اخبار
 1399/06/31  تاریخ خبر
در دومین نشست کارگروه کمیته حمل ونقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی؛تعیین کارگروههای فرعی و مسئولان هریک

دومين نشست کارگروه کميته حمل ونقل کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي   با حضور مير فتحعلي سيدزنوزي دبير انجمن ، افسانه فخري ، قربان جعفرزادگان ، قاسم حبيب پور اعضاي هيئت مديره ، دکتر سليمي رئيس کارگروه کميته حمل ونقل ، غلامحسين اميري مشاور امور ترانزيت حمل ونقل ، مسعود پل مه دبير انجمن کشتيراني و خدمات وابسته و غلام حسين باباسنگاني رئيس بخش هوايي  روز گذشته مورخ 30 شهريور ماه سال جاري در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ، در اين نشستد کتر سليمي رئيس کارگروه کميته حمل ونقل،بر شروع هر چه سريعتر فعاليت کارگروههاي فرعي و بررسي مسائل و مشکلات صنعت حمل ونقل بين المللي جهت تحقق اهداف تاکيد داشتند.
در ادامه افسانه فخري دبيرکار گروه کميته حمل ونقل مسئولين هريک از کار گروهها رابه شرح ذيل معرفي کردند:

1- آقاي مسعود عطري، کارگروه فرعي، شاخه فورواردري ولجستيک

2- آقاي روزبه مختاري، کارگروه فرعي، شاخه حمل و نقل دريايي

3- آقاي قاسم حبيب پور، کارگروه فرعي، شاخه حمل و نقلجاده اي

4- آقاي غلامحسين باباسنگاني، کارگروه فرعي، شاخه حمل ونقل هوايي

5- سرکار خانم افسانه فخري خياوي، کارگروه فرعي، شاخه حمل و نقل ريلي

6- آقاي ميرفتحعلي سيدزنوزي، کارگروه فرعي، شاخه گمرک،بيمه و ترانزيت

7- آقاي مسعود پل‌مه، کارگروه فرعي، شاخه تنقيح قوانين و مقررات

لازم به ذکر است محدوده فعاليت هر يک از کارگروههاي فرعي، در سطح کشوري و مشتمل برحوزه‌هاي بار، مسافر اعم از داخلي و بين‌المللي تعيين شد.
 همچنين مقرر گرديد که سرشاخه هاي (دريايي،ريلي، هوائي، جاده اي، تنقيح قوانين و مقررات) جلسه کارگروههاي خود را تا آخر هفتهجاري برگزار و گردش کاري کارگروه فرعي خود را تصويب و در جلسه هفته آينده (يکشنبه)براي تصويب در کارگروه اصلي ارائه نمايند .

 1399/06/31  تاریخ خبر
برگزاری نشست مجازی حمل و نقل جاده ای دوجانبه میان ایران و جمهوری آذربایجان

توسعه مناسبات حمل و نقل جاده اي با جمهوري آذربايجان از اولويت کاري وزارت راه و شهرسازي و اين سازمان مي باشد و ما آماده توسعه همکاري ها در حوزه انتقال دانش و تجربيات در زمينه هاي مختلف حمل ونقلي ، نگهداري راه وتاسيسات بين راهي و حمل و نقل هوشمند هستيم .
نشست مجازي حمل و نقل جاده اي دوجانبه بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان ، به صورت ويديو کنفرانس در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور برگزار شد .

اين نشست به رياست جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي و حبيب حسن اف رئيس سرويس حمل و نقل جاده اي وزارت حمل ونقل ، ارتباطات و تکنولوژي هاي توين جمهوري آذربايجان برگزار و بر توسعه مناسبات حمل و نقلي جاده اي بين دو کشور تأکيد شد .

جواد هدايتي با اظهار خرسندي از برگزاري اين نشست و آرزوي سلامتي و سعادت براي ملت و دولت اين کشور در اين روزها و شرايطي که دنيا درگير ويروس کرونا مي باشد ، اظهار داشت : توسعه همکاري هاي فيمابين همواره مدنظر مقامات ارشد دو کشور بوده است . در اين راستا توسعه مناسبات حمل و نقل جاده اي با جمهوري آذربايجان از اولويت کاري وزارت راه و شهرسازي و اين سازمان مي باشد و ما آماده توسعه همکاري ها در حوزه انتقال دانش و تجربيات در زمينه هاي مختلف حمل ونقلي ، نگهداري راه وتاسيسات بين راهي و حمل و نقل هوشمند هستيم .

