اخبار
 1400/04/13  تاریخ خبر
تردد تجاری بین ایران و هرات افغانستان در امنیت کامل جریان دارد
رييس انجمن شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ولايت هرات افغانستان گفت: هيچ مشکل و درگيري در مرز دوغارون و ولايت هرات وجود ندارد و تردد کاميون‌هاي تجاري بين ايران و اين منطقه به شکل عادي و در امنيت کامل جريان دارد.

عارف رضايي در حاشيه نشست مشترک دو انجمن شرکتهاي حمل و نقل بين المللي هرات و خراسان رضوي در مشهد افزود: اکنون وضعيت منطقه آرام است و در چند روز اخير هيچ درگيري در ولسوالي (شهرستان) هاي مختلف ولايت هرات گزارش نشده است و تردد در مسير مرز اسلام قلعه تا شهر هرات در امينت کامل برقرار است.

وي گفت: در حال حاضر روزانه حدود 450 کاميون از منطقه ويژه اقتصادي دوغارون، بازارچه مرزي و مرز ترانزيتي به صورت ورودي و خروجي در مرز مشترک دو کشور تردد مي‌کنند.   

رييس انجمن شرکتهاي حمل و نقل بين المللي هرات افغانستان گفت: فقط کمي پذيرش کاميونها در دو سوي مرز به دليل قطعي سيستم، بعضا مشکل ايجاد مي کند.

رضايي همچنين با تاکيد بر ارائه تست کرونا توسط رانندگان در مرز دوغارون گفت: مدت زمان اعتبار تست کروناي رانندگان چهار روز است و مساله تست از حلق و بيني، برخي رانندگان را با مشکل مواجه کرده است.

وي خاطرنشان کرد: علاوه بر رانندگان ترانزيت، رانندگاني هم که در منطقه مرزي فقط بار ايراني را تحويل گرفته و به داخل افغانستان برمي گردند بايد تست کرونا بدهند، که به دليل مشکلات پيش‌گفته مي خواهيم در خصوص دوره اعتبار تست کرونا و همچنين الزام رانندگان داخلي افغانستان به ارائه تست در مرز دوغارون تجديد نظر شود.

به گزارش ايرنا، گروه طالبان در ماه هاي ارديبهشت و خرداد و مطابق گزارش هاي ميداني، بيش از 60 شهرستان در استان هاي مختلف افغانستان را همزمان با آغاز خروج نظاميان خارجي تصرف کرد که اکنون در برخي از اين مناطق همچنان با نيروهاي دولتي درگير است.

يافته‌هاي نشريه آمريکايي "لانگ وار ژورنال "نشان مي‌دهد که براي نخستين بار در 2 دهه گذشته مناطق تحت کنترل طالبان از مناطق تحت کنترل دولت افغانستان بيشتر شده است.

اين گزارش درحالي منتشر مي‌شود که سقوط سريالي مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد و برخي مناطق اين کشور نيز بدون درگيري به اين گروه واگذار شده اند.

اين نشريه آمريکايي نوشت که در حال حاضر تنها 92 شهرستان يا 23 درصد از مجموع شهرستان‌هاي افغانستان تحت کنترل دولت قرار دارند.

اين درحالي است که 107 شهرستان يا 27 درصد از مجموع شهرستان‌هاي افغانستان تحت کنترل طالبان است و 199 شهرستان ديگر يا 50 درصد از آنها نيز همچنان صحنه درگيري طالبان و نيروهاي دولتي هستند.

بر اساس اعلام منابع محلي، شهرستانهاي اوبه، فارسي و غوريان استان هرات نيز يا به دست طالبان سقوط کرده و يا درگيري براي تصرف آنها بين طالبان و نيروهاي دولتي در جريان است.

بر اساس اعلام مسوولان گمرک، پارسال 7.1 ميليون تن کالا از مرز دوغارون به افغانستان صادر شده است که 1.9 ميليون تن آن از خراسان رضوي بارگيري شده است، همچنين از نظر ارزش بيش از 50 درصد مجموع ارزش اين اقلام صادراتي مربوط به کالاهاي صادراتي خراسان رضوي بوده است.

پايانه مرزي و گمرک دوغارون در 18 کيلومتري شهر تايباد و همجوار با کشور افغانستان، با قدمتي 100 ساله، در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترين گمرک خراسان رضوي پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل اين استان است که تمام ترانزيت کالا به افغانستان از طريق آن صورت مي‌گيرد.

بيشترين حجم کار اين گمرک، ترانزيت کالا از طريق بندرعباس است و کالاهاي تجار افغانستاني، پاکستاني و گاه هندي و ديگر ملل همسايه افغانستان از طريق کشورهاي حوزه خليج فارس به گمرک‌هاي بندرعباس، بندر لنگه و ديگر گمرک هاي مرزي آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمي دوغارون ترانزيت مي‌شود.

تايباد در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا