هوشمند بجاي نظارت هاي مداخله گر و هزينه زا به دست مي آيد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 1399/04/08  تاریخ خبر
سند ترانزیتی ایران تنظیم می‌شود

سازمان توسعه تجارت خبر از تدوين برنامه جامع توسعه صادرات خدمات ترانزيت کشور داده است، برنامه‌اي که پس از سال‌ها مي‌تواند، خلل موجود در برنامه‌ريزي ترانزيتي کشور را برطرف کند.

 با وجود موقعيت خاص جغرافيايي ايران و قرار گرفتن در مسير اتصال کشورهاي آسياي ميانه و شرق اروپا به اقيانوس هند و آسياي ميانه به اروپا، با توجه به نبود سياست کلان در عرصه ترانزيت، نتوانسته ميزان درآمد بالقوه موجود در اين زمينه را به دست بياورد.

در اين بين اتحاد ترانزيتي برخي کشورهاي همسايه و کشورهاي حاضر در منطقه با يکديگر نيز باعث شده، بعضا ايران در رقابت ترانزيتي با اين کشورها با مشکل مواجه شود و همين امر، باعث شده بسياري از فعالان اقتصادي از نبود يک سند جامع ترانزيتي و دستگاه متولي که در اين زمينه پاسخگوي همه نيازها باشد، انتقاد کنند.

اما پس از سال‌ها گمانه‌زني حالا سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که سند ترانزيتي کشور تدوين خواهد شد. بر اساس اعلام اين سازمان، اين برنامه با مشخص کردن يک متولي واحد در حوزه ترانزيت و با تأکيد بر نقش سازمان توسعه تجارت ايران به عنوان فرمانده اصلي تجارت خارجي کشور، ضمن تدوين سياست‌ها، اهداف و استراتژي‌ها با همکاري ساير دستگاه‌ها نسبت به نظارت و اجراي مفاد سند ارائه شده با هدف توسعه صادرات خدمات ترانزيت از کشور اقدام مي‌کند. فقدان يک سند جامع که قادر به هم‌افزايي و هم‌راستايي بين نهادهاي تصميم‌گير در حوز? ترانزيت باشد، همواره محسوس بوده است که خوشبختانه تهيه اين سند با رويکردي جامع مي‌تواند از طريق کاهش زمان و هزينه حمل و نقل، منجر به افزايش صادرات خدمات ترانزيت از کشور شود.

در اين رابطه جلال ابراهيمي – رييس خانه اقتصاد ايران و ترکيه – در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به مشکلاتي که نبود يک سند ترانزيتي در مسير فعاليت‌هاي اقتصادي کشور به وجود آورده، بيان کرد: نزديک‌ترين مثالي که مي‌توان در اين زمينه به آن اشاره کرد، مشکلي است که ما در ايام کرونا با ترکيه داشتيم. ترکيه از سالها پيش در تلاش بوده که در حوزه ترانزيت با ما رقابت کند و شيوع کرونا به اين هدف کمک کرد.

وي ادامه داد: تعدادي از کشورهاي همسايه و منطقه مانند ترکمنستان و گرجستان نيز همراستا با ترکيه تلاش کرده‌اند در حوزه ترانزيت قدرتمند شوند و اگر ما فکري به حال اين موضوع نکنيم با مشکل مواجه مي‌شويم. نبود يک دستگاه متولي ترانزيت در ايران و برنامه‌اي کلان که بتواند به محدوديت‌ها در اين حوزه پاسخ دهد، حائز اهميت است.

منبع: خبرگزاري ايسنا