وي افزود : مناسبات حمل ونقل جاده اي در چارچوب موافقتنامه دوجانبه دو کشور ، در وضعيت مناسب ورو به رشد بوده و اميداست باتلاش هاي دو طرف مشکلات رانندگان ايراني که به علت ويروس کرونا مجبور به تخليه در پايانه هاي مرزي آذربايجان مي باشند به حداقل برسد و هرچه سريعتر امکان حمل يکسره کالا توسط ناوگان ايراني تا مقصد نهايي در جمهوري آذربايجان با رعايت کامل پروتکل هاي بهداشتي فراهم شود .

هدايتي با تاکيد براينکه ظرفيت دوکشور در بخش حمل ونقل جاده اي به مراتب بيش از ظرفيت فعلي است ، افزود : از اين رو بايد تلاش کنيم تا موانع ، هزينه ها و تشريفات غيرضرور حذف شود . از جمله موانع موجود مي توان به عوارض دريافتي از سوي طرف آذربايجاني اشاره کرد و افزايش مبادله پروانه هاي عبور معاف از بخشي از عوارض ، مورد درخواست طرف ايراني است .

حبيب حسن اف رئيس سرويس حمل ونقل جاده اي وزارت حمل و نقل ، ارتباطات و تکنولوژي هاي نوين جمهوري آذربايجان ، طي سخناني موافقت خودرا درخصوص افزايش مبادله پروانه عبور در صورت نياز بيشتر طرف ايراني اعلام کرد . همچنين درخصوص درخواست طرف ايراني مبني بر کاهش عوارض دريافتي ازسوي طرف آذربايجاني نيز مقرر شد ، موضوع از طريق مراجع ذي ربط پيگيري شود .

وي با تاکيد بر تلاش براي رفع موانع و مشکلات اعلام کرد : طرف آذربايجاني آماده هرگونه همکاري در چارچوب قوانين و مقررات موجود بوده و ضمن آرزوي سلامتي براي ملت و دولت ايران ، براهميت برگزاري نشست حضوري بعد از نابودي ويروس کرونا تأکيد کرد .

شايان ذکر است در نشست مذکور علاوه بر معاونين و کارشناسان ذيربط دو طرف ، نمايندگان سفارت دو کشور نيز به صورت دورسخني حضور داشتند .

منبع: پرتال حمل ونقل

 1399/06/26  تاریخ خبر
نخستین نشست کارگروه کمیته حمل ونقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به میزبانی انجمن ایران برگزار شد

نخستين نشست کارگروه کميته حمل ونقل کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي   باحضورميرفتحعلي زنوزي دبير انجمن، محمد جمالي خزانه دار، ، افسانه فخري، قربان جعفرزادگان ، قاسم حبيب پور اعضاي هيئت مديره،  دکتر نجف زاده رئيس کميته حمل ونقل کشور ، دکتر سليمي رئيس کارگروه کميته حمل و نقل ، غلامحسين اميري معاون اسبق دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري ، روزبه مختاري رئيس هيئت مديره انجمن کشتيراني و خدمات وابسته ،  حسين سنگاني رئيس بخش هوايي و مسعود عطري  رئيس بخش فورواردري و لجستيک،  دوشنبه  مورخ 24 شهريور ماه   سال جاري درسالن اجتماعات انجمن برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونفل بين المللي ايران  ، اين نشست حاصل نخستين جلسه اي است که با حضور چند تن از  نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دوره يازدهم مورخ 12خرداد ماه سال جاري به ميزباني فدراسيون حمل و نقل و لجستيک و با مشارکت انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران برگزار شد.
در ابتداي  نشست دبير انجمن ضمن خوشامدگويي و ابراز قدارني انجمن ايران از حضور رئيس کميته  حمل ونقل کشور   اظهار داشتند: ما متاسفانه در زمينه حمل   ونقل بين المللي بامشکلات عديده اي براي رساندن محمولات صادراتي به مصرف کننده خارجي و بالعکس براي حمل محمولات به ايران مواجه هستيم .
 ايشان  از حاضران در جلسه تقاضا کردند که به بيان مشکلات و چالشهاي موجود در حمل ونقل بين المللي اعم از جاده اي ، ريلي ، دريايي ،هوايي و همچنين مسائل مالياتي بپردازند.
خزانه دار انجمن در خصوص مسائل مالياتي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي اظهار کردند:شايد در قوانين مالياتي مشکلي وجود نداشته باشد اما تفاسيري که از قوانين مي شود متاسفانه براساس سليقه فردي است و در حال حاضر يکي از مهم ترين مشکلات ما مربوط به ماليات بر ارزش افزوده است . در حال حاضر براساس آمار ميزان مصرف کارنه تير را که ازطريق اتاق بازرگاني دريافت مي کنند ، شرکت هاي حمل ونقل بايد براساس مسافت طي شده در داخل کشور ماليات بر ارزش افزوده بايد پرداخت کنند که اين مورد مغاير مقررات کنوانسيون تير است .
در ادامه معاون اسبق دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري عنوان کردند:همه مي گويند چرا شرکتهاي حمل ونقل توانمند نيستند و چرا وسيله نقليه ندارند به اين دليل است که وقتي  يک شرکت ناوگاني را تهيه مي کند بعداز مدتي بايد   جايگزين و ناوگان را نوسازي کند براي جايگزيني بايد مالياتي متفاوت و بيشتر از ناوگاني که مالک هستند ، پرداخت کنند. به همين دليل است که شرکتها به سمت خريد کاميون نمي روند . پيشنهاد من اين است که رويه و ماخذ مورد عمل در مورد ماليات نقل و انتقال، ماليات بر ارزش افزوده وماليات عملکرد وسايل نقليه تجاري ملکي متعلق به شرکتهاي حمل و نقل عينا مشابه رويه مربوط به ناوگان خود مالک اضافه و اخذ گردد.   
مختاري رئيس هيئت مديره انجمن کشتيراني و خدمات وابسته در خصوص هزينه THC عنوان کردند : THC هزينه اي است که بايد سازمان بنادر و دريانوردي مستقيما از تجار دريافت کند اما بنابر دستور سازمان بنادر مقرر شده که شرکتهاي کشتيراني به نيابت از سازمان اين هزينه را دريافت کنند.شرکتهاي کشتيراني بايد اين هزينه را يکجا به سازمان بنادر پرداخت و تک به تک  دريافت کنند که اين امر  موجب مغايرت حساب مالي ما مي شود، چون ما يکجاپرداخت مي کنيم اما از بعضي تجار اين هزينه را دريافت نمي کنيم.
  دبير انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران در خصوص هزينه THC اظهار کردند: پرداخت به ما به صورت ريالي است اما براي وصول بايدارز پرداخت کنيم . براساس قانون صادرات و واردات ما فقط حمل کننده هستيم و در خريدو فروش نقشي نداريم   و خودمان را مستحقپرداخت ماليات بر ارزش افزوده نمي دانيم.
ايشان همچنين به کمبود کانتينر يخچالي اشاره و بيان کردند: طي جلسات متعددي که با آقاي زادبوم در سازمان توسعه و تجارت داشتيم بارها  کمبود کانتينر ريلي و دريايي را عنوان کرده ايم.
در ادامه  افسانه فخري عضو هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران اظهار داشتند: در حال حاضر ما نميتوانيم از واگن هاي خودمان براي حمل کالاي ترانزيتي و صادراتي استفاده کنيم . ما هميشه وابسته به وارداتي هستيم که با واگن وارد کشور مي شوند که اين يک روند مستمرو هميشه در دسترس نيست و ما هميشه با کمبود واگن مواجه هستيم و متاسفانه اين کمبودموجود يک رانت فساد برانگيز شده است .
در ادامه دکتر نجف زاده رئيس کميته حمل ونقل کشور  به تشريح   رويکردهاي کلي مجلس دوره يازدهم  با محوريت نگرشهاي ملي و توسعه اي پرداخته و برضرورت مشارکت بخش خصوصي  کشور به عنوان بازوهاي مشورتي در مسير نيل به اهداف توسعه تاکيد کردند.
ايشان در ادامه اظهار داشتند: نگاهي که امروز مجلس نسبت به ارتقا زيرساختهاي عمراني کشور دارد که حمل و نقل کشور هم بخشي از اين  اقتصاد ملي است،  ماموريت دهي اساسي به GDP   است که بايد از لجستيک دريافت کنيم ما متاسفانه در حال حاضر   با انباشت قوانين ،تبصره ها و تناقض هاي قانوني روبه رو هستيم که موجب ايجاد مشکلات مي شود .امروز کميسيون عمران نگاه جزء به جزء  براي حل مشکلات دارد اما در ابتدا نياز به استراتژي داريم که گره کار را پيدا کنيم. مامي خواهيم در لجستيک کشور در GDP   به درآمد 23% برسيم که در حال حاضر 8 / 7 % است که اين  درآمد حاصل از لجستيک براي کشور بسيار کم است. ما سند راهبردي حمل ونقل کشوري داريم که بسيار جامع است واگر ايراداتي دارد بايد رفع و عملياتي شود. مجلس توانمندانه در کنار شماست و ما دورويکرد را دنبال مي کنيم نخست درصد   اصلاح رويکردها نسبت   به حمل ونقل کشور هستيم  ، سپس اصلاح رويه ها و قوانين است.
در اين نشست به منظور تدوين راهکارهاي  اجرايي براي ايجاد تعامل بين بخش خصوصي و کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي و در راستاي ارتقاي کيفي و کمي صنعت حمل  ونقل کشور   پس از تبادل نظر ميان حاضران مقرر شد   در هريک از ابعاد وشقوق مرتبط با حمل ونقل ، کارگروه ويژه اي مرکب از کارشناسان سرآمد هر بخش به منظورمدون سازي چالشهاي موجود و ارائه راهکارهاي اجرايي در جهت بهبود شرايط تشکيل گرددو هر يک از کار گرو هها موظف هستند که مشکلات موجود در هر يک از ابعاد داخلي ،خارجي و کليه شقوق  را شناسايي و به ارائه پيشنهادات و راهکارهاي اجرايي بپردازند .
لازم به ذکر است که جلسات گارگروهها به طور منظم و هفتگي و با حضور دکتر نجف زاده و دکتر سليمي جهت ارائه گزارش و پيگيري روند اجرايي امور برگزار خواهد شد.

