اخبار
 1400/05/09  تاریخ خبر
رشد آمارهای تجارت خارجی کشور در ۴ماهه نخست امسال/ رشد صادرات ۶۵درصد، واردات ۳۲درصد

کارنامه تجارت خارجي کشور در چهارماهه نخست سال ???? حاکي از بهبود وضعيت اين بخش و رشد آمارهاي صادرات و واردات است.

 در چهارماهه نخست سال 50 ميليون و 800 هزار تن کالا به‌ارزش 29 ميليارد دلار بين ايران و کشورهاي مختلف مبادله شد که مقايسه آن با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده رشد 21درصدي در وزن و 47درصدي در ارزش کالاها است.
 سهم صادرات کالاهاي غيرنفتي از مجموع تجارت خارجي 38 ميليون و 300 هزار تن به‌ارزش 14 ميليارد و 300 ميليون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 27 درصد و از حيث ارزش 65 درصد رشد داشته است.
در اين خصوص رئيس‌کل گمرک ايران گفت: عمده کالاهاي صادرشده در اين مدت شامل گاز مايع‌شده، پلي‌اتيلن، محصولات نيمه‌تمام از آهن، متانول، بنزين، شمش آهن و فولاد و صنايع فولادي، ميله‌هاي آهني، پروپان مايع، قير و کاتد از مس بود.
ميراشرفي کشورهاي مقصد کالاهاي صادراتي ايران را به‌ترتيب چين با حدود 10 ميليون تن به‌ارزش 4 ميليارد و 300 ميليون دلار، عراق با 10 ميليون و 900 هزار تن به‌ارزش 2 ميليارد و 800 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 4 ميليون و 300 هزار تن به‌ارزش يک ميليارد و 600 ميليون دلار، ترکيه با يک‌ميليون تن به‌ارزش 923 ميليون دلار و افغانستان با يک‌ميليون و 800 هزار تن به‌ارزش 728 ميليون دلار اعلام کرد.
وي  درخصوص آمار واردات در چهارماهه نخست سال جاري نيز گفت: در اين مدت 12 ميليون و 500 هزار تن کالا به‌ارزش 14 ميليارد و 500 ميليون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حيث وزن 5 درصد و از نظر ارزش 32 درصد رشد داشت.
وي افزود: نکته قابل توجه اين است که 9.4 ميليون تن از کالاهاي واردشده کالاي اساسي است که 8.4 ميليون تن آن 6 قلم کالايي است که شامل ارز ترجيحي است و با وجود بيش از  4.6 ميليون تن کالاي اساسي موجود در اماکن بندري، حدود 400هزار تن در حال تخليه در لنگرگاه‌ها و بيش از يک‌ميليون تن کالاي اساسي در شناورهايي که منتظر تخليه هستند نزديک به 15ونيم ميليون تن ذخاير کالاهاي اساسي است که نسبت به گذشته ميزان مناسبي براي کشور است.

تلفن همراه، ذرت دامي، روغن آفتابگردان، جو، کنجاله، گندم، دانه سويا، شکر و برنج عمده‌ترين کالاهاي وارداتي به کشور بود که به‌جز تلفن همراه ساير اقلام وارداتي در زمره کالاهاي اساسي و ضروري قرار دارد و پس از مصوبات ترخيص درصدي و اعتباري سرعت ترخيص کالاهاي اساسي نيز افزايش چشمگيري داشته است به‌گونه‌اي که از متوسط روزي 47هزار تن در بندر امام(ره) در سه‌ماهه اول سال به روزي 62هزار تن در روز در تير ماه رسيديم که افزايش 32درصدي ترخيص کالاهاي اساسي را در تيرماه نشان مي‌دهد.

امارات متحده عربي با صادرات 4 ميليون تن کالا به‌ارزش 4 ميليارد و 700 ميليون دلار به ايران در جايگاه نخست و چين با يک‌ميليون تن کالا به‌ارزش 3 ميليارد و يکصد ميليون دلار، ترکيه با يک‌ميليون و 300 هزار تن به‌ارزش يک‌ميليارد و 500 ميليون دلار، آلمان با 351 هزار تن به‌ارزش 563 ميليون دلار و سوئيس با 672 هزار تن به‌ارزش 539 ميليون دلار در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

رئيس‌کل گمرک ايران همچنين با اشاره به بهبود وضعيت ترانزيت کالا از قلمروي کشورمان اظهار داشت: در چهارماهه ابتداي امسال 3 ميليون و 753 هزار تن کالا از مرزهاي زميني جمهوري اسلامي ايران وارد شد و کانتينرهاي حامل کالا پس از انجام تشريفات گمرکي و طي مسيرهاي گوناگون، مرزهاي خروجي را به‌طرف کشورهاي مقصد ترانزيت ترک کردند.
مقايسه ميزان ترانزيت کالا در چهارماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکي از رشد 95درصدي است و به‌نظر مي‌رسد در صورت ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و رفع برخي از مشکلات اين حوزه مي‌توان افزايش بيشتري را در اين زمينه انتظار داشت.

منبع: خبرگزاري تسنيم