اخبار
 1400/09/10  تاریخ خبر
مصاحبه رئیس هیئت مدیره با نشریه ترابران: مشکل از ماست !
 1400/09/07  تاریخ خبر
حجم تجارت خارجی ایران به ۶۳.۱ میلیارد دلار رسید
رييس کل گمرک اعلام کرد: تجارت خارجي ايران در هشت ماه نخست سال 1400 مانند ماه‌هاي پيش از آن، با رشد قابل توجهي همراه بود به نحوي که در اين مدت 110 ميليون و 300 هزار تن کالا به ارزش 63 ميليارد و يکصد ميليون دلار بين جمهوري اسلامي ايران و شرکاي تجاري آن مبادله شد.

 «مهدي ميراشرفي» با اعلام اين آمار اظهار داشت: مقايسه آمار هشت ماهه تجارت خارجي کشور با مدت مشابه سال گذشته حاکي از رشد 43.5 درصد از نظر وزني و 40 درصدي از نظر ارزش دلاري کالاها است.

معاون وزير اقتصاد افزود: از ميزان 110 ميليون و 300 هزار تن کالاي مبادله شده در اين مدت، 83 ميليون و 700 هزار تن آن را صادرات، به ارزش 31 ميليارد و يکصد ميليون دلار تشکيل مي‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزني 10.5 درصد و از حيث ارزشي 42 درصد افزايش يافته است.

وي در توضيح عمده اقلام صادراتي کشور اظهار داشت: محصولات پتروشيمي با 39 ميليون و 800 هزار تن به ارزش 13 ميليارد و 300 ميليون دلار 47 درصد از لحاظ وزن و 43 درصد از ارزش مجموع صادرات کشور را در اين مدت به خود اختصاص داده است.

ميراشرفي اضافه کرد: پنج مقصد مهم صادرات کالاهاي ايراني به ترتيب چين با 19 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 9 ميليارد و يکصد ميليون دلار، عراق با 21 ميليون و 600 هزارتن به ارزش 6 ميليارد و يکصد ميليون دلار، ترکيه با 11 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 3 ميليارد و 800 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 7 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 2 ميليارد و 900 ميليون دلار و افغانستان با 3 ميليون تن کالا به ارزش يک ميليارد و 270 ميليون دلار بودند.

وي افزود: در بحث واردات نيز کشورمان در هشت ماهه سال‌جاري 26 ميليون و 500 هزار تن کالا به ارزش 32 ميليارد دلار از کشورهاي مختلف وارد کرده است که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزني 21 درصد و از نظر ارزشي 38 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

رئيس کل گمرک ايران در مورد پنج کشور طرف معامله واردات با ايران گفت: به ترتيب از امارات متحده عربي با هشت ميليون تن کالا به ارزش 10 ميليارد و يکصد ميليون دلار، چين با 2 ميليون و 200 هزار تن به ارزش هفت ميليارد و 200 ميليون دلار، ترکيه با 2 ميليون و 700 هزار تن به ارزش سه ميليارد و 200 ميليون دلار، آلمان با 549 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 200 ميليون دلار و سوئيس با يک ميليون و 300 هزار تن به ارزش يک ميليارد و يکصد ميليون دلار است.

وي بيان داشت: از کل وادات کشور در مدت مذکور 20 ميليون و 300 هزار تن به ارزش 12 ميليارد و 400 ميليون دلار آن مربوط به واردات کالاهاي اساسي است که 75 درصد از وزن و 38 درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است که از اين ميزان نيز 17ميليون و 800 هزار تن به ارزش 9 ميليارد و 900 ميليون دلار با ارز ترجيحي بوده است. 

ميراشرفي گفت: در هشت ماهه سال‌جاري هشت ميليون و 101 هزار تن کالا از قلمرو جمهوري اسلامي ايران ترانزيت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 80 درصد رشد داشته است که حتي از ميزان ترانزيت کل سال 99 يا کل سال 98 هم بيشتر شده است و اين امر به نوبه خود يک رکورد تازه براي عبور کالا از ايران به حساب مي‌آيد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

 1400/09/01  تاریخ خبر
رفع مشکل تردد کامیون های ایرانی برای رسیدن به ارمنستان و اوراسیا

تردد ناوگان ايراني از مسير 43 کيلومتري بازسازي شده قاپاق داتو (تاتو) که جايگزين قاپاق گوربس بين ايران و ارمنستان است، آغاز شد.

با توجه به مشکلات و اختلالي که از حدود 2 ماه پيش در تردد ناوگان باري و مسافري ايران و ارمنستان در جاده قاپاق گوربس رخ داد، ايجاد يک مسير جايگزين مورد توجه قرار گرفت که بر هيمن اساس از مدتي پيش ناوگان ترانزيتي ايران و ارمنستان در خاک ارمنستان از مسير کوهستاني قاپاق داتو (تاتو) در حال تردد هستند.

اختلال در تردد ناوگان ايراني از  قاپاق گوربس زماني آغاز شد که پس از جنگ 2 کشور آذربايجان و ارمنستان، جمهوري آذربايجان بر اساس نقشه هاي زمان شوروي سابق مدعي 21 کيلومتر از جاده ترانزيتي بين ايران و ارمنستان در ياتاق گوربس شد و با استقرار ايست و بازرسي از خودروهاي در حال عبور از جمله ناوگان مسافري و باري  ايراني حق گمرک دريافت کرد.

مبلغ بالاي حق گمرکي دريافتي از ناوگان ايراني براي رانندگان (130 دلار در مسير رفت و 130 دلار در مسير بازگشت) به صرفه نبود و به همين دليل رايزني هايي با کشور ارمنستان براي ايجاد جاده جايگزين از سوي مقامات 2 کشور صورت گرفت که در همين زمينه مهر ماه امسال خيرالله خادمي مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل و معاون وزير راه و شهرسازي کشورمان از برگزاري جلسات موثر با مقامات ارمنستان و حل مشکل وسايل نقليه ترانزيتي در منطقه گوريس خبر داد و گفت: براساس برنامه زمانبندي که مقامات 2 طرف تهيه کردند، مقرر شد روسازي جاده جايگزين که مورد نظر مقامات ارمنستان است، به اتمام برسد.

وي درآن زمان (14 مهرماه) اعلام کرد: همچنين، حداکثر تا 3 ماه آينده، گردنه‌ ها و نقاط حادثه‌ خيز در محور جايگزين برطرف خواهد شد و همزمان جاده اصلي جايگزين ديگري که به عنوان قطعه 4 کريدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ايروان و از ايروان به مرز گرجستان) در حال عمليات اجرايي است.

سرانجام اواسط آبان ماه عمليات بازسازي جاده جايگزين که همان مسير قاپاق داتو بود به  پايان رسيد و اين مسير به محل عبور ناوگان ايراني و ارمني تبديل شد.

اگرچه اين مسير از پيچ ها و گردنه هاي با شيب تند برخوردار است اما وزير زيرساخت هاي ارمنستان در مورد آن  گفته که قرار است تا چند ماه آينده بخش صعب العبور آن با احداث مسير مناسب مرتفع  شود.

همچنين بر اساس اظهارات مقامات ارمنستان قرار است يک بزرگراه شمالي جنوبي در کشور ساخته شود که از مرز ايران و ارمنستان آغاز و تا مرز گرجستان امتداد مي يابد.

منبع: تين نيوز

 1400/09/01  تاریخ خبر
توافق ایران و جمهوری آذربایجان در امور حمل و نقل

وزير راه و شهرسازي کشورمان و معاون نخست وزير جمهوري آذربايجان بر لزوم همکاري‌هاي بيشتر دو کشور در زمينه حمل و نقل و ترانزيت تاکيد کردند.

 آقايان رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي و شاهين مصطفي‌يف معاون نخست وزير جمهوري آذربايجان که در تهران به سر مي‌برد، در ديداري که بعدازظهر امروز در ساختمان شهيد دادمان وزارت راه و شهرسازي و با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازي و جمعي از مقامات دولتي و بخش خصوصي جمهوري آذربايجان برگزار شد، بر لزوم پيگيري توافقات قبلي دو کشور در ديدار‌هاي مقامات تهران و باکو در زمينه حمل و نقل، ترانزيت کالا و خدمات مرتبط با صنعت حمل و نقل دو کشور تاکيد کردند.
 