 

 1399/06/23  تاریخ خبر
انجمن ایران ورود کامیون های خط ترانزیت و همچنین کامیونهای حمل ونقل شهری به سامانه access control را تکذیب کرد

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ، پيرو اخبار منتشر شده در رابطه با تشکل‌هاي صنفي و پاسخگويي به مراجع قضايي ، جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي در خصوص شکايت مطرح شده از سوي دادستاني بندرعباس  تکذيبيه اي جهت تنوير افکار عمومي منتشر کرده اند که متن آن به شرح ذيل است:

پيرو مرقومه شماره 9033/8064/3000 مورخ05/06/1399   دادستان محترم عمومي و انقلاب بندرعباس  با موضوع " ورود کاميون هاي خط ترانزيت و همچنين کاميونهاي حمل ونقل شهري به سامانه access control "   و پيرو اخبار مندرج در تاريخ هاي 19و 22 شهريور ماه سال جاري که در پايگاه خبري تين نيوز و شبکه هاي اجتماعي با عناويني از جمله " ثبت شکايت جمعي از رانندگان از تشکل‌هاي صنفي، در قوه قضاييه"  ،  " از ورود دادستان مريوان به مشکلات مرز باشماق تا دستگيريبرخي افراد صنفي در بندرعباس" و " تشکل‌هاي صنفي و پاسخگويي به مراجع قضايي " منتشر شده است ، انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران بر خود لازم مي داند که توضيحاتي را به منظور تنوير افکار عمومي ارائه نمايد.
بر اساس اعلام دفتر نمايندگي اين انجمن در بندرعباس مورد عنوان شده مربوط به يک دستگاه کاميون ترانزيت خارج از سيستم حمل ونقل بين المللي بوده که با صدور بارنامه داخلي اقدام به ترانزيت داخلي نموده و هيچگونه ارتباطي با سيستم حمل و نقل بين المللي وترانزيت خارجي ندارد.


                                  رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران
                                                                     جواد سمساريلر

 1399/06/22  تاریخ خبر
تجارت ایران و ترکیه با چند کامیون ۳۰ میلیارد می‌شود؟
مديرکل تزانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اعلام کرد که با توجه به هدف‌گذاري بلندمدت ايران و ترکيه براي تجارت 30 ميليارد دلاري در سال، بايد ظرفيت‌هاي حمل و نقل را توسعه دهيم و تقريبا بايد روزانه بيش از 2000 دستگاه کاميون از مرزهاي ايران و ترکيه عبور کند اما در حال حاضر فاصله زيادي بين کاميون‌هاي عبوري از مرزهاي جاده‌اي با اين هدف‌گذاري وجود دارد که در مذاکرات اخير با مقامات ترک در اين باره صحبت شده است.جواد هدايتي درباره آخرين وضعيت ترازيت و حمل و نقل جاده‌اي بين ايران و ترکيه اظهار کرد: ‌ترکيه پل عبوري ايران به اروپاست و به غير از آن که مي‌تواند به عنوان ترانزيت مورد استفاده قرار گيرد خود هدف صادراتي عمده‌اي براي ايران به شمار مي‌رود. بنابراين در جلسه اخير کميته مشترک حمل و نقل جاده‌اي درباره چگونگي تسهيل تجارت از طريق شيوه‌هاي مختلف حمل و نقل بحث و بررسي‌هاي فراواني صورت گرفت و در مذاکرات دو جانبه قرار شد در ادامه درباره تسهيل تردد کاميون‌ها در مرزهاي مشترک اقدامات مناسبي انجام شود.وي افزود: هدف‌گذاري تجارت ايران و ترکيه 30 ميليارد دلار در سال بوده است و براي رسيدن به اين هدف بايد بستر آن را که حمل و نقل است فراهم کنيم، اما ظرفيت‌هاي حمل و نقل بسيار متفاوت و کمتر از اين هدف‌گذاري است. در واقع يکي از دلايلي که ميزان تجارت ايران و ترکيه به اين عدد نرسيده همين مسئله بوده است.مديرکل تزانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: براي رسيدن به تجارت 30  ميليارد دلاري در سال بين دو کشور بايد حداقل يک ميليون تردد را در مرزهاي مشترک پذيرش کنيم و به عنوان مثال اگر هر کاميون ترانزيتي يا تجاري حدود 30 هزار دلار ارزش داشته باشد بايد روزانه بيش از 2000 دستگاه کاميون از مرزهاي ايران و ترکيه عبور کند. اين در حالي است که تعداد کاميون‌هاي عبوري فاصله بسيار زيادي با اين اعداد و ارقام دارد و به حدود 400 دستگاه مي‌رسد.هدايتي گفت: بخشي از اين مشکلات در حوزه تشريفات و بروکراسي‌هاي اداري است که بايد آن را تسهيل کنيم و بخشي ديگر نيز به زيرساخت‌هايي است که بايد آن را در مرزهاي مشترک ايجاد کنيم. به عنوان مثال بايد براي رسيدن به اين هدف بلندمدت که مقامات عالي رتبه دو کشور در اين زمينه به توافق رسيده‌اند گيت‌هاي تردد کاميون‌ها افزايش پيدا کند  و از سوي ديگر تشريفات اداري بايد به گونه‌اي باشد که کاميون‌ها حداقل توقف را در مرزها داشته باشند.وي با تأکيد بر اينکه مرزهاي هر کشور محل عبور و مرور است نه توقف، گفت: بايد تشريفات اداري براي کاميون‌داران و بازرگان در پس کرانه‌هاي ايران و ترکيه انجام شود و با افزايش هماهنگي‌هاي دو جانبه کاري کنيم که سرعت عبور و مرور کاميون‌ها و تعداد گيت‌هاي تعبيه شده در هر يک از مرزها بيشتر شود تا حداقل تعداد عبور و مرور کاميون‌ها را تا 2000 دستگاه در روز افزايش دهيم.

منبع: خبرگزاري ايسنا

 1399/06/22  تاریخ خبر
نخستین محموله تجاری ایران از طریق جاده وارد ترکمنستان شد
مدير پايانه مرزي سرخس گفت: با بازگشايي اين مرز زميني در شمال شرقي خراسان رضوي پس از 6 ماه و نيم، نخستين محموله تجاري ايران از طريق جاده وارد کشور ترکمستان شد.

