اخبار
 1397/02/18  تاریخ خبر
شرایط ترخیص کالاهای وارداتی به روش بدون انتقال ارز از گمرکات کشور
گمرک ايران شرايط ترخيص کالاهاي وارداتي به صورت بدون انتقال ارز  را بر اساس دستورالعمل ساماندهي و مديريت بازار ارز اعلام کرد .
به گزارش روابط عمومي گمرک ايران ؛ در راستاي بند 3 مصوبات جلسه کارگروه ماده 14 و جلسه کارشناسي صورت گرفته سوم ارديبهشت ماه سالجاري درخصوص کالاهاي وارداتي قبل از 22 فروردين ماه و يا داراي بارنامه حمل قبل از تاريخ مزبور ،  ترخيص کالاهاي موصوف از نظر ارائه ثبت سفارش بدون انتقال ارز با رعايت ساير مقررات بلامانع است.
بنابراين گزارش ؛  مشمولين استفاده از اين بند مي‌بايست از تاريخ 8/2/97 به مدت 15 روز نسبت به اخذ مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت اقدام نمايند.
اعتبار ثبت سفارش مشمول اين بند جهت ترخيص کالا صرفاً تا تاريخ اول تيرماه سالجاري خواهد بود و اين تاريخ قابل تمديد نيست .
بر اساس اين گزارش ؛ مقرر گرديده براي ترخيص کالاهاي وارداتي به صورت بدون انتقال ارز شماره، تاريخ و تصوير بارنامه در اطلاعات ثبت سفارش از طريق سازمان توسعه  تجارت به طور سيستمي در اختيار گمرک قرار داده شود.
در صورت ارائه ثبت سفارش مشمول اين بند به گمرکات از طريق سيستمي، کارشناسان موظف خواهند بود ضمن کنترل شماره و تاريخ بارنامه مندرج در ثبت سفارش و اطلاعات بارنامه اظهاري، در صورت مطابق از هر نوع نسبت به انجام تشريفات گمرکي اقدام نمايند.
دستورالعمل چگونگي ثبت سفارش، واردات، گشايش اعتبار اسنادي و برگشت ارز صادراتي پيش از اين در بخشنامه اي از سوي مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گمرک به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده است.