دو طرف از سطح کنوني همکاري‌ها ابراز نارضايتي کرده و خواهان گسترش آن در زمينه‌هاي مورد علاقه دو کشور شدند.

منبع: صدا و سيما
 1400/08/22  تاریخ خبر
آغاز به کار کریدور ترانزیتی زمینی امارات-ترکیه از طریق ایران

کريدور ترانزيتي امارات-ترکيه از طريق ايران با عبور اولين محموله افتتاح شد؛طي اين مسير پيش از اين از بندر شارجه تا بندر مرسين ترکيه 20 روز طول‌مي کشيد و به واسطه ايران به 8 روز کاهش يافت.

موقعيت جغرافيايي ايران قابليت اتصال کشورها و مناطق مختلف جهان را داشته و مي‌تواند نقش ترانزيتي ويژه اي در تجارت بين‌المللي ايفا کند.
در قرن‌هاي گذشته اين موقعيت و عبور کالاهاي تجاري کشورها از ايران موجب قدرت آفريني براي کشور بوده، اما در دهه‌هاي گذشته اين نقش روز به روز کمرنگ‌تر شد. در زمان حاضر مجدداً موقعيت براي احياي ترانزيت ايران فراهم شده و فرصت بازيابي اثرگذاري اقتصادي-راهبردي کشور در اقتصاد جهاني محيا است. عبور کالاي تجاري ساير کشورها از ايران مي‌تواند عوائد اقتصادي و راهبردي متعددي به همراه داشته باشد.

با وجود مشکلات متعدد در مسير ترانزيت از خاک ايران، هم اکنون نيز برخي کريدورها به صورت محدود فعاليت مي‌کنند. در اين بين افغانستان و عراق جزو کشورهاي اصلي طرف ترانزيت ايران هستند. ساير کشورها مانند ترکيه، امارات، ترکمنستان، ساير کشورهاي آسياي ميانه و … نيز مشتريان ترانزيت ايران را تشکيل مي‌دهند. در اين بين توسعه ترانزيت ايران و راه اندازي کريدورهاي جديد کار بزرگي است که در ماه‌هاي اخير سرعت بيشتري نسبت به قبل گرفته است.

در تابستان گذشته اولين محموله صادراتي کاغذ که به صورت ريلي از فنلاند راهي هند شده بود از ايران عبور کرد. همچنين ماه گذشته دو کاميون پاکستاني کالاي صادراتي پاکستان به ترکيه را از طريق ايران ترانزيت کردند. اين کريدور که موسوم به ITI است ظرفيت بالايي براي نقش آفريني در ترانزيت منطقه دارد. اين محموله که حاوي لاستيک دوچرخه و منسوجات بود مسير يک ماهه از طريق دريا را به واسطه ايران در حدود 10 روز طي کرد. با اين وجود رويه‌هاي دست و پاگير پايانه‌هاي مرزي ايران باعث بوجود آمدن مشکلاتي براي اين دو کاميون شد که با وساطت مستقيم مسئولان بلندپايه گمرک مرتفع گرديد.

پس از افتتاح دو مسير ياد شده، در روزهاي گذشته مسير جاده‌اي امارات به ترکيه نيز از مسير ايران افتتاح شد.

محمدحسين رضائيان، کارشناس حوزه ترانزيت درباره جزئيات اين موضوع گفت: اين محموله از مبدا امارات وارد بندر شهيد رجايي شده و از مرز بازرگان به ترکيه رسيد. زمان طي اين مسير که پيش از اين از بندر شارجه امارات تا بندر مرسين ترکيه طي مي‌شد به واسطه ايران به 8 روز کاهش يافته است. اين در حالي است که مسير دريايي که مستلزم عبور از تنگه باب المندب، درياي سرخ و کانال سوئز بود 20 روز به طول مي‌انجاميد.

در موقعيت کنوني افزايش چشمگير نرخ جهاني ترانزيت دريايي و قيمت اجاره کانتينر فرصت جديدي را براي ترانزيت زميني بوجود آورده است. اين موقعيت فرصتي کم نظير براي ارتقاي ترانزيت ايران است.

در اين راستا لازم است تا نهادهاي ذيربط در داخل کشور اقدام به زدودن هرچه بيشتر فرآيندهاي دست و پاگير داخلي ترانزيت و همچنين انعقاد تفاهم‌هاي دو و چندجانبه ترانزيتي با ساير کشورهاي منطقه و فرامنطقه اي کنند.

منبع: خبرگزاري مهر

 1400/08/22  تاریخ خبر
دلیل معطلی چند روزه کامیون‌ها در مرز چیست؟

رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد با تغييراتي که در قواعد ورود کاميون‌ها به کشور از سال 1397 اعمال شده، همچنان در برخي مرزها ورود کاميون‌ها به کشور به کندي انجام مي‌شود.
سيد علي حسيني با اين مطلب توضيح داد: از سال 1397 و همزمان با بازگشت تحريم‌ها و محدوديت‌هاي ارزي که براي کشور به وجود آمد، دولت تصميم گرفت محدوديت‌هايي را در مسير واردات کالا به کشور وضع کرده و صرفا اجازه ورود کالاهايي را بدهد که به آنها نياز قطعي وجود داشت.
وي با اشاره به پيشنهاد وارداتي وزارت صمت، بيان کرد: در همان زمان با تاييد پيشنهاد وزارت صمت، ورود هر کالايي که ثبت سفارش نداشته باشد به کشور ممنوع شد و اين روند تا امروز نيز ادامه داشته است. هرچند اين قاعده باعث ايجاد نظارتي دقيق‌تر بر فرايند واردات شده اما در برخي حوزه‌ها کار واردات را کند مي‌کند.

رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق ايران با اشاره به تفاوت‌هايي که در مرزهاي مختلف و کالاهاي وارداتي از طريق آنها وجود دارد، تشريح کرد: مرز بازرگان به عنوان يکي از مهم‌ترين مرزهاي اقتصادي ايران، اصلي ترين دروازه واردات کالا از اروپا به شمار مي‌رود و معمولا کالاهايي که از اروپا به سمت ايران مي‌آيند يا ماشين آلات هستند يا مواد اوليه کارخانه‌ها.

حسيني در صحبت با سايت اتاق ايران، ادامه داد: برخي از اين کاميون‌ها وقتي به مرز مي‌رسند، ثبت سفارش ندارند، از اين رو بين پنج تا 10 روز طول مي‌کشد که ثبت سفارش آنها نهايي شود. تا آن زمان هم کاميون در مرز مي‌ماند و هم صاحب کالا بايد 250 يورو بابت اين معطلي به راننده پرداخت کند.

به گفته وي، تداوم اين شرايط از سويي رسيدن مواد اوليه به واحدهاي توليدي را با مشکل مواجه مي‌کند، از سويي به طولاني شدن صف ورود کاميون‌ها در مرزهاي کشور منجر مي‌شود و از طرف ديگر براي صاحب بار نيز هزينه‌اي مضاعف به وجود مي‌آورد. از اين رو بخش خصوصي  معتقد است با ايجاد بستري جديد با هدف کاهش مشکلات و محدوديت‌ها، مي‌توان زمان ورود اين کاميون‌ها به کشور را کوتاه‌تر کرد.


منبع: خبرگزاري ايسنا

 1400/08/16  تاریخ خبر
تحقق رشد آمارهای ترانزیت جاده ای کالا در سال ۱۴۰۰
طي هفت ماهه سال جاري کاميون هايي که از قلمرو کشور ، محمولات ترانزيتي را حمل کردند به 240 هزار دستگاه رسيد و اين رقمي بيش از کل سال 99 بود ، همچنين در اين مدت تناژ حمل شده نيز به رقم 5 ميليون و 100 هزار تن رسيد به گونه اي که در هفت ماهه 1400 بيش از سال 99 حمل محمولات ترانزيتي داشتيم .

جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري با اشاره به افزايش آمار ترانزيتي کشور در سال جاري اظهار داشت : در سال 98 که شيوع کرونا در کشور نبود ، تعداد 298 هزار دستگاه کاميون ترانزيتي 6.6 ميليون تن کالاي ترانزيتي را در کشور جابه جا کردند .