محمدمهدي رضايي  افزود: اين مرز زميني که با شيوع ويروس کرونا بسته شده بود پس از 6 ماه و نيم روز دوشنبه 17 شهريور ماه بطور موقت بر روي ناوگان باري ايران بازگشايي شد و امروز سه تريلي محموله خود را در عمق 100  متري خاک ترکمنستان تحويل کشنده‌هاي اين کشور دادند.

وي ادامه داد: محموله ترانزيتي مورد نظر 24 دستگاه خودرو سواري بود که از بندر لنگه به مقصد ترکمنستان بارگيري شده بود.

مدير پايانه مرزي سرخس گفت: براساس توافق‌هاي اخير مقامات دو کشور، طي مدت توافق شده، ناوگان باري ايراني وارد نقطه صفر مرزي سرخس مي‌شود تا روزانه بار 10 کاميون بدون يدک‌کش را تحويل خودروهاي ترکمنستان دهند. رانندگان ترکمن هم اين بار را به مقصد نهايي حمل کرده و سپس گاري خالي کاميون را به رانندگان ايراني در سرخس تحويل مي‌دهند.  

وي در خصوص علت عدم استقبال صاحبان کالا از اين روش نقل و انتقال افزود: مالکيت کاميونها در ايران به صورت خرده ‌مالکي يعني متعلق به افراد حقيقي است لذا رانندگان تمايلي براي تحويل بار خود به راننده ديگر را ندارند بنابراين با وجود باز شدن مرزي زميني سرخس اين روش مورد استقبال قرار نگرفته است.  

پايانه مرزي سرخس در نقطه صفر مرزي ايران و ترکمنستان و 185 کيلومتري شرق مشهد قرار دارد.  

کشور ترکمنستان با حدود هفت ميليون نفر جمعيت، در آسياي مرکزي با کشورهاي ايران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زميني دارد.

خراسان رضوي از شمال و شمال شرق به طول تقريبي 531 کيلومتر داراي مرز مشترک با ترکمنستان است که اين مرز در محدوده شهرستانهاي قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه پارسال در پي شيوع ويروس همه‌گير کرونا هر دو مسير زميني و ريلي گذرگاه مرزي سرخس با ترکمنستان بسته شد تا اينکه مسير ريلي اين گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشايي گرديد.

ترکمنستان داراي چهار گذرگاه مرزي با ايران است،  پس از شيوع کرونا و بسته شدن مرزهاي زميني، فقط تبادلات تجاري از طريق دو مرز ريلي سرخس و اينچه برون در خراسان رضوي و گلستان انجام مي‌شد.  

مسير زميني گذرگاه مرزي سرخس بين ايران و ترکمنستان طي اين مدت بسته بود.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1399/06/17  تاریخ خبر
امضا توافقنامه هشتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری حمل ‌و نقل جاده‌ای میان ایران و افغانستان
هشتمين اجلاس کميته مشترک همکاري‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان ، با حضور معاونان وزراي حمل‌و نقل دو کشور ، مديران و کارشناسان بخش‌هاي دولتي ، خصوصي و صنفي ذي‌ربط ، در روزهاي 11 تا 13 شهريور 1399 در تهران به ميزباني سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي برگزار شد .

اين نشست که به رياست عبدالهاشم حسن‌نيا معاون وزيرراه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌‌ونقل جاده‌اي و حسني مبارک عزيزي معين وزارت ترانسپورت دولت افغانستان برگزار شد ، دو طرف با توجه به اهميت جايگاه دو کشور در منطقه و لزوم همکاري‌هاي منطقه‌اي در حوزه حمل‌ونقلي بين دو کشور دوست ، مسلمان و هم زبان ، به خصوص در شرايط خاص بوجودآمده به دليل شيوع بيماري کرونا و انسداد برخي از مرزها ، پس از سه روز مذاکرات فشرده در حوزه‌هاي کارشناسي ، به توافقاتي در جهت کاهش موانع و تسهيل تردد ناوگان دو کشور دست يافتند .

شايان ذکر است ، در اين مذاکرات دو طرف در خصوص رفع برخي از موانع در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي بين دو کشور از جمله لزوم افزايش ساعات کاري در مرزها ، امکان لغو عوارض متقابل حمل‌ونقلي ، تجهيز مرزهاي افغانستان به باسکول‌هاي کاليبره‌ شده ، ضرورت تسهيل دولت افغانستان در خروج بموقع کاميون‌هاي ايراني ، ساخت پل دوم ميلک ، همچنين تسهيل ترانزيت از قلمرو دو کشور به توافقاتي دست يافتند و سند اين توافقنامه در فرودگاه بين‌المللي حضرت امام به امضاي معاونين وزراي دو کشور رسيد .

