اخبار
 1400/05/31  تاریخ خبر
دلیل تشکیل صف‌های کیلومتری کامیون در مرز بازرگان

مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي علت تجمع و تشکيل صف‌هاي کيلومتري کاميون‌ها در مرز بازرگان را پايين بودن عملکرد اين پايانه مرزي دانست.
طي روزهاي گذشته تصاوير و کليپ‌هايي در فضاي مجازي منتشر شد که نشان مي‌داد صف‌هاي طولاني در مرز بازرگان از کاميون‌ها تشکيل شده است و از معطل شدن در اين پايانه مرزي براي تردد ناراضي هستند.

در يکي از فيلم‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي، فردي که خود را از کاميون‌داران منتظر در مرز بازرگان معرفي ميکند، مدعي مي‌شود که اين صف حدود 10 کيلومتر بوده و تقريبا 10 روز طول مي‌کشد که هر کاميون از اين پايانه مرزي و گمرک آن عبور کند. او علت اين معطلي را کم کاري گمرک بازرگان اعلام ميکند.  

جواد هدايتي -مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: مرز بازرگان جزو کليدي‌ترين، فعال‌ترين و پرترددترين مرزهاي کشور و پل ارتباطي با اروپاست. به همين دليل به صورت مقطعي و فصلي در ايام پيک صادرات و واردات شاهد حجم بالاي تقاضا و شکل گيري صف‌هاي کيلومتري هستيم.

وي افزود: در اين ايام 700 تا 800 کاميون در اين مرز به صورت روزانه تردد مي‌کنند و به همين علت صف‌هاي کيلومتري کاميون‌ها را شاهد هستيم. البته بخشي از اين صف ها نيز مربوط به عزاداري‌ها بوده و مردم در اين ايام مي‌خواهند به شهرهايشان بازگردند و ورود و خروج در مرز بازرگان بالاتر از حد معمول مي‌شود.

هدايتي با بيان اينکه در اين روزها حدود 450 کاميون خارج و 350 دستگاه کاميون از طريق مرز بازرگان وارد مي‌شود، ادامه داد: واقعيت اين است که شرايط کنوني مرز بازرگان نشان از يک نکته کليدي دارد و آن هم شرايطي است که در طول ساليان متمادي در پايانه هاي مرزي ايجاد شده و تمرکز بر برخي مرزها و عملکرد پايين آن‌ها نسبت به پتانسيل‌هاي ايجاد شده براي اين مرزها سبب رسوب و ازدحام کاميون‌ها مي‌شود.

مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: اين درحالي است که در مرز همتراز ترکيه در اين منطقه روزانه بيش از 3500 دستگاه کاميون تردد مي‌کند و اين نشان مي‌دهد در مقام مقايسه با ساير مرزهاي ديگر ترکيه عملکردمان در اين مرز يک سوم و يک چهارم است.

هدايتي تاکيد کرد: اگر توسعه روابط تجاري و همگرايي با همسايگان براي ما اهميت دارد. يکي از گلوگاه‌هايي که براي تغيير ساختار عملکردش بايد به آن توجه شود پايانه‌هاي مرزي است به نحوي که مرز به سمت و سويي برود که تشريفات، اقدامات، کنترل‌ها و نظارت‌هايي که در نقطه صفر مرزي است را در صورت امکان به پسکرانه‌ها انتقال دهيم تا ظرفيت عملکردي مرز افزايش پيدا کند.

وي اظهار کرد: اتفاقاتي مانند تشکيل صف‌هاي کيلومتري کاميون‌ها به شکل واضحي نشان مي‌دهد نياز به تغييرات ساختاري در پايانه‌هاي مرزي داريم و اين‌ مشکلات ما را در پايانه‌هاي مرزي زمين گير مي‌کند. بنابراين اگر بخواهيم تجارت با ترکيه را بر اساس توافقات و مذاکرات صورت گرفته به ?? ميليارد دلار در سال برسانيم بايد ظرفيت تردد کاميون‌ها در مرز بازرگان را به روزانه 2500 دستگاه افزايش دهيم.

منبع: خبرگزاري ايسنا