از اسفند 98 که با شيوع کرونا در کشور مواجه شديم ، در يک سري از کشورها ، مرزها مسدود شد و در برخي کشورها ، ترددهاي تزانزيتي به حداقل رسيد و اين موضوع تا اواخر ارديبهشت 99 ادامه داشت ، از اوايل خرداد 99 با رايزني هاي صورت گرفته و تعريف پروتکل ها به تدريج مرزها بازگشايي شد بنابراين در سال 99 که حدود 2 ماه انسداد مرزها را داشتيم ، تردد 220 هزار دستگاه ناوگان ترانزيتي و حمل 4.8 ميليون تن کالاي ترانزيتي در کشور ثبت شد . بنابراين سال 99 با توجه به شيوع کرونا و انسداد برخي مرزها ، آمار ترانزيتي در حوزه ناوگان کاميوني کاهشي بود ضمن آنکه تشديد شرايط تحريم نيز در اين مدت بي تأثير نبود . 

هدايتي با بيان اين که طي هفت ماهه سال جاري بالغ بر 5 ميليون و 100 هزارتن کالاي ترانزيتي از مرزهاي کشور ترانزيت شد : پيش بيني مي شود اگر با همين روند افزايشي پيش برويم تا انتهاي سال 1400 در بخش جاده اي به رقم 8.5 تا 9 ميليون تن حجم کالاي ترانزيتي در بخش جاده اي برسيم . در هفت ماهه سال 99 تعداد 102 هزار کاميون ترانزيتي 2.2 ميليون تن و در هفت ماهه 98  تعداد 190 هزار کاميون 4.2 ميليون تن بار ترانزيتي جابه جا کردند ، بنابراين در هفت ماهه 1400 به نسبت سال 98  که سال بدون کرونا و بدون محدوديت رعايت پروتکل ها و محدوديت ها بوده است رشد داشته ايم . 

هدايتي در ادامه اظهار داشت : در هفت ماهه 1400 نسبت به هفت ماهه 99 ميزان 132 درصد در تعداد ناوگان ترانزيتي افزايش داريم و 128 درصد در تناژ ، افزايش اعمال شده است ، يعني حدوداً در ناوگان و تناژ ترانزيتي در اين هفت ماه نسبت به 99 رشد داشته ايم و اين نشان مي دهد با وجود شرايط تحريم اين ارقام محقق شده است ، البته اين در حالي است که هنوز مرزهاي ترکمنستان باز نشده است تا به صورت کامل و عادي تردد انجام شود ، حتي مرزهاي افغانستان تحت تأثير حضور مقطعي طالبان بوده است و با تمام اين شرايط افزايش 130 درصدي نسبت به پارسال محقق شد و نسبت به هفت ماهه 98 در تعداد ناوگان 28 درصد و در تناژ 20 درصد افزايش ميزان کالاي ترانزيتي داشته ايم .

وي افزود : همچنين در مهر 1400 نسبت به مهر 99 ميزان 107 درصد رشد تعداد کاميون هاي ترانزيتي را داريم ، ما در روند صعودي در اين حوزه قرار داريم و در مهرماه امسال به 41هزار و 500 دستگاه کاميون ترانزيتي رسيديم که اين رقم در چند سال گذشته بي سابقه بوده است ، در سال 98 فقط در يک ماه 31 هزار و 800 دستگاه کاميون تردد داشت که آن هم در ارديبهشت 98  بود اما امسال در مهرماه به رقم 41 هزار و 500 دستگاه افزايش يافت و مهر 1400 نسبت به مهر 98 از 24 هزار و 500 دستگاه به 41 هزار و 500 دستگاه کاميون ترانزيتي رسيدکه رشد 70 درصدي را ثبت کرده است .

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي بيان کرد : وضعيتي روشن ، شفاف و روبه رشد در حوزه ترانزيت جاده اي شاهد هستيم و پيش بيني مي شود که اگر با همين شيوه پيش برويم تا پايان سال به رقم 8.5 تا 9 ميليون تن کالاي ترانزيتي مي رسيم .