گفتني است در روز سوم اجلاس ، هيات افغان از مراحل ساخت آزادراه تهران ـ شمال بازديد به عمل آورد .

منبع: پرتال حمل و نقل

 1399/06/17  تاریخ خبر
افزایش قابل‌توجه صادرات و میزان درآمدهای گمرکی وصول‌شده در گمرک باشماق در ۵ ماهه نخست سال جاری
فريدحق پناه مديرکل گمرک باشماق از افزايش قابل‌توجه صادرات و ميزان درآمدهاي گمرکي وصول‌شده در گمرک باشماق در 5 ماهه نخست سال جاري خبر داد .

 حق پناه افزود : در سالي که از سوي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) به سال جهش توليد مزين شده است عليرغم شيوع بيماري ويروس منحوس کرونا، کارکنان گمرک باشماق با زحماتي شبانه‌روزي و تلاشي خستگي‌ناپذير، توانستند از ابتداي سال جاري تا پايان مردادماه، تشريفات تعداد 71963 محموله صادراتي به وزن 1303066000 کيلوگرم و ارزش 535081998 دلار را انجام که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، از حيث وزني با افزايش 91 درصد و از حيث ارزشي 22 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

وي در خصوص عملکرد گمرک باشماق در رويه واردات در سال جاري و سال گذشته اظهار داشت : علي‌رغم کمبود نيرو و زيرساخت‌هاي مورد نياز، همکاران خدوم اين گمرک با تلاش مستمر و شبانه‌روزي توانستند رشد چشمگير 54 درصدي از نظر وزني را در پنج ماهه نخست سال جاري در مقايسه با سال گذشته را ثبت کنند . همچنين اين گمرک رشد 204 درصدي وزني واردات مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي کشور در سال 98 به نسبت سال ماقبل را کسب و تجربه کرد . بر همين اساس نيز آمار درآمدهاي گمرکي نيز در 5 ماهه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از رشدي معادل 292 درصد و با رقمي قريب به 479 ميليارد ريال برخوردار بوده، اين در حالي است که درآمدهاي وصول‌شده توسط اين گمرک در سال 98 نسبت به سال قبل آن نيز 55 درصد رشد داشته است و آن را نيز مي‌توان اقدام موفق کارکنان اين گمرک در حوزه تجارت خارجي کشور قلمداد کرد که در جاي خود قابل‌تقدير و تحسين مي‌باشد.
حق پناه همچنين در خصوص تردد مسافرين از اين مرز در سال گذشته عنوان نمود که تعداد 583195 نفر مسافر از طريق اين مرز در سال گذشته وارد و تعداد 598900 نفر نيز از اين مرز از کشور خارج‌شده‌اند که آمار قريب به يک ميليون و يک‌صد و هشتاد هزار نفر مسافر متردد از اين مرز با خودروهاي مربوطه که بالغ بر 16320 خودرو در طول سال گذشته بوده حاکي از افزايش 66 درصدي مسافرين ورودي، 69 درصدي مسافرين خروجي و 39 درصدي خودروهاي حامل مسافرين به نسبت سال قبل از آن بوده است.
وي همچنين در خصوص انجام تشريفات گمرکي محمولات ترانزيتي با مبدا و مقصد اين گمرک اعلام نمود : در سال گذشته تشريفات 77510 محموله ترانزيتي به ارزش بالغ بر 4014723109 دلار انجام شده که از رشد 10 درصدي وزني محمولات ترانزيتي مقصد به نسبت سال قبل آن حکايت دارد. وي گفت : در 5 ماهه سال جاري نيز تشريفات تعداد 22680 کاميون محموله ترانزيتي به ارزش 1015826014 دلار در اين گمرک انجام شده که به نسبت سال گذشته 28 درصد وزني کاهش را نشان مي دهد.   
حق پناه همچنين تلاش کارکنان اين گمرک در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ستودني دانست و افزود : ارزش کالاهاي قاچاق کشف‌شده در 5 ماهه نخست سال جاري از رشد284  درصدي به نسبت مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

منبع: گمرک نيوز