عوامل افزايش آمار ترانزيت جاده اي کشور در سال 1400

هدايتي در پاسخ به اين سؤال که مشوق هاي جذب بارهاي ترانزيتي در رقابت با کريدورهاي رقيب چه مواردي است ؟ گفت : چند عامل اصلي وجود دارد ، پس از آنکه سال گذشته مديريت پايانه هاي مرزي به وزارت راه و شهرسازي سپرده شد از دي ماه سال گذشته بود که اقدامات خيلي متنوع و هوشمند در توسعه ترانزيت و تسهيل روان سازي تردد از پايان هاي مرزي دنبال شد ، تسهيل تردد صورت گرفت در واقع هر گونه توقف يعني هزينه و رقابت در بحث بين المللي براساس سنت ها است ، اما اين شرايطي که پيگيري شد سعي کرديم شرايطي تسهيل و روان کننده در پايانه هاي مرزي ايجاد کنيم و اين در انتخاب تجار مؤثر بوده است .

وي با بيان اينکه پس از شيوع کرونا نرخ کرايه حمل دريايي 2.5 تا 3 برابر شد ، پيش از کرونا حمل و نقل دريايي به عنوان حمل ونقل انبوه و ارزان شناخته مي شد و تجارت عمده دنيا در حوزه دريايي بود اما امروز با اين افزايش قيمت حمل دريايي استفاده از کريدورهاي زميني توجيه پذيرتر شده است و استقبال از قلمرو ما به شدت افزايش يافته است . در 2 ماه گذشته حدوداً پنج تا شش بار عبور آزمايشي از کشورهاي پاکستان ، امارت و جنوب خليج فارس به کشورهاي شمالي نظير روسيه ، آذربايجان و ترکيه انجام شد ، در صورتي که پيش از اين بخش عمده اي از آنها در موضوع حمل و نقل دريايي انجام مي شد و اين فرصتي طلايي براي کشور است تا اين مسيرها را تثبيت کند .

حمل ترکيبي بار ترانزيتي ريل - جاده نداريم

هدايتي درباره حمل ونقل ترکيبي ترانزيتي توضيح داد : در بخش ريلي چندان ريل به جاده نداريم و رقم قابل ملاحظه اي نيست و آن دلايل خاص خود را دارد ، در موضوع ترانزيت چندان ريل به جاده و يا برعکس نداريم و فقط در نزديک محدوده آستارا چون از رشت تا آستارا ريل نداريم يک بارانداز ريلي زده شده است که در بارهايي که آنجا مي آيد ممکن است حمل ترکيبي داشته باشيم که رقم قابل ملاحظه اي نيست.

وي افزود : اما در بخش دريايي کماکان دو کشور افغانستان و عراق به عنوان دو مقصد عمده کالاهاي ترانزيتي که در کشور هستند، بخش عمده اي از بندرعباس و يا بنادر جنوبي خليج فارس به بندرعباس مي آيد و از آن طريق با کاميون و عراق به افغانستان مي رود و چون در اين دو کشور چندان ريل نداريم، اغلب از طريق کاميون حمل مي شود.

منبع: خبرگزاري فارس

 1400/08/16  تاریخ خبر
امضا تفاهم‌نامه همکاری های حمل‌ و نقل بین‌المللی جاده‌ای میان ایران و صربستان

طرفين آخرين آمار تجارت دوجانبه و حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي را مبادله و نيز در خصوص ارتقاي حمل‌ونقل بين‌المللي مسافر جاده‌اي بين دو کشور ، متعاقب تعديل محدوديت هاي کرونا و با لحاظ مقررات و شيوه‌نامه‌هاي ذيربط ، ابراز علاقه و بر ايجاد يک بنيان مناسب براي تسهيل حمل‌ونقل ناوگان فوق ، همچنين ارتقا همکاري هاي گردشگري بين دو کشور ، تاکيد نمودند .

به دنبال برگزاري دومين نشست کميته مشترک همکاري هاي حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و جمهور صربستان ، در قالب دورسخني ، سند تفاهم‌نامه همکاري هاي بين دو کشور امضاء شد .

اين نشست که به رياست جواد هدايتي ، مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان و آقاي دامير لدنجان ، مديرکل حمل‌ونقل جاده‌اي وزارت حمل‌ونقل و زيرساخت صربستان و با شرکت نمايندگان وزارت حمل‌ونقل و زيرساخت ، گمرک و اتاق بازرگاني صربستان و نيز نمايندگان گمرک ج.ا.ايران و اتاق بازرگاني ايران ، برگزار گرديد و در پايان سند تفاهم نامه بين دو کشور امضاء شد .

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي ، ‌ضمن اشاره به برگزاري اين نشست بعد از گذشت 15 سال ، ابراز اميدواري نمود دستاوردهاي کميته مذکور منتج به تقويت هرچه بيشتر روابط تجاري و حمل و نقلي طرفين گردد .

وي ضمن ارائه گزارشي از ظرفيت ها و توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه حمل و نقل بين المللي جاده‌اي ، افزود : دو کشور از شرکاي قديمي بازرگاني و حمل‌ونقلي يکديگر ، با سابقه بيش از سه قرن تجارت و يک‌ قرن مناسبات ديپلماتيک و با احتساب دوره يوگسلاوي سابق ، قريب پنج دهه انعقاد موافقتنامه حمل‌‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي هستند ، لذا توسعه همکاري هاي حمل‌ونقل جاده‌اي با جمهوري صربستان و استفاده ناوگان ايراني از قلمرو آن کشور براي دسترسي به ساير کشورهاي اروپايي ، از اهميتي مضاعف براي جمهوري اسلامي ايران برخوردار بوده و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ، با آگاهي از اهميت تضمين حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي موثر کالا و نقش مهم آن در توسعه اقتصادي و با لحاظ موقعيت راهبردي و جغرافيايي دو کشور و نقش مهم آنان در پشتيباني از حمل‌ونقل ايمن ، ارزان و راهگذرهاي ترانزيتي به‌منظور جابه‌جايي کارآمد کالا از شرق به غرب و بالعکس بر ضرورت رفع هرچه سريعتر موانع کنوني به‌منظور توسعه به‌ مراتب بيشتر مراودات تجاري طرفين تاکيد دارد .

اين گزارش حاکي است ، طرفين آخرين آمار تجارت دوجانبه و حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي را مبادله و نيز در خصوص ارتقاي حمل‌ونقل بين‌المللي مسافر جاده‌اي بين دو کشور ، متعاقب تعديل محدوديت هاي کرونا و با لحاظ مقررات و شيوه‌نامه‌هاي ذيربط ، ابراز علاقه و بر ايجاد يک بنيان مناسب براي تسهيل حمل‌ونقل ناوگان فوق ، همچنين ارتقا همکاري هاي گردشگري بين دو کشور ، تاکيد نمودند .

هدايتي ، همچنين با اشاره به سوابق تعاملات طرفين در خصوص تسهيل صدور رواديد نيز اعلام نمود ، طرفين هماهنگي هاي لازم را با مقامات کنسولي ذيربط را جهت تخصيص سهميه ماهانه رواديد چندبار براي رانندگان ايراني متضمن سهل‌ترين امکان تمديد مراتب به‌عمل آورند .

در ادامه نشست ، اقاي لدنجان ، رئيس هيئت صرب با ابراز خوشوقتي از برگزاري نشست مجازي طرفين پانزده سال پس از نخستين کميته مشترک طرفين ، آماري دقيق از ميزان افت و خيز تجاري طرفين متضمن ترددها ارائه و بر اهميت قلمرو جغرافيايي کشور خود براي تردد ناوگان ايراني ، مضافاً بهره‌گيري حداکثري از حمل‌ونقل جاده‌اي جهت بازگرداندن تجارت طرفين به دوران اوج ، تاکيد نمود .

گفتني است در جريان اين مداکرات توافقاتي در خصوص افزايش مجوزهاي تردد ترانزيتي بين دو کشور صورت گرفت که با توجه به موقعيت جعرافيايي جمهوري صربستان به عنوان يکي از مسيرهاي عبوري ناوگان ايراني براي دسترسي به کشورهاي اروپايي ، دستاوردي ارزشمند براي کشور تلقي مي‌گردد .

در خاتمه نشست ، طرفين مذاکرات را بسيار مفيد و سازنده ارزيابي کرده و مقرر گرديد نشست بعدي در سال آتي ميلادي به ميزباني تهران برگزار گردد .

منبع:
پرتال حمل و نقل